Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 5539 ggr
älskar-älskar inte
0

Kan man inte lova?

Jag dejtar en kille och vi har varit intima. alltså haft sex några ggr. Jag tyckte att vi kommit längre i "förhållandet" så jag sa visst lovar vi att vara trogna varann nu för det var självklart för mig. Men jag fick till svar att han vill aldrig lova nåt sånt för allt kan ju hända i ett förhållande.

Jag blev så paff sa att jag vill inte ha ett förhållande med en som inte är trogen mig. Han sa att jag missförstod honom för han ville visst vara trogen men han vill aldrig lova nåt sånt. Och han sa att jag inte heller kunde lova nåt sånt. För det kan INGEN. Så här sa han

"Du kanske är otrogen om 2 månader eller om 15 år men du kan inte veta det nu och därför ska du aldrig aldrig lova någon trohet. Man kan bara säga att just nu vill jag vara trogen men jag lovar inte för all framtid allt kan hända"

Men jag kan lova trohet, det kan jag visst! Men jag vet inte om jag ska gå runt och vara rädd nu att han ska vara otrogen när han vägrar att lova en sån sak :/

fruktgumman
21

Jag tycker visst att man kan lova varandra trohet. Jag hade inte gått vidare med någon som inte ville lova mig det.

IceJossan
6

Tja, rent krasst är det han säger helt sant. Men det innebär även att han i stort sett frånsäger sig trohet eftersom det kan hända att han har lust att vara otrogen när som helst.

Det där ser jag som ett tydligt varningstecken på att han inte är den trogna typen, eftersom han uppenbarligen vet med sig att han kanske inte kommer förbli trogen.

Gronstedt
0

Visst har han rätt på sätt och vis, om han menar att ett löfte inte är en garanti. Många av oss bryter både små och stora löften under livet. Men jag tycker ändå det är viktigt att man har en deal om vad som ska gälla i förhållandet, om man ska hålla sig enbart till varandra eller om det ska vara OK att vara med andra. Om man inte kan komma överens om vilka regler som ska gälla, blir det svårt att hålla ihop ett förhållande.

[Devya]
5

Han verkar ju ha bestämt sig för att han kan komma att vara otrogen vid något skede. Jag skulle inte känna mig trygg i ett sådant förhållande. =/

Kan man inte hellre lova att göra slut då man känner att man får känslor för någon annan?

älskar-älskar inte
0

Han säger att han aldrig varit otrogen mot någon men aldrig lovat någon trohet heller.

[Torpedtass]
4

Då antar jag att denna kille aldrig vill gifta sig? för det är bla trohet man lovar i giftemål oavsett om det är kyrkligt eller borgerligt.

Jag drar lite öronen åt mig kring hans syn på det hela och personligen hade jag aldrig stannat med en sådan kille då han i princip säger, med andra ord, att han kan få lust att vara otrogen när som helst och behöver då inte må dåligt över det iom att han inte lovat dig något.

älskar-älskar inte
0

#6.Att prata om att gifta sig… så lågt har vi verkligen inte kommit än. Det hade känts lite desperat att börja ta upp det för tidigt. Men det är inte jätteviktigt för mig heller just det att vara gift men sambo vill jag ju gärna vara en dag.

[Torpedtass]
0

#7 Nej det förstår jag men det vara bara min spontana tanke iom hans åsikt kring trohet.

älskar-älskar inte
1

#3 nej han menar inte att det ska vara ok att vara med andra sexuellt. Han vill ha monogamt förhållande men tycker ändå att det inte går att lova att det aldrig någonsin någon gång råkar hända att man är otrogen.

Karmatarerskanise
1

Jag hade dragit min kos!

obstitant
2

Det där är ju svårt att tolka, det beror ju så mycket på HUR det sägs (och lite hur frågan ställdes). Jag kan tänka mig allt från "tjaee, man vet ju aldrig vad som kan hända, blink blink" till "jag vill inte vara med någon annan än dig, jag tycker otrohet är jättefel och jag har alla avsikter att stå emot eventuella frestelser som kan dyka upp, men man kan aldrig ge några hundraprocentiga garantier i livet, ibland tar det svängar man aldrig hade kunnat förutse". För mig är det två helt olika saker.

