Bästa vän med sitt ex
Jag har innan vi blev tillsammans varit öppen med att jag inte tror på vänskap med ex. Kan tillägga att vi precis inlett relationen på distans just nu) Det är en sak att träffa på varandra och småprata lite, men inte umgås. Är också en annan sak om man har gemensamma barn. Han själv har sagt att han inte tror på vänskap av motsatt kön och att han inte skulle gilla om jag umgicks med mitt ex. Men enligt han så är dom nära nära vänner och han vill inte ge upp den vänskapen för nåt. Alla får vi ha olika syn på kärlek och vänskap men jag personligen ser kärlek som starkare band än vänskap med ett ex.. Jag förstår verkligen inte varför det är så svårt att "släppa" henne om man ska uttrycka de så? Vad tycker ni? Jag blir så osäker bara.
||My Love For Animals Is Immortal||
Jag har själv varit i samma sits, att ens käresta är vän med sitt ex men att man själv inte får det för då är man dum och de blir svartsjuka.
Har inga direkta råd att ge, jag avslutade min relation för att deras vänskap tog över förhållandet tillslut.
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Det är väldigt svårt för mig att släppa vänner när det inte finns någon anledning. Skulle aldrig sluta vara vän med mina ex bara för att min nya är svartsjuk. Och jag skulle absolut inte hindra den nya från det heller.
Din partner kör ju med dubbelmoral.
Är jag svartsjuk då menar ni? Jag tycker dom kan vara okej med varandra men inte umgås. . Är jag verkligen svartis då? Jag tycker bara han säger emot sig själv lite.
Jag är av samma åsikt som dig TS. Ex är ex och jag har aldrig sett det här med att fortsätta vara nära vän med ex i min omgivning, därför ser jag också andra band som starkare än vänskap med ex.
Däremot förstår jag att andra lever annorlunda än mig och att det kan fungera bra för många att vara vänner med ex. Dock verkar det inte fungera för er, för din kille kan väl inte tro att han ska kunna vara vän med sina ex och du får inte träffa dina. Där är det största felet.
#3 Vad finns det annars för anledning att inte vilja att ens partner är bästa vän med sitt ex annat än svartsjuka? 🤔
#5 Förstår hur du menar, såg det inte själv som svartsjuka men antar att det är så :p
Ser absolut inget fel med att vara vän med sitt ex, känns mer som att du inte litar på honom. Tillit är en väldigt viktig faktor till att allt skall funka mellan er.
Samt som någon annan nämnde, han kör även på dubbelmoral, förståeligt om du inte skulle lita på honom då.

Ja du är svartsjuk om du inte tycker att det är ok att han umgås med sitt ex. Han är dessutom väldigt konstig som inte vill att du ska ha kompisar av motsatt kön. Inte ok! Ex kan vara underbara vänner. Man gör slut då kärleken dör, inte nödvändigtvis för att de är människor man vill vara utan.

Jag umgås med två av mina ex. Den ena umgås även min kille med. Det andra exet träffar jag och fikar med ngn gång ibland och det är alltid lika grymt att prata med honom. Han känner mig bättre än de flesta och jag vill inte vara utan honom i mitt liv, trots att jag inte vill vara romantisk med honom. Båda exen har underbara nya flickvänner som jag gärna träffar. Den ena flickvännen har tom rykt ut akut och skott en av mina hästar :) Min kille har två ex som jag tycker mycket om. Vi umgås båda med dem och deras nya partners.
Problem uppstår bara om man inte litar på varandra, och då har man andra problem…
Jag menar inte att han ska be henne fara å flyga för min skull , absolut inte. Men jag känner mig inte bekväm att dom umgås på egen hand. Jag har pratat med honom om detta nu och han säger att han förstår min reaktion och att han själv tycker situationen är konstig. Jag fråga vad han skulle tycka om det var omvänt, det skulle han inte gilla men verkar ändå inte vilja förändra situationen för att få det att funka för oss. Det är där mitt frågetecken kommer in - jag personligen skulle välja min nuvarande kärlek över gammal, alltså göra det som krävs för att vi ska funka. Vill understryka - dom kan vara vänner, men inte umgås på egen hand. Skulle vi alla bli nära vänner eller att hon skaffar en ny kärlek så skulle jag förmodligen se det på annat sätt men i nuläget får jag ingen hum om det.
Först och främst, som så många andra sagt redan. Det är en jäkla dubbelmoral att säga att du inte får ha vänner av motsatt kön om han själv är det, oavsett om det är ex eller inte. Men om ni nyligen inlett er relation, på distans dessutom, så har jag full förståelse för att han inte vill sluta umgås med vänner för din skull ÄN. Jag skulle åtmistone inte göra det innan jag visste säkert att det kommer bli ett långvarigt förhållande, om ens då.
Jag skulle varit skeptisk till att han umgick med sitt ex, men ENBART på grund av att han säger till dig att du inte får, och att han säger att han inte tror på enbart vänskap mellan olika kön. Med det sagt så är min allra bästa vän ett ex. Vi har barn ihop, men det är över 13 år sedan vi gjorde slut, och jag har haft flera pojkvänner efter det. De pojkvännerna har helt enkelt fått acceptera att mitt ex är min bästa vän och att vi umgås dagligen. Funkar inte det för nya killen så släpper jag honom. Vänskap är viktigare än ett förhållande där man ändå inte litar på varandra, enligt mig.

