Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 1796 ggr
Lexie82
0

Hur borde jag känna?

Bara måste skriva av mig lite, försöka få nån rätsida på tankarna…

Jag och mitt ex gjorde slut för ett år sedan. Det var jag som gjorde slut, för att mitt ex spenderade för mycket tid med dator osv och för lite tid med mig. Det var en hel del annat också, men det hör egentligen inte till saken.

Vi hade varit tillsammans i elva år, och bott ihop i tio. När han flyttat ville han fortfarande ha mig tillbaks, och fick han inte det ville han åtminstone att vi skulle fortsätta vara vänner, så han flyttade till ganska nära, två hus bort.

Så småningom träffade vi båda nya. Han sa dock hela tiden att kunde han få mig tillbaks skulle han släppa allt. Däremot kunde han inte vara bara vän med henne, för den nya tjejen (som han inte var tillsammans med, de var bara vänner som nuppade) blev förbannad om han pratade med mig. Vi höll ändå kontakten, men han höll det hemligt för henne.
 Efter ett tag blev jag osäker på om jag gjort rätt när jag gjorde slut. Vi pratade fram och tillbaks, och en av gångena sa han att han tänkte be henne flytta ut (hon bodde tillfälligt hos honom) för att han inte orkade med alla hennes problem, och så fort det var gjort kunde han och jag försöka oss på en vänskap för att sen se vad som hände.

Två dagar senare talade han om att han bara lurat sig själv att tro att han fortfarande hade känslor för mig, och han ville inte ha någon mer kontakt med mig alls för han ville satsa på den här nya tjejen. Jag fick inte höra av mig överhuvudtaget.

Jag bröt ihop där. Fullständigt, mådde värre än jag gjort i hela mitt liv. Jag sjönk ner i en depression som gjorde att jag inte klarade av att lämna lägenheten på två veckor. Bara tanken på att gå utomhus fick mig att bryta ihop och storgråta.
 Och det blev inte bättre av att jag var tvungen att gå förbi hans fönster på vägen från min lägenhet till min parkering…

I allt det här hade jag min bästa vän som stöd. Min enda riktigt nära vän, en kille som jag var tillsammans med i tonåren (för 15 år sedan) och sedan dess varit bästa vän med.

Nu till mitt problem. Idag blev min vän bjuden till en gemensam vän till oss, också en granne. Väl där upptäckte han att mitt ex och hans nya tjej också var där. Grannen hade inte bjudit med mig av den anledningen, trots att jag var vän med grannen innan jag ens träffade mitt ex.

Det stör mig att min bästa vän inte ser något problem med att umgås med någon som fått mig att må så dåligt.. Är det fel av mig att störas av det?

Lexie82
0

Jag vet inte ens riktigt VAD det är som stör mig.. Min vän visste inte att mitt ex skulle vara där, så vad skulle han göra? Vända i dörren?

Jag vet inte om det stör mig att han satt där och var trevlig mot dem, eller att grannarna bjöd dit min vän samtidigt som mitt ex.. Jag vill verkligen inte att min vän och mitt ex ska umgås, för jag blir fortfarande gråtfärdig bara jag tänker på mitt ex. Jag vill inte behöva tänka på honom!

Min vän bor i huset bredvid mitt. Han äter middag hemma hos mig varje dag och vi gör det mesta tillsammans. Vi brukar skämta om att vi vore det perfekta paret om vi bara hade haft några såna känslor för varann.

Sjöstjärna
8

Det är ju inte precis som om din vän regelbundet umgås på tumanhand med ditt ex, de råkade träffas på en fest hos en gemensam vän, det kan du knappast lasta honom för. Eller du borde inte göra det i alla fall.

Det jag tror hände när du bröt ihop var att du upplevde att du blev dumpad och inte längre hade någon valmöjlighet. När du lämnade honom var beslutet ditt och du visste att du när som helst kunde få tillbaks honom. Du hade makten och kontrollen och du kände dig åtrådd och eftertraktad. Nu sa exet plötsligt stopp, att han inte är intresserad längre och plötsligt låg kontrollen inte hos dig längre och i praktiken var det inte förrän då som er relation egentligen tog slut i dina ögon. Innan dess fanns han tillgänglig för dig om du skulle önska men nu blev du dumpad. Så det är inte alls konstigt att du först nu sörjde slutet på er relation.

Men att hindra din vän från att umgås med någon som han inte har problem med bara för att du har problem med honom är inte rätt, i synnerhet inte i den situation som du beskriver där det bara handlar om att båda var inbjudna till samma fest.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Forest]
0

Har du vart vän med denna person så behöver väl inte denna hysa agg mot ditt ex och hans nya sambo. Sen förstår jag att du gärna vill ha din vän med dig o det tror jag du har trots att han gick på festen :)

Lexie82
0

Det var inte en fest. Det var fika hos grannparet, med bara de inblandade som jag nämnt. Hade brytt mig mindre om det varit något mindre intimt som en fest.

Det som stör mig tror jag är att min vän håller med om att exet betett sig illa mot mig, har kallat honom skitstövel osv. Han såg hur dåligt han fick mig att må. Både under förhållandet och efteråt. Och ändå umgås han med honom. Det rimmar illa i mina tankar..

Sarah
5

Men, du borde inte tvinga in din vän i en situation där han måste välja. Ok, att han har "valt" dig som det verkar iom att ni umgås så mycket, men jag tycker att det är orättvist av dig att begära att han ska gå från fikan och att hela gänget måste ta ställning för dig. De har inte med din gamla relation att göra.

Lexie82
0

Jag skulle aldrig be honom gå från fikan. Jag skulle heller aldrig säga åt honom vem han får eller inte får umgås med.

Jag pratade om mina känslor, inte om mina handlingar. Jag skulle aldrig be någon välja sida, men det betyder ju inte att jag per automatik då inte heller mår dåligt av att de umgås, eller att jag störs över att min bästa vän är trevlig mot någon som inte ens hälsar på mig, som behandlat mig illa och som fått mig att må väldigt dåligt på olika sätt under väldigt lång tid.

Sjöstjärna
0

Då borde du nog istället fråga dig själv vad du kan göra för att komma genom de känslorna så du kan låta bli att må dåligt över att de umgås.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Lexie82
0

Hade jag vetat det hade jag inte skrivit här…

Gur4m1
2

Ja, de tär okej att känna så. som du säger så är det inte någon handlign du gör som speglar detta. Jag hade okså funderat över varför din granne gör så, att han bjuder över din "bästis" och ditt ex med sin nya sambo. Jag tror att sambon kna ha ett finger med i spelet när det blevvv som det blev mellan ditt ex och dig utifrån det du berättade.

så försök strunta i det. Du känner osm du känner, det gör dig inte märklig eller hemsk. Men försök tänka på annat. Tänk att ditt ex gjort sitt val och nu är han fast med den där tjejen- som han faktiskt uttalat att han hade lämnat för dig, tidigare. Är det en kille att tråna efter?

Låter inte som det

Man får tänka elaka, taskiga saker om någon som svikit en sådär och även omen ny flickvän som är sådär osäker så hon hindrade er fortsatta vänskap (vilket jag iofs kan förstå om han uttlat känslor för dig inför henne- men hon ställde märkliga krav för en kille hon bara låg med just då).

Försök peppa dig själv. Din än är din närmaste vän. Han skulle välja dig före de andra, men han ska inte behöva göra det för att få dig att må bra… Lita på att han försvarar dig om något sådant skulle uppstå.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com