Herpes
Har en fråga. För 4-5 år sedan fick jag herpes där nere när en kille gick ner på mig, alltså oralsex så han hade alltså herpes runt munnen. Jag hade symptomen i ungefär 1 vecka sen gick det över och jag har aldrig haft det igen. Var till könsmottagningen då och de konstaterade att det var herpes men inte alls allvarligt. Frågan är nu, så många år efter, bär man fortfarande på viruset eller vad man ska kalla det? Jag har berättat detta innan de jag haft sex med såklart. Men bär man på det även fast man bara fått det en gång? Alltså utslag, och smittar det nu!? Väldigt tacksam för svar.

"Underlivsherpes smittar främst genom sexuell kontakt. Risken är störst om det finns blåsor och sår, men det kan också smitta då det inte finns några symtom.
Viruset försvinner inte från kroppen efter att man har blivit frisk, utan finns kvar under hela livet. Drygt hälften av alla som får symtom första gången de smittas får besvär på nytt. Återfall kan utlösas av till exempel stress eller en infektionssjukdom."
Detta står på 1177 sjukvårdsupplysningens hemsida;
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Herpes-i-underlivet/
Du bär som sagt på det.
Vilken sort av herpes munherpes har ca10% av befolkningen? Herpes ligger lagrad i ryggmärgen till nästa utbrott.
#3 I latentfasen ”vilar” viruset i nervcellskärnor i respektive slemhinna.
Du kommer alltid ha herpes även om det inte skulle ge utslag igen, men detta är ett livskontrakt och risken för smitta finns alltid. Det höjer även risken för att bli smittad av andra sjukdomar när man har herpes så kondom kommer vara din bästa vän resten av livet.
#5 Det smittar ju enbart vid utslag. Jag har inga planer på att använda kondom "resten av livet" bara för att jag haft utslag en gång i tiden. Visst om man har många olika sexpartners, men hamnar man i ett fast förhållande efteråt, kanske gifter sig mm. är man ju inte tvingad att ständigt använda kondom för att inte smitta den andra.
Ville bara förtydliga det…
Herpes smittar inte endast när det finns blåsor. Risken är mindre när symptom inte finns, men risken är inte borta.
Från RFSL Linköpings hemsida:
"Genital herpes smittar genom hud- eller slemhinnekontakt. Det vanligaste är att man smittas av någon som inte har några symptom och som kanske inte ens vet att hon/han har herpes. Både läppherpes och underlivsherpes smittar genom vätskan i blåsorna, men smitta kan också överföras när det inte finns några synliga tecken på herpes."
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#6 Herpessmittan överförs lättast om den som har sjukdomen har blåsor och sår. Men viruset smittar även när det inte finns några symtom, fyra av fem överföringar av smitta sker så.
#7 #8 Jo, men det är mycket mer ovanligt. Självklart ska man vara försiktig! Det ska man alltid vara vid virus, sex och sjukdomar. Men att döma ut en herpessmittad till "kondom hela livet" låter rätt hårt.
Till exempel jag. Jag har haft många olika sexpartners efter att jag fick herpes. Varav flera har varit åtminstone månadsvisa förhållanden. Ingen av mina partners har fått och jag tänker inte behöva använda kondom med mannen jag antagligen ska spendera mitt liv med för att jag blev smittad av en idiot en gång i tiden.
Det är ju rätt orimligt att använda kondom under varje samlag om man låt säga är gift med någon och använder annat preventivmedel. Alla gör som de vill, men så vill varken jag eller min partner ha det.
#9 Så länge den du har sex med är medveten om risken och själv har valt det så kan självklart ingen tvinga er att ha kondom.
Sedan är det faktiskt möjligt att dom fått det men utan symptom, vilket inte är ovanligt.
#9 när du blev smittad, hade han herpes blåsor då eller blev du smittad av en symptomfri? Tycker det borde känns som om man hade sig nej ifall man såg att han eller hon hade en massa blåsor i underlivet. Och ja man känner sig säkert "fast" när man har herpes, så jag förstår att du känner dig dömd när man säger att kondomer är din bästa vän. Men man ska inte glömma att herpes faktiskt är en (enligt mig en av de värre) könssjukdom. Min kusin hade herpes runt munnen när och min pappa kom alltid ihåg att påminna mig om att aldrig dricka ur samma kopp som henne (så gjorde iaf vi som barn).
Med vänlig hälsning,
Jenny
#10 Ja men självklart. Eftersom att 30% (eller mer) av svenska befolkningen har herpes, och att man kan få det så oväntat och otänkt, tror jag inte varje långvarigt par använder kondom sju dagar i veckan. Ja om vi säger att man har sex så mycket.
#11 Jag har faktiskt ingen aning om vem jag blev smittad av. Det är det som är sjukt. Jag märkte inte av några blåsor då, men vi kan ju lika gärna ha haft sex i ett mörkt rum så att det inte syntes. Jag hade en partner som var väldigt elak mot mig och jag fick herpes i samband med att vi blev tillsammans. Det var dock något som han förnekade. Men eftersom jag bara haft kondom eller varit med oskulder tidigare så måste det ha varit han ändå.