Den sekund man säger till sin partner vem de får umgås med, har man gjort bort sig. Att be någon välja bort en vän, för det är vad det är, är illa, väldigt illa.

Det som gör att relationen inte funkar är svartsjukan, inte vem folk umgås med.
Fattar inte varför flera här anser att TS kille kör med dubbelmoral. Det enda jag sett är att han uttryckt att han "inte skulle gilla" om TS umgås med sitt ex eller har manliga vänner. Ingenstans har jag sett att han förbjudit henne att umgås med dessa personer. En känsla av obehag när ens partner tillbringar tid med andra personer av motsatt kön på tu man hand är väl helt naturligt i början av ett förhållande innan man är väldigt säkra på var man har varandra? Är ju stor skillnad på att uttrycka att man inte skulle gilla något och att förbjuda det.
Klart man inte ska behöva avsluta en nära vänskap bara för att man tidigare har haft ett förhållande med personen, men man måste ju även ha förståelse för att ens partner tycker detta är jobbigt och visa hänsyn, förståelse och acceptans för dessa känslor.
#14 Att utrycka ogillande för något och sedan göra det själv är dubbelmoral.
#15 Så om jag nu skulle umgås med ett ex som är en nära vän så är det dubbelmoral att känna obehag när min partner gör detsamma även om jag accepterar att hon umgås med honom och har förståelse för att hon vill behålla killen som nära vän trots en ny relation? Självklart skulle jag ju omvänt visa förståelse för om hon kände obehag över att jag umgicks med mitt ex också i det läget.
Kan inte se dubbelmoralen här faktiskt!
#16 Ja det är dubbelmoral att uttala detta när man själv sysslar med det. Antingen är man tyst eller så slutar man själv med det.
#17 Så man får inte vara ärlig med sina känslor om man tycker att man har rätt att göra på ett visst sätt trots att det uppstår vissa negativa känslor hos sin partner genom detta? Verkar ju till och med vara TS som frågat honom om hur han skulle känna om det var tvärtom så vad skulle han då ha gjort? Vägrat svara eller ljugit om hur han känner i liknande situationer?
Tycker själv man måste få vara öppen och ärlig med sina känslor inom ett förhållande även om de är ologiska eller om de beror på saker som man måste lära sig stå ut med. Skulle knappast själv kunna kräva att någon slutade umgås med sin bästa vän bara för att jag kände obehag över detta och jag skulle inte acceptera ett sådant krav åt andra hållet heller. Däremot hade jag gärna velat veta om att min partner kände obehag över situationen så jag kunde visa den hänsyn som trots allt går går även om jag behåller min vänskapsrelation.
Dethär handlar om svartsjuka och tillit. I en bra relation litar man på den andra och man själv är precis på pålitlig som man litar på att den andra är. Då finns inget utrymme eller anledning till oro, svartsjuke eller kontrollbehov. Ett ex är ju lite speciellt på det sättet att det är nån man troligen varit mycket nära och förtrolig med. Och i börja när en har en ny relation så är exet nån man känner mycket bättre än den nya. Kan flrstå att det kan kännas lite jobbigt i början. Men det är upp till varje person att avgöra själv vem man vill och fixar umgås med. Blrjar man vilja kontrollera andras umgånge då är man inne på nåt som inte är friskt.
Dethär handlar om svartsjuka och tillit. I en bra relation litar man på den andra och man själv är precis på pålitlig som man litar på att den andra är. Då finns inget utrymme eller anledning till oro, svartsjuke eller kontrollbehov. Ett ex är ju lite speciellt på det sättet att det är nån man troligen varit mycket nära och förtrolig med. Och i börja när en har en ny relation så är exet nån man känner mycket bättre än den nya. Kan flrstå att det kan kännas lite jobbigt i början. Men det är upp till varje person att avgöra själv vem man vill och fixar umgås med. Blrjar man vilja kontrollera andras umgånge då är man inne på nåt som inte är friskt.
#21 Beror ju rätt mycket på hur och i vilket sammanhang han uttryckt det tycker jag.
Har hans sagt att han generellt tror att det är svårt att få vänskap att fungera bra och utan massa problem med någon av motsatt kön och att man därför bör vara mer försiktig eller undvika detta kan han ju fortfarande tycka att det finns undantagsfall.
Har han däremot sagt att han "aldrig någonsin" tror att vänskap med en person av motsatt kön skulle kunna fungera bra tycker jag också att det känns extremt konstigt att han fortfarande har en sådan.
#22 Nu står det inte att han sagt så. Du lägger till saker som aldrig skrivits. Det står att han inte tror på vänskap mellan två personer av motsatt kön. Trots detta är han vän med sitt ex.
Varför lägger du in tolkningar istället för att läsa det som står?
#23 För att folk inte brukar skriva "exakt samma sak" som faktiskt är sagt utan mer deras egna tolkningar och en sammanfattning av det som är sagt. Dessutom är det väl ganska relevant i vilken kontext det hela är sagt då citat ryckta ur sitt sammanhang kan komma rätt långt från vad personen egentligen menade just där.
Att inte tro på vänskap mellan två personer av motsatt kön kan ju innebära bland annat en tro på att det är mycket svårare att få det att fungera och att man därför inte tror på det generellt.
Det kan ju också betyda det som du verkar tro att han menade. Alltså mer i stil med att han tror att det är totalt omöjligt med den typen av vänskap.
Hur som helst tycker jag inte att det framgår utan att man vet mer om hur och när han gjorde detta uttalande.
Jag tror att det betyder det han sade.