OlgaMaria
0

Jag skulle inte vilja vara tillsammans med en sån person. Det säger nog ganska mycket om honom, kanske inte bara när det gäller trohet. Jag tycker relationer handlar om att anpassa sig till varandra. Visst kan man inte garantera saker, men det som spelar roll är att man är överlåten till att inte svika varandra. Då säger man inte att vad som helst kan hända.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

älskar-älskar inte
0

ok tack. jag får ta mig en funderare

IceTee
4

Jag tycker att det beror på hur han menar. Menar han att han inte kan lova att inte vara otrogen tycker jag att det låter rätt asshole-igt. Menar han däremot att han inte kan lova att han inte kommer lämna dig någon gång i framtiden pga olika orsaker tycker jag att det låter vettigare

Medarbetare på Skor iFokus

älskar-älskar inte
7

#14 Nej han menar inte att han inte kan lova att aldrig lämna mig. Det är självklart man inte kan lova sånt. Han menar att han inte kan lova att han aldrig kommer vara otrogen bakom min rygg. Och det är det jag tycker är konstigt. För då gör man slut först tycker jag.

Tant Grön
2

Jag har en väninna som varit sambo i snart 20 år. Jag frågade en gång varför dom inte gifte sej. Då sa hon att hon inte kan lova att dom skall vara ihop hela livet. Hon är den mest trogna och pålitliga person jag känner. (Född i jungfrun).
Många lovar så lättvindigt att älska varandra för livet, men man har ju aldrig någon garanti. Människor kan förändras, växa ifrån varandra. Jag skulle inte ha lämnat honom för detta, men kanske diskuterat mer hur han menar.

ChristineL
2

Alltså, jag förstår er båda verkligen! Det är realistiskt av honom att säga som han gör, man vet aldrig vad som händer, situationer kan uppstå men det finns aldrig någon bortförklaring till otrohet.

Samtidigt är det ju klart att man vill att ens partner är trogen! Kanske är han inte så mycket för det monogama?

älskar-älskar inte
7

Ju mer jag tänker på det så kanske han inte är rätt för mig. För mig är det SÅ självklart att man måste kunna lova trohet. Vilka än situationer som uppstår med gräl och bråk och dåligt förhållande. Jag har haft skitdåliga förhållanden men då har jag ju lämnat, inte haft kvar honom medan jag roar mig med andra.

Jo jag tycker faktiskt man kan garantera trohet. Man ska kunna göra det. Det är så enkelt att göra slut istället först så slipper man såra sin partner så djupt. Jag måste leva med en som jag kan lita på till 100% att han inte är otrogen.

OlgaMaria
0

:-)

Karmatarerskanise
2

#18 Javisst kan man lova det!

sisela
0

Om du verkligen gillar honom och vill vara med honom så kanske ni kan hitta en formulering som funkar för er båda. Typ att: jag ska höra allt i min makt för att behandla dig med respekt och att vi pratar om det innan något händer med någon annan. " eller nåt. Inte optimalt formulerat av mig, men det var det enda jag kunde komma på just nu.

Sarah
5

Jag förstår honom och hade nog inte lagt ngn större vikt vid det. Bara för att vissa är principfasta med vad de lovar, och vägrar lova sådant som kan brytas, så betyder det inte att de är mer benägna att vara otrogna. 

Jag har varit otrogen då jag var yngre. Jag har inga planer på att vara det mer i livet, jag har inte varit otrogen på drygt 10 år eller vad det är, men jag vet också att om 20 år kanske ngt händer som gör att jag är otrogen. Jag är kanske inte samma person då som idag. Jag har ju ändrats förr. 

Tror inte att jag och kilen lovat varandra trohet. vi har pratat om det, vi har sagt att vi vill det, men vi vet också båda att saker kan hända. Nu har vi varit tillsammans i 8,5 år och vad jag vet har vi båda varit trogna. Utan hårda löften.