Jag mår inte bättre av att se på herpes som en hemsk könssjukdom. Jag har aldrig besvär av det, och uppenbarligen har inte mina partners fått det heller. Det stämmer att man kan bära på viruset utan att någonsin få utslag, men man kan varken testa sig för herpes eller på annat sätt se att man har det i kroppen så det är onödig tankeverksamhet för mig, samt har varit för mina fd pojkvänner och nuvarande, att oroa sig och inte kunna slappna av sexuellt.
Man är inte sämre, äcklig eller nödvändigtvis begränsad bara för att man har herpes. Kom ihåg hur vanligt det är innan alla pekpinnar kommer.
#12 Pekpinnar? Det är väl ändå inte mer än rätt att tala om fakta!
Ingen har påstått något av det du raddar upp. Däremot är det en sjukdom man ska tala om att man har.
Jag tycker att det är jättetråkigt att du har herpes, men det är ett virus som du måste tala om för dina sexpartners att du har om ni inte har tänkt att bära skydd. Annars blir det orättvist för honom om han senare får reda på att han har herpes, får reda på att du visste om att du hade det men inte sa någonting.
men sen är det klart när man har gift sig och allt det där så är det en fråga man får ta med sin partner. Men om du inte har ett fast förhållande nu så är det inget du behöver oroa dig än, men skydda dig måste du, om inte killen vet om förutsättningarna och säger att det är okej ändå.
Det är faktiskt 60% som har herpes typ 1 (munnen) och 30% typ 2 (kön). Det är väldigt vanligt. Snacka inte skit att det bara är 10%. Det smittar nästan enbart vid utslag och dom flesta får bara utslag första gången eller några enstaka vid nedsänkt immunförsvar. Det är ingen sjukdom man behöver berätta att man har, den ingår inte i smittskyddslagen. Det stämmer att den alltid finns i kroppen och finns inget botemedel. Läs på folk, dessa källor kommer från 1177. Jag har också herpes men så länge jag inte har eller får utslag vilket jag inte fått sedan dom första utslagen för 6 år sedan. Haft olika pojkvänner och ingen har fått utslag. Men om det uppkommer en blåsa ska man undvika all kontakt med slemhinnor tills dom är helt borta och några dagar till för säkerhetens skull. Ps, snart färdigutbildad apotekare så jag vet vad jag pratar om.
#15 Jag är påläst. Att det oftast smittar vid utbrott är fortfarande inte samma sak som att det endast gör det.
Källänka gärna. Så fler får ta del av infon.
Det du skriver #15 är exakt vad jag har hört. Jag har ingen källa på det eftersom det jag skriver, om smitta vid utslag, är något jag fått höra från varenda sköterska jag varit hos. Jag litar på vad min sköterska säger till mig.
"Skydd vid utslag". Jag vill inte leva med kondom resten av livet för att jag helt omedvetet blev smittad. Sedan om andra vill använda kondom sju dagar i veckan resten av sina liv för att man är så oerhört rädd, ja det är upp till dem. Tycker bara det är konstigt att ni som uppenbarligen inte verkar ha viruset tror sig veta mer än oss som faktiskt lider eller har lidit av det.
Jag skrev att källan kommer från 1177, folk kan väl googla fram de, herpes 1177. Vet inte hur jag länkar från mobilen men kan göra de när jag sitter vid en dator istället.
#17 Det fina idag är internet. Den mesta informationen om sjukdomar finns tillgänglig för alla. Om du inte fått veta att man KAN smitta även uran utslagen har du fått fel information.
För övrigt får man denna information när man går på studiebesök på ungdomsmottagningen. Som ex.
Det handlar inte om att jag "tror" något.
Jag skrev att det nästan bara smittar med utslag, inte enbart.
#19 Jag förstår att det inte handlar om att någon "tror" något. Men jag talar utifrån mig och ur det perspektivet att det känns väldigt nonchalant att tala om för den herpessmittade att "nu blir kondomen din bästa vän!". Självklart ser man till att skydda sig, men som jag redan skrivit flera gånger så tycker jag (samt de sköterskor jag varit hos) att hela ens liv inte behöver vara över på det viset att man konstant måste skydda sig. På vårdsidor måste de vara otroligt noga med att "överinformera" befolkningen. Såsom att de måste nämna att det KAN smitta utan blåsor, trots att det händer mycket mycket sällan. Kanske en person på hundra. Samma som att de måste nämna jättekonstiga möjliga biverkningar på tabletter till exempel, bara för att en av hundra, eller kanske en av femhundra råkat ut för den.
Den som har fått herpes vet vad som gäller om den sökt vård. Jag har inte fått ut fel information av de olika sköterskorna jag varit till, tack.
#21 Självklart informerar de fakta..var får du siffran 1 på 100?
Har missat kommentaren om att kondomen blir din bästa vän.
#22 Det var ju precis det jag skrev, det var ett exempel. För att jämföra med andra områden där något skrivs ut, som en smitta eller biverkning som bara uppkommit ett fåtal gånger. Det måste ändå stå med - trots att det bara inträffat ett fåtal gånger.
#5 skrev "Det höjer även risken för att bli smittad av andra sjukdomar när man har herpes så kondom kommer vara din bästa vän resten av livet."
