Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 2226 ggr
siberlina
1

gäster på landet

bjöd  ut  3  vänner  till  landet ,lagade mat  ordnade  lakan  till  sängar   och   fixade   frukost  på   morgonen,men fick  inget  tillbaks ,dom hade   inte   något  alls   med sig  ,varken  mat   eller  sovsäckar, ska   det  va  så  här,  jag  kan gärna  bjuda  och laga  mat  , men  kan man inte  bidra  med   något   om  man  får  komma    ut   och sova  på landet.vet  inte  om jag vill  bjuda hit  dom igen

Aleya
23

Fast du som värd kanske borde ha nämnt det där med sovsäckar och att dom skulle ha med kan jag känna. Och det där med mat, ja du kanske skulle ha nämnt att dom skulle ha med sig egen mat. För mig låter det som att det blivit fel i kommunikationen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Karmatarerskanise
12

Bjuder jag hem folk över natten är den en självklarhet för mig att jag står för Ren bäddade sängar och mat.

Men om du bad dem ta med sig dessa saker är det ju konstigt att dom struntade i det.

[Devya]
14

Man måste ju dock säga åt dem om de behöver ta med sig något, det ser jag som en självklarhet. Hur skulle de annars kunna veta?

[WickedAlly]
12

Fast om man bjuder någon så står man väl självklart för allt som behövs? Är ju annat om man gemensamt kommer fram till att man ska spendera tid hos en av vännerna. Så funkar det hos oss i alla fall.

[Devya]
5

#4 Det fungerar ju olika för alla. Därför är det viktigt att man kommunicerar med varandra så att man undviker missförstånd.

Min bästa vän förväntar sig aldrig att jag och min kille ska ta med oss någonting men vi tar med oss något iallafall om vi vet att det lär komma en hel del människor typ till en grillfest. Vi är dock de enda som tar med oss någonting och de andra tar ingenting med sig. Vi alla är som sagt olika. 

Om man inte uttryckligen säger att man vill att den och den ska ta med sig något så kan man inte heller förvänta sig något. Om de råkar ta med sig något iallafall så ser jag dock det som ett plus. Jag brukar dock alltid utgå från att ingen tar med sig någonting om jag inte uttrycker mina önskningar.

obstitant
4

Om jag åker och hälsar på någon i en stuga skulle jag för det första erbjuda mig att ta med mig lakan, eftersom man ofta har begränsade tvättmöjligheter på landet, så får värden tacka nej om det inte behövs. Generellt brukar jag be gäster som kommer i bil att ta med sig lakan, men inte de som åker kollektivt eftersom lakan är ganska tungt att bära på.

Var jag där i flera dagar skulle jag erbjuda mig att stå för någon av måltiderna (lite beroende på hur många vi är osv), var det bara en natt skulle jag ta med någonting till värden - en flaska vin, någon sorts exklusiva snacks eller godsaker, eller åtminstone en blomma. Men kanske inte något som behöver kylförvaras eftersom kylskåpet kanske är litet. Om jag åkte till någon som redan var på landet skulle jag nog också fråga om jag skulle ta med mig någonting som den kanske hade glömt att handla när den var i stan.

Jag tycker att dina gäster kanske var lite oartiga, de kunde ha frågat om lakan och tagit med sig någon form av värdinnepresent, men det är inte så illa att jag skulle sluta att umgås med dem. Men nästa gång skulle jag förmodligen uttryckligen be dem ta med sig lakan, och kanske förklara att det besvärligt att tvätta på landet.

Loris M
4

#0 Inget att bli upprörd över. Du hade en orimlig förväntan om att de ska kunna läsa dina tankar. De hade ingen chans att göra rätt. Vill du ha det på ett speciellt sätt så måste du tala om det. Jag brukar aldrig förvänta mig något från mina övernattningsgäster. Jag står för mat och allt annat. Tar de med sig någon gåva så är det fint, men inget jag förväntar mig. Då riskerar men inte bli besviken heller.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Loris M
4

#6 Håller med dig också. Man kan som gäst visa omtanke och fråga själv. (Men jag tycker fortfarande att det är inget man kan förvänta sig när man bjuder in någon)

För någon månad sen var jag och hälsade på en väninna för första gången. Visste inte riktigt hur jag skulle göra så jag frågade helt enkelt och sa även att jag skulle ta med mig lakan och handduk. Hon avböjde och menade att det blir för bökigt när man åker tåg. Hon stod för maten (tre dagar) och jag insisterade på att vi skulle gå ut och äta (det blev två måltider) som jag skulle betala. Jag köpte även en present till henne.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Maria
8

Vi har haft sommarstuga i många år och fått både objudna gäster och inbjudna.