IceTee
2

#15 då är det klart som fan att man kan lova! Visst, man kan bli extremt förälskad i en annan person, men då avslutar man sitt nuvarande förhållande med respekt för sin partner. Usch för människor som gör det medvetna valet att vara otrogna när det finns en annan utväg

IceTee
0

#18 det här känns som en grej som hade blivit problem längre fram i förhållandet eftersom ni har så olika syn på det hela. Risken är att du går och tänker på detp här väldigt mycket

Skogsraah
8

#22 Är det ett hårt löfte att lova någon trohet?

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Sarah
2

Hårt och hårt, det är omöjligt att lova skulle jag säga. Precis som att det är omöjligt att lova att man ska vara ihop tills döden skiljer en åt. Bara för att man inte är säker på vad som händer om 20 år så betyder det inte att man tänker vara otrogen.

pyromanen
1

Tänker som # 22

obstitant
2

Om jag jämför det med att gifta sig (vilket jag har gjort) så tänker jag där att man egentligen inte kan lova att älska varann resten av livet, utan vad man lovar är egentligen att göra sitt allra yttersta för att det ska hålla. Att inte ge upp för lätt. Att ta tag i problem som uppstår. Att jobba på relationen och se till att tillföra positiva saker hela tiden. Kanske hamnar man ändå till slut i en situation där det bara inte går, men då ska man först ha försökt ALLT, inklusive parterapi och alla andra åtgärder man kan komma på. 

Lite så borde man kunna tänka i det här fallet. Även om man inte vet vad som händer i framtiden, hur man själv eller partner förändras osv, så kan man i alla fall lova att göra sitt allra bästa för att hålla relationen sund, vara öppen med sina tankar och känslor, och inte låta sig själv hamna i ett läge där man är sårbar för att bli frestad av andra pga att man känner sig missnöjd och ouppskattad. Känner man så tar man det med sin partner och försöker lösa det. Går det inte att lösa gör man slut, och sen kan man träffa vem man vill. Och snedsteg på fyllan, tja, det händer ju, men de flesta har väl varit berusade några gånger förut och vet hur de reagerar,  och är man en som blir flirtig och omdömeslös kanske man ska ge fan i att dricka så mycket, på samma sätt som en som blir aggressiv och vill slåss.

Och är man så full att man inte ens vet vad som händer och inte kan påverka det så är det enligt svensk lagstiftning våldtäkt, just saying.

pyromanen
3

Kanske finns det nyansskillnader i hur vi tolkar ordet "lova" också? Tänker att man kan ju definitivt avge en avsiktsförklaring: " jag vill vara trogen" eller säga att "nu räknar jag oss för att vara ihop och då vill jag inte hålla på med andra samtidigt" då förstår båda att det är en monogam relation som är avsikten. Att lova trohet och inte lyckas med det är det många som gjort. Så många att det inte bara handlar om enstaka "dåliga" personer och då tycker jag det inte är en helt fel konsekvens att man inser att ett sådant löfte som man kanske bara har 50 %chans att hålla och då kanske det känns logiskt att inte lova.

LinaLj
10

Klart att man kan lova att vara trogen (om man i det lägger meningen att jag lovar att jag inte kommer att ha sex med andra än dig så länge vi är ihop). Man kan däremot inte lova att vara tillsammans för evigt, saker kan ju hända. 

Men att vara otrogen är en medveten handling, något man har ett val till. Du kan välja att vara otrogen eller att inte. Anser man att ens förhållande är kasst och att den där nya personen i kassan på ica är superhet och flörtar hej vilt med mig så har man valet att gå hem och göra slut med ens partner och sedan är det fritt fram för vad man nu önskar i övrigt.

Så att lova att inte vara otrogen innebär egentligen att man lovar att göra slut på det gamla innan man påbörjar något nytt.

Skogsraah
5

#30 Precis! Det borde inte vara så svårt att göra det du skriver. Är man så pass osäker på sig själv och inte kan lova att en kommer göra slut innan en ligger med eller gör något annat intimt med någon annan bör man inte ha ett seriöst monogamt förhållande, punkt slut.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Sarah
2

Fast det är jäkligt löjligt att säga att man inte kan ha ett monogamt seriöst förhållande bara för att man inte lovar saker man kanske bryter om 50 år. För ingen vet hur det ser ut i livet i framtiden.

