Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 3085 ggr
GiraffTunga
2014-11-01 14:50
0

2 killar...

Jag är ihop med en kille. Han är 16 och jag 13.  Vi har ett bra förhållande men vi har aldrig träffats i verkligheten. Det var en annan kille som jag har skypat med och han sa att han är kär i mig så jag började få känslor för honom också.. Min kille vet att han är kär i mig och vi skriver. Den killen som är kär i mig kan vi kalla 2 och han ag är ihop med kan vara 1. Jag bor jätte nära 2 och han är 13. Han tycker att jag borde göra slut med 1 eftersom det är fel att vi aldrig har träffats och han är 3 år äldren mig. Igår så har vi 3 ( en annan kille ) en kik konseravtion och 1 & 2 bråkade om vem som skulle ha mig. Jag älskar 1 men jag har känslor för 2 också.. Det är svårt för mig.. Vi funderar på att träfas på fredag nästa vecka typ. Han bor ganska nära min stad.

You can not judge me unless you know me.

ChristineL
2014-11-01 15:08
16

Med tanke på att du aldrig har träffat någon av dom så känner du heller inte någon av dom. Det är fakta, man är inte samma person på nätet som i verkliga livet. Då du är mer jämnårig med tvåan (tre år är mycket i din ålder!) och han bor närmare dig så tror jag mer på honom.

Stallmima
2014-11-01 15:43
16

Ärligt talat så tycker jag du är för ung att ha ett förhållande överhuvudtaget, kompisar kan man vara i din ålder men vänta lite med övrigt

[Worain]
2014-11-01 17:40
7

Ett förhållande i din ålder år inte att rekommendera. Håll det på nätvis annars, jag var tillsammans med folk över nätet i din ålder och det passar utmärkt.

Om ni nödvändigtvis måste träffas, ha med en förälder. Det sista du vill är att hamna hemma hos nått snusko, tro mig.

Det kan verka spännande med äldre killar, men satsa på den yngre. Ju yngre man är, desto mer skillnad är det på åren.

Det är spännande när det är killar som slåss om en, och det kan kännas helt förödande att ligga vaken och inte veta vem. Men du är ung, och det är lätt att säga till båda/en av dem att du inte vill. Troligtvis i er ålder, tappar dom intresset och går på nästa offer istället.

[VampireGirlElvira]1
2014-11-02 00:00
1

Ta dig ur det förhållandet snabbt som tusan!!! Du som är tretton år har ingenting med en sextonåring att göra med! Han kan åka in i fängelset nu när han är "tillsammans" med dig som du berättar det!

[VampireGirlElvira]1
2014-11-02 00:02
0

Plus att du är för ung för att vara med någon. Jag var dum nog att bli ihop med en kille när jag skulle fylla 16 år. Jag var fortfarande för ung nu när jag tänker tillbaka på det.

[silkesnosen]
2014-11-02 00:36
5

Åk inte och träffa någon som du inte känner i verkligheten. Det kan vara vem som helst bakom datorskärmen! …var ung och fri ett tag.

GiraffTunga
2014-11-02 13:59
0

Hmm, det är svårt att vara kär. Vi hade videosamtal igår och det var stenkul. 2 skriver alltid Jag älskar dig.

oh-la
2014-11-02 14:28
5

#5, fast det är väl lite svårt att ta sin egen sanning och göra den till en allmän sanning som gäller alla? när jag var 13 var jag å andra sidan tillsammans med en kille som jag spenderade två år tillsammans med. när jag var 16 såg jag, och blev intresserad av mannen som två år senare blev min sambo. jag hade ett antal relationer, mer eller mindre lyckade, men ingen av dem ångrar jag idag utan ser som erfarenheter. ska jag då med mina erfarenheter säga att "you go girl! relationer är bara kul och ger dig erfarenhet"?

och nej, han åker inte i fängelse. det är inte olagligt (tack och lov) att bli ihop med någon som är 13 om man själv är 16. det som eventuellt skulle kunna vara olagligt är att ha sex med en 14-åring om man själv är 16, men de fall som kommit upp i rätten i sverige, och som väl får anses vara lite av ett prejudikat i sammanhanget, friade en 17-åring som haft sex med en 13-åring eftersom man ansåg att de låg tillräckligt nära i ålder, och att man under omständigheterna kunde anse att båda var med på det. 

tycker för övrigt att det är lite trist att man på förhand väljer att döma ut en kille som någon slags sexfixerad predator i sammanhanget, vi väljer gärna att på förhand döma en kille i dessa sammanhang. jag har vänner som haft relationer med unga personer, och tro det eller ej, dom har faktiskt inte gjort det för att utnyttja tjejerna för sex, utan hör och häpna, faktiskt älskat dem och haft förhållanden i år.