Vill jag att de ska ta med sig något så får jag ju säga till att det inte är en ren "bjudning" utan vissa saker tillkommer😉

Kommer de helt apropå så tar man vad man haver…

Sedan kan man kanske tycka att det tillhör vett och etikett att kanske ha med sig en blomma eller en flaska vin om man är bjuden men det är ju en annan sak.

/Maria

Sarah
4

Tycker oxå att du har lite orimliga förväntningar. Visst att de kanske borde frågat om de skulle ha med sig ngt. Men är inget sagt från din sida så kan man inte förvänta sig ngt heller.

erspers
3

jag tycker att dom borde tagit med lite mat o hjälpt till att laga maten osv..man ska väl hjälpas åt tycker jag iaf..det är väl mysigt om man umgås även i köket

Maria
10

#11 Men då får man ju ha en form av kommunikation om maten innan och vad man ska äta och vem som köper vad.

Att man hjälps åt att laga mat är ju en annan sak.

/Maria

Karmatarerskanise
9

#11 Jag har aldrig tagit med mat hem till någon om detta inte obeds i inbjudan.

erspers
1

#12 visst..man frågar väl vad man kan ta med?.hur svårt kan det vara ? säger värden att man inte behöver ta med nåt så kan man ju ta med nåt ändå 😉

Maria
2

#14 Men så verkar det ju inte ha gått till enligt TS utan han/hon reagerar på att de inget hade med sig.

/Maria

Karmatarerskanise
9

#14 Så du tar med mat även om värden säger att hon redan har mat? Det hade inte jag uppskattat.

erspers
1

# 15  precis.. dom skulle ju haft med nåt..

erspers
1

# 16 man kan väl ta med det drickbara då ?..ska det vara så svårt..?..

Maria
5

#18 Hade jag gjort en massa förberedelser med mat och gästerna hade kommit med mat så hade jag nog tyckt det var lite knepigt😉

TS skriver ju varken mat eller sovsäckar  så det drickbara har inte nämnts.

/Maria

Karmatarerskanise
2

#18 Det är ju inte gåvor tråden handlar om.

erspers
2

varför ska det tjafsas så hemskt här ?.. vi har olika syn på saker o ting tydligen o nu tycker jag som jag gör..punkt !

Sarah
2

Det är artighet att ta med ngn liten gåva till värden. En flaska vin, Eller ngt annat, men det är ju en helt annan sak. Så de kanske var oartiga, men mat och sängkläder kan inte förväntas om det inte efterfrågas.

[scrappy]
4

När jag är bortbjuden frågar jag alltid om jag ska ta med lakan, kudde, täcke eller något mer. Jag tycker att andra borde göra detsamma, men så är sällan fallet. Bjuder jag in räknar jag med att stå för mat och lakan, men jag kan tycka att det är gästens etikett att fråga om något ska tas med, särskilt om de kommer med bil.
Har man inte allt, får man som värd tala om vad som behöver tas med.

Något jag inte uppskattar alls är när en del lånar schampo mm, utan att man egentligen är såpass tajta eller har frågat i förväg om man kan strunta i sin necessär. Jag tycker alltid att man bör ha med sig sin egen necessär. Gäster får däremot gärna låna schampo mm, men jag tycker inte om när de bara förutsätter det.

Som gäst tar jag alltid med någon present, vin, blomma eller choklad. Samt vanligtvis något godis/snacks/fika.

Karmatarerskanise
9

#21 Att man är av en annan åsikt än du är är inte samma sak som tjafs :)

mikkan01
10

Jag skulle aldrig ta med mig något om jag blev ditbjuden, skulle heller inte förvänta mig att någon tog med sig någonting om jag bjöd över någon - såvida inget annat var sagt. 
Dom bidrog väl med umgänge och sällskap, var det inte det som var meningen?

~mikkan

Zadeira
3

Bjuder man någon så är det också ens skyldighet att tala om ifall de behöver ha något med sig kan jag tycka.
Visst kan gästen vara fin och fråga om den ska ta med något, men till största delen tycker jag att värden talar om vad som gäller.

Jag har alltid med en gåva om jag blir bjuden att sova över hos någons stuga eller liknande, men om det inte specifikt uttryckts att jag ska ha med mat, sovsäck eller liknande så antar jag att värden erbjuder det. Hur ska jag som gäst veta vad som finns och inte om jag blir bortbjuden att stanna över hos någon på landet? Jag som gäst är inte tankeläsare! Bättre då att värden talar om vad man behöver ha med sig eftersom den känner till sin stuga/semesterbostad eller vad det nu är.

sisela
4

Om man bjuder in nån tycker jag inte att man kan förvänta att de tar med något. Man bjuder väl för att man tycker om sällskapet? Allt som blommor, choklad etc är extra. Trevligt såklart, men inget krav. 

