Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 2578 ggr
Sebasahl
2015-08-05 02:06
2

För snäll?

Ja det känns som att det är min tur att få ställa en fråga, och den kanske inte är svår men jag lyckas iaf inte lista ut svaret. Frågan är helt enkelt om man kan var för snäll?

Jag har under några år nu försökt dejta en del tjejer och hoppas på att hitta något som skulle kunna funka. Problemet är att innan jag ens får se hur långt det kan gå så hamnar jag i "friendzone". Får ofta höra "Du är en jätte fin kille/vän men inte mer"  Hur kan vara så att jag faller varje gång? Visst försöker jag mig inte på kyssen det första jag gör men jag försöker ändå göra små gester för att visa intresse. Vill ju inte att det ska gå för fort heller..

Senast nu har jag börjat dejta en tjej som verkar vara intresserad, men hon säger att det tar lång tid för henne innan någon väcks. Vi hade en underbar dejt, men hon verkar inte vilja ses igen(iaf just nu). Dock skriver hon till mig väldigt ofta, så hon har inte brutit kontakten. Hon är ännu "långsammare" än jag när det gäller känslor tydligen, men jag tyckte att det verkade som  hon hade det väldigt bra också. Dock vill hon bygga upp en vänskap först, och det är bra i sig, men jag känner en oro för att det kommer stanna på vän igen. 

Spontant känns det som jag borde vara en bra partner då jag är snäll, omtänksam och visar uppskattning etc. Tvärtom om man jämför med en "badboy". Visst ser jag verken super bra ut eller super dålig, men jag börjar ändå känna att min personlighet bara räcker som vän :/ Det gör mig lite orolig för framtiden, ifall jag kan träffa någon eller inte :( 

Det kanske lät väldigt flummigt men jag hoppas det var någorlunda försåtligt. Tack på förhand för svar.

IceTee
2015-08-05 02:24
1

ja, man kan vara för snäll!
Det kanske är problemet med tjejerna du träffat, men det är inte så med alla, det lovar jag! Det finns måååånga tjejer som gillar en kille som erbjuder jackan när man fryser, drar ut stolen åt en och öppnar dörrar när man ska in.

Dock undrar jag vad din definition av "snäll" är? För många gånger kan killar inte förstå varför tjejer inte gillar dem när de bara är snälla, men egentligen försöker de för mycket! Någon som inte riktigt verkar vara en egen person blir lätt avtändande för många. Jag kan ge ett expemel ur min synvinkel och när jag träffade min fästman för första gången:
När han hoppade av tåget hade han med sig en bukett blommor eftersom jag sagt att jag aldrig tidigare fått blommor av en kille. Sen när vi skulle äta bjöd han på maten och han lyssnade alltid på vad jag sa. Men han hade även en egen personlighet, han hade egna åsikter och gjorde inte allt han kunde för att jag skulle må bra hela tiden.

Förstår du hur jag menar? Man ska vara snäll, men i lagom mängder!

Detta gäller ju självklart bara den typen av tjejer som jag är, det finns många andra med andra åsikter än jag. Men det här är mitt svar!

Medarbetare på Skor iFokus

Katti
2015-08-05 09:30
3

Jag faller för killar som är väldigt snälla! Men jag är också väldigt långsam, kanske är vi ofta det, vi som gillar snälla killar? När jag träffade min fästman (på nätet) tog det en månads mailande innan vi ens sågs och ytterligare 1 ½ månads dejtande innan det blev mer än vänskap (jag blev kär på femte dejten, kan säga exakt vilken sekund det hände 😉). Men när det väl hände så var det  var det ingen förflugen liten gnista utan en jordbävning och det är fortfarande likadant efter mer än ett år!!!

Jag tycker inte du ska försöka göra om dig, det blir bara fel. Var dig själv, du kommer hitta någon som gillar just den du är! Lycka till!

r0r0r0
2015-08-05 10:08
6

Jag kan ge min bild av det ur en "badboys" perspektiv. Kommer försöka vara så tydlig och klar jag kan.

Ofta när jag träffar tjejer/kvinnor får jag höra att jag är ett svin eller en badboy. Det är inte så att jag trycker ner Kvinnor eller andra människor på något sätt, snarare tvärt om. Jag lyfter upp människor och ser potentialen hos andra. Har även väldigt stor respekt för andra människor.

Det låter hur bra som helst! Hur kan du ens bli kallad för svin?

Min personlighet grundar sig i många egenskaper och åsikter.  Jag säger ofta vad jag tycker och är i alla lägen ärlig. Jag är självsäkert och har ett bra självförtroende. En av mina starkaste sidor är mitt sätt att leda andra människor. Om någon beter sig på ett olämpligt sätt så sitter jag inte där och tittar på och hoppas att någon ska göra något åt det, jag agerar helt enkelt. Mycket av dessa egenskaper är sånt som ofta uppmärksammas hos en person som folk säger "badboy".

