Otrogen fader
Detta tynger mig väldigt mycket och jag vet ej hur jag ska gå till väga med allt. Min pappa går väldigt lätt hem hos Kvinnor har jag märkt under alla år. Det har vart så enda sedan i hans unga ålder och det är heller inte så svårt att lista ut när man har en prick 4 år äldre syster som bara är min halvsyster. Under tiden när han var tillsammans med sin ex särbo som jag sett som min mamma under alla år så har han smsat/pratat med Kvinnor flitigt. Sommaren 2010 när jag skulle låna hans telefon för att ringa min chef för en park som jag sommarjobbade på så råkade jag komma in på hans meddelanden och såg första smset av vår granne (!!!!) som hade skrivit något liknande med "Synd att jag ej fick en kyss av dig när du gick". För mig blev det droppen och jag skickade ett sms till min låtsasmamma och berättade detta. Det hela slutade med att pappa gapade och skrek på mig att jag försökte göra allt för att dem skulle gå isär. Förra sommaren tog det slut mellan min låtsasmamma och pappa och han hade redan en ny och han var frånvarande mot henne i ca ett halvår innan det tog slut. Bara en tidsfråga innan han klamrar sig fast på någon annan. Min låtsasmamma var hemma hos mig igår och pratade om förhållandet. Hon berättade även att hon fick ett brev av någon granne för 4 år sedan som visste hennes adress och förklarade i brevet att hon har blivit bedragen under flera år med grannen och massa mer. Allt stämmer men man blir ändå så frustrerad att våra "omtänksamma" grannar runt 40 år inte kunde gå med på att lämna namn eller berättat det tidigare medans som jag som 16 åring flicka hade stake nog och vågade skicka ett sms och förklara samma dag som det inträffade. Jag är nästan bergsäker på att han håller på fortfarande. Trots att denna händelse inträffade för snart 4 år sedan så är jag så fruktansvärt frustrerad och tankarna går runt i mitt huvud så jag nästan får migrän. Jag skäms innerligt över att vara hans dotter när han beter sig på detta viset och sårar så många. Jag hoppas att jag får några bra tips eller råd från er för jag vet verkligen inte vad jag ska göra.
Du ska inte göra någonting. det är hans liv och hans bekymmer.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Du ska inte skämmas över vad din pappa som faktiskt är vuxen gör.
Du kan bara stå för dina egna handlingar!
Tycker du ska vara stolt som inte är som.din far. Att du värderar andra bättre än han gör.
#1 #2 Jag har svårt för att acceptera att han har huggit folk i ryggen med hans beteende och gjort dem ledsna. Min låtsasmamma blev dumpad av honom över sms och hon har gråtit och allt i telefon när jag pratat med henne. Jag har haft tankar som att knacka på grannen och få en vettig förklaring till allting eller leta upp alla han har sårat för att sedan knacka på hans dörr. Eftersom han är manipulativ och är en hjärtlös människa så har jag ibland fått ta skit för att jag är hans dotter ( jag bad inte om att bli född och att just en bedragare skulle bli min pappa) och när jag konfronterar honom så blåljuger han trots folks berättelser, brev och sms som jag har sett. Jag står inte ut med att han sårar kvinnors hjärtan. Jag bryr mig väldigt mycket om det och mår inte bra av det.
#0 Jag känner igen mig i vad du beskriver, min far har varit likadan i hela mitt liv och jag blir 60 i år. Som Hera säger är det inget du vare sig ska eller kan göra något åt.
Jag skämdes när jag var yngre för att min egen far bar sig åt så här och fingrade på varenda kvinna han kom åt, förlorade varenda kompis han hade för att han inte kunde låta bli deras fruar, men efter att jag blev vuxen och insåg att de Kvinnor han levde med själva insåg vad han var för en figur, släppte jag alla tankar på det där.
När jag var i slutet av de trettio, kapade jag kontakten med honom, men jag utgår ifrån att han kör på samma spår fortfarande.
#3 För din egen skull ska du låta det vara. Om någon säger något till dig så ska du bara svara med att vad din pappa gör och gjort har inte du med att göra. Du ska inte behöva lastas för något han gjort men du ska heller inte lägga dig i det. Det är bara för dig att bli tusen gånger bättre än din far!
Medarbetare på djurskydd.ifokus
TS, din pappa är inte ensam vållande till situationerna - kvinnorna har också ett val och är inte hjälplösa offer. De och han är vuxet folk och vad de gör tillsammans är upp till dem och inget du kan ta ansvar för eller lägga dig i. Det enda du kan göra är att ta avstånd från beteendet och visa att det inte är OK med dig. Som #5 skriver, "svara med att vad din pappa gör och gjort har inte du med att göra".
6 man är alltid ensam om otrohet.
#7: Den man är otrogen med är också involverad, skulle jag tro.
8 men inte partnern.
#9: Har jag heller inte antytt.
#7 & #8
Den som har det största ansvaret är ju den som är den otrogne. Om en kvinna håller på och stöter på en gift man så är det ju mannens ansvar att inget göra något av det. Men väljer han att falla för kvinnan så är det ju hans ansvar. Sedan så ska ju inte kvinnan ge sig på en gift man heller så klart. Men den som väljer att vara otrogen mot sin partner är den som bär ansvaret.
Jag tycker det alltid är den torogens största ansvar men den som medvetet stter på en upptagen person är inte fri från skuld :P anser jag. Men där kan man väl skylla på att den totalt empatilösa människan är som de flesta, man bryr sig inte om känslorna av främlingar om något fint hägrar för en själv.
Men till TS: Förstår att du mår dåligtmen det varfel av dem att dra in dig i deras problem (hon som var som din mamma osv), och det är ännu mer fel att andra drar in dig i vad din pappa gör för skit. Du behöver inte ta ansvar eller skämmas för det han gör- det står för honom.
Jag sa upp beksnatskapen först med min far när han skaffade sig en 30 år yngre thailändsk flickvän (i min ålder). JAg var äcklad och skämdes! :) Sen insåg jag att….det är det liv HAN väljer att leva, han är fortfarande min pappa.
Om din pappa i övrigt varit en okej pappa…så.. stäng öronen mot de som rotar och sladdrar och gnäller på din pappas snedsteg och flammor.
Skulle du skämmas öer din pappa om han haft en mentalt sjukdom och satt inne på sjukhus? Många som är sådär otrogna som du beskriver din far, lider av en del problem- som är en bakomliggande orsak till varför de inte kan vara trogna.
Hade han avrit kriminell hade jag gett rådet att undvika honom men nu är han ju inte det. Han är bara en "kvinnotjusande skitstövel" men hur är han som pappa, hur är han mot dig?
För det han gör med sina älskarinnor och flickvänner är ju inte riktat mot dig. Det är hans helvete.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Man kan inte uppfostra sina föräldrar! Än mindre ta ansvar för deras beteende. Man kan säga ifrån, säga vad man tycker och är det så jobbigt att man mår dåligt kan man d ra sig undan.