Det skrivs väldigt onödiga kommentarer som bara skrämmer TS. Nu vet jag inte hur gammal TS är men att döma ut en människa på de sättet som det har gjorts här men en del fel information är inte snällt. Ni beskriver henne som värsta smittohärden vilket hon inte är, det är faktiskt en människa vi pratar om. Att hon måste berätta för varenda sexpartner att hon har herpes, att hon ständigt måste ha kondom osv. Vi pratar inte om aids, det är herpes som var och varannan människa nästan har. Väldigt många har de utan att veta, det går även från moder till barn. Barnet har de i kroppen men får aldrig utslag men kanske, kanske kan smitta någon som är känsligare som får lite utslag. Lägg ner att skrämma upp den stackars tjejen, följ mina råd och njut av sexlivet med eller utan kondom beroende på situation. Lycka till.
#23 Jaha, så siffrorna du skrev var tagna ur luften?
Det är också så att många inte får de typiska symptomen vid utbrott och således inte förstår att det är herpesen som är framme igen. Det är en lurig sjukdom.
24# Nej men man kan inte på något sätt råda MOT att använda kondom. Det är ett måste, även om hon inte vill berätta för sina partners så måste hon använda kondom, även om det inte är en dödlig sjukdom så går den inte att bota, Det är en fruktansvärt elak present att ge till någon. Så kondom är ett måste!
#24 Jag ser inga onödiga kommentarer eller någon som försöker skrämma eller sdr ner på henne. Lägg inte in värderingar som ingen uttryckt.
Det är för mig en självklarhet att man berättar för en person man ska ha sex med attman har en sjukdom som kan smitta.
En del blir nämligen väldigt sjuka första gången de får utbrott och ska få valet att låta bli. En väninna var sjuk tre veckor med problem som feber smärtor, ont när hon kussade och problem inne i slidan. Det är verkligen inget man ska ta lätt på eller hymla om.
Nej, kondom är inget måste med en fast partner. Snacka om att döma en människa. Det finns en anledning varför den inte ingår i smittskyddslagen, det samma med kondylom.
28# Nej men TS verkar inte ha en fast partner. Därav måste hon använda kondom.
klart att sammanhanget ändras om förutsättningarna också ändras. Men För att kunna köra utan kondom så behöver den andra partern vara helt medveten om att den kan få en könssjukdom som inte går att bota. INNAN man kör oskyddat.
Jag ser kommentarer som kondomen kommer bli din bästa vän. Jag kommer om snar framtid jobba på apotek och jag håller mig bara till lagen. Du kan aldrig säga till en kund med herpes-besvär att hen måste använda kondom, jag kan rekommendera och beskriva hur det smittar osv. Jag har inga egna värderingar, jag håller mig bara till lagen som sagt. Det står inte att personen inte är i ett förhållande heller. Ni däremot lägger till massa eget tyckande, det få man. Men att säga att en person måste göra si eller så är kränkande. Har haft många timmar diskussioner om just sånt här på skolan. Ni kanske inte tycker att ni inkräktar på personen men jag ser med professionella ögna att det är precis de ni gör. Jag håller mig till fakta och lagstiftningar. Sedan att jag har egna erfarenheter har inte med saken att göra just nu.
#30Då är vi oense. Jag talar dock bara för mig själv.
Att man enligt lag inte behöver tala om det tar inte bort ansvaret.
Det får personen själv avgöra. I ett samlag finns det två, den andra har också ansvar med kondom om den personen inte vill bli smittat. Hon ska inte behöva berätta om hela sitt underlivsbesvär innan sex. Men frågar den partnern om det ena eller andra får hon fortfarande själv avgöra om hon vill berätta. Det finns som sagt var inget tvåg, är bara hon själv som avgör i slutändan. Jag tycker iaf att man ska hålla sig till ren fakta som stämmer och inte bara hitta på saker i det blå som jag även kan se. Döm mig hur ni vill, jag kan fortfarande inte lägga in egna åsikter som "måste ha kondom hela tiden" osv. Det är oprofessionellt i mitt yrke och tas inte som seriös eller medmänskligt.
#32 Vad är påhittat?
Självklart gör ts vad hon vill. Men genom att tala om att man kan smitta är att visa respekt för den man ska ha sex med i min värld.
Man kan ju faktiskt få herpes fast man använder kondom, har ni glömt det?
Kan börja med att 10% har herpes i munnen, vilket det inte är utan 60%. Att det smittar med ganska stor risk utan sår. Det stämmer inte, det är extrem ovanligt om det skulle ske. Sedan skulle jag vilja ha källa på att 4 av 5 som blir smittade blir det med personer som inte har utslag. När vi ändå talar om respekt, var är respekten till TS? Tycker att TS ska boka besök till gynekologen med dessa frågor och få svar från någon som kan sin sak som inte dömmer henne.
Sen måste jag tillägga att om jag dejtar en kille som har herpes och som inte vill berätta om detta innan vi har sex så skulle jag vara väldigt besviken. Jag vill gärna veta sådant här innan jag utsätter mig för sådant och därför frågar jag alltid. Om personen väljer att ljuga så är den personen ett lögnaktigt svin. Det är aldrig rätt att ljuga och speciellt inte om sådana saker som gäller ens hälsa. Det borde vara upp till mig att bestämma om jag då vill ha sex eller ej efter att ha fått informationen.
Sen tycker jag inte att man kanske behöver berätta om inte personen frågar, men om man frågar så ska man väl inte ljuga?
#35 Var står det att fyra av fem blir smittade utan blåsor? Var hittar du information om att det är EXTREMT ovanligt?
