Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 2992 ggr
[littlecat]1
1

Kär eller inte?

Jag vet inte riktigt om jag är kär längre. Jag älskar honom så otroligt och allt känns som rätt med honom, han är den jag vill ha en framtid med egentligen. Men jag vet inte om jag verkligen är kär. Jag vill så gärna vara kär i honom, men jag är inte säker på om jag är det. Det är så otroligt jobbigt dehär :(

Hoseok
8

Men är det så viktigt att säga att man är "Kär" då? Du älskar honom. Du vill vara med honom. Räcker inte det för att känna dig relativt säker?

Vad är det som får dig att känna dig osäker?

Katarina97
2

Det är vanligt att man tvekar när "nyförälskelsen" växer till sig och man känner det inte på samma sätt utan det känns mer som ett stabilt förhållande då man tänker att man vill spendera framtiden tillsammans. (Svårt att förklara känslorna)

Av det lilla du skrev så tycker jag att det låter helt normalt.

ChristineL
2

Den där "nykärhets-känslan" brukar försvinna efter ett tag, man kommer liksom in i en vardag och det betyder ju inte att man inte vill vara med personen.

Mr tony
1

Frågan är väl om du börjat få intresse för andra? Eller om du känner att du ens kan det?

[littlecat]1
0

#4 nja inte direkt. Skulle vara ganska skönt att ta en paus typ, känns det mer som. Inte att jag vill träffa andra, vill bara ta en paus liksom. Men det är lite svårt när vi bor med varandra.

[littlecat]1
0

#4 nja inte direkt. Skulle vara ganska skönt att ta en paus typ, känns det mer som. Inte att jag vill träffa andra, vill bara ta en paus liksom. Men det är lite svårt när vi bor med varandra.

ChristineL
0

#5 - Av vilken anledning behöver du en paus? Det är inte alls svårt när man bor ihop, åk iväg några dagar med ett kompisgäng :)

Karmatarerskanise
1

Undrar också vad du behöver en paus från. Honom? Eller för egentid? 

Blir inte klok på vad du känner. Du älskar honom och vill ha en framtid.

fruktgumman
3

Jag tror inte du är kär med tanke på vad du skriver. Du kanske älskar honom men gör du det på rätt sätt? Som en partner och inte bara som  en vän? Varför vill du ta en paus om allt känns så rätt?

Maria
6

Jag kan inte riktigt förstå att man vill ta en paus med den man lever ihop med och älskar.

Då känns det som att det är något fel någonstans.

/Maria

[littlecat]1
0

Jag tror att jag kanske behöver ha egentid egentligen. Och jag har försökt få det, att jag ska åka o resa själv för att få egentid, men det får jag inte för honom. Varken själv eller med någon kompis.. Jag kan ju inte bara säga heller "nu vill jag ha egentid/paus så du får flytta härifrån ett tag"

ChristineL
3

#11 - Vaddå får inte? Det har inte han rätt att bestämma över!

[littlecat]1
0

#12 nej jag vet. Blir otroligt arg över det, men nej jag får inte, han säger att man inte åker o reser själv när man är i ett förhållande…

ChristineL
4

#13 - Och du accepterar att du inte får göra vad du vill?

Sarah
3

#13 och du lyder som en duktig flicka? Han kan såklart inte förbjuda dig något. Kan kan ha önskemål.

dejtbar
0

Var det inte du ts som skrev en tråd förut om att du mådde dåligt hemma och därför ville ut och resa 1,5 månad själv?

[littlecat]1
0

#16 ja iaf en månad själv. Dels för att jag mådde dåligt då, men även för att kunna ha egentid och bara tänka på mig själv ett tag..

[Devya]
3

Jag tror du eller kanske ni båda två behöver gå på terapi. Att springa iväg ute på egen hand löser knappast några problem i första taget. 

Om du verkligen älskar honom så försök jobba på ert förhållande.

ChristineL
3

Alltså, erat förhållande är så fruktansvärt osunt! Du ska inte behöva be om tillåtelse för att få åka bort en helg med tjejgänget. Det är helt okej om han vill veta innan vilken helg det blir för att han själv kanske vill planera något då, vissa helger passar bättre än andra. Men han får inte förbjuda dig! Vad blir nästa steg? Vilka du får umgås med, vilka kläder du ska ha?

erspers
0

förhållandet verkar rätt osunt helt klart….varför skulle du inte få åka iväg med några kompisar eller vart du nu vill åka för att få lite egentid ?..vad har han för anledning för att förbjuda det ?..åka vart du vill o har han nåt emot det så gör slut med honom tycker jag ..

