Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 3373 ggr
Novelia
2

Mystisk pojkvän

Mitt ex var otrogen emot mig och det har gjort att jag inte är lika naiv längre. Jag har dock alltid trott att min nuvarande kille aldrig skulle vara otrogen. Dock litar jag inte på att han inte skulle tex dölja saker för mig. Han har ljugit mig rakt upp i ansiktet en gång ang sms konversation med sin kvinnliga kollega. Nu, efter snart 5 år tillsammans så har han börjat vaka över mig som en hök om jag tex behöver googla fram ett nr eller adress om min mobil inte har något batteri. Igår skulle jag kolla klockan på hans mobil, killen sitter brevid, så jag petar till den för att få den att lysa och ser att han har satt kodlås på den. Jag frågade hur länge han har haft det och varför, då svarar han att han inte minns hur länge och att han har lås för att han inte vill känna sig övervakad. I mitt huvud så sätter man lås och känner sig övervakad endast om man har något att dölja. Men här kanske det är mitt forna svikna hjärta som inbillar sig? Jag har inte kollat hans sms på över 3 år så varför skulle han känna sig övervakad? Kan tillägga att för 3 år sen fick jag kolla och han brydde sig inte ett dugg. Döljer han något? Vad ska jag göra? Jag vill inte att han ska känna sig övervakad. Han kan inte förklara varför han känner så, vad jag har gjort för fel osv så jag vet inte vad jag kan göra åt det. Mina regler i förhållandet är: var ärlig och öppen. Dölj ingenting som kan såra den andre. Var inte otrogen. Sen får han göra exakt vad han vill bara dessa hålls.

I have no sympathy for people without empathy

Sjöstjärna
13

Han reagerar sannolikt för att han har anledning att känns sig skyldig. Om han plötsligt börjar bli misstänksam mot dig utan att du har ändrat något i ditt beteende och så kan du vara ganska säker på att han har ändrat något i sitt. Tyvärr tror jag att han döljer något för dig, lita på din instinkt, det brukar vara rätt.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Novelia
0

Men vad gör jag om han inte erkänner? Det här är den svåraste delen i ett förhållande tycker jag. Att tro att det är något men aldrig veta. Jag kan ju inte lämna honom utan en bekräftelse på att han döljer något?

Surpan
8

Be att få kika i hans telefon? Svarar han nej så kan du ju ifrågasätta varför du fått förut men inte nu.  Jag hade också frågat vem han känner sig "övervakad" av. Är det av dig så har ni ju ett problem i förhållandet på något sätt och då hade jag sett till att allt pratas om ordentligt tills det är löst.

/Surpan

Lexie82
5

Jag känner igen det där. När man väl har börjat bli misstänksam så känns det som att det vore lättare att få veta något hemskt än att gå runt och undra. Men jag håller med föregående kommentarer. Ändras hans beteende på det viset så har han förmodligen nånting att dölja.
 Jag tror att om han inte lyckas lugna din oro så spelar det ingen roll om du har anledning till oro eller inte. Att misstänka otrohet kan vara precis lika förödande för ett förhållande som om någon faktiskt varit otrogen. Om du inte kan lita på honom kommer inte förhållandet att funka, oavsett om han är ärlig eller oärlig.

Aleya
4

Man kan överanalysera saker och ting. Vilket jag tror att du gör i detta fallet. Att ha ett lås på mobilen kan även betyda att man vill vara säker på att om mobilen blir stulen så kan den inte låsas upp så lätt . Sen tycker jag att det är konstigt en sak… Du säger dina regler i förhållandet. Har ni inga gemensamma regler? Om jag får skriva min åsikt så kan det vara så att han kanske tycker att du är bossig eller dylikt. Är det mycket du son ska styra och ha kontroll i ert förhållande?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[silkesnosen]
5

Det behöver väl inte betyda mer än att ha vill skydda innehållet i telefonen vid stöld eller snokande kollegor. Sedan har jag svårt att förstå varför man skulle ha rätt att läsa andras sms eller ha andra personers lösen. Jag har fortfarande rätt till mitt eget trots att jag är i ett förhållande. Jag vägrar vara i ett förhållande där jag måste ha en misstänksam partner eller där jag måste agera barnvakt och ha koll på allt min partner gör. Är du misstänksam, så fråga honom.

MailyMorr
0

Prata med han om det på ett lungt sätt och fråga allt för att förstå varför och förklara hur du känner dig och hur du vill ha ditt förhållande. Ta upp allt du har skrivit här och fråga han om det är så här han vill ha sina förhållanden. Svarar han då ja..så säg att du behöver fundera på om detta är det sorts förhållade du vill ha och verkligen fundera över saken.. man ska inte gåvor hålla på en sådan här grej länge och undvika saken…kommer gå dåligt i slut ändan. .lycka till !!

