Tatuerarfråga
vet inte riktigt vilken kategori men iaf
Jag undrar en sak. Jag är 15 år och har en lillasyster som är 16 år. Våra föräldrar är båda 45 år och ganska nyskilda. Farsan har träffat en 21åring!!! som han flyttat in hos. Herregud men ja. Vi bor där varannan vecka för att pappa tvingar oss till det men helst skulle vi vilja bo hos mamma hela tiden och det vill hon med nog.
Iaf så har min syrra på 16 år blivit typ "bästis" med pappas nya tjej. Ja hon försöker med mig med. Att bli kompis och få gå och shoppa med mig osv men jag tycker mest hon verkar så barnslig. Försööer bli tonåring igen och jag fattar inte vad farsan ser hos hon.
Men till det som jag ville fråga nu. Syrran och hon hänger som sagt jämt och hon har tagit med syrran till en tatuerare och hon har fått göra 4 tatueringar. Måste inte ens föräldrar godkänna taueringar? Går det likabra att ta med sig vem som helst till tatueraren bara det är en som är myndig?
Alltså mamma är helt vansinnig och hon ringer till pappa och skäller men han verkar inte bry sig utan säger bara att hon är ju snart vuxen. Men hon har faktiskt nyss fyllt 16 och har 2 år tills hon är myndig. Men pappa har blivit så flat efter skilsmässan. Bryr sig liksom inte och tar inte ansvar som när han var med mamma. Han har liksom inga regler mot oss barn med sin nya tjej.
Syrran kan jag inte riktigt heller prata med längre hon tycker bara att pappas tjej är så cool och vill bara hänga med hene som köper massa kläder till henne och fixar hennes hår och sådant. Men mamma är skitarg över tatueringarna och det är jämt bråk.
Om du är 15 år kan du inte ha en lillasyster som är 16 år 😉
Hos seriös tatuerare ska en målsman godkänna ja om man är under 18 år.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tyvärr finns det folk som tatuerar omyndiga.
Men du borde nog fundera på hur din lillasyster kan vara äldre än du är ;)
#1 En seriös tatuerare tatuerar inte minddråriga, oavsett målsman eller inte.
#3 Finns ingen lag som säger att de inte får det men att det är OK om de har målsmansgodkännande. De som är oseriösa räknar jag dem som tatuerar små barn (även med målsmans tillstånd) & folk under 18 år utan målsmans tillstånd.
Inte dem som gör det med målsmans tillstånd och personen kanske är 16-17 år.
Men man räknar olika.
#4 Nej det finns ingen lag. Men normalt funtade personer tatuerar inte minderåriga eftersom dom vet att man dels kan växa mycket till och dels att hjärnan och ens åsikter förändras stort under tonåren.
#5 Fast en vuxen kropp kan ändras mycket också. Många vuxna kan också ändra sig, så tror inte det är någon skillnad om du tatuerar dig som 16-17 åring än som 18 åring? Bara en tanke.
Däremot om jag hade haft barn hade de inte fått tatuera sig under 16-17 års ålder. Helst vänta tills 18 års ålder.
#6 Risken för att du ändrar tänkesätt är kraftigt mycket större unddr tonåren än när du är vuxen. Självklart KAN du ändras även som vuxen. Men realistiskt sett är det i tonåren man förändras som mest. Likadant med kroppen.
18 år är egentligen för tidigt. Anser att åldern borde vara 20.
#7 Dock får man ju se hur pass tidigare man gör det också och flera olika faktorer.
Dock var ju denna tatueraren väldigt oseriös som tatuerar utan tillstånd av målsman på en som bara är 16 år.
Ja är mycket som borde ändras till 20års gräns: Att gå på krogen, ta kört till exempel (tycker jag hehe)
Ni andra, retas nu inte med henne för att hon skrev fel nu när hon är upprörd, hon måste ju ha menat storasyster.
Tatueraren kanske blev lurad och trodde att målmans godkännande fanns, eftersom att "styvmamman" var med?
Inte för att du frågat, men jag tror din mamma skulle ha ett bra fall i rätten för ensam vårdnad, ifall du inte trivs och du och sin syster inte tas omhand om hos din pappa. Men jag är inte advokat och vad jag tycker och hur det fungerar i rätten är inte samma sak. Men fundera på att se till att du i alla fall får som du vill, och får bo hos din mamma. Du ska ju bo hemma flera år till så det är viktigt att du mår bra hemma och känner dig trygg.
Men det är ju enkelt att säga för mig, men svårt för dig att göra.
