Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 3750 ggr
[JenniN]
2015-02-15 16:31
7

Våldtäkt?

Ja, vad klassar man egentligen som våldtäkt? 

Måste personen skrika, sparka, gråta, kräkas för att det ska räknas som våldtäkt?
Borde inte det räcka med att det kommer tårar eller att personen säger nej? 
Vad tycker ni? 

Jag tycker på alla plan att en tjej ska kunna viska nej och att det ska ha full effekt.
Om man inte har någon form av överenskommelse och det är ett stoppord som gäller, men även där. Ska det inte räcka med att ordet yttras en enda gång för att det ska tas på allvar?

laddare
2015-02-15 16:36
9

Ja det ska det göra. Samma sak gäller dock kroppsspråket tycker jag, om man kroppsligt visar att man inte vill (utan att varken sagt ja eller nej) så ska det också räknas som ett nej.

Wellcraft
18

Våldtäkt är samlag utan samtycke.

Man behöver inte säga nej.

Våldtäkt är även när man utnyttjar folk som inte kan säga  nej, typ om offret sover eller är påverkad.

Om ena partnern inte ger sitt samtycke så är det våldtäkt, dvs om offret inte yttrar sig öht med varken "ja" eller "nej".

Att tjata till sig sex, dvs ignorera sin partners "nej" och fortsätta tjata tills partnern tvingas ge med sig är också övergrepp, eller på annat vis försöka hota sig el dyl till samlag el liknande.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Rumblebee
0

I mina ögon spelar det ingen roll hur man reagerar, säger man "nej", oavsett hur ofta eller ens bara en enda gång så anser jag att det blir våldtäkt om den andre inte lyssnar. Och det här med stoppord, okej om man rollspel, men annars ska "stop" eller "vänta" etc räcka.

mrsmrs
4

Så länge en person har sex med någon, mot sin vilja, så är det våldtäkt. Heja samtyckeslag!

hund_katt
2015-02-15 16:37
3

Enligt vad jag lärt mig i skolan säger dom att bara man inte vill, Asså även om man inte visar det(visa=gråter, är orolig m.m. Ganska lätt att se på en person om något är fel även om man inte säger något), så räknas det som våldtäkt. Dock så tror jag inte den andra får något straff eftersom den andra inte visade/sa att den inte ville. Något sånt var det, kanske blandar ihop något nu men vad jag kommer ihåg så var det så.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Hoseok
2015-02-15 16:38
2

Håller med föregående talare.
Vill inte en av personerna, så är det våldtäkt. Det är oerhört svårt att fejka signaler att man skulle vilja. Och det är inte många som gör det.

Scorpio97
2015-02-15 16:39
5

Jag tycker inte ens att ett "nej" ska behövas. Det ska vara ett "ja" från båda om man ska ha sex. Om en tvekar eller inte verkar vara med på det, ska man inte göra det. 

Alltså tycker jag att det det även räknas om den ena personen tjatar eller övertygar den andre, och dom har sex fast den sistnämna inte ville egentligen. Det är ju dock inte en lika grov våldtäkt som att ha sex med någon som är medvetslös, gråter eller skriker. Men det är ändå inte okej.

//Jessie

Calcifer
2015-02-15 16:42
7

Har man inte givit samtycke så är det ett nej.

Okej, om man är i en relation och man känner varandra jätteväl och inte varje gång måste uttryckligen säga "ja, jag vill ha sex" utan kyssar och förspel talar sitt eget språk. Men om personen inte har kapacitet till att säga nej så är det ett nej. Dvs om denne är för full eller sover eller dylikt. Att försöka avstyra någons närmanden räknas också som nej, även om man kanske är för rädd för att säga ordet högt.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[JenniN]
2015-02-15 16:42
2

Jag håller helt med er, kloka talare. 
Jag tycker att det är otroligt skönt att se detta, då det i andra trådar har verkat som att en del tycker att ett nej inte är så allvarligt.

Karmatarerskanise
2015-02-15 16:44
3

#8 Om båda är as kalas. Har dom då våldtagit varandra? Och när är man för full?

ChristineL
2015-02-15 16:45
4

Inget samtycke=inget sex

[JenniN]
2015-02-15 16:45
2

Hera, varför tog du bort den andra tråden?

Karmatarerskanise
2015-02-15 16:47
1

#12 Det gjorde jag inte.

Kan du inte vara snäll och fråga sådant per pm så trådarna kan handla om det dom ska?

Calcifer
2015-02-15 16:47
4

#10 När man inte kan säga nej eller har full förståelse kring vad som pågår. Dvs om man är så full att man inte kan säga sitt namn, än mindre vet vad om händer runt omkring en eller knappt vilken planet man ens är ifrån. 

Det är lite av en gråzon om båda är fulla, för det beror på om båda parterna bara blir uppsvepta i situationen, eller om ena parten är så full att den inte har någon aning om vad som händer och andra parten är fullt medveten om vad som komma skall. Sen anser jag att åldern spelar in. Är ena parten 13 och jättefull och andra parten 23 och jättefull tycker jag inte det är okej bara för att båda var på samma nivå av onykterhet.

obstitant
2015-02-15 16:49
2

#10 Om båda är askalas och den ena vill ha sex men inte den andra så är det våldtäkt, ja. Man kan begå våldtäkt när man är full, faktum är att det är relativt vanligt. Om båda är fulla och ingen av dem vill har jag svårt att se hur sexet skulle komma till stånd öht.

Denna kommentar har tagits bort.
Karmatarerskanise
2015-02-15 16:53
0

#15 Jag frågade inte om man KAN begå våldtäkt full. Det är ju självklart.  Likaså att det är våldtäkt om den ena säger nej.

Men tänk om båda är så fulla att det egentligen borde räknas som våldtäkt. Så fulla att de egentligen inte kan ge samtycke.

[Devya]
2015-02-15 16:58
0

Jag har sagt nej flera gånger då jag har haft sex men det har alltid varit ett sorts rollspel. Med andra ord har det funnits ett "safe word" vilket alltid har fungerat.

Så det beror på vad det finns för överenskommelser i ett förhållande. Ett nej betyder inte alltid nej om man har kommit överens om spelreglerna. I en sådan situation så räcker inte ett nej till utan stoppordet måste användas. Om inte stoppordet används men tjejen säger nej och menar det, så kan man omöjligt veta hur det ligger till.

"Om man inte har någon form av överenskommelse och det är ett stoppord som gäller, men även där. Ska det inte räcka med att ordet yttras en enda gång för att det ska tas på allvar? " Det är det här jag referrerade till just eftersom det gör mig lite konfunderad. Jag vet inte riktigt om jag har uppfattat dig rätt eller inte. Menar du ordet nej eller stoppordet?

Karmatarerskanise
2015-02-15 17:00
0

Vänliga och håll er till ämnet. Modereringfrågor tas via pm.

