Verklighetsflykt
Det skrevs lite om detta i en annan tråd så jag tänkte göra en egen tråd om ämnet! Jag trodde att jag var näst intill ensam om det men så verkar det visst inte vara :)
Om jag mår dåligt så fastnar jag lätt i något, förut var det mycket datorspelande men nu för tiden är det mest serier. Det blir som en verklighetsflykt och man slipper tänka på det som händer i ens egna liv för stunden. Jag kan kolla på flera säsonger av en serie på en helg. Jag matar mina djur och går ut med min hund och äter lite själv (dock väldigt slarvigt och ingen riktig mat) men sen sitter/ligger jag bara och kollar på någon serie all annan tid.
Har ni någonting som blir som en verklighetsflykt för er? Något ni gör när ni kanske har det lite jobbigt så ni kan koppla bort allt och bara fokusera på det ni gör?
Mvh Linn
Vill jag verkligen fly så läser jag böcker. Har ett gäng favorit böcker som jag oftast väljer.
Jag brukar titta på serier eller filmer.
Böcker, serier eller datorn. Beror på varför jag vill "fly" och hur jag mår.
Vintertid är dock simningen också lite så. När jag simmar så kan jag stänga av allting annat, och bara fokusera på att simma.
//Jessie
Böcker, eller sover.
Jag kan sitta vid ett fönster och filosofera. 🙂
Serier! Kan ligga och kolla på avsnitt efter avsnitt efter avsnitt. Eller så kan jag bara ligga i sängen och umgås med mina tamråttor.
Men det absolut bästa är att åka iväg någonstans (helst med pojkvännen).
Kallar det inte verklighetsflykt, men att koppla av på stugan med diverse snickeriprojekt, åka ut och fota några timmar eller varför inte åka på en fisketur är skönt då man får bort tankarna från jobb och annat. TV och serier är inte min grej, men jag surfar nog lite för mycket. ☺️
För övrigt hänger mat och sinnesstämning ihop. När jag slutade med stora mängder pasta, potatis och bröd, och istället började äta mer sallader och feta såser försvann förutom en massa kilon också de depressiva tankarna jag hade ganska mycket av tidigare. Var också helt klart mer soffpotatis då än nu, även om jag är klart liberalare med kolhydraterna nu än för ett par år sen när jag var striktare. Innan kostomläggningen blev typisk kväll för mig enligt följande: Efter jobbet gjorde jag en skaplig portion mat (t.ex pasta carbonara eller nudelwok), drack ett glas mjölk till eller eventuellt en öl, och däckade efteråt på soffan p.g.a. blodsockerchocken tills det var sängdags. Man blev otroligt degig och trött av den maten.
Det lönar sig på alla sätt och vis att satsa på kvalitetsbränsle för sig själv och äta bra. Inte sällan sköter folk bättre om sina bilar och hundar än sina egna kroppar, tyvärr.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Stallet har alltid varit min fristad, total verklighetsflykt. Spelar ingen roll hur mycket ångest eller problem jag har; när jag kommer in på stallplan så är det som att plocka av sig en tung ryggsäck. Extra mycket verklighetsflykt är det att arbeta i stallet. Då tänker jag bara lugna och fina tankar.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Spelar dataspel (WoW oftast), tittar på serier eller filmer eller syr medeltidskläder eller annat liknande hantverk. Eller gör research för kommande projekt, kan hålla på med det i timmar.
Böcker, filmer eller gymmet.

Jag gör helst två saker samtidigt så jag verkligen inte har möjlighet att tänka på vad det nu är som är jobbigt. Så gärna ett datorspel (typ wow, wot eller hearthstone) samtidigt som jag lyssnar på en bok, en podcast eller håller ett halvt öga på en tv-serie, kan jag spela ihop med någon/några så funkar det utan annat vid sidan av. För att jag ska kunna somna utan ångest och hjärnspöken så lyssnar jag på podcast samtidigt som jag spelar något hjärndött på telefonen, typ candy crush eller något kortspel. Jag har svårt för att promenera eller annat som inte håller mina tankar i styr, så jag har för det mesta en podcast i öronen vad jag än gör på egen hand.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Jag spelar datorspel, som jag nu försöker dra ner ganska mycket på, eller drömmer mig upp i det blå.