Jag tror man som familj kan få gratis terapi av kommunen från BUP eller ungdomspsyk, det fick jag och min familj när jag var tonåring och vantrivdes. Det kan hända att det din pappa behöver är en oberoende vuxen som säger till honom att han måste tänka om och sätta regler. Han kanske inte sätter regler för att han tror att det är bästa sättet att få er att inte vända er emot honom, utan att han inser att det verkar som om han inte bryr sig.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Jag funderar över hur din lillasyrra kan var äldre än dig, men själv tycker jag din pappas tjej verkar helt "dum" om man får säga så. Din mamma och pappa borde ju få tycka till om din lillasysters(som är äldre än dig, på något sätt) tatueringar. Eller om hon säger: -Paaaaappa? Jag går och shoppar med din nya 21 åriga tjej, går det bra?? Pappan: Yees, gå ni bara. Så går dom iväg, så säger syrran din till stortjejen - Jag vill ha fyra tatueringar, kan du inte gå med? Tjejen som är stor- Javisst, vad roligt att du nästan är stor. Och sedan går hon hem med fyra tattisar. Helt okej? Inte enligt mig.
#9 Ingen har retats med henne.
Retats, skämtas, kalla det vad du vill, jag tyckte det var opassande. Hon kanske inte håller med, jag tänkte bara på att hon lät upprörd och kanske inte ville att folk skulle påpeka att hon skrivit fel. Jag kan förstås ha helt fel.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#12 Vart ser du att någon har skämtat om det? Ser inte det någonstanns ärligt talat.
Ditt och Heras första inlägg, och sen mommo12. Eller menar du att du var allvarlig när du frågade? Jag trodde ;) var för att du ville skojas lite.
Jessica Jones (2015-)
#14 Jag varken retas inte med TS i #1. Finns ingen anledning till det.
Alla kan skriva fel. Helt naturligt. Inte ställt någon fråga heller.
Men nu blir det massa onödigt OT XD
JAG är lillasyster haha fast det skiljer mindre än ett år på oss sry jag har för bråttom när ja skriver
#12 Snacka om att överreagera.
Ni är tillräckligt gamla för att ha rätt mycket att säga till om när det gäller var ni ska bo. Du kan ringa till socialtjänsten i din kommun (googla fram numret) och be om råd, om du vill kan du börja med att ställa frågor anonymt.
Socialtjänsten kan hjälpa dina föräldrar att samarbeta bättre, antingen genom familjerådgivning (man kan gå på det även om man inte är ett par, för att få bättre samarbete kring barnen) eller genom att familjerätten går in och styr upp situationen. Att han låter ett omyndigt barn tatuera sig kan vara en sak de skulle ogilla rejält.
BUP (som inom parantes är landstinget, inte kommunen) tror jag inte är aktuellt eftersom de numera bara tar hand om barn och ungdomar med ganska svår psykisk ohälsa, däremot kan man ibland få prata med någon eller få en kontaktperson eller stödkontakt via socialtjänsten om man har det jobbigt.
Din pappas kärleksliv kan du tyvärr inte göra något åt, han är ju vuxen och får fatta hur huvudlösa beslut som helst, men du ska inte behöva hamna i kläm om du inte trivs i hans nya hem med nya tjejen.
Borde ni inte ha rätt att välja vart ni vill bo då ni ändå är så pass gamla? Eran åsikt ska tas hänsyn till. Sen det där med tatueringar…nej en vettig tatuerare gör inte en tatuering på någon under 18år vare sig målsman är med eller ej. Hoppas bara din syster gick till en tatuerare som hade kunskap i hygien och som annars var seriös. Din pappas nya tjej vill säkert gärna bli vän med er men hon gör det på fel sätt. Hon är säkert inte alls beredd på att vara styvmamma när hon själv är så ung.
Och jag kan säga att jag också reagerade lite som #12 när jag började läsa.
#17 Se, samma tonfall igen. Det finns en plats och tid för allt.
Jessica Jones (2015-)
#20 nej, verkligen inte samma tonfall.
Ts skrattade själv åt det. Det räcker för mig.
TS, den där tjejen din pappa valt verkar otroligt korkad (ursäkta ordvalet men tycker det var det enda som beskrev tillräckligt) som låter en 16-åring tatuera sig utan att ha pratat med mamman till tonåringen (din syster) och det är otroligt oansvarigt och omoget av din pappa att låta henne hålla på så. Jag tycker det låter som att han är sur på din mamma och helt enkelt väljer den barnsliga vägen att ignorera o.s.v. Prata med din mamma om hur du känner så kan ni säkert lösa det tillsammans!
personliga åsikter om admin tas via pm och imte i trådar som handlar om annar.an.