Skogsraah
2015-02-15 17:06
14

Då återgår jag till ämnet: Boken 50 shades of grey är ett toppexempel på sex utan samtycke som övergår till tvång och våld.

Ana skriker och gråter när Mr Grey brutalt tar hennes oskuld. Mr Grey bär iväg med Ana på öppen gata medan han smiskar henne. Mr Grey hotar Ana med att ha sex med henne när hon inte gör som hon vill (detta utspelar sig på en restaurang åtminstone en gång). Mr Grey kommer hem till Ana oinbjuden och vill ha sex. Ana säger nej och stöter bort honom, Mr Grey lyckas ha sex med henne ändå fastän hon säger nej. För fler exempel som sker kapitel för kapitel kan ni läsa i denna analyserande text (http://theramblingcurl.blogspot.co.uk/2014/02/fifty-abusive-moments-in-fifty-shades.html?m=1)

Detta är ett exempel på våldtäkt i mina ögon och jag ber ödmjukast om att inte få kommentaren borttagen då den är högst relevant till ämnet och en bra skildring av våld och övergrepp i fiktion.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

NoEnd
2015-02-15 17:09
3

#26 Haha vänta, va? Har du ens läst böckerna eller har du bara sett filmen?

[JenniN]
2015-02-15 17:11
1

26# Jag anser också att det är en form av våldtäkt. Det är grova sexuella övergrepp 
Allt i den boken är såklart inte våldtäkt men många av scenerna är lite otäcka. 

Men ni som utövar BDSM, är ni aldrig osäkra eller rädda den första gången ni ska ha sex med någon? Innan ni har lärt er signaler och så, är ni inte rädda att det ska gå för långt eller att ni ska misstolka signaler och att det på det sättet går för långt?

Zepp
2015-02-15 17:13
0

Eeh.. aah.. våldtäckt är en sak, sexuellt utnyttjande något annat.. lika allvarligt, men med olika bevisföring vid domstol!

Ger samma straff och är lika fördömligt.. oönskat.. samma påtvingad sex!

Tycker snarare att lagstiftaren har luddat till begreppen!

Våldtäckt var förr något som skedde främst via våld, hot om våld eller oförmåga att freda sig!

Sexuellt utnyttjande var förr något som skedde vid hot eller beroendeställning eller hot om förändring av beroendeställningen.. osv!

Numera har man populariserat begreppet.. och därmed lagföringen.. allt sex som är påtvingad/ofrivillig är att betrakta som våldtäckt!

Vet inte om det i realiteten gör varken till eller från.. påtvingad/ofrivilligt sex är inte bara straffbart utan oxå fördömligt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Skogsraah
2015-02-15 17:16
1

#27 Jag har läst samt gjort en hel del research från båda sidor samt om karaktärerna.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[Devya]
2015-02-15 17:18
0

#28 Det är kanske inget man pysslar med första gången man har sex. Oberoende, så länge man har ett stoppord och båda respekterar det så ska det inte finnas någon oro. Men däremot tycker jag att man ska vara i ett förhållande då man pysslar med sådant.

[JenniN]
2015-02-15 17:19
0

33# Nej det var inte så jag menade heller. Inte första gången man har sex, period. utan första gången man har BDSM sex med någon.

NoEnd
2015-02-15 17:21
5

#32 Har du läst de andra böckerna också? Är du medveten om att Christian inte gör saker på Ana som hon inte vill? Att han strök allt hon ville stryka från kontraktet? Att dom har kommit överens om ett stoppord? Att Ana ber om att testa många av de saker som Christian gillar? Att han RESPEKTERAR henne, och inte ens vill vara i sitt lekrum i andra boken pga det som hände i slutet av första?

Och VART i böckerna våldtar han henne?

Skogsraah
2015-02-15 17:23
10

#35 Nej, men jag har kunnat läsa mig till vad som händer. Aldrig att jag tänker lägga egna pengar på fler sådana skitböcker.

Citerar: "Christian turns up uninvited.  He proceeds to try to seduce Ana, given that that's pretty much all he ever does.  Ana tells him that she doesn't want sex and would rather talk.  "'No,' I protest, kicking him off."  But this is Christian Grey.  The abusive scum bucket who only considers his own desires.  So, upon hearing the woman he claims to care for saying a very definite "no" to sex, he replies with these words: "If you struggle, I'll tie your feet, too.  If you make a noise, Anastasia, I will gag you.  Keep quiet.  Katherine is probably outside listening, right now."  He then proceeds to have sex with her, in spite of her trying to kick him away and saying "no."

NoEnd
2015-02-15 17:26
0

#36 Då tycker jag att du ska läsa böckerna SJÄLV och skapa en egen uppfattning innan du uttalar dig så starkt. Det där stycket du visar är långt ifrån hela texten, personen som har skrivit det har långt ifrån tagit med allt från den scenen, bara för att framställa det på sättet som hen vill.

[Devya]
2015-02-15 17:26
0

#34 Då missförstod jag det då du skrev första gången man har sex med någon. :) 

Men såklart man inte är rädd. Jag har aldrig någonsin varit rädd åtminstone. Om jag hade varit rädd så skulle jag inte ens testa på det. Jag har aldrig heller varit orolig för jag har endast gjort det med de som jag fullständigt litar på. Om det finns ingen tillit så är det ju ingen idé att ens testa.

Karmatarerskanise
2015-02-15 17:27
4

#36 Hon blir tänd av det och vill ha sex. Ingen våldtäkt. 

När man tar ut små ord ur en hel text kan man få det till vad som helst. Man missar dock det riktiga.

Skogsraah
2015-02-15 17:27
5

#37 Jag har läst första boken och skapat mig en egen uppfattning. Min uppfattning stämmer överens till punkt och pricka, därför hänvisar jag.

Du behöver inte tycka som jag. Ingen anledning att bli upprörd.

NoEnd
2015-02-15 17:31
3

#40 Tycker dock att du borde komma med korrekta stycken om du ska påstå att han våldtar henne.

Skogsraah
2015-02-15 17:33
0

#41 Jag ser inget som inte är korrekt i det stycket. Du får nog ta att vi inte delar samma uppfattning.

NoEnd
2015-02-15 17:34
3

#42 Det som inte är korrekt är att det inte är hela stycken? Det är inte vad som faktiskt hände. Man har skrivit ihop det för att få det att låta hemskt.

[JenniN]
2015-02-15 17:36
0

38# Ja det gjorde du nog men skönt att vi förstår varandra nu iallafall. 

Har du haft one night stands som har innehållit BDSM? Eller gör man kanske inte så på samma sätt som man gör när man har vanligt vaniljsex? =) 

Tänker att då borde det åtminstone vara lite läskigt, när man inte känner personen ifråga.

