Sura syskon pga present
Min mamma fyller jämna år snart. Jag och min sambo har köpt en present som vi tänker ge henne. Mina två syskon har köpt en sak för 3000 kronor. Nu vill dom att vi alla tre syskon ska gå ihop om denna sak och dom kräver mig på 1000 kronor. Jag sa då att jag och min sambo redan köpt en present och dom blev riktigt sura. Jag har fått flera sms om att jag är skyldig dom 1000 spänn. Dom säger att det är självklart att vi syskon ska gå ihop om en present till mamma då hon fyller jämnt för det gjorde vi för 10 år sen också. Men ska man verkligen ta för givet att det fortfarande gäller då det var tio år sen sist?
Jag hade mer kontakt med mina syskon för tio år sedan och då kändes det naturligt att gå ihop om en present. Men senaste åren har vi inte haft mycket med varann att göra alls förutom att ses i föräldrahemmet på jul.
Dom säger att det är riktigt dåligt av mig att inte tala om i förväg att jag och min sambo ville köpa present själva. Dom säger att dom inte har råd att betala 1500 spänn var till presenten och att jag minsann måste betala en tusenlapp.
Vem har rätt?
Jag tycker inte syskonen kan räkna med att du ska betala pengar för något de inte har tillfrågat dig om. De borde ha kollat med dig innan de köpte presenten.
Givetvis borde dina syskon ha hört av sig till dig och frågat om du ville vara med på en gemensam present. Nu gjorde de inte det och då får de helt enkelt stå sitt kast. Antingen får de väl lämna tillbaka presenten och köpa något för 2000kr istället eller så får de helt enkelt fixa fram pengarna som de anser att du ska betala.
Man kan inte gå och köpa något utan att fråga om alla är med på det och sedan kräva pengar av någon som inte gett sitt godkännande. De får allt stå sitt kast.
Jag tycker också dom skulle frågat innan dom köpte men dom säger bara "vi brukar ju gå ihop"
Men det "brukar" vi väl inte för att vi gjort det en gång för tio år sen.
Går man ihop om att köpa en present ska alla ges möjlighet att vara delaktiga . Dom borde ha frågat dej först, om du tycker det är ok att dom två tillsammans väljer ut en presenten och köper, som du sen ska vara med och betala.
Att dom två tillsammans bara går och köper en present utan din vetskap, och sen kommer efteråt och kräver dej på pengar är dålig stil.🤢
Att först köra över dej och sen försöka lägga över ansvaret på dej och dra till med att det var du skulle ha sagt ifrån är bara dumheter 😜
~ mayolica ~
Dina syskon är de som gör fel här, inse de inte det så är det inte ditt fel. Vill du itne ha tjaffs, ebtala summan ändå- men som sagt, det borde du inte behöva göra. De kan inte kräva ett skit från dig om det inte finns någon som helst överrenskommelse från sin sida om att vara delaktig i att köpa den här presenten, tycker jag.
Ibland blir nära släkt lite insnöade. De borde inte rusat iväg och köpt en present utan att höra med alla inblandade. Då frågar man "VILL du vara med och dela", man kräver det inte.
Dina syskon har betett sig som idioter och ryggdunkar varandra till att må bättre- det är såklart ditt fel, hellre än att inse att de gjort ett antagande som var felaktigt och nu måste stå sitt kast- att det inte blev som de tänkte sig ;) (Nej, det är inte ditt fel, det skulle inte någon sund människa tycka).
Men som man brukar säga: Välj dina fighter. det är inte alltid viktigast att ha rätt. Om jag varit en eprson som bryr mig om relationen och det här blåser upp jättemycket så skulle jag kanske överväga att ändå gå med i deras present om jag har råd, om inte annat för att de säger att de itne har råd, de gjort ett misstag och tagit vatten över huvudet- och för att hålla friden. Men ni verkar inte ha så nära kontakt numera så..
kör på din linje, du har rätt, de har fel.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
De borde absolut ha pratat med dig innan och frågat om du ville köpa presenten tillsammans med dem. Man kan inte bara bestämma något och sedan kräva pengar när alla parter inte är med på det från början. Stå på dig tycker jag.
Jag tycker det är jätteroligt att du köpt en "egen" present. Att dina syskon räknat med dig utan att fråga är faktiskt deras egen miss.
Jag har varit med om något liknande en gång då det var tänkt att vi, flera stycken skulle ge en summa pengar.
Då jag och min man inte hade så mycket pengar just då så köpte vi helt sonika en egen present.
/Maria
Ska man köpa gemensam present får man såklart pratas vid om det innan det handlas. Inte bara för kostnaden, det kunde ju också vara så att någon hade andra ideer till present. Speciellt till en så nära person som mamma vill man väl vara med o bestämma/hitta på!

Instämmer med alla andra..dina syskon skulle ha frågat innan dom köpte presenten som dom tycker att du ska vara med på..dom får stå sitt kast helt klart..
Stefan
Man säger till innan och föreslår att man ska gå ihop. Dina syskon har ingen rätt att kräva dig på pengar bara för att ni gick ihop om present för tio år sen.
/Christina