Bilder på gamla ex?
Hej. Detta är inget jättestort problem egentligen men kan ibland känna mig lite förvirrad och " ledsen " över en sak. Känner väl mest mest bara för att skriva av mig och fö höra era åsikter. 3 månader efter att jag träffat min tjej och vi var tsm så märkte Jag att hon hade kvar en bild på sitt ex på instagram. Ska väl inte förneka att jag tyckte det var märkligt och respektlöst mot mig. Det är min åsikt. Jag var fundersam över varför hon ens hade kvar den med tanke på att hon var med mig och hon hatade honom så som hon uttryckte sig. Jag gillade bilden på dem två för att hinta henne lite. Men hon sa bara att det var konstigt att jag gillade den. Dagen efter så frågade jag henne vad hon skulle tycka om om jag hade bilder på mina ex på ett så öppet ställe där alla kan se… Då föll poletten ner… Men hon har fortfarande kvar bilder på ett annat ex på Facebook där hon förklarar sin kärlek till honom och dylikt… Vi har redan diskuterat det och hon sa att hon skulle ta bort dem. Hon tog bort ett par stuckna men inte alla. Jag bryr mig inte om killen sådär . Skulle jag träffa honom skulle jag självklart vara trevlig osv förutsatt att han var det mot mig också:) Jag vill inte ta upp det här igen , börja bråka om en sådan sak igen! Och jag vill inte Heller kontrollera henne hade föredragit om hon kanske själv kunde tänka längre än näsan räcker… Hon har tio bilder på sina ex där hon Kallar honom för sin älskling och dylikt. Men hon har knappt en bild på mig som är hennes nuvarande pojkvän… Känns lite oschysst och märkligt tycker jag. Och jag undrar verkligen hur hon skulle känna om det var ombytta roller… Tack för mig.
Jag tycker lite att det som har varit har varit. Både jag och partners har glömt att ta bort bilder från diverse sociala medier eller så har vi helt enkelt inte brytt oss. Det var förr och det vet vi båda om.
Nu är det kanske märkligt att hon inte velat ta bort bilder om hon hatar killen. Jag är inte vän på något plan med något av mina ex och inget slutade bra, därför ser jag ingen vits i att ha kvar någon bild. Jag vill bara inte det. Men skulle min sambo vara vän med ett ex eller att det slutade helt okej och att han har kvar en bild skulle det inte störa mig.
Menar du att par som varit gifta och kanske har massvis med bilder på varandra i fotoalbum och dylikt ska ta bort dem när de träffar en ny? Vet inte vad du har att vara orolig över - Om det är det du är. Vad är det exakt du tycker är oschysst? Det hör ju till hennes historia i vilket fall.
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
#0: Jag tycker att du ska sluta fundera över det där. Det leder inte till något bra. Hon har haft ett liv före dig. Var glad att det är du och hon som är tillsammans nu och tänk på roliga saker i stället.
Håller med #2 men förstår ifall du tycker det är jobbigt. Men sociala medier är väl ändå till för att man ska kunna följa någons liv & det är inte så att om jag byter skola tar bort alla bilder på gamla skolan? Det är inte samma sak som ett ex, men förstår du hur jag tänker? Jag tycker att det är en sak från tidigare i hennes liv, men bara för att hon är med dig nu betyder ju inte det att hon inte varit med honom. Även om hon säger att hon hatar honom nu har han ju en gång betytt mycket för henne & betyder säkert fortfarande något för henne. Jag har också ex jag hatar men utan den delen av mitt liv så hade jag ju inte vart den jag är idag. Jag tror inte du behöver fundera så mycket på det här, hon är ju med dig nu & det är ju som sagt hennes EX, inget att nörda in sig på liksom. Lev i nuet med henne & vad spelar det för roll om hon har bilder från livet innan dig? Lägg ut lite bilder på er tillsammans på din facebook eller instagram & visa världen hur mycket du tycker om henne. Lovar att hon kommer känna sig underbart älskad & kanske känner att hon också vill visa världen då. Men som sagt, det är inget jag tycker du behöver lägga så mycket energi på :)
// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara
Jag tycker du hakar upp dig för mycket på detta. Alla har bagage med sig.
Jag har såna bilder kvar på Facebook m.m. jag också, på föredettingar. Varför ska jag ta bort dem? Det där är ju en del av mitt liv, av min historia. Ett par av dem är dessutom några av mina bästa vänner.
Att det inte finns så mycket på dig/er - det kan du väl själv vara med och påverka? Håller helt med #3 där.