För övrigt har jag ingenstans dömt ts eller visat brist på respekt.
#8 Står de.
#38 "Blåsor och sår är mest smittsamma
Herpessmittan överförs lättast om den som har sjukdomen har blåsor och sår. Men viruset smittar även när det inte finns några symtom, fyra av fem överföringar av smitta sker så. Det viktigaste skälet till att smittan så lätt förs vidare är att de flesta som bär på herpesviruset inte vet om det själva, eftersom de inte har några besvär."
Källa : http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Herpes-i-underlivet/
#25 Såhär skrev jag "På vårdsidor måste de vara otroligt noga med att "överinformera" befolkningen. Såsom att de måste nämna att det KAN smitta utan blåsor, trots att det händer mycket mycket sällan. Kanske en person på hundra. Samma som att de måste nämna jättekonstiga möjliga biverkningar på tabletter till exempel, bara för att en av hundra, eller kanske en av femhundra råkat ut för den."
Det var ett exempel. Nog måste man väl få komma med en liknelse och ett exempel? Jag har inga siffror, har aldrig påstått det!
Jag tänker då inte kommentera mer här. Eftersom att säkert hälften av alla som läst den här tråden har herpes kan jag bara beklaga att tonen måste vara som den är. Med tonen menar jag sådant som hårda ord om att den herpessmittade måste ha kondom under hela livet, annars är denne en respektlös idiot som skyfflar över sina smittor på någon. Som att man skickar aids på någon för att man inte talar om för varje person man har sex med att "jo, jag fick herpesutslag en gång för tio år sedan. jag har inte utslag nu. vill du knulla?" Ursäkta mig, men hur tror ni att en singel kommer få ligga på det viset? Fast nä juste, då förtjänar väl inte vi med herpes att ligga med fler personer… Vårt eget fel.
Men får nu ni som varit aktiva med att främst sätta oss med herpes på plats här, som om vi inte visste vad det innebar, att ni själva får herpes. Då får ni leva upp till kondom-hela-livet! Vad jag förstår skulle flera här göra det med omedelbar verkan. Inga barn, inga samlag utan plast, någonsin. Jättetråkigt, men det verkar vara det enda alternativet ni "så erfarna" vill ge oss. En del av er verkar ju inte förstå det, men det finns ju en chans att ni själva blir smittade (eller redan är det). Det är så det är, tyvärr.
Kanske att ni kan gå med en skylt "Jag har herpes" om någon av er går ut på krogen för att eventuellt hitta en partner för natten. Det vore ju himla smidigt eftersom det bästa ju verkar vara att köra ner i halsen på den man träffar vad det är man har. Så att denne stackars människa kan avgöra själv om denne ville vara med denna ack så smittade andre? En skylt vore nog skitbra.
*ironisk i större delen av kommentaren*
#41 Förstår inte varför du överdriver så mycket. Aids har ingenting med saken att göra, så det är bara trams. Och dina siffror var inte en liknelse. Och uppenbarligen kände du inte till aty det kan smitta även utan inslag eftersom du skrev att det enbart smittar vid utslag. Då är det ju verkligen bra att du får fakta!
Som tur är verkar de flesta ha bra koll på sjukdomen om vi skulle ha eller råka ut för den.
Känns mest som du mår dåligt över det och därför väljer att ta precis allt som angrepp mot dig. Ser faktiskt bara negativ ton från ditt håll.
#42 Det var en liknelse och ett exempel. Orkar inte diskutera det mer. Har aldrig påstått att en av hundra får ditten och datten, det var en "låt säga att det vore såhär"-liknelse. Det är helt OT att du fastnar på en jämförelse jag gjorde.
Jag mår inte dåligt. Jag mår dåligt för de ANDRA som måste läsa i tråden. De unga tjejerna som är under 20. Som kanske kommer ligga med många olika personer innan de hittar den rätta. De är de som kommer bli ledsna över att de är dömda till kondomer för resten av deras liv.
Jag själv är 22 och har en fantastisk partner som aldrig har krävt kondom för att jag fick utslag några gånger för flera år sedan. Vill visa på att man kan ha ett fullt fungerande sexliv utan osäkerheter, trots att man har herpes. Det är fullt möjligt och det ska ni lyssna på. Till er själva och er partner!
#43 Ingen har sagt att man inte kan ha ett fungerande sexliv med herpes i kroppen.
Den enda dom verkar ha fastnat på något är du angående kondomer. Det är faktiskt en väldigt LITEN del av allt som skrivits.
Och snälla du. Jag tror faktiskt att folk kan läsa en tråd för vad den är istället för att vrida allt till något det inte är.
TILL TS Hur känner du inför attdu blev smittad ? Hade du inte velat att den personen berättade för dig att han har herpes ? Så du själv kunde välja om du ville köra oskyddat /skyddat eller stått över
Men herre min skapare jag har missförstått hela hela tråden URSÄKTA TS , jag trodde det var du som inte ville berätta till dina partnes ursäkta !
