Relationer iFokus

Relationer

Etikettfamilj
Läst 1304 ggr
[Diddit]
2015-04-09 14:51
0

Död mamma ?

Hej, visste inte riktigt vilken kategori jag skulle lägga detta inlägget i, men fick bli detta.

När jag var 3 månader så slutade jag bo hos min mamma, men jag började ha kontakt med henne vid 11 års åldern,  mamma är både knarkare och alkolist, och har missbrukat i tiotals år.

Men när jag var 14 - 15 år så bad jag henne sluta kontakta mig för hon hotade, var arg och sådant för att jag höll på med skolan osv, hon ringde på lektionstid, när jag sov osv. Men när jag fyllde 16 så sa jag det en sista gång, att om hon ringer igen så kommer min pappa att ta tag i detta då hon trakasserat mig osv.

Hon har inte ringt sedan kanske ett år tillbaka nu, är hon död ? lever hon ? ja många frågor, den enda gången jag igentligen vill höra hennes namn är om hon är död eller liknande. Så, till frågan… hur får jag reda på om hon är avliden ? och kommer jag få några pengar eller saker efter henne ? ( har två syskon, fast hos fosterfamiljer )

Har brytit kontakten med nästintill hela min familj, då jag inte anser att de är speciellt friska, har även brutit kontakten med mammas släktingar då jag känner inte att det finns någon anledning till att ha kontakt med dem.

Maria
2015-04-09 14:59
1

Jag gissar att det blir en bouppteckning när hon är död och då kontaktas bröstarvingar.

/Maria

Surpan
2015-04-09 15:00
1

Eftersom du är bröstarvinge så får du meddelande (antagligen via post) när hon avlider. Du behöver inte söka den informationen själv. Du och dina syskon kommer att ärva henne. Enda undantaget på det är om du/dina syskon skulle vara/bli adopterade av sina fosterfamiljer.

/Surpan

ChristineL
2015-04-09 15:03
1

Beklagar verkligen hur hon har behandlat dig under dina tonår, den tiden du hade behövt en redig mamma vid din sida.

Men till frågorna, ja du kommer få reda på om hon avlider. Skatteverket har ju register över hela befolkningen och det är inte så svårt för polis/jurist/sjukvård att ta reda på om hon har levande släktingar. Däremot har du inte rätt till några pengar förrän du är 18. Om det nu skulle finnas några kvar? Begravning och sånt kostar rätt mycket så i första hand brukar pengar från dödsboet gå till sådant.

[rumelle]
2015-04-09 16:38
0

Du kan söka efter henne på ratsit.se. Där finns alla som är folkbokförda i Sverige registrerade. Så om hon fortfarande är vid liv så borde hon finnas med där, förutsatt att hon fortfarande bor kvar i landet. Annars tror jag att man kan få information genom skatteverket också.

Tant Grön
2015-04-09 19:37
0

Har du hennes personnr kan du att ringa till skatteverket och fråga.

[Diddit]
2015-04-09 20:14
0

har ju inte hennes personnummer eller sånt :/ pappa vet säkert kanske.

3# tack, jag håller med.

Tack för alla svaren, det gav lite iaf, då är jag helt säker på att jag får reda på när hon avlider isåfall.

Min halv syster är i pricnip adopterad, hon har alltid bott hos den familjen, min bror bodde hos oss på halv tid, ena veckan hos oss och nästa vecka hos stödfamilj. men nu bor han helt där, så både är väl bort adopterade antar jag ?

ChristineL
2015-04-09 20:17
1

#6 - Nej, adoption är inte så bara. Är det stöd-/fosterhem dom bor hos så är det just så. Adoption är mer krävande än så.

[Diddit]
2015-04-09 20:18
0

vill säga att hon inte är min vårdnadshavare, det är endast pappa nu sedan lång tid tillbaka, vet inte om det spelar någon roll ?

[Diddit]
2015-04-09 20:27
0

6# okej, nej kunde tänka mig det, men då vet jag.

obstitant
2015-04-09 21:01
0

#6 Du behöver inte ha hennes personnummer, räcker om du talar om ditt eget så kan de se vilka dina föräldrar är.

Sarah
2015-04-09 22:31
0

Det är lätt att få veta om en person på skatteverket, även utan personnummer. De hittar folk med den info man har.

Surpan
2015-04-10 08:37
0

Vem som är vårdnadshavare eller fosterfamilj spelar ingen roll.

Adoption inom fosterfamiljer sker i princip aldrig i sverige så det är nog inte dina syskon.

/Surpan