med det sagt, ts, allt det här verkar ju som du tycker att det är mer spännande än vad du egentligen är intresserad av relationen som sådan. och visst, uppmärksamhet kan verkligen vara berusande. det jag kan tycka är lite farligt i sammanhanget är inte killens ålder, utan det faktum att du aldrig träffat honom och att er relation är på nätet. man ska vara otroligt försiktig med sådanna relationer, framför allt om man är ung och kanske saknar viss erfarenhet och kritiskt tänkande. det finns många skitstövlar där ute. var rädd om dig, träffa honom inte ensam och skicka inga bilder på dig själv till honom om han skulle be om det. visa dig heller inte i cam. det är så lätt att det blir tokigt. och är du inte kär i en kille ska du heller inte bli tillsammans med honom, ta det lugnt och känn efter själv. det är jättespännande att få uppmärksamhet, men var försiktig så du inte råkar illa ut.

[VampireGirlElvira]1
2014-11-02 14:57
3

#8, det är visst olagligt om hon är 13 och han 16. Han kan åka dit för t.ex sex med minderårig om dom har ett kärleksfullt relation med varandra.

Åsa S
2014-11-02 17:41
11

Det är en 12årig flicka som nyss blivit bortrövad och våldtagen av en 20 årig man hon träffat på Skype. Hon verkar ha haft kontakt med honom ett bra tag på Skype och träffade honom frivilligt. Gissar hon trodde de var ihop och kanske han drog bort några år från sin ålder, människor bakom en dator är främlingar och man känner dem inte ifall man inte känner dem i verkligheten. Många dåliga människor är intelligenta och vet vad de ska säga för att få tjejer att bli kära i dem. De kan verka väldigt kärleksfulla, bedyra över hur mycket de älskar en, skriva fina dikter etc. Men när man lär känna dem i verkligheten kan det vara en riktigt dålig person. Så var väldigt försiktig och möt endast såna personer på offentlig plats gärna med kompisar. Även jag som är vuxen var extremt försiktig när jag mötte min man via nätet vi sågs enbart på offentliga platser de första månaderna, han verkade trevlig via datorn men man kan aldrig vara säker på vem personen bakom datorn är.

[VampireGirlElvira]1
2014-11-02 19:21
0

Det är exakt som Åsa S säger! Man ska vara j***igt försiktig när det gäller att vara på olika sajter. Hoppas verkligen att du tänker dig för jättenoga GiraffTunga innan du gör något drastiskt!

[VampireGirlElvira]1
2014-11-02 19:50
1

Jag läste just det där på en nyhetssida som du tog upp Åsa S. Fy vad hemskt! Det känns verkligen inte bra att du är "ihop" med din "kille" GiraffTunga. Jag hoppas verkligen att du tar förnuftet till råga och gör det rätta.

oh-la
2014-11-02 20:47
3

#9, det är absolut inte olagligt att ha en relation. ingenstans står det att dessa två har sex med varandra, så jag förstår faktiskt inte vad som skulle vara olagligt. de fall som kommit upp i rätten i sverige har än så länge inte inneburit fällande domar för någon i relationen när åldrarna är såpass lika. nu är det dock inte tal om någon sexuell relation, och att vara tillsammans är inte olagligt alls.

teddykaniner
2014-11-02 23:11
3

#10 och #12 men det finns också lyckliga historier om folk som träffats på internet och sedan i verkligheten. En av de är mig själv! Alla är verkligheten inte onda och ute efter elaka saker, de flesta är vanliga människor som du och jag. Såklart finns det varningsklockor man ska ta fasta vid så som att de inte vill prata eller visa sig på Skype, inte addar en på andra sociala medier osv. Om man har skypat många gånger, med webcam, känt varandra ganska länge, har dem på andra sociala nätverk så som Instagram, Facebook osv. Men förbered dig dock på att det blir lite annorlunda i verkligheten och eftersom du är så pass ung rekommenderar jag inte att du träffar honom helt själv. 3 år i åldersskillnad i den lägre tonåren är inte att leka med heller.

Med vänlig hälsning,
Jenny

[VampireGirlElvira]1
2014-11-03 14:22
0

Jovisst att det finns lyckliga historier där det har gått bra via FB och andra ställen. Så det är bara en bråkdel på det som är bra med internet.

GiraffTunga
2014-11-03 20:00
1

hm ska satsa mer på 2an, att vara med 1an är olagligt och har mer känslor för 2an.. Han känner en kille som gick i min klass i min förra skola. dom gick i samma läger/kollo :)