[Devya]
2015-02-15 17:40
2

#44 Personligen skulle jag aldrig våga göra något sådant där med ett one night stand. Man känner ju inte människan. För övrigt har jag aldrig haft one night stands för det är verkligen inte min grej. 

Jag är väldigt noga med de sexpartners jag väljer. Jag måste verkligen ha en "connection" med personen och känna att vi är på samma nivå för att jag ens ska kunna ha sex (oberoende om det är bdsm eller s.k. vaniljsex) Tillit är väldigt viktigt för mig då jag har sex. Det är åtminstone så jag fungerar.

Zepp
2015-02-15 17:53
1

Eh.. ah.. är vi inne på gråskalorna igen?

Om jag förstår saken rätt så handlar det om böcker/film som exploaterar vissa damers sexuella fantasier!

Dvs det skiljer sig inte så mycket från riddaren på sin vita springare, fast överfört i ett modernt samhälle där riddaren är ersatt av en ursnygg miljardär, och det är mer våta önskningar, dvs det handlar om att bli tillfredställd sexuellt, dvs att bli föremål för denne miljardärs åtrå!

Kan vi gå vidare från fiction till verkligheten, miljardärer står inte som spön i backen!

eirwen
2015-02-15 17:55
0

#28 För att jag personligen ska kunna ha BDSM sex måste jag lita på personen jag ska utöva det med. Det ska finnas tydliga regler på vad som inte får förekomma och stoppord. Man bör också gå igenom vad stopporden innebär så att båda är på samma plan. Jag har inte varit rädd när jag har utövat det på detta sättet. Men tillit och kommunikation är otroligt viktigt. Det är utlämnande med BDSM, men det är även det som gör att det blir så otroligt mycket intimare än vaniljsex, åtminstone för mig. Hoppas det svarar på din undran :)

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

eirwen
2015-02-15 17:58
3

#43 http://pervocracy.blogspot.se/2014/01/lets-read-fifty-shades-of-grey-chapter.html

Läst det kursiva. Jag har läst hela trilogin och jag kollade igenom min egna kopia för att titta så att det var taget ur boken, vilket det är. Sen får du ju avgöra själv om du tycker det är våldtäkt. Men det är denna delen man syftar på.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Hoseok
2015-02-15 17:59
10

#46 Du har missförstått böckerna väldigt, väldigt, mycket.

Böckerna handlar om ett instabilt förhållande mellan en psykiskt instabil man och en kvinna som finner sig själv falla för honom. Mycket av det Mr Grey gör i böckerna är starka varningssignaler till att han inte är en människa man ska vara nära. 

Han hotar Ana på flera sätt (EMOT hennes vilja) och är allmänt obehaglig, kontrollerande.

Hoseok
2015-02-15 18:00
12

Jag kopierar det jag skrev i misshandel iFokus angående Fifty Shades. Jag är medveten om att ni snackar om det som klassas som våldtäkt i böckerna, inte abusive förhållande i allmänhet, men detta är ändå värt att noteras.

# Han går till hennes hus trots att hon inte vill det. 
# Han smiskar henne en eller flera gånger (Jag kan bara notera en gång) trots att hon inte vill det.
# Han sätter en bodyguard för att skydda henne, som att hon inte är en fullvuxen människa.
# Han sänder arga, oprovocerade mejl till henne.
# Så fort Ana står upp för sig själv så säger han ibland att han ska smiska henne eller att "He's hand are twitchy". Man ska kunna stå upp för sig själv utan att någon säger att dom ska slå en. Till och med inom BDSM. Det kallas att visa respekt.
# Bara grejen med att han säger "I like having control over every aspect of my life" är ett stort utropstecken, för det är en stark signal för ett abusive förhållande.

Exempel på saker som är varningstecken för psykisk misshandel
- Behandlar henne som ett barn och får henne att känna sig dum inför familj och vänner
- Vägrar kommunicera (Så länge HAN inte vill så stänger han ute henne helt)
- Stark svartsjuka (Detta är den största anledningen och den största röda flaggan som går att hitta i boken. Han är alldeles för svartsjuk och kontrollerande, det är inte okej). 
- Han blir svartsjuk för att hon hänger med manliga kompisar.
- Han får henne att känna sig så dum att hon inte kan utföra enkla uppgifter utan honom
- Om hon råkade säga EN sak han ogillade så stängde han ner helt och hållet. 
- Få det att låta som att allt är hennes fel genom att säga att hon inte kan göra något rätt.
- Köper hennes kärlek med dyra saker och blir arg om hon inte uppskattar det

[Tezz!]
2015-02-15 18:01
0

Om part 1 är 14 år och part 2 är 17 t.ex. och part 1 sparkar, skriker, gråter i ca 4 timmar ber part 2 sluta osv. Part 2 sitter bara och skrattar och fortsätter. Om det inte händer något om part 1 sparkar ut honom ur sängen innan part 2 hinner "få in den" (ni fattar). Men part 2 tvingar part  1 att hångla, pullar part 1 och gör allt för att få part 1 att runka av part 2. Är detta då våldtäkt eller sexuella trakasserier? 

Anledningen till att jag skriver part 1 respektive part 2 är för att det inte spelar någon roll vem som är kille och tjej, jag vet att det framkommer i texten men vänd på det bara… visste inte hur jag skulle förklara… ;)

Hoseok
2015-02-15 18:03
9

#51 Jag tycker det är ganska uppenbart att det är våldtäkt?!

eirwen
2015-02-15 18:04
5

#51 Det är våldtäkt.

Skogsraah
2015-02-15 18:04
2

#50 Mycket mycket bra skrivet och analyserat Kneko! Helt rätt.

eirwen
2015-02-15 18:07
3

Bara för att göra det enklare om vad som omfattas inom sexualbrott enligt svensk lag, taget från brottsbalken: 

6 kap. Om sexualbrott

1 § Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.

Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation.

Är ett brott som avses i första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre grovt, döms för våldtäkt till fängelse i högst fyra år.

Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grov våldtäkt till fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas, om våldet eller hotet varit av särskilt allvarlig art eller om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (2013:365).

2 § Den som, i annat fall än som avses i 1 § första stycket, genom olaga tvång förmår en person att företa eller tåla en sexuell handling, döms för sexuellt tvång till fängelse i högst två år.

Detsamma gäller den som genomför en annan sexuell handling än som avses i 1 § andra stycket med en person under de förutsättningar i övrigt som anges där.

Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grovt sexuellt tvång till fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (2005:90).

3 § Den som förmår en person att företa eller tåla en sexuell handling genom att allvarligt missbruka att personen befinner sig i beroendeställning till gärningsmannen döms för sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning till fängelse i högst två år.

Är brottet grovt, döms för grovt sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen annars visat särskild hänsynslöshet. Lag (2005:90).

4 § Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.