#46 Lätt att bli förvirrad när tråden blev som den blev och ts bara hunnit skriva ts inlägget :)
#47 borde väl gå och sova ? haha :p
Tycker att olika källor ger olika svar, att 4 av 5 smittade blev de av personer utan symptom låter märkligt. Stämmer iaf inte med min kurslitteratur, gynekolog och lärare men kan inte hänvisa detta som säkra källor på denna sidan utan enbart mina ord. Men står de på 1177 finns de väl en anledning, ska undersöka var dom fått den källan ifrån. En lite fråga då bara. Så ni tycker att 60% av de svenska befolkningen i Sverige om inte fler, som har herpes i munnen ska behövs berätta att dom har herpses innan dom kysser någon? Bara en tanke!
#49 Jag tycker nog det är ganska logiskt att många blir smittade utan symptom. Deflesta med ssymptom undviker väl sex hoppas jag. De som har symptomfritt utbrott vet inte att de har utbrott och har sex. Så ävdn om blåsor är mer smittsamt lär ju antalet symptomfria som har sex vara fler och då ökar ju antalet smittade.
Verkar ju vara ganska vanligt att inte få symptom.
Angående munherpes så ja. Jag hade berättat det om jag hade det och hade velat veta om den jag delar glas med eller kysser berättade om dom hade det. Det skulle jag sett som mitt ansvar.
Nu är det så att alla vill inte skylta om detta, då kan vi gå bak i tiden då den insjuknade hade skylt och bjällra på sig för att varna andra. Men att dela handdukar och andra saker tillsammans smittar inte. När herpes lämnar kroppen dör den direkt, smittar bara vid närkontakt. Vi kan ju även sätta någon form av märke på kläderna eller ett rött band kring armen. Tycker personligen det är extremt kränkande att nästan begära att folk ska berätta att dom har herpes innan all möjlig närkontakt. Arbetsintervju ex. "Hej, jag heter Lisa Svensson. Jag har herpes så du får nu avgöra själv om du vill ta i hand med mig. Har platshanddkar med mig om det skulle kännas bättre". Funkar inte så.
#51 Det blir en ganska barnslig diskussion när du kommenterar på det viset. Så länge höll du dig proffessionell….
Var läste du "innan all möjlig kontakt"? Åter igen, varför vrider ni på sakerna och hittar på saker ingen har uttryckt? Snacka om oseriös "diskussionsteknik".
Tycker mest du skriver kränkande om de som har herpes eftersom det är DU som börjar dravla om märkning. Skärp dig.
Hur man kan tycka att det är kränkande att JAG vill veta om min partner har herpes eller inte är bara konstigt. Jag föredrar att vara frisk. Är det inte min rätt?
Nej du..precis som med alla smittsamma sjukdomar har man ett ansvar att försöka undvika att sprida det vidare. Herpes är inget undantag. Det minsta jag tycker man kan begära är i alla fall att få valet att välja. Precis som jag hoppas att den jag ska dela glas med berättar pm.den har halsfluss.
#51 tycker det verkar som om du har väldigt svårt att acceptera att du har herpes. Det är sant, det är inte en farlig sjukdom men den kan vara jobbig för en del. Och ja, om jag hade kysst någon och blivit smittad av herpes och denne inte hade informerat mig, skulle jag bli väldigt arg! Tror inte heller att du ville ha herpes och det kunde ju ha unvikits om han informerat dig. Vi borde ju arbeta för att motverka sjukdomen och inte bara tänka på oss själva och inte bry oss om ifall den sprids. Tyvärr är världen väldigt orättvis ibland! Vad skulle du säga ifall någon med Ebola/aids tycker att han blir diskriminerand när han inte tillåts ha sexuell kontakt med någon? Och har sexuell kontakt utan att informera den andra parten? Nu är det ett extrem exempel och herpes är inte lika farligt som någon av de sjukdomarna, men det är fortfarande en obotlig sjukdom och alla strävar ju till att vara friska. Jag är medveten om att det är lättare för mig att säga detta eftersom jag själv inte har herpes. Menar dessutom inte att ni med herpes ska gömmas undan, utan ta ert ansvar. Ni har det här att ta ansvar över, andra har något annat problem. Dessutom… Om det är så många som har herpes… Borde det inte vara lätt för er då att hitta någon som har herpes? ;) skämt åsido.
Med vänlig hälsning,
Jenny
Den sista meningen var mycket onödig och kränkande. Jag har inga som helst problem att jag har de då jag inte har någon besvär alls. Tänker inte ens på att jag har herpes och lever som vanligt. Har sex och kysser som vilken person som helst. Jag tänker på dom drabbade som har sjukdomen och som mig som bara haft utbrott en gång och inget mer. Herpes kan uppkomma på huden och eftersom det smittar utan utslag kan en person blir smittat genom kundkontakt men de är inte något att ens lägga energi att tänka på. Ni beskriver personer med herpes som pestsmittade vilket dom inte är. Eftersom det är extremt vanligt skulle det inte förvåna mig att även ni kan ha det i kroppen men får inga som helst symtom och aldrig kommer att få. Det är ni som vill att personerna ska skylta med sin sjukdom, jag håller mig den enskilda individens rättigheter. Det kanske låter lite läskigt men under en hel livstids går de nästan inte att undvika att inte få viruset i kroppen om man är sexuell aktiv. Men det är inte alla som får symtom som sagt. Jag tänker inte försätta diskuterar detta för det ger inget. Ni har egna åsikter, jag håller mig till min yrkesroll och hur jag ska hantera dessa situationer med personer med herpes. Jag måste skydda individen och behandla hen med respekt och tänker inte sluta med detta.
