Kramas med måtta!
Jag har tidigare berättat om at jag bodde en kort tid på ett gruppboende för psykiskt utvecklingsstörda personer. Jag har också berättat att en tjej som jag bodde granne med inte lät mig vara ifred. Hon skulle kramas hela tiden och det tyckte jag var superjobbigt. Jag har inget emot att kramas, men inte hela tiden. Till slut blir det väldigt påfrestande och till slut orkar man inte ens säga nej på ett normalt sätt.
Eftersom det finns en tråd här om hur bra det är med kramar vill jag passa på att höja ett varningens finger. Det finns faktiskt beröring som inte alls är lika välkommen och då pratar jag inte nödvändigtvis om sex eller att någon klämmer på förbjudna ställen.
En kram ifrån en psykiskt utvecklingsstörd person kan verka harmlös eftersom handikappet gör att han eller on inte förstår vad han eller hon begår för fel. Det heter att de inte menar någonting illa, men det kan faktiskt bli för mycket också! Det är väldigt viktigt att komma ihåg. Det kände jag av när jag bodde på gruppboendet. Samma tjej som kramades för mycket trängde sig in i min lägenhet Hon ville se hur jag bodde. Hon frågade mig om jag ville se hur hon bodde och om jag fick gäster bjöd hon även in dem till sig för att visa hur hon bodde. Det här gjorde personalen ingenting åt, vilket är en fruktansvärt stior brist hos dem. Hon trängde sig även i i min lägenhet när jag skulle få hjälp med att bädda rent. Inte heller det försökte de förhindra.
Jag har skrivit om det här tidigare. Det är jag medveten om, men jag känner att det är viktigt att poängtera vissa saker. Ni som jobbar på boende med utvecklingsstörda personer som saknar spärrar får inte vara rädda för att gå emellan. Jag undrar varför det finns dem som ingenting gör och som hävdar att personen inte menar något illa. Den här tjejen och personer i wn liknande situation går bara fram till den de vill krama och gör det utan att först ha frågat om de får ge en kram. Det kan bli väldigt chockerande för den som inte är bered på det. Det är heller inte alltid som man vet hur man ska ta sig ur en sådan situation och det kanske inte är alltid man orkar eller om den utvecklingsstörda personen är väldigt påstridig, envis och till varje pris måste ha en kram. Jag har berättat om hur jag blev uppmanad att ge en kram trots att jag uttryckligen sa nej och det kändes jättejobbigt!
Som jag har sagt tidigare förespråkar jag inte våld, men jag förstår att det sker i de situationer där det saknas kunskap och där orken har tagit slut.
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
I artikeln om kramas står det att det inte är alla som uppskattar kramar.
Sedan ska du nog tänka på hur du själv betedde dig mot en medmänniska. Du berättade det en gång och det var väldigt osmakligt gjort av dig.
Det är sant, men jag var fruktansvärt trött på henne och är fortfarande det.
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
#2 Det rättfärdigar inte ditt handlande som faktiskt är olagligt.
Men att du inte gillade den personen har framgått i många av dina trådar. Så det behövs inte upprepas mer.