Leda sig in på annat...
Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 3 år. Vi hade sex första gången nu i höstas, eftersom att han ville vänta tills jag kände mig redo. Jag hade aldrig haft sex tidigare.
Sexet i sig är väldigt bra, men jag skulle vilja prova mer. Att han är lite bestämdare, men det vill han inte själv. Han tycker det är bra som det är, men jag vill prova lite mer….
Hur gör man, för att få han att 'hänga på tåget' ? Vill ju inte göra något som han inte vill, så vet inte hur jag ska göra det.
/Anonymos
Om han nu inte är bekväm med att bestämma mer tror jag inte du kan göra så mycket.
Förklara för honom att du vill testa lite nya saker och så eftersom det var första gången för dig, så är du väldigt oerfaren.
Men om han verkligen inte vill så finns det inte så mycket du kan göra, han kanske inte alls tänder på sådant och bara tycker att det är jobbigt.
Kanske är han rädd att det ska bli obekvämt för dig, att något skulle råka gå fel? För att få honom att hänga på tåget så är det bästa du kan göra är att prata med honom tror jag. Prata om varför han inte vill, om det finns någon annan orsak än att han inte vill. Alltså varför han inte vill.
Vad menar du med mer bestämd?
Kanske är det något du kan uppmuntra honom till med tiden utan att säga att han ska göra si och så. Sex är känsligt och det är ofta svårt att säga hur den andre ska göra. Det är så lätt att det tas som kritik eller att man blir ledsen över att den andre inte är nöjd.
Framför allt tycker jag du ska ta det lugnt och inte ha så bråttom. Det viktigaste med sex är att båda är trygga och känner att man fullt ut kan lita på varann och blotta sitt inre för varann. Låt det växa fram. Om du ger honom lite mer tid kanske han kommer med egna initiativ och önskemål längre fram. Men just nu verkar det som att han bara vill att det ska vara som det är ett tag.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Nu har du ju inte varit sexuellt aktiv så länge, jag tror att han är rädd att det ska bli fel. Men det är ju rätt tråkigt att alltid köra samma, men ta det lugn ett tag, fråga honom om hur han vill ha det.
Prova annars själv på honom "Vad tycker du om det här?"
/Christine