Detsamma gäller den som begår en gärning som avses i första stycket mot ett barn som fyllt femton men inte arton år och som är avkomling till gärningsmannen eller står under fostran av eller har ett liknande förhållande till gärningsmannen, eller för vars vård eller tillsyn gärningsmannen ska svara på grund av en myndighets beslut.

Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grov våldtäkt mot barn till fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningsmannen har använt våld eller hot om brottslig gärning eller om fler än en förgripit sig på barnet eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller barnets låga ålder eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (2013:365).

5 § Är ett brott som avses i 4 § första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre allvarligt, döms för sexuellt utnyttjande av barn till fängelse i högst fyra år. Lag (2005:90).

6 § Den som genomför en annan sexuell handling än som avses i 4 och 5 §§ med ett barn under femton år, eller med ett barn som fyllt femton men inte arton år och som gärningsmannen står i ett sådant förhållande till som avses i 4 § andra stycket, döms för sexuellt övergrepp mot barn till fängelse i högst två år.

Är brottet grovt, döms för grovt sexuellt övergrepp mot barn till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningsmannen är närstående till barnet eller i övrigt utnyttjat sin ställning eller missbrukat ett särskilt förtroende eller om fler än en förgripit sig på barnet eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om brottet med hänsyn till tillvägagångssättet eller barnets låga ålder eller annars inneburit ett hänsynslöst utnyttjande av barnet. Lag (2013:365).

7 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med eget barn eller dess avkomling, döms för samlag med avkomling till fängelse i högst två år.

Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med sitt helsyskon, döms för samlag med syskon till fängelse i högst ett år.

Vad som sägs i denna paragraf gäller inte den som förmåtts till gärningen genom olaga tvång eller på annat otillbörligt sätt. Lag (2005:90).

8 § Den som främjar eller utnyttjar att ett barn under femton år utför eller medverkar i sexuell posering, döms för utnyttjande av barn för sexuell posering till böter eller fängelse i högst två år.

Detsamma gäller den som begår en sådan gärning mot ett barn som fyllt femton men inte arton år, om poseringen är ägnad att skada barnets hälsa eller utveckling.

Är brottet grovt, döms för grovt utnyttjande av barn för sexuell posering till fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om brottet avsett en verksamhet som bedrivits i större omfattning, medfört betydande vinning eller inneburit ett hänsynslöst utnyttjande av barnet. Lag (2005:90).

9 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, förmår ett barn som inte fyllt arton år att mot ersättning företa eller tåla en sexuell handling, döms för köp av sexuell handling av barn till böter eller fängelse i högst två år.

Vad som sägs i första stycket gäller även om ersättningen har utlovats eller getts av någon annan. Lag (2005:90).

10 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, sexuellt berör ett barn under femton år eller förmår barnet att företa eller medverka i någon handling med sexuell innebörd, döms för sexuellt ofredande till böter eller fängelse i högst två år.

Detsamma gäller den som blottar sig för någon annan på ett sätt som är ägnat att väcka obehag eller annars genom ord eller handlande ofredar en person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet. Lag (2005:90).

10 a § Den som, i syfte att mot ett barn under femton år begå en gärning för vilken straff föreskrivs i 4, 5, 6, 8 eller 10 §, träffar en överenskommelse med barnet om ett sammanträffande samt därefter vidtar någon åtgärd som är ägnad att främja att ett sådant sammanträffande kommer till stånd, döms för kontakt med barn i sexuellt syfte till böter eller fängelse i högst ett år.Lag (2009:343).

11 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning, döms för köp av sexuell tjänst till böter eller fängelse i högst ett år.

Vad som sägs i första stycket gäller även om ersättningen har utlovats eller getts av någon annan. Lag (2011:517).

12 § Den som främjar eller på ett otillbörligt sätt ekonomiskt utnyttjar att en person har tillfälliga sexuella förbindelser mot ersättning, döms för koppleri till fängelse i högst fyra år.

Om en person som med nyttjanderätt har upplåtit en lägenhet får veta att lägenheten helt eller till väsentlig del används för tillfälliga sexuella förbindelser mot ersättning och inte gör vad som skäligen kan begäras för att få upplåtelsen att upphöra, skall han eller hon, om verksamheten fortsätter eller återupptas i lägenheten, anses ha främjat verksamheten och dömas till ansvar enligt första stycket.

Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grovt koppleri till fängelse i lägst två och högst åtta år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om brottet avsett en verksamhet som bedrivits i större omfattning, medfört betydande vinning eller inneburit ett hänsynslöst utnyttjande av annan. Lag (2005:90).

13 § Till ansvar som i detta kapitel är föreskrivet för en gärning som begås mot någon under en viss ålder skall dömas även den som inte insåg men hade skälig anledning att anta att den andra personen inte uppnått den åldern. Lag (2005:90).

14 § Den som har begått en gärning enligt 5 § eller 6 § första stycket mot ett barn under femton år eller enligt 8 § första stycket eller 10 § första stycket, ska inte dömas till ansvar om det är uppenbart att gärningen inte inneburit något övergrepp mot barnet med hänsyn till den ringa skillnaden i ålder och utveckling mellan den som har begått gärningen och barnet samt omständigheterna i övrigt.

Detsamma gäller den som har begått en gärning enligt 10 a § om den har syftat till en sådan gärning som anges i första stycket och som, om den hade fullbordats, enligt vad som anges där uppenbarligen inte skulle ha inneburit något övergrepp mot barnet. Lag (2009:343).

15 § För försök till våldtäkt, grov våldtäkt, sexuellt tvång, grovt sexuellt tvång, sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning, grovt sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning, våldtäkt mot barn, grov våldtäkt mot barn, sexuellt utnyttjande av barn, sexuellt övergrepp mot barn, grovt sexuellt övergrepp mot barn, utnyttjande av barn för sexuell posering, grovt utnyttjande av barn för sexuell posering, köp av sexuell handling av barn, köp av sexuell tjänst, koppleri och grovt koppleri döms till ansvar enligt vad som föreskrivs i 23 kap.

Detsamma gäller i fråga om förberedelse till koppleri samt förberedelse och stämpling till och underlåtenhet att avslöja våldtäkt, grov våldtäkt, våldtäkt mot barn, grov våldtäkt mot barn, grovt utnyttjande av barn för sexuell posering och grovt koppleri. Lag (2011:511).

NoEnd
2015-02-15 18:11
0

#50 Fast nu handlar ju tråden om vart gränsen för våldtäkt går?

Zepp
2015-02-15 18:12
2

Näe jag har inte läst böckerna och jag börjar snart bli trött på alla kommentarer om dem.. de är fantasier/fiction!

Vidhåller dock att det förefaller gå ut på att exploatera vissa mörka sidor i vår fantasi!

Likaså är jag trött på fantasier om avsugningar, de är som regel mer upphetsande i fantasivärlden än i verkligheten!

