Ljuger hon för mig?
Hej!
Jag har en tjejkompis, för ett tag sen hamnade vi i konflikt med varandra, dock "löste" vi det men jag kan inte släppa en viss sak.
Konflikten handlade om att jag hade lånat pengar av henne. Det är inte första gången jag gjorde det och det har alltid gått bra. Min tjejkompis har jättesvårt för alkohol och de pengarna jag lånade av henne använde jag i hemlighet till en utekväll när jag var i Malmö med ett par kompisar. Jag tänkte att hon lär ju aldrig få reda på det ändå. Hur som helst, så misstänkte hon att jag hade festat av olika anledningar och när vi sågs efter att jag kommit hem så fick hon reda på det via min mobil. Jag hade smsat min fru under kvällen jag var ute och berättade att jag hade roligt och det här smset hade min tjejkompis "råkat" sett i min telefon när jag var på toaletten. Hon blev förstås jätteledsen för att jag ljugit om vad jag använt pengarna till och istället använt det till alkohol. (tro inte att jag är alkoholist, jag dricker vanligtvis 1-2 ggr om året, men min vän har en principsak emot alkohol så jag måste alltid ljuga när jag festat eller druckit ett glad vin för att inte få henne att må dåligt).
Grejen var, detta sms som jag skrivit till min fru, var långt upp i smsflödet, och jag hade inte ens haft uppe det flödet när jag var med min vän. Hon påstår att det vara "råkade" dyka upp just där det stod vilket jag har MYCKET svårt att tro på. Även min fru tror att hon ljuger och faktiskt måste ha snokat efter bevis i min mobil när jag inte såg.
Jag har inte kunnat släppt det här, och jag vill verkligen veta sanningen, för mig är det väldigt viktigt om hon snokade eller ej i min mobil. Vad tror ni?
Just hennes extrema känslor för alkohol har påverkat vår relation flera gånger mot det negativa, att jag exempelvis måste ljuga och inte alltid kan vara mig själv då jag måste undanhålla saker. Hon har inte föräldrar eller släktingar som dricker för mycket, utan det grejen handlar om en slags tvångstanke kring det hela.
Om ni tror att hon snokat i mobilen, hur får jag henne att erkänna?
Jag vet inte, men det verkar ju som att hon har snokat. Men å andra sidan, du har ju ljugit för henne, eller hur?
Ja, men helt ärligt tycker jag det är skillnad på att ljuga och att snoka i min mobil. Jag har bytt lösenord på alla sajter jag är medlem på och skaffar löjligt svårt lösenord på min mobil. Visst jag ljög, men egentligen har väl inte hon med att göra vad jag gör med pengarna så länge jag inte köper knark? Hon fick ju tillbaka sina pengar menar jag.
Men kära nån. Har för det första svårt att tro att du dricker alkohol 1-2 gånger om året och ändå har sån stenkoll på hur hon tänker kring ditt drickande. Sen är det oerhört omoget att låna pengar av en vän och festa för pengarna. Du behöver helt enkelt vänja dig av med att låna pengar. Som vuxen undviker man det in i det allra sista. Hur hon sett detta på din mobil tycker jag faktiskt är oväsentligt. Och hon har all rätt att vara sur över hur du använt hennes pengar.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag kanske är jävligt självisk, men jag kan faktiskt inte släppa det om hon snokat i min mobil. Jag är en person som tycker min integritet är mycket viktig, om jag misstänker att någon kränker min integritet så måste jag få veta det.
#3 Vi känner varandra väääldigt bra, tro mig jag vet hur hon känner kring drickandet.
Egentligen lånade jag pengar till mat, vilket jag köpte, sen ville en vän ha med mig ut. Jag hade egentligen pengar, men det var via min fru och det tar lång tid att föra över pengar mellan oss för vi har olika banker.
Jag tycker att ni båda har gjort stora fel här.
Ni båda verkar ljuga och vara respektlösa mot varandra. Jag skulle inte acceptera något av det där från en vän. Jag skulle känna mig sviken.
Men jag erkände iallafall att jag ljugit, hon har ju inte ens erkänt utan spelar ängel.
Sen vill jag ifrågasätta dig då du börjar prata om att ha integritet. En person med integritet ljuger väl inte för sin vän på det där viset, eller har jag missförståt något?
Handlar inte integritet också om att man är i princip mot hyckleri, och det är väl just det du håller på nu med nu eller? Du pratar om att hon ljuger och i princip har du själv ljugit för henne.
Du erkände att du hade ljugit för henne när hon kom på dig antar jag?
Nej, ni båda har faktiskt varit lite väl respektlösa här. Jag tycker inte att du har gjort rätt här och bara för att du erkände då du blev påkommen gör inte dig till en bättre person än henne. Men hon har också helt klart gjort fel som har gått igenom din telefon. Det finns faktiskt gränser och ni verkar inte kunna respektera dem. =/
Förstår inte riktigt. Hur skulle hon sett smet om hon inte snokade?
