Relationer iFokus

Relationer

Etikettpsykologi
Läst 2268 ggr
parsley
2014-06-16 11:13
2

Polyamorös / otrogen

Vad har skillnaden mellan att vara polyamorös, dvs älska flera personer och ha relationer med dem och att vara otrogen och ha en älskare/älskarinna?

Sarah
2014-06-16 11:15
30

Att det görs bakom ryggen på partnern i det senare fallet.

[Try_To]
2014-06-16 11:16
10

Nu är jag inte alls insatt men som jag ser det är att alla parter är överens och är man otrogen gör man det i smyg och att partnern inte godkänt det

Gronstedt
2014-06-16 11:20
35

Otrogen är man om man bryter ett trohetslöfte - oavsett om man är polyamorös till sin läggning eller inte.

Lexie82
2014-06-16 11:36
9

Håller med. Otrohet handlar om svek, att man gör det bakom ryggen på sin partner. Om ens partner vet om, och accepterar, att man har flera partners så är det enligt mig inte otrohet.

B-hult
2014-06-16 12:07
3

Håller med alla ovan. Det är en stor skillnad mellan at vara otrogen och polyamorös.

Du är otrogen om du har en partner och sedan påbörjar ett förhållande till (sexuellt eller känslomässigt) utan att ta upp det med din partner.

Du är polyamorös när du har en parter, pratar med denne om att du önskar träffa andra och skapa flera förhållande och partnern går med på detta.

Vyer
2014-06-16 21:42
17

Utifrån mitt perspektiv (jag är poly):

Polyrelationer bygger på öppenhet, ärlighet och kommunikation. Ingenting sker i smyg och alla inblandade är medvetna om situationen och är okej med vad som sker. 

Otrohet handlar om att svika förtroende, att gå bakom ryggen och ljuga för sin partner.

Gur4m1
2014-06-17 06:15
1

Skillnaden i mina ögon, (inte poly) är detaljen att otrohet är att man går emot sin partners vilja och smyger med något man vet att partnern inte är okej med.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Tomteslakt
2014-06-17 06:17
2

Håller helt med #6 (är också poly).
Och polyrelationer (polyamorös eller polysexuell) är heller inget som bildas över en snabb nyck eller av en inlevelse, vilket många fall av otrohet gör (och som sen skylls på att det "bara hände" eller "det var ju på fyllan"). 
Men som #6 säger, de bygger på massor med öppenhet, ärlighet och kommunikation och i majoriteten av fallen på avsaknaden av svartsjuka också.

ChristineL
2014-06-17 10:02
0

Håller med #6! Jag är mono.

sons
2014-06-20 07:51
1

Otrohet sker utan att partnern till att börja med vet något från månader till år

Poly menas att båda parterna gjort upp och är överens om detta att alla inblandade vet om det. Det man inte vet är när partnern träffat en annan . Är man inte helt överens med sin partner om detta eller vill veta vad denne hela tiden gör, så är man inte överens om upplägget

Det sker ju öppet men ändå inte öppet , har man problem med  detta ska man avstå. Om partnern samma vecka tillbringar tiden med 2 till 5 olika andra och man inte vet är inte poly det rätta

sons
2014-09-23 06:39
0

Polyamorös  gäller ju om alla är överens och godkänner varandra . Men hur öppet? Om man frågar partnern vem han träffar och får till svar:Det har du inte med att göra. Är man ärlig då?  Nackdelen är ju att det förr eller senare ändå inte sker så öppet. Otrohet är en annan bakom en rygg .poly gäller om alla godkänner detta Flera förhållanden och relationer samtidigt

Vyer
2014-09-23 07:03
0

#11 "Nackdelen är ju att det förr eller senare ändå inte sker så öppet"

…så behöver det inte alls bli. 🤔

Gronstedt
2014-09-23 09:15
5

#11: "Om man frågar partnern vem han träffar och får till svar:Det har du inte med att göra. Är man ärlig då?" Det beror på vad man har för överenskommelse - om man avtalat att alla ska redogöra för vem man är med eller inte.

[Rhodugune]
2014-09-23 14:59
2

I polyamorösa förhållanden kommer man överens hur förhållandet ska se ut och fungera precis som om man är i ett monogamt förhållande.
Vad som är viktigt, om man vill bo ihop, skaffa barn, vad som är otrohet, så man både vet var den andra står och vill att förhållandet ska se ut.

Så då bestämmer man gemensamt hur det ska se ut och skötas när man träffar andra, hur mycket man vill och behöver veta om de andra som en partner är tillsammans med eller håller på att lära känna tillexempel.

Fokusen ligger på att man tar hand om varandra och är måna om att alla ska ha det bra.

Så om någon beter sig illa, går ifrån det och ändrar på överenskommelsen utan att låta de andra få göra sin röst hörd, så är det något som verkligen inte hör hemma i ett kärleksfullt förhållande vare sig man är poly eller mono.