Sarah
2015-02-15 18:12
8

Blir mörkrädd då man ser vilka luddiga linjer folk har för övergrepp. Inte konstigt att vi har så många i landet, när gränserna inte är klara ens för den som blir tvingad/ utnyttjad. Måste man ens fråga om det var övergrepp, ja då var det det. Är ena parten inte med på vad som görs, då är det övergrepp.

Hoseok
2015-02-15 18:32
10

#57 Problemet är att böckerna marknadsförs som BDSM-böcker , när de egentligen är böcker om psykisk misshandel och instabila förhållanden. Det ger folk fel uppfattning om vad BDSM är, och det är väldigt farligt eftersom det kan skada människor i verkligheten. Det HAR skadat människor i verkligheten.

Zepp
2015-02-15 18:48
2

Möjligt.. dock inget som intreserar mig särskildt.. varken BDSM eller avsugningar!

Lika lite som jag tror att porr är verklighetsskildringar.. oftast är de just inget annat än sätt att exploatera manliga fantasier!

Jag ser inget särskildt problem med detta, de är fiction, det finns massor av böcker som skildrar olika sexuella förhållanden, mer eller mindre välskrivna.

Lady Chatterleys älskare, Madame Bovary.. för er som läst er litterarturhistoria!

Hoseok
2015-02-15 18:53
8

#60 Nä det är många som inte ser problemet, så är det ju, alla ser olika saker. För vissa av oss som varit i förhållanden där vi blivit misshandlade/Våldtagna upprepande så blir det ett känsligt ämne eftersom böckerna romantiserar psykisk misshandel.

Karmatarerskanise
2015-02-15 19:01
4

#61 Du kan inta tala för alla som råkat ut för det.

Jag har varit med om en hel del och hade inga problem med att läsa böckerna.  Fann dom dåligt skrivna och huvudpersonerna väldigt omogna. Men jag mådde inte dåligt.

Zepp
2015-02-15 19:05
2

Näe som sagt vad jag ser inte direkt problemet med litteraturen.. det finns gott om snuskig litteratur!

Däremot tror jag mig kunna skilja på fiction/fantasi och verklighet.

Vi kan ta som exempel tex Lolita:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lolita

Är ju värsta sortens sexualförbrytelse.. och fick för övrigt en Oskar för detta!

Finns som sagt vad en massa litteratur som handlar om knepiga sexuella förhållanden.. vet dock inte om de framställs såsom om de skulle förespråka just detta?

Tror mer det handlar om författares funktion.. dvs att skildra allt inom det mänskliga varat.. där ingår tyvär oxå dåliga saker!

Hoseok
2015-02-15 19:07
0

#62 du har rätt, glömde ta med "vissa av oss", redigerar!

Skogsraah
2015-02-15 19:08
8

#63 Men här handlar det ju om en sexualisering och romantisering av ett våldsamt förhållande, både fysiskt och psykiskt där kontroll, tvång och våld förekommer inom bägge områden. Sex och tankar. Självklart måste man skildra hemskheter som förekommer i vår värld, men inte som något bra, sexigt och romantiskt. Övergrepp, psykiska som fysiska, är inte det. Inte i ett sunt huvud.

Loveofmylife
2015-02-15 19:09
8

Men detta är ju det löjligaste jag varit med om. Som jag skrev i den andra tråden så är det ju böcker och filmer, ficton. Är det olagligt att skriva böcker som har mörkare tendenser och som inte alltid handlar om ett så hälsosamt förhållande. Vart går gränsen? Sedan vill jag ju påpeka att dessa böckerna har ett sagoslut, eftersom det är en absolut overklig berättelse?  Det är ju svårt när böcker som dessa blir stora, ska man börja sätta åldersgränser för att lösa problemet? 

Jag tror inte det  hjälper att attackera på böckerna och mena på att dem förespråkar dit och dat. Jag tror inte det kommer få någon som romantiserar böckerna att hålla med er och se sexet och förhållandet ur en mer hälsosam syn. Jag skrev tidigare i den andra tråden att jag tycker det är allas ansvar att se till att folk har en hälsosam syn på sex och förhållanden. Tex min stora syster sa till mig innan jag läste första boken att dem var overkliga, inte så sex ofta är osv trots att hon vet att jag varit sexuellt aktiv i över tre år. 

Det är inget fel på böckerna precis som det inte är något fel på Marilyn Mansons mörka och hårda låtar. Ingen av dem uppmuntrar mer en den andra till något. Det är absolut inga " såhär gör man böcker". Dem fungerar inte i verkliga livet och dem ska läsas med en nypa salt och av människor som kan hantera det.

Hoseok
2015-02-15 19:14
8

#66 Vi har sagt detta några gånger i tråden nu. Det handlar inte om att man inte skulle få skriva om dåliga förhållanden. Det handlar om att författaren försöker få deras förhållande att verka hälsosamt och "romantiskt". Vilket det inte är. Det är bara abusive. Men folk ser inte det. Jo, böcker kan skada. Hur mycket jag och du än vill att folk ska förstå att det inte är så förhållanden bör se ut, så finns det folk som verkligen tror det. 

Verkligheten är annorlunda, precis som du säger. Det finns folk där ute som tror att porr är en bild av hur sex ska se ut. Ja, dessa människor finns, hur lite folk än vill tro det. 

Hade böckerna (författaren) erkänt vad böckerna handlade om, ett förhållande inkluderat psykisk misshandel, så hade jag kanske till och med tyckt om böckerna.

Hoseok
2015-02-15 19:17
3

Tillägger: Jag har inga problem med att läsa böcker som har med misshandel att göra. Alls. Tvärt om så är några av mina favoritböcker inom denna hemska kategori.

Det handlar om erkännandet av vad boken faktiskt handlar om. Ett erkännande Fifty Shades inte har.

Loveofmylife
2015-02-15 19:23
4

# 67 Jag förstår vad ni menar, jag lovar. Det jag däremot menar är att det finns förklaringar till alla beteenden osv i boken, som i  en bok är helt ok förklaringar. I verkliga livet skulle jag aldrig sagt att de förklaringarna är okej. Sen tror jag aldrig jag kommer ha en vän eller syster som går och blir förälskad i snuskigt rik, omänskligt snygg ungkarl som inte förstår sig på vanliga förhållanden för han aldrig upptäckt riktig kärlek som jag kan avråda där ifrån. 

Jag tror det är viktigare att förstå att det är en bok, det får lov att vara inte alltid logiska förklaringar till saker och ting, saker får lov att bli perfekt och underbart. Den är gjord för att sälja, allting twistas och spinas för att bli roligare och mer intressant. Det som nog är viktigt är att uppmana till ett samhälle och umgänge där källkritik är viktigt så möjligheten finns för sådana här böcker och filmer till att skapas. 

