Fästman och killkompis, vad göra?
För ungefär ett halvår sedan skrev en killkompis till mig att han har/hade känslor för mig. Jag berättade det till min fästman som då ville att jag skulle avbryta kontakten med honom (vi hade bråkat en del innan och han hade svårt att lita på mig).
Så sagt och gjort blockerade och tog jag bort hans nummer och har inte hört något sedan dess. Kände mig en aning dum som inte ens gav en förklaring eller så.
Jag saknar honom väldigt mycket som vän. Min fästman säger att jag gör som jag själv vill gällande om att ta upp kontakten. Han säger att han kommer känna sig obekväm i och med att han har haft/har känslor för mig.
Nu har jag inte känslor för honom och har aldrig haft heller, men jag vet verkligen inte hur jag ska göra..
Hur hade ni gjort och hur hade ni reagerat om en vän till eran partner berättade att han/hon har/haft känslor för denne?
Jag hade inte brytt mig. Min man är fortfarande vän med flera av sina ex, liksom jag med mina, flera var bjudna på vårt bröllop, och säkert har det passerat några andra tjejer som blivit intresserade av honom under åren. Gå omkring och oroa mig och vara sotis över saker som inte existerar ödslar jag ingen tid på och skulle inte tillåta att en partner påtvingade mig sådant som att avbryta en kontakt med en vän för att han blir obekväm. Att din vän haft känslor för dig innebär ju ingenting annat än just det, det är inte en förlängning av dina känslor. Om det var en viktig vän så hade jag nog försökt ta upp kontakten igen.
//Lina
Att försöka vara kompis med någon som har känslor för er är en riktigt dålig ide. Är svårt för den andre personen att säga nej till det för känner man starkt för en person vill man ofta vara i dens liv oavsett om hen känner likadant eller ej. Det blir ojämlikt och dåligt och personen med känslor mår dåligt.
Alltså, det är en dålig ide. Släpp din kompis. Han vill vara mer än kompis med dig så vänskapen är över.
Tack för svar! För mig var han en bra vän och såna är sällsynta har jag märkt. Sedan är det inte en person som skulle må dåligt över att vara min vän även fastän han nu fortfarande kanske har känslor. Jag tar upp kontakten igen :)
Jag tycker också att du kan ta upp kontakten igen, men kanske lite försiktigt.. Jag menar, om senaste gången ni pratade var när han deklarerade sina känslor för dig och du då svarade med att blockera honom så kanske han inte är så jätteglad på dig..
Jag har haft manliga vänner som haft känslor för mig utan att jag besvarat dem, både när jag varit i förhållande och när jag varit singel. Han kommer komma över dig (om han inte gjort det redan) och hitta någon annan. Vänner kan ni ändå vara, om han vill det.
Det viktigaste är att det är du själv som bestämmer om du har kontakt eller inte. Din sambo kan inte bestämma en sån sak åt dig. Att det sen kan bli besvärligt med din killkompis känslor för dig är en annan sak. Är du bara tydlig gentemot din killkompis med var du står kan det mycket väl bli en fortsatt fin och långvarig vänskap. Det har jag själv erfarenhet av.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
JAg är vän med ex, men de har man ju inga känslor för. Så nej, jag hade itne återtagit kontakten om vännen inte kommit över sina känslor för mig- inte bara av respekt för min partner, utanf rö min väns skull. Finns inget värre än att sitta och tråna, ta varje halmstrå som man kommer över och det är svårt att gå vidare så länge hoppet är tänt.
Så om du vill återuppta kontakten får du prat ut med honom om hur han gått vidare sen du bröt kontakten. Vem v,t han kanske inte ens vill veta av dig längre :/
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Kontakten är återupptagen, allt gick bra och han var bara positiv till att jag hörde av mig 🙂
En fästman/sambo har visst rätt att ha en åsikt. Man har alltid rätt att säga vad man själv känner är okej i relationen. Om den andre inte respekterar det kan det äventyra tilliten och hela relationen. Därmed inte sagt att man ska ställa upp på allt utan att tänka själv, men när man inte är överens kan det så klart alltid leda till skada.
Sen tycker jag det är naivt att säga att han är en person som skulle klara att vara vän trots att han har känslor. Hur vet du det? Och det är klart att han är positiv till att du hörde av dig. Han gillar ju dig. Han kanske rent ut av hoppas att du hör av dig för att du känner något tillbaka och vill känna dig fram.
Sen är det väldigt lätt att känna att en kille som har känslor för en, är en bra vän. Men det är han kanske bara just för att han har känslor. Han uppskattar dig, lyssnar på dig, bryr sig om dig osv. Men är det för att han är en bra vän, eller för att han har känslor för dig?
Jag tycker av princip att man inte kan ha en vänskapsrelation med någon som har känslor för en, om man är i en relation. Klart som korvspad att din fästman tycker det är obehagligt.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Fast nu hade han inte känslor nu längre vilket han även sa, så allt är löst 🙂
Hoppas det… frågan är ändå om det är löst för din fästman.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Han gick med på det så. Han kan ha tjejkompisar enligt mig, gör inget om dom är förtjust i honom eller inte, jag litar på honom och det är upp till dom tjejerna i så fall om dom klarar av att se honom med mig 🙂
K
Han kanske var en bra vän för att han hade känslor för dig?
Om de inte besvaras så kommer han så småningom att känna sig rätt utanför och orättvist behandlad eftersom han kommer att tolka varenda kontakt med dig för att underhålla hoppet om att du kanske ändrar dig, vilket hindrar honom från att hitta nån som vill ha honom. Om han inte är så klarsynt att han kan koppla bort känslorna och låta förnuftet styra relationen dvs.
Din kille skulle säkert få det jobbigt om du dessutom umgås med någon som du vet har känslor för dig.
Avsluta, det är det snällaste du kan göra med alla inblandade. Inklusive dig själv.
Vart formulerade jag fel? Jag skrev att han
har haft känslor
och inte har, vilket som är stor skillnad. Plus att det nog inte handlade om kärlek direkt utan mer intresse.
Stoppar tråden här
, allt går åt h-vete, ångrar stort att tråden skapades.
+ att han även var på G med en tjej för ett halvår sedan eller när det nu var och då kom vi in på det och han sa att han HADE HAFT känslor/intresse för mig. Sånt man får räkna med om man har vänner, oavsett kön.