Hur göra med posten efter att sambo stuckit?
Jag och min sambo blev ovänner för en vecka sen så han drog till sitt fd strul i några timmar och på morgonen efter så efter packade han sina saker och någon dag senare fick jag hans nyckel och ett "Du får eftersända min post"
Känner mig inte allt för sugen på att lägga varken pengar eller energi på att fixa så han får sin post, men hur är det rent lagligt? Måste jag fixa kuvert o.s.v. och pallra mig till en postlåda för att posta det till han eller är det hans ansvar att fixa så posten kommer till han?
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Det måste ju ligg på honom att eftersända sin post och hämta det som kommer till dig. Ring posten och fråga.
hoppas ju han har adressändrat men det går väl inte direkt på en dag så posten som skickats ut före men inte hunnit fram kommer ju hit, än så länge 3 brev
Om du kryssar över adressen och skriver Eftersändes och den nya adressen och postar, så får han lösa ut sina brev.
Det är väl hans problem/ansvar att se till så att han får sin post. Så han får pallra sig iväg själv och ta tag i det som behöver göras för att han ska få den. Så jobbigt är det faktiskt inte… Kan ju bli mycket jobbigare för honom om han inte får sin post och får påminnelser osv 😉
Du är inte skyldig till nånting! Det ligger hos honom och i hans intresse att adressändra och hämta sin post.
/Christine
Är ju inte precis så han flyttat till andra sidan landet, utan antar ju att han lär ha vägarna förbi här några gånger tills all post kommer rätt så känns som så irriterande att förväntas serva han.
#7 Du ska definitivt inte serva honom! Vilken jävla stil.
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
Jag hade kryssat över adressen och skrivit "fel adress" och sedan slängt det i postlådan igen.
Säg åt honom att hämta sin egen post och att han får ändra adressen själv. Det var hans val att sticka och då får han faktiskt ta konsekvenserna av det också
Medarbetare på Skor iFokus
Om du vill vara snäll kryssar du över adressen, skriver "Eftersändes: " och nya adressen, och lägger den i närmsta brevlåda. Du behöver inte sätta på nåt nytt frimärke.
Om du inte vill vara snäll lägger du posten i en påse och ställer utanför dörren. 😈
Verkar som han ska förbi imorgon och hämta saker han glömt och mina grejer som råkat följa med så då får han väl ta posten å bli informerad att det är hans ansvar att se till att han får den!
å nu fick jag veta att han inte alls har adressändrat än utan "gör det sen för har besök nu"
#13 jag hade sagt att jag lagt hans post i en påse och när den blir full slänger jag den. Vet dock inte hur lagligt det är…
Jag hade lagt posten på uppfarten eller trappen under en sten, så får den väl antingen hämtas eller kastas. Men mycket mer energi hade jag knappast slösat på den saken i den situationen.
Med tanke på hur han hanterade situationen och bara drog så känns det som att du inte är skyldig han något (en annan sak om relationen slutar väl, då kan man vara snäll och visa respekt).
Säg att det är HANS ansvar att göra adressändring och eftersändning, och så kan du säga att han kan hämta sin post visst klockslag en viss dag och om det inte passar (varför ska du anpassa dina tider till honom liksom) så stryker du över adressfältet och skriver ''eftersändes'' och den nya adressen. Då har du ändå varit snäll mot honom. Så skulle jag ha gjort..
Medarbetare på Chinese Crested ifokus.
Jag brukar stryka över adressfältet och dkriva " retur avsändare, adressaten flyttat" och lägga det på lådan igen.
Ni som skickar vidare- eloge till er! Jag hade aldrig pallat gå till postlådan för mitt ex's skull, hade jag varit TS hade han inte vart värd att lyfta ett finger för!
Han var nyss här och hämtade lite grejer, skitotrevlig, försökte få han att prata vilket han vägrar men då knuffa han mig flera gånger så jag höll på att ramla, och ja jag skulle då skicka posten och vara "lite tillmötesgående"
Jepp, för någon som sticker så fort man får ett krav på sig är ju sååå tillmötesgående själv, i det här fallet, sätta ner foten mot sina vänner som upprepande gånger betett sig skit mot mig t.ex. elaka meddelanden, väldigt tydligt pikande statusar på fb t.ex. om att "hoppas du säljer henne för en kamel" då vi skulle åka till egypten samma dag jääätteeeosynligt vem dom syftar på, verkligen! Någon som satt å skrev om att ifall han skulle få lov att köpa palt istället för att jag skulle laga det till min sambo så ja då var det lika bra att han köpte sig sex oxå, min egen syster såg kommentarerna och kontaktade mig å funderade va fan det var för inavlad gubbjävel, typ.
En hade inte ens har PRATAT med mig IRL mer än typ max en mening då vi var på samma middag, men att söka upp mig på fb och skicka meddelande om att jag var helt jävla sjuk i huvudet och totalt förbjuden att beträda deras gårdplan, det kände hon mig tillräckligt bra för konstigt nog.🤔
Så, få se…. har jag en enda anledning att vara "tillmötesgående"?
Usch, släng skiten bara. Inte ditt ansvar för fem öre!
Jag hade gjort som #17. Jag hade inte eftersänt den till honom men jag hade inte heller behållit posten. Att lägga den på lådan igen hade varit ett billigt pris att betala för att slippa träffa honom igen om han kommit för att hämta sin post senare.
Att kasta eller förstöra andra människors post kan vara ett brott, därmed hade det inte heller varit ett alternativ.
"Adressaten avflyttad. Adress okänd" och så på lådan. Klart!
Jag brukar bara stoppa ner posten i lådan igen, när jag har vägarna förbi. Skriver inget utan bara ploppar ner det. Fast man avslutat relationen pissigt så vill inte jag få problem för en sådan sak. Du kan ju samla ihop en månads post och slänga på lådan samtidigt. Då gör du inget olagligt men han märker snart att de där räkningarna kanske är smidigare att eftersända. ;)
Om man bara lägger posten på lådan så kommer den ju tillbaka till den adressen som står!
#24 - Nej, det gör den inte. jag vet dock inte vad som händer, men redan stämplade brev kommer inte tillbaka till adressaten. Vi fick massa post till förra ägarna av huset som vi bara lade på lådan igen, aldrig nåt som kom två gånger.
/Christine
Jag frågade min pappa som är chef inom Posten och han sa att du skulle ringa till Posten (och Bring, alla de som skickar ut post) och säga att den här personen (i ditt fall ditt ex) inte bor på den här adressen längre och all hans post ska returneras till där de kom ifrån.
Och de brev du redan har kan du lägga på gul låda.
Hoppas det hjälpte! :)
Nu har han ju adressändrat efter att jag påminde han men flytta gick att bestämma sig för och genomföra på mindre än ett dygn, men grejen är att jag tycker han beter sig som en feg liten barnrumpa och inte hade satt två fingrar i kors för mig och jag känner inte riktigt någon anledning att gå över 1 km i tid och otid för hans skull, speciellt inte då han inte heller adressändrade direkt!
#27: Du gör såklart det som känns bäst för dig. I din situation hade jag dock lagt breven på lådan igen (inte i tid och otid utan när jag har vägarna förbi ex. på en av alla mina promenader med hundarna) för min egen skull, inte för hans. Jag hade nämligen velat ha personen ut ur mitt liv så snabbt som möjligt. För ditt ex. del gissar jag att det är mer praktisk att hämta sin post hos dig än att inte få den alls.