Såg filmen på bio igår, när jag gick på toa efteråt hörde jag många tjejer som tycker Grey vart super sexig och het, men som samtidigt sa att de inte ville vara tillsammans med någon som var på det sättet. Jag tror det är viktigt att förstå att många som skriver att dem vill ha sin egna " Christian Grey " kanske faktiskt inte vill ha det, utan att det mer är tanken på att ha den rikaste, snyggaste killen tillgänglig som är sexig. 

Edit: Detta är ju bara mina uppfattningar, att man inte ska vara så hård på en bok och film och istället uppmuntra till ett hälsosamt sätt att läsa och titta på det.

[JenniN]
2015-02-15 19:26
5

Men jag blir ändå lite fundersam över att de flesta instämmer i tråden att det är våldtäkt om hon säger nej. Om hon gör något emot sin vilja. 

Men det som sker i böckerna är inte våldtäkt. Trots att hon säger nej och gör saker mot sin vilja. Hur går det ihop?

NoEnd
2015-02-15 19:28
3

#70 Men hon gör inte saker mot sin vilja i böckerna.

Zepp
2015-02-15 19:30
0

Nu har jag som sagt inte läst böckerna eller sett filmen, då ämnet för mig inte är särskildt intressant!

Ungefär lika intressanta/ointressanta som Ingemar Bergmans familjeskildringar, med allt vad de innebär av trauma, otrohet och allt annat!

Om nu författaren lyckats i sitt skrivande så.. innebär det inte nödvändigtvis att denne har varit för något, utan mer att denne har skrivit på ett sådant sätt att läsaren kan leva sig in i handligen.. då har h*n lyckats, sen är det upp till dig, alla andra läsare att relatera dina upplevelser av boken till ditt verkliga liv!

Står det verkligen i boken att detta som skildras är normalt beteende??😮

[JenniN]
2015-02-15 19:30
3

71# Jo det gör hon, nog för att hon övertalas. Men från början så vill hon inte riktigt.

Skogsraah
2015-02-15 19:31
5

#71 Jo, det gör hon. Det är så det blir när man blir manipulerad och psykiskt misshandlad. Att gråta och skrika tolkar jag som ett solklart nej. Det är riktigt frustrerande att så många inte förstår vad ett övergrepp innebär. Som andra sagt, inte konstigt att övergrepp och våldtäkter sker i den grad det gör. Det är ett STORT samhällsproblem och oerhört viktigt att upprepa det här. Oavsett att många av er tycker det är tröttsamt och tjatigt.

Loveofmylife
2015-02-15 19:33
3

# 74 När gråter och skriker hon? Jag vet inte en ända gång i böckerna hon gör det. Du får jätte gärna skriva sida så jag kan leta upp detta i böckerna själv 🙂

Skogsraah
2015-02-15 19:35
0

#75 Har inte kvar boken, men rekommenderar att kika på vad jag skrivit längre upp i tråden samt läsa de två länkarna som hänvisats till, av mig och en annan användare.

mrsmrs
2015-02-15 19:38
0

känns som att detta blivit väldigt OT

[Devya]
2015-02-15 19:38
1

#72 Men om du är inte intresserad av det så varför kommenterar du saken?

Skogsraah
2015-02-15 19:39
2

#77 Jag tror tack vare den här diskussionen att fler och fler får klart för sig vad våldtäkt egentligen innebär.

[JenniN]
2015-02-15 19:41
2

Jag tror dock att "tjatsex" är väldigt svårt att bevisa i domstol. 
Alltså att det kommer stå ord mot ord. 
Men om motpartern får gå lös och blir friad, räknas det som våldtäkt ändå?

mrsmrs
2015-02-15 19:46
7

Juridiken är juridiken, hur ens egna moralkompass dömer saken behöver ju nödvändigtvid inte vara på samma sätt som domstolen. För mig är en våldtäkt en våldtäkt. Blir jag utsatt för ett brott, och vet i mitt hjärta att det jag varit med om är sant, så kommer jag ju se förövaren som en förövare även om hen inte döms i en domstol. Inte direkt som att jag ba "jaja han våldtog mig och utsatte mig för något som trasat sönder min själ, men nu är han friad i domstolen - så uppenbarligen hade jag fel så nu är jag inte traumatiserad eller rädd för honom längre:)))"

NoEnd
1

#74 Enda gången hon gråter är i slutet av första boken. När hon ber Christian att slå henne det hårdaste han kan, för att hon vill veta hur det känns. Det är HON som ber HONOM om det.

Loveofmylife
4

# 76 Har kollat lite snabbt nu, länken till fifty-abusive-moments-in-fifty-shades har jag läst tidigare så behövde inte kolla igenom den ännu en gång. Kunde däremot inte hitta vart de stod att hon gråter och skriker (kanske missa det). 

Här är hela texten till en av de mest populära gånger som hänvisas som våldtäkt. 

"He stops kissing me and opening my eyes I find him gazing down at me. "Trust me?"he breathes. I nod wide eyed my heart bouncing off my ribs my blood thundering through my body.He reaches down and from his pants pocket he takes out his silver grey silk woven tie.. That silver grey tie that leaves small impressions of its weave on my skin. I'm tied quite literally to my bed and I'm so aroused. He bends and starts undoing one of my sneakers. Oh no… No… My feet. No. I've just been running. "No" I protest, trying to kick him off."

Jag förstår att ni kanske menar på det fortfarande är fel för att hon en gång säger nej, men alltså. Hade jag precis varit ute och sprungit och kommer hem och min pojkvän vill ha sex och försöker ta av mig mina skor, skulle jag också göra såhär. Precis som min pojkvän skulle förstå att de handlande om att mina fötterna var svettiga och inte för att jag inte längre vill ha sex. Jag vet inte det känns lite som att de menas på att Christian och Anastasia inte kan kommunicera och förstå varandra utan att alltid behöva prata. 

Sen är några exempel bra bland dessa 50 exempel, andra tycker jag är väldigt ur dragna ur texten, tycker dem flesta är det.

mrsmrs
0

^^^ang. #80 alltså

Sarah
2015-02-15 19:47
11

#80 Allt som görs mot din vilja, är ett övergrepp. Oavsett om det tjatats, eller använts andra metoder. Det är en skrämmande låg andel som döms för våldtäkt, men det betyder inte att det inte är det.

mrsmrs
2015-02-15 19:51
0
[JenniN]
2015-02-15 19:53
0

86# Usch vilken obehaglig bild, har det att göra med bevisbrist kanske? 

jag tycker det är otäckt iallafall.

mrsmrs
2015-02-15 19:57
0

det har väl mycket med lagen att göra också. i dagens läge så måste det gå att bevisa att den utsatta faktiskt sagt nej. samtyckeslagen skulle istället innebära att "den åtalade var tvungen att bevisa att målsägande sagt ja. fokuset ligger ju inte direkt till offrets fördel i dagens lagstiftning så att säga….