[JenniN]
2

Men konfrontera honom, om han då säger att det inte är något så be om att han låser upp sin telefon och visa svart på vitt att det inte är något. 
Vägrar han göra det så är det 99% säkert att han har något där i som han inte vill att du ska se.

ChristineL
12

Kan nån förklara för mig vad som är grejen med att läsa andras sms? Skulle aldrig falla mig in! Både jag och min man har kodlås på mobilerna, det är han som har uppmuntrat mig till det, det är rätt käckt om man skulle råka bi av med den.

[Devya]
4

#9 Om någon är väldigt noga med att ens partner inte ska råka få se vad som står i ens telefon så är det ju lite mystiskt. Men jag har förstås endast dåliga erfarenheter.

Novelia
0

Vi har samma regler. Vi har satt upp dom tillsammans. Jag kollar inte hans sms. Han har heller aldrig brytt sig om att undanhålla något. Han sa att han hade kodlås för att han inte vill känna sig övervakad av mig. Jag önskar att han hade satt lås pga stöldrisken eller folk på jobbet.

Aleya
0

#11 tycker du ska lugna dig. Nu frågar jag om du anser dig som kontrollerande? Eller kan han anse som att du är det? För det verkar ju som att du blir osäker på din karl och ev får för dig en massa saker.

Medarbetare för Julen

ChristineL
4

#11 - Du har ju kollat tidigare, inte konstigt om han tycker det är obehagligt, oavsett om han har något att dölja eller inte. Jag skulle inte gilla om min partner kollade i min mobil, väska, plånbok eller vad som. Det handlar inte om att dölja något, det handlar om integritet.

[Yllhilda]
1

Prata med honom.

Novelia
8

Fast om en kille efter 5 år börjar hålla undan telefonen och sätta lås på när han aldrig tidigare betett sig så, är det då konstigt av mig som flickvän att reflektera över det då? #12 #13

Novelia
0

Jag anser inte mig själv som kontrollerande. han anser inte heller mig som kontrollerande, säger han iallafall. jag tycker inte att jag kontrollerar honom när jag frågar om han döljer något nu när jag upplever det som att han beter sig som att han gör det.

Novelia
0

#3 fast jag vill verkligen inte kolla i hans telefon =( om det ska behöva gå så långt så känns det verkligen inte bra.

drika
3

Tycker inte de angår dig vad som är i hans telefon? Du litar ju inte på honom uppenbarligen och det är ett större problem som ni kanske ska tala om :) Vad ni kan göra åt den saken och den känslan utan att du ber att få titta i telefonen för då bryts ju hans förtroande också. Jag tittar aldrig på min sambos telefon och skulle han sätta lås på får väl hnan göra det lika mycket som jag har rätt till det?:)

Hälsningar

Fredrika

Skogsraah
7

Jag kan ändå förstå det ifall ni varit tillsammans i fem år och att han plötsligt börjar bli mer "mån" om sin mobil, sätta lås och så. Särskilt då han öppet verkar ha sagt att det inte handlar om en stöldrisk osv?

Det handlar ju inte om ifall man ska få läsa den andres sms eller inte, utan om en tvärändring som på sätt och vis kan ses som att den andre fått något att dölja. Annars, ifall någon är privat av sig som person, är mån om säkerhet osv, då hade han ju alltid haft lås på sin mobil?

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Aleya
2

Men ts: du vet inte om han ens är otrogen. Kan vara din fantasi och dina frågor som gör hans leds. Tänk dig att din partner ifrågasätter. Klart att du tillslut blir leds. Strunta i varför han har sitt lås på telen. Jag skulle rekommendera att prata med han och höra vad han har mer att säga utan att säga att han känner sig övervakad. Och prata lugnt och sansat och sitt inte och lägg ord i munnen på han. Sen kan du känna hur du känner.

Medarbetare för Julen

Skogsraah
10

Du skriver också "Nu, efter snart 5 år tillsammans så har han börjat vaka över mig som en hök om jag tex behöver googla fram ett nr eller adress om min mobil inte har något batteri."

Då är det ju han som övervakar dig?! Förstår inte… 
**
Edit: Han övervakar dig när du lånar hans mobil.** Det kan jag tycka är väldigt onödigt… Dör min mobil får jag självklart använda min sambos utan att han flåsar mig i nacken. Varför skulle jag inte få? Där känner jag att han eventuellt döljer något för dig.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Novelia
2

#19 precis! #20 som jag skrev ovan så är jag mer orolig för att han döljer något. Någonting som kan såra mig verkar det som eftersom att han gör allt för att hålla borta sin telefon. Jag tror inte att han är otrogen. Kanske har han börjar få mer kontakt med någon, en djupare relation som exempel men jag tror fortfarande inte att han är otrogen. Men något tror jag han döljer. #21 ja, jag har ju alltid kunnat låna hans mobil tidigare utan att han har suttit precis vid mig och stirrat på vad jag gör. Nu kan jag inte det längre. Det är som att han tror att jag ska göra något med hans mobil? Vad? Varför beter han sig så helt plötsligt?