Nej vet du, sluta lägga energi på det där. Det är överdrivet och det leder inte till nånting bra om du envisas med det.
Håller med #2.
Jag och mitt ex delade många år tillsammans. Jag varken vill eller orkar gå tillbaka och radera allt. Du får acceptera att det fanns någon innan dig.
Ja, det var konstigt av dig att gilla den bilden, det håller jag med om!
Men det tillhör det förflutna och det får du acceptera.
/Christine
Fast jag tolkade det som ts menade att hans tjej skrev kärleksförklaringar, kallade exet för älskling osv I NUTID?
Men var det alltså historia? Ja då kanske man inte går tillbaka o raderar allt.
Nej hon kärleksförklaringen inte honom NU hehe absolut inte… Alltså jag accepterar personerna osv. och jag accepterar att det är det förflutna och just för att det är det Förflutna så tycker jag att man kan ta bort samtliga av bilderna på sitt ex … Liksom varför finns det bilder på han men inte på mig? Är det ingen som kan förstå hur jag tänker? Är det verkligen så fel att tycka att hon kan ta bort dem och istället ta bilder med mig eller något…
Nu är jag inte med på facebook och liknande sociala medier men jag har ju samlat på mig en massa fotoalbum under 17 års tid och jag kommer aldrig att göra mig av med dem oavsett vad som händer mellan oss.
Att du håller på och påpekar och vill styra hennes internetsiter och dyl är inte gynnsamt för något förhållande och hade ni bara varit ihop i 3mån när du började är det väl inte konstigt om hon inte lägger upp några bilder på dig själv skulle jag blivit lite mer osäker på om detta är killen för mig ifall han snokar på min facbooksida etc. och vill bestämma vilka bilder jag ska ha där. Då skulle nog jag avvakta ett bra tag och se va det är för typ jag blivit ihop med egentligen och ifall det är en svrtsjuk och kontollerande person.
Jag skulle aldrig be min pojkvän att ta bort bilder på hans ex från facebook/etc och jag skulle tycka det var ganska löjligt om han bad mig göra det. Jag vet ju redan att han älskat någon annan förut, så det spelar inte direkt någon roll om det finns "bevis" för det någonstans. Om jag inte litade på att han älskade mig nu så skulle jag inte vara tillsammans med honom.
#8 Nej jag förstår inte.
Du vill radera en del av hennes liv. Det går inte.
Sen förstår jag att du vill vara med på bilder, självklart! Varför är du inte det?
#8 - jag kan förstå hur du tänker men håller inte med.
Menar du att hon inte har en enda bild på dig/er? För i så fall så kanske inte fotar varandra så mycket?
Och sen det här med att tro att hela livet existerar på sociala medier är ju bara löjligt! Det ni gör tillsammans, betyder det ingenting?
/Christine
+Man måste inte hålla på och basunera ut på internet och visa bilder, min man har inte facebook eller nått annat heller men inte är jag sur för att han inte hängt ut en massa bilder på mig på internet så ev. bekanta kan se, snarare tacksam jag vill kunna styra själv vilka bilder som finns på mig där. Det funkar bra ändå och vi har snart varit gifta i 1år, jag har en facebooksida men det är mest bilder på mig där + blommor, varför ska jag hänga ut min familj där? De som är riktiga vänner kan ju träffa oss i verkligheten.
#12 handlar inte om att RADERA någon del av livet. Handlar om att ta bort bilder på Facebook med folk som man har haft ihop det med FÖRUT som man inte längre är med och bilder som inte har någon anledning att finnas där längre.
#15 men det är ju en del av hennes liv! Är det inte anledning?
Varför är du inte med på bilder?
Vad är det för bilder hon har kvar på sina ex då? Är det bara vanliga bilder där dom gör vanliga saker eller är det rena puss- hångelbilder?
Facebok är som ett gammalt album det är fullt av minen, man kastar inte gamla minnen hursomhelst. Alla vuxna människor har en historia och tidigare förhållanden med andra, min man har varit gift tidigare och skulle han vilja ha några bilder framme hos oss med sin förra fru på så får han det, även om ett förhållande tar slut på ett dåligt sätt kan det finnas tider och minnen som är glada och som man vill behålla. Det är inget fel behålla goda minnen från tider som gått samtidigt som man skapar andra nya glada minnen med andra.
Upprepar också att jag hade blivit rätt orolig och osäker på en partner som snokar och vill jag ska radera saker ur min historia och inte hade jag lagt ut några bilder på en partner som gör mig osäker. Jag hade föredragit att vänta med att lägga ut bilder tills jag kände mig trygg i förhållandet. En partner som vill bestämma vilka delar av ens historia man får ha kvar och dyl. vill ju inte jag skylta med inför andra.