Zepp
2015-02-15 19:58
0

På grund av att "gråskalorna" är OT, det är böcker/film/fantasi/fiction!

Är mer intresserad av trådämnet!

Gråskalorna kan hänvisas dit där det hör hemma, till Litteratur i Focus, då det är en bok/böcker!

[JenniN]
2015-02-15 20:02
2

De som tycker att det inte innefattar någon som helst våldtäkt eller så i fifry shades of grey kan väl sluta läsa i denna tråden då? 

Det är en våldtäktstråd och boken innefattar vad ämnet är. Därför får den diskuteras här.

Sarah
2015-02-15 20:04
9

#87 Bevisbrist till viss del säkert, men också ett fokus på att skuldbelägga offret. Vad hade du för kläder, brukar du ligga runt osv. Inte ens blåslagna tjejer som blivit utsatta för gruppvåldtäkter år se sina gärningsmän dömda. Är du säker på att du sa nej? Varför åkte du till lägenheten om du inte ville ligga med 8 killar och låta dem slå dig sönder och samman?

mrsmrs
2015-02-15 20:08
4

#91 precis. Och sen också den här idén om att våldtäktsmän skulle vara någon typ av monster, ett kallblodigt fan som ingen kan älska och som atackerar folk i parker. Den idén är så jävla falsk liksom, och gör att folk har så svårt att tro på att "Brittas son"/"Grannens pojkvän"/"Konsumpersonen" skulle kunna våldta. Det är vanliga killar och män (oftast) som våldtar liksom! Folks brorsor och söner och kompisar. Men det är så svårt för folk att ta in så då blir det lättare och bekvämare att anta att tjejen faktiskt visst ville, för "HAN är ju ingen våldtäktsman eller monster!"

Zepp
2015-02-15 20:12
0

Problemet är så gott som alltid brist på bevis/vittnen!

Och att det nästan alltid kan finnas alternativa förklaringar!

Samtyckeslag skulle inte spela någon som helst roll iomed att ord står mot ord och varken undertecknade kontrakt eller vittnen brukar förekomma vid sexuell samvaro!

mrsmrs
2015-02-15 20:13
0

#93 vad menar du med alternativa förklaringar?

Sarah
2015-02-15 20:19
5

Zepp, din syn på övergrepp är mycket märklig, tidigare var det ok att 17åringar tafsade, det skylldes bort som "sånt killar gör". Nu finns det "alternativa förklaringar". Självklart skulle samtyckeslagen göra skillnad. Nu säger alla, men vi trodde hon var med på det. 

#92 så är det verkligen, ingen vill/ kan se sin polare som en våldtäktsman.

Calcifer
2015-02-15 20:21
12

Grejen med böcker som dessa är inte att de inte borde få bli skrivna, utan att det tyvärr leder till unga tjejer som säger saker som "åh, jag måste hitta min egen Grey för han är såååå underbar" när det faktiskt är så att han är manipulativ, kontrollerande, och inte alls någon drömprins. Men det är tyvärr inte heller bundet bara till böcker. Jag har t:ex sett tweets om Chris Brown efter hans brutala misshandel av Rihanna där tjejer skrev saker som "han får slå mig när han vill, mums" etc. När personers perspektiv på verklighet och fiktion blir skev, det är då problemen uppstår. Nej, jag tror absolut inte man kan skylla våld och mord och sånt enbart på t:ex våldsamma videospel eller dylikt. Men en brist på utbildning kring skillnad på verklighet och fiktion är det stora problemet. Och det är absolut inte exklusivt fokuserat på Fifty Shades böckerna utan har varit ett problem länge. Vi kan ju börja med Bibeln t:ex. Hur många krig och slaktningar har inte styrts av den boken? Det är inget nytt fenomen utan har funnits i alla tider, men det är läskigt att vi kommit så långt på så många plan men ändå finns problemet där folk inte kan se skillnad på fiktivt och verkligt våld.

Jag mådde dåligt när jag läste böckerna, för de var en i många situationer exakt spegling av vad som hänt mig i verkligheten, och jag tycker det är hemskt när folk uttrycker att de skulle älska en sådan relation och att de söker efter sin personliga "Grey". Lika mycket som jag tycker det är hemskt när en kändis gör något galet och folk säger att det gör inget "de får gärna göra det mot mig".

Kan man däremot skilja på verkligheten och våld så finns ju inget problem. Jag älskar t:ex Saw filmerna och i de filmerna kan jag finna empati för de karaktärer som egentligen klassas som skurkarna - men jag kan också göra den skillnad att jag vet att det är påhittat. I verkligheten skulle jag aldrig ha någon empati för personer som utför sådana handlingar.

Zepp
2015-02-15 20:24
0

Inget särskildt.. hon blev lack på mig efteråt när jag inte ville bli ihop med henne?

Hon fick blåmärken när hon ramlade och hon fick följa med mig hem, sen hade vi sex?

What ever som tänkas kan hända på före och efter!

Grejen är väl att sådant är väldigt ovanligt, har då alldrig varit med om ett ragg som följt mig hem/eller till henne där det behövts pratas särskildt mycket om vad det handlar om mellan två vuxna människor som träffas sådär.

mrsmrs
2015-02-15 20:31
1

#97 Zepp…

Ang. argument(/"alternativ orsak) 1: falska anklagelser för våldtäkt är näst intill en myt, om inte så är det hur som extreeeeeemt ovanligt. Speciellt i förhållande till det antal våldtäkter som aldrig leder till en dom.

Ang. argument 2(/"alternativ orsak): ok, varför skulle hon då anmäla dig? (se nr. 1 igen)

Karmatarerskanise
2015-02-15 20:38
0

#98 Källa på det?

Calcifer
2015-02-15 20:39
0

#98 Det är inte en myt att falska våldtäktsanklagningar görs. Däremot är det rätt ovanligt, en en myt är det inte.

Zepp
2015-02-15 20:40
0

Jag tror heller inte att det är vanligt, det vanliga är vad jag förstår att det är någon manlig bekant /släkting!

Grejen är fortfarande att det sällan finns bevis/vittnen.

Då står ord mot ord, då är det domstolens förbannade skyldighet att hellre fria än fälla!

Tråkigt, men en viktig princip i en rättsstat!

Jag tror att det är främsta orsak till att så få våldtäckter anmäls, dels den ofta nära relationen med förövaren, dels hela processen som är skitjobbig den oxå.

mrsmrs
2015-02-15 20:40
1

#100 därför skrev jag " näst intill en myt, om inte så är det hur som extreeeeeemt ovanligt"

mrsmrs
2015-02-15 20:42
3

#101 en viktig princip i en demokrati som värnar om mänsliga rättigheter, är också rätten att slippa bli våldtagen. att processen är tärande för många målsägande tror jag också, och just därför behöver det göras något åt den saken.

