Relationer iFokus

Relationer

Etikettpsykologi
Läst 1398 ggr
[giwe]
0

Beroende av att shoppa..

Idag är jag 20 år, och det var tidigast igår jag insåg att jag har ett stort beroende. Nämligen att shoppa, köpa smink, kläder osv. Gör jag inte det mår jag dåligt, känner ett stort behov av att bara köpa, köpa, köpa. Hittar jag inget jag vill ha så fortsätter jag leta någon annanstans även fast det kanske inte ens är någonting jag egentligen behöver. Min mamma har också märkt det här, så fort jag får pengar så går jag på stan, köper online osv.  Det börjar oroa mig mycket nu, men vet inte hur exakt jag ska sluta. Precis som ett beroende är svåra att stoppa bara sådär. 

Vad kan man få för hjälp med sånt, alltså vart ska man vända sig?

Stephanie
2

Det är ett väldigt stort steg att ha gjort den insikten! Bra gjort av dig! 🙂 Tyvärr har jag inga råd eller erfarenheter av det, så jag hoppas på att någon annan kan komma och ge dig tips!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

obstitant
1

Jättebra att du har insett att det inte är riktigt bra och vill ändra på det, det är det första och mest nödvändiga steget!

KBT (kognitiv beteendeterapi) är nog den bästa metoden, och du bör helst gå till en psykolog som kan det. Du kan alltid vända dig till vårdcentralen för vad som helst, om de inte kan hjälpa dig kan de remittera till någon som kan. Det kan också funka att gå via en ungdomsmottagning. Om du bor i en stad som har psykologutbildning kan du få gå billigare hos någon som går sista terminerna. Sen kan man ju alltid söka en privat psykolog, men det är dyrt (¨1000:-/gång). OM du har pengar och vill gå privat så tänk på att det ska vara någon som är legitimerad.

Lycka till!

pyromanen
0

Har du provat ordentligt att låta bli? Kanske är det snarare en dålig vana än ett beroende? Bryta dåliga vanor kan också vara jobbigt, men jag tänker att det kan vara smart att ha gjort ett ordentligt försök själv innan dwt ev är läge art söka behandling. Hur skulle du vilja hanskas med pengarna? T. Ha ett sparkonto, lägga max si o så mycket på kläder o smink i månaden, max si o så mycket tid på shopping. Skriv upp det och följ det. Förmodligen finns det annat du tycker du skulle vilja göra mer av/lägga mer tid och energi på? Tänk efter vad det skulle vara och blrja göra det. Så inte shoppingen bara lämnar "ett hål" efter sig utan ersätts av något bättre/ mer meningsfullt/något du vill göra mer sv.

ChristineL
0

Det finns en beroendesajt här på iFokus också ;) beroenden.ifokus.se