Att min sambo är vän med sitt ex tycker jag är helt okej, dom sms:ar en hel del och har träffats utan mig också. Men hade han sagt att jag inte fick vara vän med mitt ex så hade jag blivit fundersam till anledningen.
Varför ska det vara olika regler för två partners i samma förhållande? Hade han inte tolererat att jag var vän med mitt ex hade jag förväntat mig att han inte var vän med sitt heller. Annars är det dubbelmoral enligt mig, göra ett och säga ett annat.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Igår var min kille ute med sitt ex, de stötte ihop med mitt ex och sen drack alla öl :p själv låg jag hemma och tittade på film. Som det ska vara.
Jag är bästa vän med mitt ex, och min pojkvän ogillade det i början. Men sedan så märkte han hur mycket min bästa vän betyder för mig och nu är det inga problem längre. :) Jag har en otroligt förstående pojkvän också som jag älskar över allt annat
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
En av mina ex, som jag bodde med, är min bästa vä. vi umgås när vi har chansen ch pratar periodvis med varandra varje dag, men iaf några gånger i månaden. Vi har varit ihop 3 år, vänner har vi varit sedan 2003. En del vänner har haft svårt för vår relation och påpekat att vi inte kna vara "färdiga" med varandra, men det är vi. Vi har båda två haft flera andra relationer efter vårt, och "vi" är väldigt klara med varandra, rent romantiskt. Här om månaden var jag, min nya pojkvän och hans ex på samma fest, en fest där min pojkvän betalat hennes biljett för att hon skulle ha råd att hänga med (då vi har jobb men inte hon). Det viktiga är inte att man är ex, det viktiga är att man är vänner. Alla relationer slutar inte i vänskap, men en relation som har en vänskap….ser inte varför en eventuellt bra vänskap ska dö ut bara för att de romantiska känslorna gjort det?
Jag är vän med alla mina ex, men har inte en aktiv kontakt med alla.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag fattar det som att du och denna killen aldrig setts? När ni är på distans. Fel eller rätt?
Nå men jag tycker att han kör dubbelmoral då han menar på att du inte får umgås med killar men han ska få umgås med sitt ex som är tjej.
Jag kan samtidigt förstå att han inte vill släppa relationen.
Men tycker det är fel av han att säga nej till vem du får umgås med.
Jag är vän med mina ex, vissa umgås jag med och andra inte. Ser inge fel i detta.
Låter snarare som att du är osäker på vad hon ska göra med din kille. och denna osäkerheten ligger i dig själv och ingen annan.
Om detta hade varit en vanlig tjej, hade du varit lika osäker då?

Memento mori

Medarbetare för Julen
#30 Vi har träffats, och ska igen snart. Jag vet att jag har en osäkerhet och det har jag delat med honom från början. Jag hade en killkompis när jag började träffa min nuvarande och han hade svårt med det och jag kände ofta att stämningen förstördes mellan oss. Han har andra tjejkompisar vad jag vet (dock ej singelkompisar) och det är inget problem för mig, jag tror bara att hela ex och vänskap är ovant för mig då jag inte själv är vän med mina på det sättet, hälsa på varann kan vi göra men vi umgås inte. Han sa att han förstog min reaktion på det hela och att han själv tyckte situationen är udda.