Är fredagar heliga?
För många är fredagskvällar en helig företeelse. Man kan inte ha fest på jobbet en fredag - alla måste hem till familjen. Man kan inte planera in aktiviteter - det är ju fredag!
Min man är också fredagsgalning - han vill att vi äter god mat, pratar och umgås, kommenterar alltid hur myyyysigt det är med fredagar tillsammans med familjen.
Jag håller med honom, det är mysigt. Men inte nödvändigt.
Men är det så för alla?
Ett tag tränade jag på fredagskvällar, det var helt suveränt! För det var inte en människa på gymmet, precis tomt. Alla var hemma - det var ju fredag! Men så - för första gången tror jag - opponerade sig maken. Kunde jag inte välja en annan dag att träna än just fredagar? Det är ju så myyysigt… Klart jag bytte dag!
Hahaha… visst är det så. Fredagar är heliga av någon anledning, för mig också fast jag vet inte varför. Tror det har o göra med att när jag var liten så var fredagen den dagen mamma lagade extra god mat, man fick äta godis och vara uppe längre på kvällen o kolla på tv (DALLAS, en så toppenserie…). Det sitter kvar, speciellt nu när jag också blivit mamma så har fredagen åter blivit en viktigt dag när man försöker att undvika planera in något annat än just umgås med familjen, äta gott osv.
Det är väl det där med att arbetsveckan är slut, helgen ligger framför en, man pustar ut… Som du säger, förr var det fredagar som var TV-kvällen med stort T…
För mig är det fredag varannan onsdag - då är jag ledig en hel vecka och surar för att maken skall lägga sig tidigt och jobba dagen efter!

Förut jobbade jag varannan helg, 35 tim fre - sön. nu när jag inte längre gör det värdesätter jag verkligen fredagarna. Jag försöker jobba undan så mycket som möjligt på jobbet, så jag bara har finputs kvar om det går.

Fredagkväll då slappas det efter att jag har jobbat/pluggat hela veckan och då är totalt slutkörd. Men skulle det dyka upp nått skoj som jag har möjlighet och ork att vara med på så är det inga problem.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag har själv märkt en rätt stor skillnad sedan jag började jobba 3-skift.
Innan dess var helgerna "fredade", och oftast var fredagkväll en lugn kväll med avslappning och återhämtning. Kanske en bio, en film hemma hos någon, bara sitta och snacka, ut och ta en promenad eller något.
På lördagen var det någon större tillställning, antingen middag/fest hos någon eller så gick man på krogen/nattklubb.
Nu när jag jobbar skift så är inte fredagen lika uttalad längre, men för mig är det nästan likadant ändå, fast med olika dagar. Efter en längre arbetssnurra så är den första kvällen "fredad". Ingen tvätt, ingen städning, inga större utsvävningar, däremot gärna lite träning efter jobbet innan man kommer hem.
mvh Martin
Nej, kan jag inte säga att det är. Oftast är det som en vanlig dag. Min sambo arbetar skift så tre fredagar av fem är det jobb som gäller…
Ååh, fredagar är så härliga!! Jag tycker det känns underbart med hela helgen framför sig och man vet att man kan sova liiite längre på morgonen.
Fast denna helg ska jag ju jobba. Men normalt sett är fredagar ändå bara bäst på hela veckan!!

Jag känner inte att fredagar är heliga. Däremot gillar jag verkligen söndagar. Oftast inga planer alls, bara lång sovmorgon, nåt trevligt umgänge på dagen och sen god mat och film på kvällen.

Fredagar rider jag alltid på. Så för mig finns ingen "helig fredag". Men visst skulle jag ibland vilja sitta o mysa i soffan på fredagkvällen. Men det får vänta tills stallet är klart =) Igår… hade vi ingen mysfredag över huvudtaget. Inte ens i närheten.. jag åkte iväg o red direkt, och sen var det tvättstugan hela kvällen. Den va klar 11 på kvällen. Så mycket för mysfredag =(

Jag älskar fredagarna eftersom det är helg sen, då slipper man skolan. *_*