djur eller inte?
Hej!
Jag och min pojkvän flyttade hemifrån för tre månader sedan, och allt är perfekt! Men en sak som vi verkligen är oense om är djuren…
Hemma hade jag två katter, den ena har jag haft i nio år och den andra är hennes dotter som är tre år. Jag har växt upp med djur och vill alltid ha dem nära mig, min pojkvän har växt upp utan djur och skulle aldrig kunna tänka sig att leva med djur!
Ämnet har ofta varit uppe om att jag vill ha hit katterna, men han vägrar, han säger att det inte får komma in någon katt i lägenheten. Det är så synd att vi har så olika tankar om djur. För mig är det en självklarhet att ha djur, hur kan man leva utan dem liksom? Jag tänker också att jag vill skaffa hund om vi någon gång flyttar till hus, men han säger att vi aldrig ska skafffa någon hund.
Han tycker att djur bara förstör, att det är jobbigt då man aldrig kan åka iväg någonstans utan att skaffa djurvakt först osv. Han säger att han aldrig skulle mata katten om jag var iväg nånstans tex.
Han är en helt underbar person annars, ni får inte tro någonting annat. Han är ett år äldre än mig och vi har varit ihop i tre år. Vi har samma humor och trivs jättebra i varandras sällskap. Den enda skillnaden är väl att han levt sitt liv utan djur.. Han vill aldrig ha något djur, och jag tror inte att jag skulle vilja leva utan djur…
Hur kan man lösa ett sånt här problem?? Hur vi än gör så blir ju någon av oss ledsen. Jag har sagt att vi kan ha en av dem här och se hur det går, för han tror att det kommer börja lukta illa och så. Men han säger att även om det inte luktar så är det själva katten som är problemet. Han vill verkligen inte ha djur. Jag har frågat honom om han hellre lever utan mig än med mig + katt. Då säger han att han vill leva med bara mig.
Är det någon som haft liknande problem??
Verkar bara finnas en lösning, och det är ett särboförhållande.
Jag tror inte att någon av er kommer bli speciellt lycklig om ni kompromissar, då du verkar vara lika mycket för (i behov av) att leva med djur som han är emot det.
mvh Martin
Nej, jag har itne varit med om det. Eftersom jag vill ha djur kommer jag att välja en partner efter det.
Jag ser inte riktigt hur man kan kompromissa om det heller. Det är väl antingen eller?

Min kille ville väl inte heller gärna ha djur när vi flyttade ihop, men det var ju den jag var, Johanna med djuren…. han fick ta det bara. ;)
O nu har han tom en egen kissekatt…
skulle aldrig välja bort mina djur för en killes skull….
o vad gör en katt lr 2? dom stör väl inte honom, såvida han inte är allergisk..? du tar ju hand om dom.. o säger han som så att han inte ens tänker ge dom mat om du inte är hemma så tycker jag att han är lite barnslig.
#2 nej det är ju lite svårt eftersom att de fortfarande finns där även om vi köper en ny tv tex…
#3 Okej :) hade man vetat om detta innan man blev kär kanske man hade valt annorlunda.. hehe. Nej han är inte allergisk mot någonting, så han kan ju inte skylla på det iaf..
Jag hade låtit det gå ett tag till och undertiden sakta men säkert vertalat honom ;)
SKulle min pojkvän absolut sagt nej till att köpa hund, hade jag ändå stannat. Jag älskar honom mer än ett djur jag aldrig träffat.
Hade jag haft djur hemma hade jag tagit hem mitt djur oavsett vad pojken sagt. Ni bor ju där båda ;) hehe.
Eller så kanske dina katter helt enkelt kan bo hos dina föräldrar. Du kanske klarar dig om du ändå får träffa dem där.
Tyvärr är det så ibland att man måste välja. I ditt fall är det mellan honom och djuren.
Andra kanske måste välja mellan sin partner och att skaffa barn. Eller sin partner och att flytta pga jobb.
#5 Jo jag hade nog inte tjatat så mycket på honom om de kunde vara kvar hos pappa.. Men det är så att han är borta två-tre dagar i veckan, och då låter han katterna vara ute, och jag tycker inte om att de ska vara ute så länge på vintern.. de tycker inte om att vara ute heller, särskilt inte när det är kallt. Han vill inte att de ska ha en låda inne, därför får de vara ute då.
Så känner jag med, även om det är katter som jag känner… det skulle kännas väldigt dumt att göra slut med honom bara för att han inte vill ha djur.. men samtidigt vill jag ju väldigt gärna ha djur..
JObbig sists. Du har inga vänner som kanske kan hjälpa till?
#8 jo det har jag säkert.. får väl höra vad de tycker, annars vet jag inte vad dem kan göra åt saken? hehe :)
De kanske kan ha dina katter? Så du slipper välja det ena eller det andra och kan träffa dina kisar :)
Jag är väl den där som säger vill du ha mig så får du ta hela paketet inte dela det. Jag skulle ej bli sambo med ngn om den ej kan acceptera de jag är "sambo med " men det är jag.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Min förra kille var allergisk. Han tålde inte min hund. Hunden stannade - killen åkte ut. 
#12 Stackars kille :) Kunde ju inte han hjälpa

Mitt ex vägrade också ha djur. Jag visste det inte heller från början, men när jag ville skaffa katt så visade det sig att han vägrade ha alla sorters djur.
När jag fyllde år fick jag en hamster av mina vänner i present och då flyttade den in hos oss. Till saken hör att jag ganska ofta tvingades sova ensam pga hans jobb och då tyckte jag det var jättejobbigt att vara ensam. Inte för att jag trodde att en hamster skulle försvara mig, men jag inbillade mig att alla ljud jag hörde kom från hamstern så då var jag inte rädd ;)
När hamstern dog så gjorde jag det man inte får göra. Jag köpte en katt utan att ens fråga. Sen var och valde ut den ur kullen tillsammans och sen såg vi båda lika mycket framemot att den skulle bli tillräckligt gammal för att flytta in hos oss. Men det var alltid min katt. Han kelade med den, men aldrig nånting annat. Dock hjälpte han till om jag åkte bort. Och när vi gjorde slut följde katten med mig i min nya sambos lägenhet. Fast här var det aldrig något snack och nu är Tuborg lika mycket min som Richards. Så vi får aldrig göra slut för då blir det delad vårdnad. Hehe
Jag har nog inga bra råd till dig tyvärr. Men jag tycker det är tråkigt av honom att tvärvägra. Om djur betyder mycket för dig borde han kunna gå med på det, dom kommer ju inte innebära några gigantiska förändringar i ert liv direkt..
Mina tre kissekatter är mina kompisar och jag klarar mig inte utan djur, skulle aldrig överleva. Min eventuella partner MÅSTE gilla djur, det är ett stort krav från min sida, annars kommer det inte att funka. För jag kommer aldrig att göra mig av med mina kompisar …