OT - Att göra goda gärningar
Det är inte ofta jag blir snyftig av att läsa tidningarna, men nu blev jag alldeles LYCKLIG av denna artikel! :)
Ja det va snyftigt värre….
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
ja det var riktigt fint !
HELT UNDERBART!!
Jag var med om något liknande en gång för många år sedan, då en ytligt bekant från en praktikplats gav mig skjuts hem. När jag sa att jag ville återgälda henne för att hon varit så snäll, så sa hon "gör gärna det, men gör det för någon annan". Hela tanken bakom är att vi kan göra gentjänster fast till tredje person, så hjälper alla varandra.
Jag funderar starkt på det här med Anonyma klubben, vilket underbart sätt att leva!
Tack för tipset till bra läsning, zeretki!!

Man blir ju så glad!!!! Vilken skojig grej. Hoppas det får lika bra spridning som "rondell-hundarna".
#3 Ja, jag vill också göra såna här saker. :) Jag spred detta till flera sajter igår och fick sen rapporter om vad vissa hade gjort. lagt i pengar i läskautomater och liknande. Lagt ut lappar med text "Ha en bra dag önskar Anonyma Klubben". :)

För fler år sedan stod jag med barnen på Kolmårdens parkering och skulle betal p-avgiften med mitt kort (30:-). Men kortet var inte aktiverat så det gick inte att betala. Mannen bakom mig i kön betalade min biljett också.
I flera år har jag försökt "betala tillbaka" till andra människor - en tia till p-avgift, när några kronor fattas på Konsum etc. Men det konstiga är att jag fortfarande ligger på "minus"! Ju oftare jag ger desto oftare verkar jag få.
Nu skall jag börja hälsa från anonyma klubben.
Jag tycker att jag gör goda gärningar ofta eftersom jag jobbar inom omsorgen…

Har ni sett filmen "Skicka vidare" (Pass it forward?)
Den bygger på samma idé och är verkligen sevärd!
Jag är nog inte så bra på det där med goda gärningar. Fast det är klart jag hjälper till när det behövs. Men jag går inte och tar eget initiativ till goda gärningar, om ni förstår hur jag menar? Sitauationen måste alltid dyka upp först, men då hjälper jag till.

Åh, vad glad man blir!
#7 Vilken söt smilis! *Rodna*

Jag och min man lever efter liknande målsättning. En av sakerna jag gör är att göra en främmande person glad varje dag. Ibland så berömmer jag någon för att den är så snyggt klädd, andra gånger så räcker det med att säga något enkelt eller att hålla upp dörren leende. Möts jag med ett leende så har jag lyckats. Och det ska vara ett leende som kommer från hjärtat. Inte ett allmänt leende.
Min man brukar stanna och hjälpa folk som har fel på bilen. De vill alltid betala honom, ofta flera hundra kronor. Han svarar att de får göra en tjänst till någon anna eller att stoppa pengarna i någon bössa för välgörande ändamål.
Jag brukar slänga blomfrön där folk klottrar och slår sönder saker, för blommor gör livet gladare även om det ser hemskt ut runt om. Och växter vinner.
Små, små saker som ger glädje, hjälper världen mer än butterhet, och får en själv att känna sig lättare och positivare. Viktigast av allt, är att inte be om något tillbaka. För då faller hela idén.
Om alla gjorde så, eller de flesta så skulle jorden vara en mycket bättre plats att leva på. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Det är nästan lustigt så sällan man ser glada nyheter i tidningarna. Jämt handlar det om mord, rån och sådana hemskheter.