Calcifer
2015-02-15 20:43
5

#101 Det är absolut inte domstolens skyldighet att fria istället för att fälla. Sådana uttalanden är anledningen till att väldigt få våldtäkter faktiskt anmäls - offren vet att de förmodligen inte kommer bli tagna på allvar eller måste gå igenom en förnedrande rättegång där de får frågor som "var du full", "vad hade du på dig", osv. Saker som är helt irrelevant kring om det är våldtäkt eller inte.

teddykaniner
2015-02-15 20:43
2

(varning fifty shades of grey spoilers!) Jag har nu själv sett filmen och hittade inte våldtäkterna vissa av er pratar om. Tvärtom tycker jag att hon har en realistisk reaktion på det hela; från att inte ha varit så medveten om just sån typ av sex till att plötsligt stå där med en man som drömmer om det med henne… Tror nog de flesta skulle vara lite fundersamma och inte direkt låta sig bindas fast, men det betyder ju inte att hon aldrig kan tycka om det. Nu visar det ju sig att hon inte gör det och i slutet säger hon ifrån och han lyder henne. Under filmens gång ser jag inget gråt eller skrik från hennes håll, istället framställs det som att hon njuter. Det där med oskulden, att påstå att det är våldtäckt är väl att överanalysera? När de senare provar på mera vilda saker finns ju just det där stopp ordet, som inte används heller. Jag tycker att det är bra att sådana filmer finns, har inte sett många filmer med kontrollerande män. Bara för att det finns en film om detta betyder inte att alla tjejer som drömmer om en egen MR grey skaffar en sådan. Och om de verkligen vill syssla med bdsm och därför vill ha en MR grey, vad är då felet? Tycker inte såna här filmer som faktiskt kan ge människor nya perspektiv och funderingar borde sopas under mattan som flera här verkar tycka.

Med vänlig hälsning,
Jenny

[JenniN]
2015-02-15 20:46
4

105# Kan tänka mig att det är riktigt mycket i boken som inte kommer med i filmen.

Calcifer
2015-02-15 20:46
4

#105 Det är dock klargjort rätt hårt på de sidor där det finns information om filmen att de var tvungna att tona ner den rejält för att den inte skulle få en NC-17 rating eller ens kunna bli gjord överhuvudtaget. Så att filmen inte ger samma brutala bild som böckerna förvånar mig absolut inte. Filmens Mr Grey kanske är en mer empatisk person som man skulle kunna tänka sig att dejta medan bokens Mr Grey är väldigt annorlunda.

Calcifer
2015-02-15 20:48
2

#105 Och som tillägg så ger böckerna absolut en helt skev bild av ett riktigt BDSM förhållande. Och det har uttalats av många människor som lever i riktiga BDSM förhållanden. Så blir man intresserad av det baserat på böckerna så blir det lite som att vilja ha sex efter att ha sett en porrfilm - det är inte alls i verkligheten som det är på skärmen/sidorna.

Zepp
2015-02-15 20:48
0

Den rätten har vi redan inskriven i vår lagbok, sen så handlar det om att lagföra det hela när det väl inträffat, "enom för straff, androm för varnagel"!

Tror de redan börjat ändra på det, tex att våldtäcktsoffer får prata med kvinnliga förundersökningsledare och sådant.

För hur det nu än är så måste det ställas en hel del obekväma frågor, om relationer och sexualliv.

Skogsraah
2015-02-15 20:49
4

#105 Snälla förstå att det inte är BDSM som utövas i boken/filmen. Det finns inget dåligt med BDSM-sex så länge som det går till som med allt annat sex, på bådas villkor utan tvång, manipulation och våld. Dessutom förstår jag att filmen är mycket mjukare i sitt sätt än boken, förstås, annars skulle de ju filmatisera en romantiserad våldtäkt bl.a. Filmen tar säkerligen inte med all psykisk misshandel som pågår. För vem tycker egentligen att det är sexigt och trivsamt att titta på?

mrsmrs
2015-02-15 21:01
2

#109 varför måste det ställas frågor om relationer och sexualliv??? Menar u typ tidigare relationer och sexvanor, eller bara specifika för våldtäktsincidenten?

Calcifer
2015-02-15 21:07
8

#109 En persons tidigare sexliv har ingen relevans kring våldtäkt. Inte heller deras klädval, deras festande, eller annat. Blir man våldtagen så blir man våldtagen. Våldtäktsmannen är inte mindre skyldig för att tjejen tidigare haft femton one-night-stands som inte var våldtäkt, festar varje helg, eller klär sig i korta kjolar och urringade tröjor.

Zepp
2015-02-15 21:12
1

Ingen anung.. har bara fått för mig det?

Hur som helst torde frågorna handla om själva utförandet?

Det blir nog tvunget att gå in på det rent tekniskt/fysiskt?

Först måste man få klart för sig vilket eventuellt brott det handlar om, våldtäkt, våldtäktsförsök, sexuellt utnyttjande, sexuella trakasserier eller något annat!

Olika bevisbörda i olika sammanhang!

Sarah
2015-02-19 21:23
5

#109 SJÄLVKLART har inte tidigare sexuellt liv någon relevans. Blir så jäkla arg när jag ser sådana åsikter. Jag ska kunna säga stopp mitt under ett samlag. Slutar inte partnern då så blir det direkt våldtäkt. Jag ska kunna ligga med hundra killar på en vecka och sen säga nej till nästa utan att någon ska hålla det emot mig. Hur jävla svårt ska det vara för folk att fatta att en annans kropp aldrig är allmän egendom oavsett hur man använt den tidigare?

Zepp
2015-02-19 21:32
0

Eh.. självklart, dock så krävs det bevis och/eller vittnen i rätten!

Ingen ifrågasätter någons rätt att råda över sin egen kropp och sexualitet.. inte någonsin, dock är detta inget problem då det regleras i lag!

Problemet uppstår iomed att det kommit upp i rätten och ord står mot ord, då handlar det mer om trovärdighet, dvs vems version som är mest trovärdig!

Är ingens version trovärdigare än den andres är det rättens skyldighet att fria!

Karmatarerskanise
2015-02-19 21:34
3

Tyvärr kan offret målas som någon lösaktig vid en rättegång. Och tidigare sexliv och kläder kom upp vid en våldtäktsrättegång jag närvarade vid.

Zepp
2015-02-19 21:42
0

Ja jag hoppas att även advokater gör sitt jobb.. dennes jobb är att ge alternativa förklaringar eller att visa på felaktigheter i målägarens utsaga.

Det är så ett rättssytem fungerar!

Domstolar skall bara döma någon om det står utom all tvivel.

Nu är detta oftast ett väldigt stort problem när det gäller våldtäkt iomed att det sällan finns vittnen eller fysiska bevis.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.