Jag skulle alldrig gå tillbaka och "censurera" min fb. Det som varit har varit och det står jag för. Om jag skulle vara förälskat i "Pär" nu så ändrar det ingenting på vad jag kände för "Pelle" förra året. Nu är det nu, då var det då.
Vi kommer nog för evigt att vara oense . Vi är olika helt enkelt. Spelar ingen större roll egentligen. Jag tittar på henne och är glad över att hon är min idag … Jag ville mest höra lite hur ni andra tänkte osv.
Om hon satt och tittade på bilderna ofta eller om hon bar dem med sig i plånboken eller laddade upp dem på nytt på nätet så skulle jag kunna förstå att du blir sårad. Men inte av att hon har gamla foton kvar som hon laddade upp innan din tid… Både jag och min pojkvän har bilder på våra ex på diverse sidor på nätet. De enda vi tagit bort är fotona vi bar i våra plånböcker då det är mer personligt… I plånboken vill man ju ha den man älskar för att känna att man har den nära när den inte är med en. Jag skulle aldrig, ALDRIG låta en partner styra mig till att radera mina gamla minnen (foton) oavsett vad de föreställer. Som många andra här så har man ju haft långa förhållanden och även om det är slut för att man inte var rätt för varandra så vill man inte radera de bilderna och minnena av tiden som varit. De påminner inte bara om de bra upplevelserna man hade med sina ex, utan även om de sämre som gjorde att de blev just ens ex och inte längre ens partner. :)
Jag och min kille har varit med om väldigt mycket. Han var otrogen och sprang sen också efter ett av sina ex. Efter allt det så förstod han att det kanske var en bra idé att ta bort bilder som han hade på henne och honom på facebook. Innan jag fick reda på otroheten så gjorde det mig inget att han hade kvar bilder på dem tillsammans, förutom puss puss bilderna, de ville jag att han skulle ta bort i ett tidigt skede.
Så länge det inte finns gullegull bilder så ser jag annars inte något problem. Dessutom kanske hon har en så pass många bilder att hon kanske har missat en del? Det tar faktiskt tid att ta bort bilder från sociala medier och i vissa fall kanske man även har blivit taggad, att det inte ens är hennes egna bilder.
Det är ju fint om du försöker prata med henne om sådant som du stör dig på men ta upp det på ett lugnt sätt så hon inte känner sig attackerad.
Om du vill ha bilder på er tillsammans så borde inte all ansvar ligga på henne. Se till att det blir bilder tagna på er själva. I hennes tidigare förhållanden kanske hennes ex var den drivande kraften till att bilder togs?
Med min första pojkvän som jag var tillsammans med i över 10 år finns knappt några bilder. Med min andra kille som jag inte varit tillsammans med länge, så finns det en massa bilder på. Det betyder inte på något vis att jag inte älskade min första pojkvän.
Jag förstår din känsla, men jag håller inte med om att någon människa skall börja radera bilder man råkar ha på instagram eller facebook, twitter och sådan bara för att man får en ny partner. Du kan inte avkräva det av någon människa, men du kan självklart fråga om personen du är ihop med kan vara snäll att göra det ändå. Men du kan inte avkräva något sådan. Jag tycker du hänger dig upp i detta onödigt mycket och lägger otroligt mycket mer i det än det som finns där, du gör det nog mer besvärlig för dig själv med att göra så än det hela behöver vara. För mig låter det dessutom som att bilderna du har hittat inte var något storkyssande bild eller motsvarande, förutan det att hon skrev om sin kärlek till den kille hon var tillsammans med just när hon skrev texten. Jag kan förstå att texten nuddade lite smärtsamt i magen, men det är ju inget hon har skrivit nu.
Jag tycker det var en riktig udda handling att gå och trycka gilla på en bild för att "hinta", om min nuvarande skulle gjort det hade det inte alls varit någon hint till mig att jag borde ta bort någon bild så där förstår jag verkligen inte hur du tänkte. Varför frågade du inte bara om hon vill ta bort bilden när du såg den i stället? Du kan inte hålla på att hinta på så vis och tro att hon förstår vad du vill uppnå, folk är inte tankeläsare och fattar inte vad din mening var med sådana otydliga handlingar.