Aleya
2

#22 men det är ju fortfarande inget du vet utan du föreställer dig. Du måste prata och sluta sitta och anta.

Medarbetare för Julen

[Yllhilda]
1

Som jag ser det var det ganska lugnt tills Ts upptäckte att hennes kille satt lås på telefonen. Först då slog hennes otrohetsalarm igång. Visst, han övervakade när hon kollade ett nummer(detta hade iaf fått mig att höja på ett ögonbryn), men det kan ju också ha varit ett intryck man fått  eftersom man kan bli lite mer vaksam efter att ha blivit bedragen. Därmed är det inte sagt att man är kontrollerande, i vart fall kan då inte jag dra den slutsatsen av den lilla fakta vi har här.

Huvudsaken är att Ts har ett ordentligt samtal med sin partner så att det som är små bäckar inte blir en forsande flod.

Skogsraah
3

Du måste helt enkelt prata mer med honom. Du skriver högst upp att han satt lås för att han inte vill känna sig övervakad, men sedan skriver du i #16 att han inte ser dig som kontrollerande. Det är mycket ologiskt… Hur han resonerar alltså.

Det att du har kollat hans sms förr kan kanske spela in. Du skriver att du inte kollat de på tre år. Men varför kollade du dem då? Det kanske inte alls var av misstanke utan att han ville att du skulle kolla på något han fått exempelvis, men det är fortfarande lång tid sedan och det vore konstigt att han reagerade så sent som nu med att bli "privat" och sätta lås. Jag förstår absolut att du undrar. 

Det enda du kan göra är att fråga honom. Du kan ju alltid vända det mot dig. Fråga ifall det har att göra med smsen du läste förr eller ifall du har gått över någon gräns som fått honom att "säga ifrån" på det här sättet? Antingen är det så, eller så kommer han med någon annan förklaring. 

Visst KAN han plötsligt från tomma intet bestämt sig för att sätta lås på telefonen, men han säger ju själv att det är för att slippa känna sig övervakad. Då känns det ju som att det är något han inte vill att du ska se. Ibland kan man ju råka se saker också, och det verkar han inte vilja att du ska kunna göra.

wingren
2

Var ihop med en kille som "slutade" knarka för min skull, åtminstone i början. Sedan tog han upp det igen och ljög om det rakt upp i mitt ansikte, påstod att jag hade psykos för jag tyckte det luktade hash osv. Jag önskar då att jag hade litat på min magkänsla. Nu gäller det jag har varit med om om ett beroende så det är givetvis en annan grej men jag vet hur det känns att lita på någon och sedan få skit för det.

Du har all rätt till dina känslor och man känner som man gör av en anledning, oron kommer ju från någonstans. Säger som dem flesta andra, ta ett ordentligt snack med honom, lugnt och sansat. Undviker han dig/frågor och inte verka vilja prata om det så ifrågasätt det direkt. Vill han att Ni ska fungera så måste ni ju kunna lita på varandra och har den tilliten börjat o vobbla så kan det gå käpprätt åt helvete om man inte agerar. Han borde se det som att du vill ordna Erat förhållande och inte att du är jobbig eller liknande, hans intresse borde vara lika stort som ditt eftersom det i slutändan är såna här saker som tar död på förhållanden. Har man inte tilliten så spelar inget annat någon roll. Lycka till nu!

wingren
4

Måste inflika en grej jag precis kom på, det kan inte vara så att det är någon julklapps-konversation/rådfrågning det handlar om? Eller det kanske har pågått längre än så?

Omorika
2

Det kan inte vara en glad hemlighet han försöker bevara. Kanske en överraskningsjulklapp som inte skulle vara lika rolig om du såg. Nån smskonversation med en kompis till dig för att ta rada på vad du gillar osv. Jag skulle nog avvakta till efter jul.

IceTee
3

Jag tycker att du ska berätta för honom att du känner dig orolig för att han ändrat sitt beteende så plötsligt! Jag hade också blivit misstänksam, men jag tror att det bästa är att bara säga det direkt och inte börja göra en massa scenarion i huvudet, då blir allt mycket jobbigare!

Medarbetare på Skor iFokus

Cindy S
2

Kan det vara så att han har någonting att dölja, men att det är något harmlöst men pinsamt? Man kan ha hemligheter utan att dessa är dåliga. Eller så kanske någon av hans vänner har varit med om något dåligt i sina förhållanden och det har gjort TS pojkvän på vakt?

