Relationer iFokus

Relationer

Etikettfamilj
Läst 1145 ggr
Mia-
2007-09-25 12:12
0

Krångel!!

Vet någon vad man ska göra om mamman till ett barn inte låter barnet åka till pappan när det ska. Det finns tingsrättsbeslut på umgänget, men barnet är nu 13 år och då får de ju bestämma mera själva. Mamman i det här fallet försöker inte alls samarbeta. Hon låter pojken bestämma helt själv, självklart vill han va hemma med kompisar, träning mm. 

Hos oss bor hans "helbror" och två små "halvbrorsor", som självklart behöver träffa honom.

[Sajberlena]
2007-09-25 16:04
0

Om mamman är den som stoppar umgänget så är det tingsrätten som får ta fallet under prövning en gång till. Antingen fastslår man tidigare beslut och utdömer vite om mamman inte fullgör sina utdömda skyldigheter, eller så omprövas beslutet efter nya omständigheter.

Att barnen får bestämma själva är t ex en omständighet som kan få tingsrätten att döma på annat vis. Risken är att de fattar beslut om att pojken får bestämma själv, och då är det upp till honom.

susanne.s
2007-09-25 17:25
0

Det är ju lite svårt att bevisa att det är mamman som sätter käppar i hjulet även om det är så. Hon säger naturligtvis att det är sonens beslut och att man måste tänka på hans bästa. Vad sonen säger är ju relevant men han kan vara indoktrinerad av mamman. Man får inte glömma att man som förälder har väldigt stor makt, Jag förstår också 13 åringen som är i en brytningsålder. En helg borta från kompisarna kan betyda att man fattar 0 på måndagen vad dom snackar om på rasten när man inte varit med. Jag har själv bott på två ställen med bara 5 km emellan hemmen men ändå så föredrog jag ett av ställena under lång tid för att sedan byta ställe under lång tid allt eftersom intressen och kompisar varierade. Prata med killen om att hans syskon saknar honom så kanske han kan komma till er än om det inte blir en hel helg utan kanske en halv. Det är viktigt att inte införa tvång tror jag.

Dolleminas
2007-09-25 22:02
0

Är han i 13 årsåldern så bör ju även tingsrätten chans att lyssna på vad han vill precis som #1 säger.

susanne.s
2007-09-26 18:47
0

Jo visst kan tingsrätten avgöra men vem säger att han inte blivit mutad att säga en viss sak från någon av föräldrarna? Jag tycker att man kan försöka lösa sådana här konflikter utan att gå till tingsrätten.

[Sajberlena]
2007-09-26 21:52
0

Ja, eftersom han är så gammal att han själv får bestämma mycket så kan det, som #2 säger, vara läge att vända sig direkt till honom. Dels tror jag han kan växa med att man kommunicerar direkt med honom, dels tror jag man kan undkomma onödiga konflikter.

Man ska nog vara försiktig bara, så man inte ger honom dåligt samvete. Det är nog bland det värsta man kan utsätta barnen för…

Men tala om att ni saknar honom, att syskonen saknar honom och att ni tycker det skulle vara roligt om han ville komma t ex lördag-söndag. Är det inte för långt mellan er kanske han kan komma över dagen i alla fall?