Karmatarerskanise
10

#32 Man vet om man kan vara otrogen eller inte.

Kan man inte lova trohet vet man med sig att man kan vara otrogen, och då är man inget att hänga i granen i min värld.

Sarah
7

Så vi som är medvetna om att människor är mänskliga och kan göra mänskliga fel, är inget att hänga i julgranen? Oss ska man minsann inte lita på öht? Ska säga det till min kille, att det här med huset vi precis köpt och barnet som är påväg är två stora misstag eftersom vi inser att saker kan hända under ett liv… Ok, då vet jag, 

Ni som är så benhårt säkra på att ni aldrig kan vara otrogna, under någon som helst omständighet, någon gång i livet. Jag hoppas att ni har rätt, vilken skam det vore annars.

Karmatarerskanise
7

#34 jag hade aldrig startat ett förhållande med någon som inte är säker. Hur andra gör spelar inte mig någon roll. Så säg vad du vill till din pojkvän.

Jag har varit i många situationer där otrohet hade varit ett alternativ för andra. Jag valde dock den trogna vägen och kommer alltid göra så. Så den där skammen kommer jag slippa.

Att saker kan hända i livet säger jag inte emot.  Man måste ju dock välja sin väg.  Man har alltid ett val.

Sarah
3

Jag vet att du är stenhård och obändelig då det kommer till just otrohet. Fortfarande så kan man vara mjukare runt hörnen i frågan, utan att planera att vara otrogen.

LinaLj
2

#34 Jag säger inte att man inte kan vara otrogen, jag säger att det är ens eget val om man är det. Det är ju ingen som "råkar" vara otrogen utan att veta vad man gör. Hoppsan jag råkade hamna naken i säng med någon annan än min partner… 

Det är en handling som kräver ett aktivt val, vilket innebär att man kan välja att inte göra det. 

Det möjliga undantaget skulle vara om man på grund av sjukdom eller handikapp inte har förmågan att resonera sig fram till orsak och verkan. Men då hoppas jag att detta är något man delar med sig av till en eventuell partner så att de är insatta i vad de ger sig in i.

Sarah
6

Och TS, även om en kille skulle lova, så kanske det ändå händer i framtiden. Att man ger ett sådant löfte är ingen som helst garanti att det inte kan hända, så varför oroa sig mindre med ngn som lättvindigt kastar ut sig ett sådant löfte?

Sarah
0

#37 Ja det är klart att det är ett val, jag har aldrig sagt emot det. En dag kanske man gör det valet på grund av hur omständigheterna ser ut.

älskar-älskar inte
4

#38 Nej jag vill ju inte att det ska vara ett lättvindigt löfte han slänger ur sig eller att han lovar det bara för att få mig nöjd.

Jag vill ju att han ska lova trohet för att han vill vara trogen. Och att han ska kunna säga till mig att "får vi det risigt en dag så ska jag göra slut istället för att träffa andra." Men han kan inte ens lova att lämna mig innan han eventuellt gör ngt med en annan? För "man vet aldrig vad som händer"

Karmatarerskanise
0

#38 Lättvindigt?

sisela
1

Jag tror fortfarande att ni menar detsamma men har olika sätt att tänka och uttrycka det på. Om han säger att han inte har tänkt vara otrogen så är det väl i princip samma sak som att lova trohet?

Sarah
3

#40 Han säger ju att han vill vara trogen, vad är då problemet? Mängder av människor lovar att vara trogna och en stor del av dem bryter det löftet någon gång under livet. Jag skulle ha större förtroende för en person med lite insikt om att folk bara är människor. 

Jag gissar att ni som blivit utsatta för otrohet, har fått löftet att det inte skulle hända, så mycket var det värt. Kanske är det löftet inte något att fälla eller hylla över. Kanske är det tom värt att testa ngt nytt.