Men de Kvinnor jag träffar älskar mitt umgänge, de känner trygghet, säkerhet. Jag är väldigt lugn och det är väldigt sällan jag känner mig obekväm i situationer. Det gör att de Kvinnor jag träffar känner av och också känner sig bekväma med mig, de blir avslappnade.

Mitt sätt att vara mot Kvinnor är enkelt egentligen, jag är mig själv och som jag är mot mina vanliga vänner. Bara för att vissa kallar mig för svin/badboy betyder det inte att jag inte göra saker som #0 gör känner jag för att dra ut stolen så gör jag det. Men jag gör inte saker för tjejen för görandets skull. Det är troligtvis det som skiljer mig från många andra män, jag gör säker för att jag vill göra det inte för att jag måste för att verka som en reko man.

Det går att skriva så mycket mer än det här!

För att faktiskt svara på det du har skrivit, så ja man kan vara för snäll i den bemärkelsen att man gör allt för tjejen. Gör inte saker för tjejens skull, gör det för att du själv vill göra det. Det låter egoistiskt jag vet, men det sätter Din personlighet och det ser ut som att du har en bra personlighet så avspegla den till 100% istället för 70%.

Bara för att du gör något för din egen skull betyder det inte att du INTE ska dra ut stolen, eller hålla en hand vid ryggen när ni går över en gata. Det är det som blir skillnaden Du gör det och inte "jag måste göra så".  Vill du dra ut stolen så gör det, vill du inte så skit i det. Sluta göra saker på tvång!

pyromanen
2015-08-05 10:56
3

För snäll är väl svårt att vara tånker jag. Men för anpassningsvillig/konturlös kan man vara. Exempel: En gång när jag höll på att lära känna en man och frågade han om han tror på gud. Då var det som att han flrsökte "pricka rätt" som om han trodde det fanns nåt svar jag helst vilja höra och han ville svara det jag ville höra. En sån person blir för mig ointressant.

Gaara
2015-08-05 12:42
0

För snäll kan man absolut vara. Jag har en bekant som har ett rätt vidrigt beteende enligt mig på just den fronten… Trots att han har det dåligt ekonomiskt så ger han pengar, dyra presenter, lyxig choklad osv till tjejer han precis börjat dejta. De slukar honom med hull och hår och säger sedan att han är en bra vän, men inte mer. Han har försökt med mig med, men jag har avvisat honom, försökt få honom att förstå vad han gör fel, men han kan inte förstå att man kan vara för snäll… Han tror på fullaste allvar att man köper äkta vänskap och kärlek… 

En fd kollega är lite liknande. Han köper dock inte dyra presenter och sånt. Han raggar dock öppet på allt av kvinnokön så man märker direkt att han har ett intresse. Och det blir så påtagligt och sliskigt när man suttit och fikat och han ska vara "snäll" och bära ut ens kopp till köket, som om jag inte klarar av att bära en kopp själv när jag ju faktiskt har hämtat den… Det är skillnad på att naturligt fråga om man ska ta någon annans kopp när man ändå ska åt det hållet än om man har en baktanke med det som lyser igenom. Vill även tillägga att dessa två människor jag nu pratat om är i 40-årsåldern, omogna för sin ålder och dras till tjejer som är runt 18-25 år gamla… Det är inte jättekonstigt att de blir utnyttjade för sin snällhet då. Nu menar jag inte att alla tjejer i den åldern utnyttjar killar som är nästan dubbelt så gamla som dem men ändå.

Nu vet jag inte alls hur gammal TS är, vad för sorts tjejer han dejtat eller vad han gör för snälla saker. Jag tog bara två exempel från min egna erfarenhet. :)

Kalli
2015-08-05 12:52
7

Jag tycker inte att man kan vara för snäll. Däremot kan man vara för självuppoffrande, anpassa sig för mycket,vara för desperat, ge upp sig själv och sina åsikter eller inte ens ha några och så vidare. Men snäll i min värld är inget negativt.

obstitant
2015-08-05 16:52
6

Håller med #4 och #6, det finns inget som heter "för snäll". Det finns för konflikträdd, för självutplånande, för dålig på att sätta gränser osv, vilket många verkar förväxla med snäll. Men genuin snällhet är att bry sig om andra och vilja göra saker för dem för att man vill - inte för att man inte vågar säga nej, inte för att man hoppas få fördelar av det, inte för att man tror det förväntas. Det är också i regel snällt att säga sanningen, att ljuga och säga det man tror den andre vill höra är inte snällt, det är fegt eller möjligen manipulativt.