#54 Ändå är du en av dom som skrivit mest kränkande. Ingen mer än DU har beskrivit någon som pestsmittad. DU skrev att man kan gå runt med röda band. Så beskyll inte andra för dina egna fula ord.
Ingen ber någon att skylta. Däremot att andra tar ansvar. En jäkla skillnad.
Jag bara la upp exempel på hur jag ser att ni vill att personer med herpes ska uppträda. Nu är det du som borde lunga ner dig, läs mina inlägg igen och skriv med en bra och trevlig ton.
#56 Jag har läst dina inlägg noga.
Fler sådana kommentarer kommer inte accepteras.
Skrev bara vad jag tycker, precis som ni gjort.
#58 alla har rätt att välja ! Om man vet att man har smittan är det ens skyldighet att berätta detta ! Jag hade blivit galen om personen jag låg med inte berättade en sån grej ! Hade inte velat veta ?
Det finns ingen skyldighet att berätta enligt lagen. Det är en värderingar personen själv får göra. Går inte tvinga någon till de och inget jag tänker göra, då utför jag tjänstefel som är mycket allvarligt för både mig och patienters välmående. Är man själv orolig får man kanske själv fråga personen man är med. Detta är något personerna i frågan får lösa själva. Jag håller mig fast till min yrkesroll som alla i vården måste göra.
Vadå yrkesroll ? Nu pratar jag privat ! Om den jag har sex med bär på smittan vill jag att den tar sitt ansvar och berättar vare sig det är enligt lag eller ej !
#60 Du sitter inte på apoteket nu.
Ser du det som moraliskt korrekt att inte nämna detta vid en ny sexpartner om man inte känner för det? Säg din personliga åsikt och prata inte om lagen. Detta är inte ditt jobb.
Nej jag jobbar med det än men utför in praktik på apotek just nu, men samma regler gäller för både praktikanter och apotekare. Ni säger att personen måste, jag säger att personen måste inte enligt smittskyddslagen. Ni vill vill ha fakta, säger som tidigare varför den inte ingår. Jag vill inte säga till personer vad dom ska eller inte ska göra, de är deras privata del.
#63 Jag ber dig inte säga åt folk. Jag frågar om dig. Ser du det som moraliskt korrekt att inte nämna detta vid en ny sexpartner?
Alla här vet att herpes inte är något man måste berätta enligt lag. Kom förbi det tjatet nu. Ingen har sagt emot det.
Jag tycker de är något personerna i frågan får avgöra själva som min egna åsikt. Väljer personen att berätta för de är något som oroar hen gentemot sin partner är det väl modigt gjort. Men dom som skäms och inte vågar vill jag inte heller säga att dom är si eller så. Det finns även personer som helt ärligt glömmer att dom hade utbrott för 10 år sedan och inte alls tänkt på att det finns kvar latent i kroppen. Gillar inte att döma folk beslut huruvida dom ska leva sitt liv.
Känner du att du inte behöver berätta det vid en ny partner?
Jag har typ 1 i munnen som jag fick för lite mer än 6 år sedan och aldrig fått återkommande utslag. Jag personen som inte ligger runt och föredrar riktiga relationer. När jag dejtat har jag väntat länge med kyssar för att se om det är värt att berätta för denna person för att sedan kyssas. Har berättar innan närkontakt om jag ser personen som partner längre fram. Men visst har det hänt på fyllan att man hade närkontakt utan att berätta med de var inget medvetet utan man bara glömde. Man är inget mer än människa.
men visst kan man få munherpes utan att ha blivit smittad av nån?
#68 Du måste ju bli smittad för att få det. Men många smittas ju av sin mor.
alltså jag hade hemska utslag runt munnen som gjorde ONT jag googlade och det såg ut som herpes. Jag hade aldrig kysst nån när jag hade utslagen. Det var många år sen nu men jag vågar aldrig ha oralsex med nån av rädsla att han ska få herpes där nere och sedan kunna smitta mig därnere. För visst kan det smitta så?
Ja, typ 1 i munnen kan smitta till typ 2 där nere via sådan kontakt. Visste du att det var herpes eller något du bara antog? Svinkoppor ser nästan likadana ut som herpes nämligen.
#71 Jag gick ju inte till nån läkare så jag fick ingen "diagnos" men en kompis sa att det såg ut som herpes och när jag googlade bilder så antog jag det. Sen blev det sakta bättre tills det försvann.
Tyvärr kan du inte göra blodprov för att undersöka om du har de eller inte. Måste göra prov på utslagen. Så då vet du inte säkert om det var herpes eller inte. Du har immunitet i kroppen för att utveckla utslag i underlivet, men risken finns fortfarande att det kan ske men ganska liten. Hur gör du med kyssar då?
#73 Nej det 'r sant att jag kan inte veta säkert. Jag har ju fast partner idag (som jag såklart berättat för) Men han verkar inte så orolig alls utan säger att det nog är lugnt när jag inte haft utslagen på 9 år. Så ja vi kysser varann det gör vi men jag är alltid orolig för jag vill verkligen inte ställa till så han får problem.
För han är det okej med oralt med men där säger jag nej. Det måste vara jättejobbigt att ha herpes där nere så jag vill inte riskera det varken på honom eller mig.
Jag undrar hur andra med munherpes gör. Undviker ni oralsex i all framtid?