Sarah
0

#41 Är det inte lättvindigt? Har inte ditt/ dina ex sagt det till dig? De var otrogna ändå. Du som lägger så stor vikt vid att löftet ska ges, de borde ha lovat dig för att du skulle vara med dem? Det gjorde inte saken annorlunda.

Karmatarerskanise
0

#44 Var dom?

LinaLj
6

#43 Men bara för att löften bryts innebär det ju inte att man aldrig mer ska lova något. Då skulle vi ju aldrig kunna lova något överhuvudtaget och löftet som sådant får plockas bort ur vår kultur. 

Jag kommer alltid att välja att tro att det finns människor där ute som har den styrkan att välja att göra slut istället för att vara otrogen. Jag har haft riktigt dåliga förhållanden och jag har haft stunder då det har varit vansinnigt lockande att glömma allt och göra något "roligt". Men samtidigt vet jag att om jag valt den vägen så skulle jag ha brutet ett löfte till mig själv, jag skulle skada mig själv lika mycket som min partner. 

Jag tror fortfarande att man kan lova varandra trohet, trotts att jag har fått det löftet sviket. Helt enkelt för att jag väljer att tro att det finns bra människor där ute som tänker på samma sätt som jag. 

Däremot tror jag som sagt inte på att lova varandra att man ska hålla ihop i all framtid.

Sarah
5

#46 man är inte mer benägen att vara otrogen bara för att man inte ger ett sådant löfte. Det är det ni alla verkar ha svårt att fatta.

Karmatarerskanise
5

#47 Jag anser att man är det.

LinaLj
5

#47 Det har jag inte sagt heller. Men jag säger om man nu inte tänker vara otrogen så är det ju något man kan lova det är inget svårt löfte att hålla.

OlgaMaria
3

Jo jag tror man är mer benägen att vara trogen om man kan säga att man tänker vara det.

Jag förstår vad ni menar ni som försvarar killen och hans sätt att tänka, men jag tror ändå att man är för olika som personer om man inte ser lika på den här saken.

IceTee
3

#46 Jag skulle i alla fall vara mer benägen att vara trogen. Jag hade inte kunnat ursäkta mig själv med "jag har ju inte lovat något". Allt jag hade känt vore "jag lovade mig själv och min partner att aldrig göra så", så sluta påstå att det gäller andra Och ja, min partner som lovade mig att vara trogen var det. Han lämnade mig först, sen gick han till den andra

sisela
2

Jag skulle själv lätt kunna lova att vara trogen eftersom det är min intention och jag tycker också att det är förutsatt när man går in i ett förhållande. Jag försvarar inte killen, men tycker att det är synd om två personer som gillar varandra, och skulle kunna ha nåt fint ihop, inte provar pga olika sätt att uttrycka samma sak. Om killen hade tvingat TS att lova trohet men själv vägrade skulle jag vara skeptisk. Nu säger han ju klart och tydligt att han inte vill vara otrogen, alltså vill han vara trogen!

OlgaMaria
1

#52 Samtidigt är det bra att tänka efter tidigt i ett förhållande om man har liknande värderingar eller inte.

sisela
1

#53 ja precis, det tänkte jag också på, men här verkar det mer som om de tänker lika men väljer olika ord för det. Man ska ju också lära att förstå varandra.

OlgaMaria
6

#54 Fast jag tror verkligen inte det. Grejen är att de "menar" kanske ungefär precis samma sak, men vad man är beredd att säga säger väldigt mycket om hur man tänker och resonerar, och det är viktigt, oavsett om han kommer vara trogen eller inte. För mig är trohet jätteviktigt och jag skulle aldrig acceptera att min partner inte tänkte lika som jag. Ett resonemang om att man aldrig vet vad som kan hända är inte acceptabelt för mig. Trots det är ju sant nånstans att man faktiskt aldrig vet, men det är inte det viktiga här. Om trohet är en viktig värdering så kan man förmedla det tydligare än den här killen gjorde. För honom verkar det vara en viktigare värdering att man inte vet vad som kan hända. För mig är en viktig värdering att jag bestämmer min framtid.

