Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 882 ggr
kermit
0

Sex i relationer

Det skrivs mycket om sex i media och ena dagen är det orgasmskola och nästa dag är det en lista på "10 tecken på hur man ser om sin partner varit otrogen". Sex i en relation är viktig, men HUR VIKTIG?

Vad händer om du uppdagar att din nya partner har en sexuell böjelse, som du absolut inte kan acceptera? Är det grundlag för att avsluta förhållandet, eller ska man försöka finna en mellanväg, en kompromiss?

Porrfilm. Ett laddat ord som väcker många känslor. Skuldkänslor, kvinnoförnedring, mindrevärdeskomplex, sårad. Eller är det en underbar krydda som inspirerar och utvecklar samlivet?

Och hur hanterar man om sin partner drabbas av potensproblem? Kan man fortsätta leva som vanligt, och "bara mysa" hur länge som helst? Hur får man sin partner att inte gripas av prestationsångest så att det hela går i baklås för lång tid framöver?

Hur viktigt är ett fungerande sexliv för relationen…egentligen?

zeretki
0

Jag kan bara svara för mig. För mig är det viktigt med ett bra sexliv och en fungerande kommunikation i denna. Om en kille sa att han t.ex. inte ville ha sex före äktenskapet så skulle det aldrig funka.

Porrfilm - en hel diskussion i sig själv eftersom det beror helt på definitionen. Det finns massor av porr som INTE är förnedrande för Kvinnor.

Sexuell böjelse - Tja, det beror ju på om den inbegriper MIG och vad jag ska göra el. vad som ska göras med mig. Våld mot mig går helbort. Analsex likaså.

Men om killen vill ha lite smisk på rumpan eller ha kvinnokläder har jag inget problem med.

Potensproblem - Nu har jag inte full koll på exakt VARFÖR man får potensproblem… Och det är ju egentligen inte MITT problem eftersom OM det är psykologiskt så sitter det i HANS huvud.

Det finns inget jag kan göra och om det finns något jag kan göra så hjälper jag gärna till. Annars kan ju fortfarande mitt sexliv fungera ändå…

Samlag är nämligen inte hela världen. Det finns sånt som är mycket bättre… :) Jag kan alltså ha skitbra sex utan samlag men det är ju han som blir utan… Om han inte nöjer sig med hångel och smek. :) Så det är upp till honom.

Kavitha
0

Har inte så många ord att säga, men kan säga såhär iallafall.

Om sexlivet fungerar så är man inte lika beroende av det heller, då är den delen ca 10% av hela förhållandet, men om det INTE fungerar så blir den delen 80-90% av förhållandet.

Tycker det säger rätt så mycket. Visst är det viktigt, men man gör det till en MYCKET större och viktigare grej när det INTE fungerar.

adiafora
0

Sex är så viktigt som man gör det. På min lista har det en enormt hör prioritering. Utan sex fungerar jag inte, utan sex är jag inte lycklig och utan sex blir det tomt.

Med sex menar jag nu då att få utlopp för min sexualitet, så det handlar inte om antalet samlag per år. Det handlar inte om porrfilm eller inte porrfilm, dildo eller inte dildo.

Min sexualitet finns ju både inom och utom en ev relation. Om jag lever i en relation är det viktigt att min sexualitet kommer överens med min partners och att den får finnas och ta plats, men även att jag kan ge plats åt min partners sexualitet och behov. I med- och motgång. Sexualitet är ju inte ett statiskt tillstånd. Givande och tagande, sammanfogande och pysslande….och funkar det inte så dör hela relationen efter ett tag.

kermit
0

#1 Ja, p-film är ett debattämne om något. Det är många förhållande som tyvärr skadas och infekteras på grund av att tjejen har svårt att acceptera mannens visuella behov. Och jag håller med dig om att det finns stora skillnader på filmer. Många gånger tror jag det är alldeles för lätt att bunta ihop all film med erotiskt, sensuellt och sexuellt innehåll till en stor grå p-film sörja.  

Jag dejtade en kille som hade böjelse för S/M. Han visade sin garderob nästan det första han gjorde och berättade att han brukade gå på klubbar. Det är inget som tilltalar mig, och vi sågs inte mer än kanske två-tre gånger. Jag har aldrig riktigt förstått njutningen i smärta.

#2 Om sexlivet fungerar så är man inte lika beroende av det heller, då är den delen ca 10% av hela förhållandet, men om det INTE fungerar så blir den delen 80-90% av förhållandet. Det tyckte jag var bra sagt!

SeaHawk
0

Jo, men å ha sex nån gång då och då kan ju va rätt bra för förhållandet, kolla på P-rulle… ehmm.. jo, fast då får det ju vara något som är liiiite mer seriöst än en del "dynga"  Men det är ju som baken…

[SharpMissy]
0

Tja… vad gäller sexuella böjelser så har jag väl provat nästan det mesta, så där kan jag väl tänka mig att gå rätt långt för att min partner ska få sin fantasi tillfredsställd.

Porrfilm? Ja tack, gärna mycket och ofta om jag fick bestämma.

Potensproblem… hrmm… nä jag skulle nog tröttna rätt så snabbt. Efter ett par månader skulle jag nog vara skogstokig.

Så, min slutsats är att sex är jätteviktigt i en relation. Men jag kan också klara mig nästan en hel vecka innan jag blir pissesur och inte går att föra ett normalt samtal med.

Smeagol
0

#2 kunde inte ha sagt det bättre själv!! håller fullständigt med dig :)

Martin
0

Jag är förvisso singel, men jag tycker till ändå.

För mig är sexlivet i en relation mycket viktigt. Jag har haft ett förhållande tidigare där jag gav efter för en del "krav" jag egentligen hade. Det var dels ett distansförhållande, men dels gick jag även med på att en del av de sexuella grejor jag tänder mycket på inte ingick i förhållandet då tjejen ifråga inte var speciellt intresserad av detta.

Jag tyckte i min enfald att det var en bra tjej, och att det var värt att avstå vissa delar av det sexuella för att behålla henne. Jag vidhåller idag att hon är en bra tjej, men eftersom att jag till slut kom fram till att det inte var hållbart gjorde jag slut. Det var inte enbart det sexuella som var anledningen, men det var en stor anledning.

Idag har jag bestämt mig. Jag kan nog anses vara rejält kräsen vad det gäller det sexuella, stora krav på tjejen - såväl som mig själv. Dock, så känner jag mig mer "hel" som singel, än i ett förhållande där jag inte får utlopp för dessa bitar.

Jag är mån om att min partner skall känna att hon får sexuell tillfredställelse, och jag är beredd att tänka mig att göra en hel del som jag kanske själv har överst på önskelistan, för att tillfredställa henne. Likadant hoppas jag att om det inte är ett NOT för henne, att hon ställer upp på vissa saker även om det inte är HOT för henne.

En relation bygger på så otroligt många byggstenar, men samtidigt så har alla vid olika tillfällen olika stora delar av det hela. Men, kraven jag har på en tjej för att det skall kunna bli relation framöver, är att hon dels har en personlighet som tilltalar mig. Dels att hon är lite experimentell sexuell och gillar mer än missionären, och att hon dessutom - precis som jag - ser att det är viktigt att hålla sin partner sexuellt tillfredställd för att ett förhållande skall fungera bra.

mvh Martin