Min kille har massor med bilder från sina resor på facebook. Jag kikade nyfiken på de några månader efter vi började flirta, och hittade bilder på honom och hans dåvarande flickvän där de höll armarna runt varandra och poserade med papegojor på varsin hand, och hålla hand bilder, en bild där de pussades osv osv. Normala familjefoton-bilder man lika väl kunde hittat i ett gammalt fotoalbum. Skulle aldrig falla mig in att begära han skall radera dessa kort. Han är ju ändå med mig nu, och det är förtid. Det stör mig inte alls att veta han har haft andra tjejer innan mig. Det är ju innan mig och berör inte vårat nuvarande liv. Han talar även med den samma exen på facebookchatt inemellan, besvär inte mig det heller. Fakta är att dessa är hennes ex. Hon är med dig nu. Uppskatta det istället för att hänga dig upp på bilder på sociala medier, det tror jag gör ditt liv med hon så mycket bättre.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
MR Tony
Har du något ex?
"bilder som inte har någon anledning att finnas där längre." Alltså… nu tycker jag du överreagerar nåt otroligt mycket.
Släpp det. Lev i nuet istället. Annars är risken att du hamnar där du med, bland de där bilderna "som inte har någon anledning att finnas där längre"…
Om man hatar någon vill man väl inte skylta öppet med gamla känslor? Jag rensade FB på parbilder på mig och mitt ex innan jag började dejta igen. Typ när vi kramas och ser romantiska ut. De där vi råkar sitta bredvid varandra på samma fest fick vara kvar. Sedan har jag egna album (både digitalt och i på papper) som jag inte vill slänga. Våra bra stunder vill jag inte radera helt och hållet. Jag tycker det är stor skillnad på vad som är okej att visa upp på sociala medier och vad som är okej att behålla för sig själv.
#26 För mig ringer det en varningsklocka om en person jag dejtar skulle börja opponera sig mot mitt tidigare liv och de personer som ingått i det.
Sånt får man liksom med på köpet. Klarar man inte att se bilder på när jag kramar en fd partner då har man saker man behöver jobba med, med sig själv.
#26 Hatar man någon borde man nog ta tag i det innan en ny relation.
#27,28 Enligt TS säger flickvännen privat att hon hatar sitt ex., men kvar på sociala medier har hon gamla kärleksförklaringar… För mig låter det jätteskumt, som att gå runt med en gammal förlovningsring på sig trotts att man träffat någon ny. Det handlar inte om att radera minnen utan vilka delar av sitt liv man väljer att visa upp.
Nej har några missuppfattat mig aningen. Hon idag alltså inga bilder kvar på han som hon " hatade" utan på ett annat ex bara… Men alltså som sagt det är inget som jag går omkring och konstant stör mig på. Bara ibland jag tänker lite i dem banorna oftast i samband med bråk och dylikt… Som EM sa så ser jag det inte heller som att radera minnen eller händelser av ens liv , det kan man ändå inte. Men det kanske handlar lite om vad man väljer att visa upp. Precis som EM sa:) Hur som helst så är min tjej med mig idag och jag är väldigt stolt över att ha henne i mitt liv. Men kan väl ibland tänka att hon kanske inte riktigt känner samma… Men å andra sidan så är jag aningen duktig på att koka ihop en del tankar:):)
Jag lägger visserligen sällan upp bilder på Facebook men har flera bilder kvar i datorn på gamla pojkvänner. Har aldrig kommit på tanken att det skulle vara konstigt, inte ens när det gäller exet jag har allt annat än glada minnen av. För mig skulle nog att sitta och sortera bort bilder i efterhand innebära mer känslor än att låta det vara.
29# Jag har min gamla förlovningsring på mig fast på höger ringfinger då den för mig endast är en fin ring jag lagt ut en massa pengar på. Inget konstigt med det. :) Det som står inuti syns ju inte utåt. Och angående att hata ett ex. Kan ju vara så att man vill ha kvar bilderna ändå för att påminnas om de bra stunderna man hade, eller för att påminnas om hur snett saker kan gå. Nu låter det ju dock som att bilderna inte var på ett ex hon hatade, men jag ser ändå inte varför det skulle vara konstigt att låta såna bilder ligga kvar i det förflutna. Det är ju ändå där de hör hemma. :)
Hade jag varit din tjej hade du blivit ett ex snabbare än kvickt.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
"vad man väljer att visa upp"… Nej, jag håller inte med om det heller.
Jag tror inte det handlar ett dugg om att "visa upp". Det handlar om att så var hennes liv, där och då. Punkt.
Om du går och tänker att hon inte känner för dig som du gör för henne, pga dessa bilder (?), då har ni problem att ta itu med. Eller snarare: du har. Det låter som att du är väldigt osäker i dig själv, något du behöver jobba med annars kommer du alltid att ha såna här tankar, oavsett vem du är tillsammans med.