Om det behövs ska man naturligtvis göra som det föreslås i tråden, be gästerna att ta med lakan, bröd eller dryck, eller vad man nu kan tänka sig.

siberlina
0

jag sa   faktiskt  att  dom kunde  t a  med sovsäckar  ,och jag är inte   arg på   dom.men   det verkar  som   så fort  man   bjuder ut  folk til landet  då blir   det nästan nån  hotell verksamhet,,,,dom ville  verkligen komma  ,men det var jag som   fick    säga att  dom var  välkommna

Ebolaa
2

Håller helt med #27, man kan absolut säga att "Ta med rena sängkläder, extra kuddar, alkhoolhaltiga drycker, osv" för allas trevnad. Jag brukar definitivt säga till på förhand, för vissa är som du #28 beskriver! Har dock märkt i efterhand att dessa människor sällan blir bjudna så antar att "denna grupp" människor är lite knepiga och då vet man ju det till nästa gång (om det blir någon nästa gång). Vissa människor har ju en föreställning om hur det är att bli bjuden ut till stugan och det stämmer inte alltid överens med ens egen bild av hur folkvett fungerar :P

Men försök säga till direkt när de dyker upp, att "Var är era sovsäckar jag bad er ta med?" Så man inte går och irriterar sig på dessa saker i onödan, men visst ibland kan man dra en nitlott vad gäller nattgäster !

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

IceTee
2

Bjuder någon in mig att sova över hos dem hade jag antagit att de står för mat och sov-möjlighet om inget annars anges. Hade någon bett mig ta med något däremot hade jag gjort det! Personliga saker hade jag dock tagit med själv (eller ja, beroende på vem det handlar om såklart! Är det bästisen är jag inte så kinkig om det är hennes handduk)

Medarbetare på Skor iFokus

obstitant
0

#28 I så fall är det riktigt respektlöst ja!

[Devya]
1

#28 Då är det ju inte ok om du faktiskt bad dem att ta med saker. Det är väl bara att påpeka nästa gång (om du vill bjuda dem igen) att de verkligen måste ta med sig sovsäckar och dylikt den här gången och förklara varför.

Jag vet inte hur jag skulle förhålla mig till det hela. Jag tror inte det skulle vara särskilt trevligt åtminstone.

siberlina
0

jag är  som sagt  inte arg  eller  irriterad ,men   jag ville  bara veta  vad andra  tycker,

men när jag går  bort    på middag , så har jag  alltid med något ,vin   eller  choklad. oc ska  man verklign   behvöva  säga  att   dom ska   ta med det  och det, ,

[Devya]
6

#33 Ja, man måste faktiskt säga till om sådant för annars kan man inte förvänta sig något heller. Som sagt, vi alla fungerar olika. Vissa behöver man inte ens säga sådana saker till men åt andra måste man. Det beror på vad man är van med.

pyromanen
1

Som i så må ga sammanhang när något inte känns riktigt bra mellan människor så tror jag på bättre kommunikation. Tydlig kommunikation. :ni behöver ha med egna sovsäckar eller lakan! Och gärna npn flaska vin eller nåt till efterrätten.. Eller vad det är. Om jag skulle bo i stuga hos npn skulle jag fråga:är det nåt jag ska ta med? Om svaret var att kag inte behövde ha med nåt skulle jag ändå kunna ha med nåt litet åt värdarna, typ blommor från trägården eller nån frukt eller grönsak jag har överskott på i lannet eller liknande

fruktgumman
2

När vi haft gäster som nattat över i vår stuga så har vi stått för all mat och liknande. Annars säger vi ju att det är knytkalas som gäller och vad var och en ska ta med sig. Men har vi inte sagt något så är det bjudning som gäller och de behöver bara ha med personliga saker och sådant.

[scrappy]
1

#28 Ja det var dåligt hyfs av gästerna. Sånt gnager i en, en stund i alla fall, tråkigt.