#74 Det finns slicklappar och kondom för oralsex om man inte vill riskera könsherpes :)
Jag och min partner kör på som vanligt. Vi övervägde fördelar och nackdelar :) De är individuellt.
#71 Nej, har man typ1 vid munnen blir det inte typ2 när det hamnar i underlivet, utan då är det fortfarande typ1.
Förr hölls de två typerna ganska åtskilda, och då sa man att munherpes var typ1 och könsherpes typ2, men på senare år har de blandats upp mer och mer i och med att det blivit vanligare med oralsex. Typ1 brukar vara lite mildare även om man kan bli rätt sjuk av det också, men typ2 kan vara riktigt jävlig.
Jag har herpes, som jag fått efter min mamma. Hela min släkt på mammas sida har herpes, antingen munherpes eller underlivsherpes.
Munherpes är ett annat ord för munsår, så ni som säger att man SKA berätta för sina partners, har aldrig ens haft munsår antar jag?
Jag har då haft sporadiskt sex och inte berättat att jag bär på viruset, då det enligt min läkare är mycket ovanligt att smitta när man inte har symtom.
Min sambo nu vet om det och vi har då både oralsex och vanligt sex (med kyssar inblandade). Han har inga symtom, har aldrig haft.
Vår son har haft munsår så honom har jag uppenbarligen smittat, men inte f-n tänker jag säga till honom att han bär på en smitta där han måste förklara för sin/sina (han är 10) flickvän/flickvänner att han KAN smitta dom. Jag har talat om för honom att så länge han har ett munsår ska man inte pussas, men annars är det fritt fram!
Chilla lite folk, det är inget livshotande vi pratar om, det är ngt som är ungefär lika vanligt/jobbigt som en förkylning.
#78 Nej det har jag aldrig haft. *peppar peppar*
Sedan kan man få munsår/ sprickor som orsakas av torr hud som inte alls har med herpes att göra. Så munsår är inte synonymt med herpes.
Jag vill inte ha förkylningar heller. Vill någon det?
Ingen har heller påstått att det är livshotande. Man kan faktiskt viöja slippa sjuldomar som inte går att bota ÄNDÅ! Förstår verkligen inte er oförmåga att förstå detta.
Du gör som du vill med din son.
#79 Men du Hera och andra i den här tråden har kört på ett klassiskt "se ner på"-bemötande mot de som har herpes. Det har klassats som AIDS nästan, råallvarligt, för så viktigt verkar det vara att berätta från första stund, annars är man en idiot. Sedan verkar ju de som har herpes i tråden "blir idioter" i era ögon då de blir bemötta som att "de måste ju skydda sig!!!" "din partner vill inte ha det du har!!!!" osv.
Tänker att de flesta vet precis vad som gäller angående smittan. Det blev en väldigt tjatig tråd och jag lider med de med herpes som kanske sitter jättenedstämda hemma och läser att de "måste" använda kondom hela livet osv. Också säger ni "nej ni måste inte, men då är du oansvarig och då kan det smitta…" blabla. I liknande kontext.
Det är faktiskt ett virus. Skrivs sällan ens ut som en sjukdom. Jag tycker det väldigt ohövligt att nästan attackera de med herpes i tråden om att de inte sköter det som de ska. Respektlöst.
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
#80 Jag förstår dock varför de reagerar så eftersom herpes kan vara otroligt jobbigt för vissa. Andra slipper lätt undan medans vissa kan få ett rent helvete med det. Är det faktiskt så konstigt att människor blir oroliga?
Jag tycker inte att folk behöver berätta om de har herpes men om man frågar ska inte människan svara ärligt då? Jag ifrågasätter personens karaktär om hon/han inte svarar ärligt. Herpes eller inte herpes, människor som ljuger om sådana saker får nog ingen större respekt av mig.
#81 Självklart ska väl personen svara ärligt! Det har det inte varit något snack om i tråden vad jag ser. Men jag kan tänka mig att det inte känns så roligt, ifall man skulle ha ett one night stand eller något mer impulsivt sex att bara "jo, innan vi börjar här! jag hade herpesutslag för åtta år sedan! så, nu kan vi köra!!"
-__-
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
#82 Fast jag tycker man ska berätta också. Jag är så himla rädd att få något i underlivet. Oavsett om det är hiv, nån könssjukdom eller "bara" herpes. Därför kommer jag aldrig våga ha oskyddat oralsex då jag är rädd att utslagen jag hade runt munnen för 9 år sen KAN ha varit herpes och att jag kan ge det till en partner och sedan sjölv få det i underlivet- LIVRÄDD är jag att det ska bli så.
Fast nu skulle jag ju aldrig ha one night stand heller utan har bara sex med fasta partners och jag frågar noga vad de kan ha blivit smittade av. Men även om man inte skulle fråga så tycker jag att de ska berätta vad de har för smittoor innan de har oskyddat sex med nån. Det är taskigt gjort annars.
#82 Den som är så pass oförsiktig och har onenightstands får skylla sig själv tycker jag. Det är sådana risker man tar om man hoppar i säng med främmande människor. :) Skyddar man sig inte så kan man knappast bry sig så pass mycket om sin hälsa.
