Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 3878 ggr
MissRoxxy
1

slänga p-piller?

Någon mer än jag som känt för att slänga p-pillren pga hälsan? Jag mår sjukt dåligt av mens. Är kräsen gällande preventivmedel och har testat olika p-piller. Dessa funkar ok men känner inte mig bekväm med mig själv. Någon annan som känt samma?

[JeanetteK]
4

Jag har slutat med mina för några månader sen. Jag harätit p-piller mer än halva mitt liv. Nu är det makens tur att skydda oss! 😉

rasmussonsara
0

du har inte funderat på att byta till nåt helt annat preventivmedel då? Jag har p-stav vilket funkar super! rekomenderar det starkt, men sen är det ju såklart väldigt individuellt, men för mig har det funkat super :)

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

IceTee
0

Jag kör p-ring! Dosen är mycket jämnare och behöver dessutom inte gå genom magen då! Många upplever därför mindre biverkningar, vilket är super-skönt!

Medarbetare på Skor iFokus

Jazmin1e
0

Jag vill sluta med p-piller, men kondom gör alldeles för ont. Det svider som eld och kliar länge efteråt. Funderar på spara ihop pengar till en p-dator och använda det istället i framtiden.

Karmatarerskanise
7

Prova p ring. De släpper ifrån sig hormonerna mycket jämnare än piller och ger ofta färre biverkningar.

Och släng aldrig p piller. Ge det till apoteket.

Åsa S
0

Pessar som ex. femcap är gratis i många län för alla Kvinnor så det är ju ett alternativ + det finns ju kopparspiral ifal man inte vill utsätta sig för hormonpreparat.

MissRoxxy
0

Jag har svårt för allt som skall in i kroppen. Har provat p-ring men fixade inte att sätta in den. Mådde asdåligt mentalt. Får samtidigt väldigt ont av kondom. Men känner just nu bara för att säga till sambon att han får söka efter en lösning för detta klarar inte jag av längre.

obstitant
0

För mig är hormonspiral det som funkat bäst. Hade jävelmens och mådde dåligt av alla p-piller. Det är fortfarande hormoner, men den lägsta dos som finns. Men den ska ju in i kroppen förstås…

Om du får ont av kondom, kan det bero på att du inte tål latex (i så fall finns det latexfria) eller skulle det gå bättre med glidmedel?

Det enda andra alternativet är väl p-dator och säkra perioder, men det förutsätter att man har hyfsat regelbundna cykler, klarar att följa det hela, och att det kanske inte är en jättekatastrof om man blir gravid ändå eftersom det inte är lika säkert (säkerheten varierar rätt mycket, för en del är det väl ungefär lika säkert som andra p-medel, för andra inte alls lika säkert)

Zandrama
1

Jag skippade alla former av hormoner för kanske ett halvår sedan.

Gick från vanligt kombinerat p.-piller till minipiller för att se om det skulle fungera då jag ville byta till stav senare, men det gjorde så att mitt psykiska mående blev sjukt mycket sämre.

Och iom att jag inte vill ha barn så väntar jag nu på mina papper om att istället få sterilisera mig :)

//Belinda aka Zandrama

ChristineL
0

Har du provat kopparspiral då?

Och man ska aldrig slänga några mediciner! Dom lämnar man på apoteket när dom blivit gamla eller man inte behöver dom längre.

MissRoxxy
4

Med att slänga p-pillren menar jag självklart inte att bara kasta ut dem! Men när hormoner håller på som de gör osv så är det känslan. Det är vad allt detta handlar om.

[jenny-]1
1

Förstår dig. Gick på olika p-piller i 5 år och sen hade jag p-stav i 2 år. Mådde dåligt av alla hormoner i och med att  humöret gick upp och ner som sjutton, ständigt trött, överkänslig och deppig. 
Tog ut p-staven i juni 2014 och efter det har vi bara kört med kondom. Mycket enklare än vad jag hade föreställt mig! Dessutom mår jag som en helt ny människa - tog bara två veckor innan jag OCH min fästman märkte skillnad. Jag är glad, trygg och har ett jämnt humör 😃 Tänk vad hormoner kan göra!

Det finns MASSOR av olika kondomer att välja på och vi beställer hem till brevlådan. Finns provpaket så man kan hitta något som fungerar för en, om man nu vill köra kondom. Jag får ont av vissa kondomer och känner inte alls av vissa - som sagt, man kan prova sig fram. Nu brukar vi beställa många av de sorter vi vet fungerar och några som kan vara kul att testa, det har blivit en kul grej! Som någon vart inne på tidigare kanske du är överkänslig/allergisk mot latex eller kanske till och med glidmedlet som finns på de flesta kondomer? 
Just nu väntar jag på att fylla 25 så att jag får sterilisera mig, men det är ju inget alternativ för den som vill ha barn på "naturligt sätt" senare i livet. 

Som några har skrivit tidigare är det här en högst individuell fråga, man måste hitta det som fungerar för en själv. Har hört mycket gott om p-ring om man nu ska köra med hormoner, men för mig fungerar inte ens det.. 
Lycka till!

[kerstinthemilklover]
0

Jo då, jag har också gått på p-piller och minipiller. Började med nevoletta när jag var 17 och bodde i GBG. Jag tog de och fick från ingenstans torrare slemhinnor. En annan sak jag upplevde var att jag plötsligt fick panik av att åka buss, paranoia och dessutom fick migränattacker som gjorde mig blind. Dessutom fick jag i bland samlagssmärtor som jag teg om. Men med den dåliga självrespekt jag hade så fortsatte jag att äta tabletter tills jag blev 20. Det är ju mitt ansvar att skydda mig?

I västerbotten ville de inte skriva ut p-piller till mig då jag hade migrän med synförändringar. Fint att jag gått på livsfarliga tabletter i 3 år.
Jag fick minipiller. Slemhinnorna blev ännu torrare. Samlagssmärtor blev vardagsmat, jag kände inte igen min egen kroppslukt. Tappade både aptit och lusten med livet. Blev sjukt deppig.
När jag blev 21 och skulle förlänga receptet så pallade jag inte att uppsöka en lämplig mottagning för min nya ålder. Så jag slutade med minipiller.

Det var ju helt magiskt, jag började känna igen mig själv. Livet blev trevligt, sex blev roligt och maten smakade gott. Mina vänner började lukta gott igen och jag funderar på vad jag gjort mot mig själv. Nu är det lättare att bygga muskler och jag är starkare och mycket lyckligare. Jag trodde att jag mådde bra på p-piller och på mini-piller. Men det är ju inte så konstigt att jag trodde så. Jag upplever att de förblindade mina sinnen och gjorde mig liten och svag.

VT4ever
0

Jag började ta p-piller när jag träffade min pojkvän, men det ångrar jag nu att jag tog därför att varje månad spydde jag exakt samma dag och jag var ständigt arg och min sexlust försvann… Jag har slutade med p-piller, för när jag tänker efter så vill jag inte stoppa i mig hormoner som jag egentligen inte ska ha kroppen, det är inte naturligt och det ändrar mig som person vilket är lite läskigt. För ett tag sedan fyllde p-piller 50 år och med tanke på att det har gått 50 år och forskare har fortfarande  inte tillräckligt kunskap om p-piller och vad det kan påverka oss på olika sätt känns inte tryggt…