Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 652 ggr
[SharpMissy]
2007-10-02 23:28
0

Den "gråa" vardagen...

Så vad har vi? Oktober månad. Ruggigt väder och en vanlig sketen tisdag. Överhopad på jobbet, sommaren regnade bort, långt till julmånaden, ännu längre till våren. Bara en regnig, kall och ruggig vinter att se fram emot. Låter det lockande? Inte särskilt.

Vardagens ekorrhjul tar vid. Äta, jobba, sova, runt runt runt.

Det är under de här månaderna jag försöker ta fäste på det lilla i tillvaron. Känslan av att mysa under en filt. Skenet från ett stearinljus. Glädjen i att stå och förbereda maten. Lugn och ro under de timmar man har hemma, innan nästa arbetsdag börjar.

Karin Boye skrev en bra dikt om det där:

Små ting
Orkar du inte ett steg mer
 inte lyfta ditt huvud
dignar du trött under hopplös gråhet
tacka då nöjd de vänliga, små tingen
tröstande, barnsliga.
Du har ett äpple i fickan
en bok med sagor där hemma 
små, små ting, föraktade i den tid
som strålade levande
men milda fästen under de döda timmarna.
Ur diktsamlingen "Moln"

Jag försöker leva så. När allt bara känns så trist. Då ser jag de små ljuspunkterna att glädjas över. Det kan vara ett glas vin på fredagen. En chokladbit. Sitta vid köksbordet och måla i målarböcker med barnen.

Hur gör ni för att överleva de tristaste dagarna?

[Vargnatt-]
2007-10-02 23:50
0

Så har jag levt i flera år nu, annars hade jag aldrig klarat mig igenom perioden då jag mådde som sämst. Jag kan le när jag ser en hund få förbi, ett barn som ler, om löven faller ner från träden och jag tycker det är fint, en bra bok och massa annat :)

Karmatarerskanise
2007-10-03 00:13
0

Jag tänder en massa ljus, äter gott, umgås med familj och vänner.

Åker många bilutflykter med killen :)

Myser med hunden (de få gånger han vill)

[Sajberlena]
2007-10-03 01:08
0

Sätter mig vid köksbordet, kokar för svagt kaffe, vägrar tända några lysen alls, tänker på krig och svält och suckar över världens elände…

Bara SKOJAR!!

Nä, jag drar på mig mitt så omskrivna knallröda regnställ, gummistövlar och proppar en bra MP3-bok i öronen (ja, jag stoppar ju hörlurarna i öronen, inte boken) och så tar jag vuvven och så travar jag ut i skogen! Njuter av alla färger och dofter i skogen (gråa dagar blir betyyyyyydligt mindre grå i skogen, där sprakar alla färger som finns!). Gråa vardagar finns bara med ögonmått mätt - i sinnet trollar man bort dem hur lätt som helst!

Annette
2007-10-03 01:20
0

Jag tycker det känns rätt okej fortfarande. Roliga saker varje helg att se fram emot.

abbis
2007-10-03 01:23
0

Vardagen blir vad man gör den till *L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[mingdie]
2007-10-03 08:22
0

Vi har ett sätt att komma bort från den grå regniga vardagen när man känner sig lite trött och det kanske bara är tisdag. Hela familjen går ner till den lokala puben och tar en öl. Där finns alltid fok man känner från området som man kan snacka skit med en stund. Kanske man känner sig lite lat för att laga mat så man beställer in lite mat. Ett par timmar senare går man hem och känner sig genast gladare.

Eddie

Gullan402
2007-10-03 10:20
0

Konstigt nog njuter jag av hösten… är nog lite knäpp… men givetvis hatar jag höststormar o ösregn (som bara kan vara mysigt när man sitter inne i stugvärmen o har eldat ordentligt)
Men jag älskar alla vackra höstfärger o mkt promenader blir det mellan regnen… vovven älskar det.
Fånga dagen o lev här o nu o se det fina i det enkla.
(Men depp kommer sen när den förbannade snön kommer med TUNG blötsnö att skotta i min jobbiga backe.)

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!