Anon
4

Fast njaa jag tycker det låter som att han inte tar så hårt på otrohet. Han känner ett motstånd till att lova det för han känner att risken faktiskt finns hos honom. Sarah skriver ju att man inte kan lova men hon har ju också varit otrogen så då har hon kanske ett annat tankesätt än många andra som absolut inte kan vara det. Inget illa menat men jag tror att det finns två typer av människor, de som anser att otrohet är en omöjlighet och de som har tendensen till att vara det. Är väl inget fel på någon, finns bara människor med olika mycket tendenser liksom. Och jag vill ha en pojkvän med 0 sådana tendenser så därför hade jag nog inte känt mig trygg med TS kille. 

Jag tycker att TS ska diskutera mer med honom, men jag hade nog varit på min vakt och inte kunnat känna mig trygg som sagt.

Sarah
7

Man har inte mer tendenser att vara otrogen bara för att man varit det tidigare i livet. Man är inte heller en "riskperson" att vara med av den anledningen eller av att man inte tycker att man kan lova saker för ett helt liv. Suck.

LinaLj
12

#57 Ingen har ombetts lova något hela livet ut, bara så länge förhållandet varar. Det kan ju vara allt från en dag till 80 år. Men det är ju det som är vitsen med ett sådant löfte, man lovar att avsluta förhållandet innan man börjar på nytt. Så känner man efter en vecka att nu måste jag ha sex med någon annan så gör man slut och så kan man ha sex med vem som helst och man har ändå hållit sitt löfte.

älskar-älskar inte
6

#58 Det var precis det jag menade. Han måste ju inte lova ngt tills döden skiljer oss åt. Han får ha sex med vem han vill när han vill men när han gör det med nån annan så ska han inte vara ihop med mig. Det är det enda jag begär.

Gaara
0

Jag personligen förstår hur han menar. Alla människor är benägna till att vara otrogna beroende på vad som händer i livet. Detta har jag lärt mig av egna erfarenheter. Jag var en person som verkligen hatade allt vad otrohet heter. Gillar det så klart inte nu heller men ser på det på ett helt annat sätt än förut. Trodde aldrig i hela mitt liv att jag skulle kunna vara otrogen. Men det kunde jag uppenbarligen. Helt utan skam till och med.

Man ska inte lova saker man inte kan veta om man kan hålla eller inte. Som att säga att man ska älska någon för alltid… Det misstaget gjorde jag med min första kille, och när det tog slut så sa han gråtandes att "Du sa att det skulle vara vi för alltid…" Det enda jag kunde svara då var att "Men jag trodde ju det då…"

Man kan ju alltid säga att man inte vill vara otrogen och att man vill spendera resten av sitt liv med någon. Men det är dumt att lova såna saker för det gör bara ondare då om man av någon anledning bryter det.

Skogsraah
7

#60 Så det är helt idiotiskt att gifta sig och dylikt då alltså. Eftersom att man ger varandra löften? Håller för övrigt inte med dig alls. Bara för att du haft erfarenheter av egen otrohet betyder det inte att alla är kapabla till att vara det.

Lilithium
9

#60 "Alla människor är benägna till att vara otrogna beroende på vad som händer i livet" Det där påståendet är långt ifrån sanning.
Alla är inte alls benägna till att vara otrogna, eftersom vissa har självkontroll och respekt för sin partner.

escanny
9

Det är ju säkert så att många av de som säger:…

"Alla människor är benägna till att vara otrogna beroende på vad som händer i livet"

... är just de som någon gång själva varit otrogna själva.

Alternativt så är personerna sådana att de har ungefär detta tankesätt:

"Sex med andra är ingen big deal"

Men från min sida så  ÄR verkligen otrohet en omöjlighet. Jag KAN INTE vara otrogen. Då ska man droga mig eller tvinga mig till sex men då är det våldtäkt inte otrohet. Det spelar ingen roll vad jag är i för situation, hur mycket jag bråkat med min partner, hur många månader jag tvingas leva utan min partner, eller hur full jag är (vilket jag aldrig ens varit då jag alltid bara dricker 1-2 glas max)