Man kan sätta andra "finare" ord på det, som du försöker med, men vad det handlar om är ju svartsjuka. plain and simple.

Ja ren svartsjuka som inte är ok. TS, du säger att det kommer upp när ni bråkar, drar du ofta upp saker som är irrelevanta för den aktuella diskussionen då ni bråkar? Som vanligt är rådet att ta tag i din svartsjuka en gång för alla. Det finns jättebra hjälp att få, du borde verkligen ta den.
# 35 det var väl en rätt så onödig kommentar. Så du kan väl vara tyst. Om jag drar upp irrelevanta saker vid ett bråk? Möjligt. Om man säger så här. Vid ett långt bråk så kan jag ibland glömma vad man började bråka om. Men det blir liksom som ett snöboll som sätts i rullning . Bråken växer osv… Jo det är väl svartsjuktbeteende att störa sig på gamla bilder osv… Men nu är det ju inte så att jag går och stör mig på det speciellt mycket alls… Jag mest bara undrade vad folk tyckte om ämnet i sig. Har inte så många vettiga vänner att prata med gällande dessa frågor och tycker ändå att det är väldigt kul och lärorikt att diskutera relationer och olika värderingar… Jag personligen skulle ha tagit bort mina bilder på ex om jag träffade någon ny. Dels för att jag kan tycka att det är respektlöst mot min nuvarande och sedan tycker jag inte heller att dem bilderna har något att göra på min Facebook , min mobil eller vad som. Är jag helt klar med en person så raderar jag denna … Förstår att ingen annan delar min åsikt men så alla förstår så är det MIN åsikt. Och det är ingen fel med att tycka olika.

Jag har gamla bilder på mina ex eftersom dom är en del av mitt förflutna, samma med mannen. Vi har minnessaker båda två, nedpackade visserligen. Men jag skulle inte göra mig av med dom och skulle aldrig kräva att han gör av med nallar och kort.
Det är vårt förflutna helt enkelt.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Tycker inte det är konstigt med bilder på gamla ex alls. Han har ju varit en del av mitt liv tidigare så klart att det finns bilder och annat sedan den tiden kvar. Tycker du överreagerar TS släpp det och fokusera på här och nu.
Självklart har du som TS, rätt att ha en åsikt men du bestämmer inte över min eller andras rätt att uttrycka våra åsikter.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag har också bilder på gamla ex. Nu var det före Facebook, så de sitter framför allt i gamla fotoalbum, som jag har många av eftersom jag har tyckt om att dokumentera och bevara mitt liv. Här och där i albumen sitter det uppenbara parbilder och nånstans tror jag det ligger en snubbe med bar överkropp i en säng. Jag tittar nästan aldrig på fotoalbumen och min man tittar definitivt inte på dem, men de är en del av mitt liv som jag har levt. Han läser inte mina dagböcker heller, där står det garanterat saker om andra som jag har varit kär i. Jag tänker inte radera det som varit mitt liv och gjort mig till den jag är, men jag sitter inte heller och vältrar mig i det varenda dag.
Facebook är lite annorlunda eftersom det är offentligt, och jag skulle förmodligen ta bort de värsta hångelbilderna (om jag hade haft några) efter att en relation tog slut. Däremot bilder där vi står/sitter bredvid varandra skulle jag inte ta bort bara därför. Bilderna visar ju något jag var med om, och de personer som var där de var där.
Sluta fundera över det där. Jag var precis som du när jag gick in i mitt första förhållande, allt som hade med hans ex att göra skulle bort! Nu när jag träffat en ny kille så bryr jag mig inte alls om att han har bilder med sitt ex på facebook då jag har en helt annan syn på det hela. Även jag har bilder och jag har faktiskt inte ens orkat bry mig om att ta bort dem, och sen är frågan varför? Det är ju saker som hänt och dåtid som allt annat man lägger upp på facebook som man kan se tillbaka till.
Varför ska jag sitta och radera minnen för att det kommer en enda människa och säger att detta är ditt ex och ska inte finnas där.
Då hade den killen blivit ex utan pardon.
Man kan ju inte hålla på och bestämma vad andra ska göra.
Trodde din svartsjuka hade lugnat sig, men hade fel ser jag.
Tar inte detta otroligt med energi? Att försöka styra en annan människa och gå och irritera sig på skit.
Lär dig istället att kanske få med självkänsla och gör något av svartsjukan, det är inte attraktivt.

Memento mori

Medarbetare för Julen