Din pappa tycks lida av en klassisk manlig medelålderskris tyvärr.
Det är hemskt att han tar så lätt på att hans 16-åriga dotter skaffar sig FYRA tatueringar. Det är fullt förståeligt att din pappas nya 21-åriga flickvän har mer gemensamt med din storasyster som vän än med er pappa.
Som tidigare sagts är du nog tillräckligt gammal att själv kunna få ha en åsikt om var du vill bo. Börja med att prata med din mamma om att det är där du vill bo, att du bor heltid hos din mamma hindrar dig ju inte från att träffa din pappa. Du ska dock bo där du mår bäst av att bo för att du ska må bra och klara skolan och annat i livet som innebär att vara en tonåring 😃
Vill du inte bo hos din pappa behöver du inte göra det. Ingen kan tvinga dig att bo där.
Mvh Linn
jo jag måste bo hos pappa halva tiden för en vecka när jag vägrade och stack tillbaka till mamma så blev han jättearg på mamma och sa att hon talat illa om han inför mig och att det var hennes fel att jag inte vill bo med han och hans nya. Och jag vill inte att det ska gå ut över mamma att jag vill bo hos henne.
#25 Kan du inte säga till din pappa att du från och med nu kommer bo hos din mamma och kommer hälsa på honom när du känner för det? Du ska ju inte behöva ha dåligt samvete för att din pappa är elak. Riktigt tråkigt för dig att dina föräldrar inte kan kommunicera bättre med varandra. Barnen ska inte behöva komma i kläm och må dåligt för att föräldrarna inte kan prata med varandra.
Sen borde din mamma kunna anmäla tatueraren som gjort tatueringarna på din syster utan målsmans tillstånd tycker jag. Vet dock inte hur :/
Mvh Linn
Är du över 12 år ska familjerätten lyssna på din önskan om vart du vill bo. Man bestämmer inte men rätten ska ta hänsyn till det du tycker.
Oj vilken jobbig sits :S Jag hoppas det löser sig för dig <3
Men ialf, för det första, som #27 skrev så får man som "barn" över 12 år själv bestämma vart man vill bo om föräldrarna skiljt sig. Du kan alltså helt rätt välja att bo enbart hos din mamma.
För det andra: Din mamma skulle inte ha några problem att anmäla tatueraren då denne inte får ingå ett sådant avtal och utbyte av pengar med en minderåring utan BÅDA föräldrars godkännande.
Utdraget från Socialstyrelsens hemsida:
Vad kan man göra om en minderårig blivit piercad eller tatuerad?
Det är inte olagligt att göra en tatuering på en minderårig, men har en skada uppstått efter ingreppet, till exempel en allvarlig infektion, kan man göra en polisanmälan. Detta gäller oavsett personens ålder.
Enligt konsumentköplagen får minderåriga inte sluta egna ekonomiska avtal. Den som är under 18 år skulle därför kunna häva köpet av en tatueringstjänst och begära pengarna tillbaka, även om själva tatueringen inte är olaglig.
//Belinda aka Zandrama
#25 Prata med din mamma innan. Att han beter sig illa mot din mamma är inget du ska ta ansvar för, det är helt och hållet han själv som väljer sitt beteende. Jag förstår att du känner dig klämd, men det är verkligen inte ditt ansvar att göra något du inte mår bra av för att han inte ska bete sig ännu värre än han redan gör.
Prata med din mamma, och om hon inte riktigt orkar vara den klippa du behöver kan du få stöd av de sociala myndigheterna i att få rätsida på din familjesituation.
Eller finns det någon annan vuxen du kan använda som bollplank? Nån lärare som verkar vettig, skolsköterska eller så? Eller ringa till BRIS eller Nationella Hjälplinjen?
#27 Jag tror det där blivit ändrat faktiskt. Familjerätten ska lyssna på barn i alla åldrar, inte bara dom över 12 år.
Mvh Linn
Jag har hört att om dina föräldrar betalar allt, så kan du bo i en egen lägenhet, men många familjer har tyvärr ingen ekonomi till det, eller så får ev. småsyskon lida. #28, jag tycker att hennes mamma SKA anmäla det, det är ju ett brott (om jag har rätt ;-) Samma som att råna en glasskiosk liksom ) Om jag hade varit hennes mamma/pappa skulle jag anmält det. Det är ett märke som sitter kvar hela livet. Nu kanske hon tycker det är coolt, men när hon blir gammal ( 75+) och skrynklig, så är det nog inte så vackert. Nej, jag tycker man ska tänka innan man handlar, i alla fall så viktiga saker som tatueringar.