Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 1855 ggr
Feather
0

Behöver skriva av mig..

Jag känner att jag behöver skriva av mig lite om detta..
Min sambo kan bete sig väldigt underligt när han dricker alkohol, det är inte ofta men då och då. Igår kom han hem, full och otrevlig. Jag brukar inte vilja prata med honom då, utan säger alltid vi kan prata imorgon istället.
Vilket han oftast respekterar, men igår betedde han sig väldigt konstigt och rent ut sagt idiotiskt. Han börjar ta upp saker som han inte är nöjd med i vårt förhållande, och slutar inte fast jag säger "vi tar det imorgon när du är nykter" tvärtom blir det bara värre och värre. Han i princip trycker ner mig, det är som om han vill provocera fram ett gräl och han tjatar om och om igen att jag måste säga ifrån, att jag bör skrika till och inte vara så jävla mesig.
Jag säger hela tiden låt mig vara ifred, jag orkar inte prata nu, vi tar det imorgon, du beter dig oschysst, osv.

Men han fortsätter enda tills jag får nog och tänker gå ut därifrån, då har han låst dörren (vi har två lås) och jag får panik.
Undrar varför han låst och då säger han, för jag visste att du skulle dra härifrån. Och då är han plötsligt ledsen istället och "offret", som är rädd att jag ska lämna honom.
Det hela slutar med att jag ber honom åka hem till sina föräldrar, vilket han gör till slut.
Nu har vi inte pratat sen dess, alla tankar snurrar runt i huvudet. Både igår och idag känner jag mig apatisk, tom men samtidigt ledsen. Tycker det är så sjukt dålig stil, ändå älskar jag honom och detta är första gången han går såhär över gränsen. Vad gör man egentligen efter en sån här grej ? Vet att han säkert har ångest och känner sig dum idag, men ändå. Om han tycker att vi har problem i förhållandet, så hjälpte det ju knappast att hantera det på det sättet..

Tar gärna emot råd eller tankar från er.. känner mig bara så ensam just nu.

Ceccan
1

Hej !

Det är alltid bra att skriva av sig i mellan åt. Kanske är en dum fråga men mår du bra i ditt förhållande som det är ? 

Min personliga åskigt är att lämna förhållandet och ur min egna erfarenhet då jag själv blev illa behandlad av min sambo . Du är välkommen att pm om du känner för att prata av dig / Kramiz

Gurky
0

Min första tanke, är han alkoholist?

Karmatarerskanise
1

#2 Beror ju på vad du räknar som alkoholist.

Ts skriver att han dricker då och då, inte så ofta.  Det ser inte jag som alkoholism.

Feather
0

#1 Jag vet inte, nu på senaste har jag väl börjat tvivla, men när det är bra är det riktigt bra.. svårt att veta ibland om det bara är en kris som man kan komma över, eller om det är dags att lämna.
Tack så mycket, kram!

#2,3 Nej, det skulle jag inte säga. Som sagt så dricker han bara ibland, däremot kan han inte hantera drickandet när han väl dricker..

Tjeja
0

Usch vad jobbigt för dig!

vet inte vad jag ska säga riktigt men skickar en kram i alla fall!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Allt oviktigt
3

Jag skulle satsa på att förklara att han blir en väldigt otrevlig person när han är onykter. Och att om han vill gå ut och dricka är det givetvis hans val men det är då en bra idé att han sover hos någon kompis eller hos sina föräldrar

Feather
1

#5 Tack, kram!

#6 Får säga det till honom, det är ju en bra lösning faktiskt.

Praefatio
1

#6:s lösning är jättebra, att prata med honom. Jag är tillsammans med världens underbaraste kille, som av någon anledning får värsta "snedfyllan" om han somnar när han blivit full på sprit. Då pratar och går han nämligen i sömnen och blir märkligt aggressiv. Inte fysiskt, tack och lov, men otäckt hotfull. Han går i sömnen ibland annars också så jag märker ju att han inte är vaken, och han minns absolut ingenting av det dagen efter. Det gör det ju tyvärr inte mindre obehagligt för mig just då…

För mig löste det sig genom att prata med honom om det och berätta hur han blir, att jag tycker det är extremt obehagligt. Han tog det på största allvar tack och lov, och hans egen lösning blev att helt enkelt att sluta dricka sprit på fyllan och att dessutom ta hand om sig bättre när han dricker: dricka mycket vatten, byta ut några av starkölen mot folköl, äta något och ta ett glas resorb innan han lägger sig.

Kanske kan ni tillsammans också komma på en bra lösning. Att han sover borta efter en blöt kväll låter ju som en vettig grej, till exempel! Eller att han helt enkelt gör som min kille och börjar dricka lite mer ansvarstagande.

Feather
2

#8 Det låter verkligen som min kille.
Ska ta ett ordentligt snack med honom, tack för att du delar med dig.

Tack alla som svarar! Känns så mycket bättre och skönt att skriva av sig..speciellt här där alla är så snälla. I vissa lägen vill/orkar man helt enkelt inte prata med sina närmaste. Så tack!❤️

Gurky
0

#4 Det är väl själva roten till problemet, att han dricker? Vet han om det? Om han är medeveten om det, varför känner han ett behov av att dricka som han gör? Tycker att det är bättre att försöka lösa problem än att skjuta dom under mattan (som att han sover borta). Hur bra är eran kommunikation i allmänhet?

Feather
0

#10 Jo, men anledningen till att det "spåra ur" är väl egentligen hans känslor i grund och botten. Om han mår minsta dåligt så gör ju spriten det värre. Men det är klart att själva drickandet som blir problemet. Han vet om det , men han tror nog ändå att han klarar av det "nästa gång". Ärligt talat tycker jag de flesta människor beter sig mer eller mindre som idioter med sprit i kroppen, därav att jag nästan aldrig dricker själv. . Våran kommunikation är väl okej, kunde vara bättre.