#36 Så tycker jag med :) Jag har dock haft de som inte ens tagit med sig personliga saker. Har fått stå för tandborstar mm och en verkade förvånad över att vi bara hade vuxentandkräm till hennes barn. :/

Jojaton
0

#28 Det är inte schysst att inte ta med sovsäck om värden bett en ta med (är ju skillnad om man inte har någon, men då säger man ju till?!) Men jag förstår inte riktigt sista meningen? Klart du som värd måste bjuda in dina gäster? Det är ju otroligt oartigt att bjuda in sig själv till någon annan och sedan förvänta sig att de ska fixa mat, sovplats osv. I min umgängeskrets är det ingen som förväntar sig att man ska ta med gåvor om man blir bjuden på middag eller liknande, och det är ingen som gör det. Vi brukar komma överrens om hur vi gör med maten innan vi träffas. Antingen går vi och handlar tillsammans (och delar på betalningen), värden fixar huvudrätt men gästerna får stå för efterrätt, grillknytkalas, eller "ta med dricka så fixar jag resten". Ibland lagas all mat tillsammans, ibland är det bara "ställ den här skålen på bordet så har du hjälpt till tillräckligt". Erbjudes sovplats så berättas vid inbjudningen vad som finns och vad som får fixas själv :)

Johanna - Instagram

siberlina
2

men det  är klart  om jag bjuder på middag  då  är det jag som gör  det , helt ok ,men      när  man kommer   till landet   och ska   sova över  ,kan man  då  inte  ta  med   sig  lite   ,typ  en påse   chips  .lite  godis   ,tilltugg  senare   till  kvällen   vin ,     är det  så   himla  jobbigt

[Devya]
1

#39 Det är något jag absolut inte skulle tänkt på att ta med om inte min vän skulle fråga.

[Hayabusa]
4

Det finns inga regler huggna i sten när det gäller att bjuda hem gäster, varken för den som bjuder eller den/de som blir bjudna. Dock tycker jag, personligen, att man som gäst gott kan fundera över vad som skulle kunna vara en fin gest. Fråga vad som gäller - ska jag ta med något? Eller hjälpa till med något? Bara det att man som gäst frågar brukar uppskattas, ibland är det så lite som ska till.

Ska man ta med en liten gåva när man blir bortbjuden? Ja, det tycker åtminstone jag. Det behöver inte vara något stort eller märkvärdigt, det är ett sätt att visa uppskattning gentemot värden.

En skillnad, i min värld åtminstone, är om min bästa kompis kommer förbi och slaggar över. Där har vi en betydligt öppnare kommunikation och det förväntas inga presenter eller liknande. Å andra sidan kan jag be honom köpa med lite dricka utan att det känns "akward".

Som sagt, det finns inga definitiva regler utan man får känna av och bedöma varje tillfälle. Så ser åtminstone jag på det. Tyvärr finns det en kategori av människor som rätt tydligt lever enligt regeln; "Gratis är gott".   

#39 Håller med - det är inte särskilt svårt eller jobbigt att köpa med något typ godis eller chips. Kostar inte mycket, men betyder desto mer.

siberlina
1

det   är ju långt  till  affären här på  landet så  om man kommer  från stan ,så  är det  väl inte  så farligt att  ta med lite.men men ,jag är inte   arg det   är  ju   kul   att    få   gäster   till  landet ,nästa  som  kommer   kanske   är mer  generösa

[scrappy]
2

#39 Ja för mig är det självklart att ta med något.

liindisen
1

alla är vi olika, jag hade aldrig tänkt på att ta med ätbara saker som godis osv om jag blev bjuden. Likadant med de jag bjuder, de har inte med nått för det är ju jag som bjuder. Men självklart om man nattar över att man har med egen handduk, champo, tandborste tandkräm osv, men inte gåvor o sånt. Det är ju lika åt båda håll så nästa gång är vi kvitt.

Scorpio97
1

Jag skulle bli besvärad om jag bjöd någon på middag och denne tog med sig mat/dryck utan att jag bett om det. Bjuder jag någon så vill jag göra det helhjärtat, och förväntar mig/vill inte att gästen ska bidra med något. Därför skulle jag förmodligen inte tänka på att ta med något om jag blev bjuden heller. Även om det till viss del beror på vem som bjuder, är det någon jag är mindre bekant med är det större chans att jag skulle ta med något än om det är någon jag känner väl.

Ber personen mig att ta med mig något gör jag såklart det. Tandkräm, handduk, schampo och dylikt skulle jag anse vara självklart att ta med själv, det är privatartiklar och jag vill inte använda någon annans. Men sängkläder skulle jag anta finns tillgängligt om inte värden säger annat. 

Att inte ta med sovsäck när du bett dom göra det är dock oförskämt. Jag hade nog gjort som #29 säger och ifrågasatt direkt varför dom inte tog med sovsäckar, jag tror det är enklast (och bäst) att tackla "problemet" direkt så man slipper gå och irritera sig över det senare. Det borde ju även göra det klart för gästerna att om det blir fler övernattningar ska sovsäckar med.

//Jessie