Till TS: JA man kan absolut lova varann trohet under hela tiden ens förhållande varar. Vill  han inte lova att vara trogen dig så får jag känslan av att han är rädd att han kommer bryta löftet någon gång. Om 5 år eller om 35 år, det vet vi inte men jag tror att han är rädd att lova något som han inte håller i längden. Jag hade backat. Jag och min partner har lovat varann evig trohet så länge vi är tillsammans och det är jätteviktigt tycker jag när vi vill leva monogamt

pyromanen
7

#61 det är säkert så att det finns människor som alldrig kan vara otrogna. Fast de flesta kan tydligen det, statistiken talar sitt tydliga språk. Och jag är rätt säker på att de flesta som så småningom är otrogna inte alls trodde detta om sig själva 5, 10 eller 17 år tidigare.

Gaara
3

#63 jag hade exakt samma tankesätt som du. Att jag aldrig skulle kunna vara otrogen. Att någon skulle behöva droga mig för det. Men nej. Jag kom till en punkt i livet där jag var det ändå.

Gaara
0

#61 det är väl upp till var och en att gifta sig eller ej. Och vad jag vet behöver man inte lova något där heller egentligen. Man formar sitt bröllop som man själv vill. Men om vi ska vara såna, så är det väääldigt många som lovat saker de inte kan hålla då de sedan skiljer sig. Betyder dock inte att man inte får gifta sig.

Karmatarerskanise
10

#66 Sedan finns det många som lovar saker som de faktiskt håller. Jag är en av dom.

Lilithium
3

Det är ändå ett val du gör, ett val som sårar den du älskar så otroligt mycket.
Varför någon skulle vara villig att göra så har jag noll förståelse eller respekt för.

escanny
11

#65 Då är inte du samma sorts person som jag. Då var det något du bara sa. och du ska inte komma och antyda att JAG kan vara otrogen för det kan jag INTE! Under inga omständigheter. Oavsett vad DU gjort. Vi är olika helt enkelt. Jag håller mina löften.

pyromanen
3

Jag tror inte det går att förutspå vilka som kommer bli otrogna ( utom möjligen vissa som man ser är mindre samvetsgranna eller vilda eller spontana) . De allra flesta i en seriös bra relation skulle, är jag säker på, dom första åren i denna relation säga att det överhuvudtaget inte finns på världskartan att de skulle kunna vara otrogna. Men att man känner så så starkt när man är i en bra relation betyder inte att man inte skulle kunna vara otrogen under helt andra omständigheter. Samma som att många säger de alldrig skulle kunna döda djur eller människor men vid krig eller svält o.s.v så finns visst dessa förmågor hos oss, hur otrevligt det än är att tänka sig. Jag tror det är bättre att låta bli vara kategorisk med vad man själv eller partnern "alldrig" skulle kunna göra och ha öppen kommunikation idtället, utan tabu.

älskar-älskar inte
16

Tack för all hjälp ni kan ta bort tråden om ni vill nu eller låsa den.

Jag avslutade med honom i går och det känns bra.

Vi hade ett långt samtal där jag sa vad jag tyckte var viktigt. Jag sa att han naturligtvis inte måste älska mig tills döden skiljer oss åt men så länge vårt förhållande varar så måste han lova att bara ha sex med mig och ingen annan. Han kunde bara säga att att han inte vet om han kommer vara otrogen. Och det räcker tyvärr inte för mig. Jag vet att det finns människor som inte är benägna att vara otrogna och jag vill ha en sådan partner. Det är jätteviktigt att lova trohet för mig.

Tack för mig

escanny
10

#71 Det tycker jag var klokt av dig! Och jag lovar att det finns de som garanterar trohet och också håller sig till det🙂

Karmatarerskanise
6

#71 Jag hade gjort samma sak! 

Hoppas du hittar någon som kan ge dig det du behöver :)

IceTee
9

#71 jag tror du just lyckades rädda dig själv från något som inte hade slutat bra!

sisela
3

#71 Det låter bra att ni pratade ordentligt om det och att du tog ett beslut som passade bra för dig. Jag skulle inte heller kunna gå in i ett förhållande på de premisserna.