Ni som menar att ifall han säger nej till att visa innehållet i telefonen så måste kan vara skyldig, har ni inte tänkt på att han kanske skulle säga nej för att han inte gillar ultimatum? Om någon skulle tvinga mig så skulle jag sätta mig på tvären i princip, för jag gillar inte att blir tvingad till varken små eller stora saker.  Och, han kanske har mer privata grejer i telefonen nu är förut och vill därför ha den ifred? Privata tankar, anteckningar, porr?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Novelia
0

Saken är den att jag tvingar inte honom att visa mig innehållet i sin telefon. Jag blir orolig för att han beter sig som att han har någonting att dölja. Jag har inte bett om att få gå igenom hans mobil. 

Vi har pratat om det här för några dagar sen. Det var efter det som  jag startade den här tråden. Efter att han förklarade att han  inte vill känna sig övervakad av mig, därför han satt lås. Jag frågade bara rakt på sak varför han har satt lås och nämnde att jag tidigare upplevt det som att han "vakar över mig som en hök" då jag behövt låna kalkylator eller mobilen för att ringa. Han har aldrig betett sig så tidigare så det är den hastiga förändringen som jag reagerar på.

Jag är säker på att det inte är någon julklapp han döljer. Då hade han nog svarat annorlunda när vi pratade om saken.

[Yllhilda]
0

#31 Vad sa han när du nämnde att du kände att han vakade dom en hök?

Novelia
0

#32 först nekade han. Men när vi pratade vidare så förstod han varför jag upplever det så och då säger han att han inte vet varför han gör så. Samma sak som han inte vet varför han känner sig övervakad osv.

[Yllhilda]
3

#33 Då tror jag det är ett ämne ni kan fördjupa er i, för det kan ju knappast vara bra för relationen om misstro - hur ogrundad den än är - ligger outredd.

Novelia
0

Ja. Jag vet bara inte hur jag ska prata med honom. Han vet aldrig vad han tänker eller känner eller varför. Våra samtal ger inte alltid någonting. Oftast slutar det med att jag har fler frågor efter ett samtal än innan för han säger kanske en sak och sen ändrar han sig osv, om han ens säger någonting. Som det här med att han känner sig övervakad är ett bra exempel. Först säger han att det inte finns en anledning till låset, sen säger han att han har det för att han inte vill känna sig övervakad. Sen säger han att han inte känner så som han först sagt, sen säger han att han inte vet varför han känner så, sen säger han att han inte menar det, sen säger han att han inte vet varför han sa så fast att det inte är så osv. Ju mer vi pratar desto större frågetecken blir jag.

Skogsraah
4

#35 Vad irriterande… Han klarar ju uppenbarligen inte av att kommunicera med dig på ett tillräckligt plan. Jag hade blivit så otroligt irriterad. Han måste väl ändå veta varför han gör/tänker/känner saker?

Visst att man kan ha svårt att sätta ord på saker, men man kan ändå försöka… Att ändra sig är inte vägen att gå. Jag hade blivit fullkomligt förvirrad och börjat misstro honom. Har han varit såhär velig och svårt att komma till skott i fem hela år?

Novelia
0

#36 inte första två åren. Då pratade vi om allt! Då var vi öppna och hade lätt för att prata. Det var mycket därför jag blev kär i honom också för så var det innan vi blev tillsammans med. Men sen blev han såhär. Jag vet inte vad som hände på vägen =\

[Yllhilda]
4

#35 Kanske att ni behöver ett tredje par öron, som en parterapeut. Någon som kan hjälpa er att kommunicera. Det bästa är att gå till en sådan så fort man märker att problem börjar byggas upp, och på så sätt gräva upp ogräset som liten tuva innan det tagit över hela trädgården.

[Kathja]1
3

#0 Du har tidigare erfarenheter av otrohet och därför är det vad du tolkar vissa saker som tecken på det är ju tydligt. Har han kanske tidigare erfarenheter som gör att han uppfattar saker som du gör som att du övervakar honom? En tanke bara eftersom vi fungerar så att invanda tankemönster och tankefel får oss att tolka verkligen utifrån dem, inte utifrån vad som faktisk är.

redstaryena
0

39 så jäkla sant! Och jag som nu har en relation och upplever dessa 2 känslor på samma gång. Jag misstror men är samtidigt känslig inför att känna mig misstrodd själv. Knasigt😊

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Novelia
1

Så kan det absolut vara. Så fruktansvärt svårt! Att vilja att det ska fungera men samtidigt ha den här tankespiralen och misstänksamheten snurrandes. Från bådas håll. Inte lätt. Önskar att det gick att stänga av rädslan för att bli sårad och ta livet som det kommer. Men lärde jag mig något av min ex otrohet så är det att otrohet inte går att förhindra för den som blir utsatt för det. Spelar ingen roll vad man gör eller säger. Samma sak gäller allt en partner kan dölja. Det bästa man kan göra är att försöka vara lycklig och hoppas på att man får reda på det snabbt OM det skulle hända.