[littlecat]1
0

jag får faktiskt inte umgås med killar heller. Han tycker de känns konstigt. Men då får han inte umgås/skriva med tjejer heller. Har dock typ inga vänner, så de är lite svårt att åka iväg med" tjejgänget"

[littlecat]1
0

Vad ska jag göra? Vill inte egentligen åka iväg jätte länge utan min katt. O jag kan inte säga bara att jag vill ha en paus o han får flytta ut ett tag. Visst, lägenheten står på mig, men det är faktiskt våran tillsammans o vi flyttade in samtidigt

ChristineL
2

#22 - Står lägenheten på dig så har du all rätt att slänga ut honom och vore jag dig så skulle jag gjort det för längesen!

Sarah
1

Sjukt ohälsosam relation. Kasta ut killen, hitta kattvakt och åk ut och res!

[littlecat]1
0

Jag tror jag bara är feg att göra det.. Att bli själv, ensam, inte ha ekonomisk hjälp (betala halva hyran) osv…

dejtbar
1

Måste du åka iväg en hel månad då? En helg eller 4-5 dagar kanske är tillräckligt med egentid för att du ska kunna fundera över hur du vill göra sen?

Karmatarerskanise
2

#25 i andra tråden visste jag inte vad du kände.  Nu är det tydligt.  Lämna honom.

[littlecat]1
0

#26 jag ver inte, några dagar kanske räcker… Jag vet faktiskt inte hyr jag ska göra.. Vill samtidigt inte göra slut, men vill ta en paus

Karmatarerskanise
1

#28 vill man ha en paus  trivs man inte.  Gör Slut.  Sen kanske ni hittar varandra igen.

dejtbar
5

Jag tycker du ska fundera på anledningen till att du vill ha en paus. Kommer inte den anledningen finnas kvar efter pausen?

Karmatarerskanise
0

#30 Bra tänkt!

Skogsraah
2

Har också läst dina tidigare trådar och du trivs helt klart inte i förhållandet. Du vinner inget på att vara kvar, helt ärligt. Han snackar skit med din pappa(?) bakom din rygg, förbjuder dig att umgås med det motsatta könet och förbjuder dig att resa.

Är det så du vill leva? Antagligen inte. Det finns hur många tjejer och killar där ute som är så mycket snällare och respektfulla än din sambo. Ta chansen! Gör slut, åk ut och res, känn dig fri, och välj sedan en snäll kille som respekterar dig!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

ChristineL
2

Det är inte farligt att bo själv! Du kommer känna en enorm befrielse NÄR du gör slut. Han trycker ju ner dig till ingenting så som han beter sig!

[littlecat]1
0

Vi har börjat bråka jätte mycket också.. Så känner jag att jag inte heller orkar krama eller pussas längre…

ChristineL
0

Vad är det du älskar med honom?

[littlecat]1
0

#35 han är omtänksam o bryr sig jätte mycket osv. Vet inte om det är för att han är min första pojkvän jag inte vill "släppa han helt".. Är dock 20… Men han är typ mycket mer kär i mig än vad jag är, så har det varit sedan dag 1…

ChristineL
3

#36 - Du älskar någon som inte låter dig göra det du vill, det är inte särskilt omtänksamt. Hör du inte hur galet det låter? Läs igenom hela tråden en gång till i lugn och ro. Lever du i det förhållandet du vill ha?

[littlecat]1
0

Ja.. De låter helt fel, men ärligt har jag ingen annan än honom. Så jag vill inte heller lämna den enda som finns i mitt liv..

fruktgumman
5

#38 Det är dock en dålig anledning att stanna i ett förhållande, att du inte har någon annan än honom.

ChristineL
3

Så även om du kommer må mycket bättre utan honom så tänker du inte lämna honom? Varför skriver du då här? Det är inte farligt att vara själv, du kommer ju få möjligheter nu att träffa andra människor.

Karmatarerskanise
2

#38 Jag är  bra vän med mitt ex.

Att stanna för att inte bli ensam är fel mot er båda.

Katti
4

Varför har du ingen annan? Jo - för att han inte tillåter dig att ha det! Och då menar jag på ett fullständigt normalt kompisplan. Han vet mycket väl att du är kvar hos honom av den anledningen. Det är därför han håller dig i ett mentalt koppel. Och du lyder…

Tacka tusan för att du vill komma bort! Något inom dig har insett att det här inte är sunt. Lämna honom! Eller, om det är ett för stort steg att ta, kräv att ni går i terapi tillsammans. Det här kommer aldrig bli bra av sig själv.

[littlecat]1
0

Har sagt åt han nu att jag kanske vill ta en paus. Han är helt ledsen, ser helt förkrossad ut… Blir ledsen av det själv…

ChristineL
1

Du ska inte bry dig om honom! Du ska bry dig om dig själv! Uppbrott är jobbigt, det är sanning.

Skogsraah
0

#43 Det är klart att det är ledsamt… Men försök ta avstånd från honom nu och fokusera på roliga saker och ditt eget liv! Det är helt okej att vara ledsen, men ta avstånd ändå och bearbeta ensam.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se