Sen är det tyvärr inte alltid som andra tycker att man är attraktiv. Det kan bero på en massa olika saker, ibland beror det på att man har mindre charmiga egenskaper (som t.ex. gränslös, ryggradslös och feg enligt ovan), ibland för att man råkar dras till personer som har andra preferenser (t.ex. att man bara dras till väldigt ytliga personer och samtidigt inte själv har ett utseende som imponerar på dem, att man dras till hurtbullar men själv hatar att träna osv) eller så har man kanske bara otur.

Ganska många killar verkar ha en idé om att ett förhållande är något man får som belöning för gott uppförande. Genom att bete sig normalt och inte otrevligt/kriminellt tycker man att man har förtjänat "en tjej", ungefär som en pokal. Men attraktion funkar inte så.

Det går inte att göra någon intresserad som inte är det. Men det går att göra sig själv mer intressant genom att jobba med sig själv, bygga upp en självständig personlighet och självförtroende, ha en riktning, intressen, saker man brinner för. Träffa andra människor och ha roligt ihop utan att hela tiden vara fokuserad på om det ska bli en kärleksrelation eller inte.  Och ja, det är lättare för vissa människor än för andra, det kanske är orättvist att vissa föds med naturlig charm som alla faller för, men eftersom det lotteriet inte går att påverka kan man bara göra det bästa med den person man är. Man kan också bli bättre på att läsa av när det inte klickar hos den andra och inte lägga mer energi där då.

Och så får man ha tålamod. Innan jag träffade min man dejtade jag i åtskilliga år och nästan alla jag träffade var helt ok, inget större fel på dem, men antingen blev inte jag intresserad av nåt mer eller så blev inte han det. Faktum är att det var jättemånga som inte blev intresserade av mig, men jag såg det som att då hade jag ändå kommit ut ur huset och haft ett möte med en annan människa, och det var en erfarenhet om inte annat. Och ja, ibland blev jag mer besviken än annars. Men jag insåg också att jag ändå inte ville vara ihop med någon fisljummen typ som inte fattade hur fantastisk jag var och var beredd att själv anstränga sig lite för att få vara med mig.

[Hayabusa]
2015-08-06 19:50
0

"Snälla pojkar får inte kyssa vackra flickor".

obstitant
2015-08-06 20:44
2

Min man är mycket snäll och han får kyssa mig så ofta han vill.

Sen om jag är vacker eller inte kan ju diskuteras iofs.

[LadyK]
2015-08-07 01:35
1

Är gift med en typisk friendzone kille. Rätt kul faktiskt att se alla dessa tjejer som vill/ville ha hans hjälp med allt möjligt för han "är ju så bra med sånt". Han är nog inte för snäll egentligen men var eller är typen man gärna har som vän och inte vill riskera att förlora med en misslyckad relation.

OlgaMaria
2015-08-07 08:59
5

#0 Du ger inte så mycket information, men du skriver att du inte försöker kyssas på en gång men försöker med olika gester för att visa intresse. Kanske upplever tjejerna att du är för intresserad / desperat? På en första dejt bör ju båda parter komma för att se om det över huvud taget är något intressant att satsa på. Jag tror att tjejerna vill se att du är nöjd med dig själv och ditt liv och endast bjuder in en tjej i ditt liv om det är något alldeles extra med henne. Ingen vill ha någon som tar vem som helst, och är du för på med intresse och vänlighet så kan det signalera desperation. Alla vill nog känna att de är speciella och utvalda, och då kommer intresse och vänlighet inte lättvindigt. Det är ju också uppenbart att du längtar väldigt mycket efter en partner nu, men du måste nog ändå tagga ner och vara lite mer avvaktande när du dejtar. Tänk inte på att du vill ha en tjej nu, tänk också - passar den här tjejen in i mitt liv, för mig, kan jag se en lycklig framtid med henne? Tjejen vill nog märka att ditt intresse väcks genuint utifrån saker hon säger och gör. Inte att du är intresserad oavsett vad hon säger eller innan ni ens träffats.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hayabusa]
2015-08-07 10:43
1

#11 Ja, så enkelt är det 😉

[Devya]
2015-08-07 10:55
6

Jag får alltid dåliga vibbar av sådant här för i mina öron låter det som om du väntar endast på att en tjej ska bli intresserad av dig och inte på en tjej som du faktiskt vill ha.

Då jag dejtade olika killar så träffade jag en massa fina och snälla typer och även bad boys som var jätteroliga osv. Men det klickade inte. Vi var inte på samma nivå helt enkelt. Det är jättelätt att hitta trevliga typer men otroligt svårt att hitta någon som man klickar med och som man vill fortsätta att träffa.

Jag känner alltför många killar som inte fattar det här tyvärr. Du kan vara hur fin och snäll som helst men om det inte känns rätt så känns det inte rätt.