#83 Om man är så pass rädd så frågar man ju ändå. -.- Annars kan man ju inte bara anta att personen ska berätta rakt ut, speciellt om den personen inte tycker det är så farligt med t.ex. herpes eller kondylom.
#85 ja jag skulle aldrig bara ha sex utan att fråga, sant!
#80 Nej! Jag har inte sett ner på och ser inte ner på personer med herpes.
Och åter igen. Jämförelsen med aids står ni för. Varför ni blandar in andra sjukdomar för att vi inte vill bli smittade med herpes är en gåta.
Att det är så svårt att ta in att en del faktiskt INTE vill ha en sjukdom som kan göra en sjuk i flera veckor och sedan orsaka smärta och sveda var gån man är förkyld är mäkta märkligt.
Ni som absolut tycker att man ska berätta och har en sådan skräck för just herpes; den dagen ni träffar den rätte och vill bilda familj, hur skulle ni då göra om denne har viruset?
#88 jag skulle alltid vilja att vi använde kondom om han var smittad. Vill han ha barn så är han ändå inte rätt för mig då jag inte vill ha barn. Men nu har jag en partner som varken vill ha barn eller har herpes så.
#88 Har träffat den rätte.
Jag har ingen "speciell" skräck för just herpes. Precis som jag inte har skräck för förkylning. Men jag vill inte ha något av det.
tycker inte det är hårt att kräva kondom efter att ha fått herpes, jag har´´´bär på HPV och vet inte om det läker ut, jag riskerar cellförändringar i framtiden och måste ha kondom med nya partners för resten av livet , herpes är mycket utbredd så kondom är bäst , men alla tycker inte så.För många blir det en boja en begränsning
Tycker inte man kan jämföra munherpes med herpes som man har i underlivet, då munherpes dels är så vanligt, och det är ju bara ett munsår. Det är så mycket stigma kring herpes och man skämtar lite om det ibland. Jag visste inte vad det var innan jag vaknade upp en dag och mådde fruktansvärt dåligt. Då hade min partner smittat mig med herpes typ 2 och det hade han inte berättat på de 5 månader jag träffat honom. Jag mådde fruktansvärt dåligt första gången jag hade herpes typ 2 utbrott, illamående, svimmade, smärta nertill, ont i ljumskarna, osv, och kan ha smärta av blåsorna. Så för mig är det ingen tröst med någon som säger att de har munsår. Det är svårt att känna sig helt fri med underlivsherpes eftersom varje människa med lite samvete och som vill ha en bra relation med den man ska var tillsammans med berättar om det. Däremot inte med one- night- stand känns det helt onödigt. Får de inte herpes av mig så får de det av någon annan och man kan begära kondom utan att berätta exakt varför vid ett one- night- stand.
Däremot om man ska vara tillsammans med någon så tycker jag inte att man behöver stressa över kondom jämt, bara om partnern vill ha det för sin skull. Det finns en risk att det smittar även om man själv inte märker av symtom, och då skulle man egentligen kunna säga att kondom inte behövs för att det ändå inte är helt hundra.
Det svåra är att säga till en partner att det inte är farligt. För det är ju inte farligt. Men för den som inte har det vill ju självklart inte få det heller.
Jag tycker inte att man ska göra en person till någon misstänkt för att de har herpes. Jag fick det av den person som var min andra partner i hela mitt liv. Jag stod inte upp för mig själv och bad om kondom.
Överlag så tycker jag ( en personlig åsikt) att folk är så nojiga, inte just bara med att man inte ska dricka ur samma kopp som någon som har munsår, som någon skrev häröver (såklart ska man tänka på det), men det är mycket som folk nojar över som aldrig händer.
Det som är viktigt att tänka på och som kan störa sex är att man inte kan ta på ett ställe och sedan på ett annat hur som helst. man får väl ha en handsprit att använda.
Att ha underlivsherpes kan bli problem när man ska föda barn. Då blir det eventuellt kejsarsnitt. Men min upplevelse är att läkare och kuratorer ser olika på det här, och det en läkare säger är inte samma som vad en annan säger. Sedan beror det på vad man har som norm för sig själv. Om man letar efter en stadigvarande partner så tänker man kanske på ett sätt, och om man är singel och trivs med det på ett annat.
En kurator sa till mig en information som hon hade lärt sig för 10 år sedan. den var inte aktuell. Så det är inte helt givet att man kan lita på avd kuratorer säger heller. Är min erfarenhet.
Men sjukvården idag bör vara så utvecklad att herpes inte är ett stort problem vad gäller det.
"Jag hade nyss kräksjukan, men idag har jag inte spytt så det är lugnt" Jag hade ändå inte delat samma toalett om jag inte var tvungen, precis som att jag inte hade haft oskyddat sex om jag inte ansåg det vara värt det Sen tycker jag att det är en självklarhet att ha kondom vid ny sexuellkontakt, könssjukdomar är aldrig roliga. Jag hade aldrig problem när jag fick det, men det var inte roligt att behöva förklara för min dåvarande pojkvän att han antagligen har klamydia eftersom jag hade oskyddat sex med någon strax innan vi träffades Jag tycker dock att det ska gå åt båda hållen, det är ju inte svårt att fråga "har du haft munherpes? Jag är lite rädd för att få det", och det är inte svårt att säga "jag hade utslag för ett tag sen som jag misstänker var herpes" Men det är min åsikt såklart
Medarbetare på Skor iFokus