Jag tycker det är fult att snoka i nåns mobil. Jag tycker det är fult att ljuga för sin kompis för att få låna pengar av henne till nåt du vet hon inte skulle vilja låna dig pengar till. Sen tycker jag det låter mycket dumt att du "är tvungen att ljuga on ditt drickande", det är du inte alls tvungen att göra. Sen tänker jag att en person som låner pengar för att supa upp dom till 99% har ett alkoholproblem.
Så… du vill inte att hon är oärlig mot dig och snokar i din telefon, men det är OK att du är oärlig mot henne? Det låter som att ni har en ojämlik relation.
Lögner är alltid lögner och det finns nog inga som är bättre eller sämre tror jag.
Och beroende på hur man ser det så ligger ju knark och alkohol ganska nära varandra, så varför skulle det vara OK så länge du inte köpte knark för pengarna?
Du erkände när hon kom på dig.
Alltså, jag försvarar absolut inte att snoka i någons mobil men ingen av er verkar ju respektera den andra. Jag kan personligen tycka att har hon såna problem med alkohol att du inte ens kan berätta att du varit ute och festat (man kan festa utan alkohol dessutom) om hon frågar vad du gjort i helgen så är det just hennes problem.
Å andra sidan är hon väl i sin fulla rätt att låna eller inte låna ut pengar till dig, och vill hon inte låna ut pengar till alkohol finns det ju ett bättre sätt än att ljuga. Låna inte pengar av henne. Jag skulle också bli sårad om någon ljög för mig på det sättet.
Ja hon måste ju ha snokat i din mobil om hon sett smset. Mycket fel gjort!
Du lånar pengar av en vän för att använda de till något hon verkligen inte tycker om. Mycket fel gjort det också!
Att låna pengar för att gå ut och dricka låter väldigt omoget och om man nu bara dricker 1-2 ggr/år borde man kunnat hoppa över den gången man inte själv hade råd.
#10 Ja okej 99% av dem har ett alkoholproblem, visst. Då är jag de återstående 1%. Sedan om du tror något annat får du sitta och spekulera själv, för det är inte relevant för diskussionen iallafall.
Angående att jag måste ljuga vanligtvis: Om hon skulle frågat: Vad gjorde du igår?
och jag svarar: Det var nyår, så jag tog ett par cider och hade fest här hemma med min fru och våra gemensamma vänner. Då skulle hon bli en helt annan person. Bli tyst av sig, kanske sitta hemma och gråta för sig själv. Jag skulle märka så tydligt bara genom telefonen att hon skulle bli mycket uppgiven, vilket skulle förstöra min glädje över festen jag hade haft.
#14 Låter som en märklig vän. Du måste ju få leva som du vill och finns det inget alkoholproblem så verkar hennes beteende bara konstigt.
#11 Skillnaden är att droger är olagligt. Jag menar mer: Så länge jag inte gör något olagligt med pengarna jag lånar. Vilken annan person som helst skulle inte brytt sig om jag tog en cider ute.
**TILL ALLA: Jag fattar att ni tycker jag gjort fel, det gjorde jag också. Jag bad om ursäkt och vi löste det. Hon förlät mig och vi har inte pratat mer om det. Dock känns det inte helt avklarat för mig eftersom det JAG känner att jag blivit felbehandlad för har vi inte berört alls, för att hon blånekat det hela.
Hon har fått upprättelse för det jag gjorde fel, jag bad om ursäkt och jag hade dåligt samvete, men hennes del i det hela här helt orört.
Därför orkar jag inte bry mig IGEN om vad jag gjort, för jag har redan löst min del med henne. Men jag har inte fått utlopp för min besvikelse på henne.
**
#16 Men hur såg hon smset utan att snoka?
Ingen aning, det fattar inte jag heller.
Hon måste ha snokat, men säger att det bara låg där öppet.
#15 Hon har kanske sina orsaker till varför hon är emot alkohol och hon vill inte att de pengar hon lånar ut till honom ska gå till alkohol. Hon hade ett enda krav och han kunde inte respektera det. Om han inte kunde respektera det borde han inte ha lånat pengar från henne. Svårare än så är det inte.
TS Du borde verkligen fundera över vad du själv har gjort också inte bara tänka på vad fel hon har gjort. Du kan inte ta ansvar för det hon gör men du kan ta ansvar för det du själv gör. Du har inte respekterat henne och jag förstår mycket väl varför hon inte kan respektera dig heller isåfall. Det går ju båda vägarna det här med respekt.
Ni borde sätta er ner och prata ordentligt igenom det här. Du borde be om ursäkt men även hon borde be om förlåtelse för det är ju helt klart att hon har snokat om hon har läst meddelandet.
Du borde i framtiden sluta låna pengar av henne om det ska gå till alkohol som hon är så pass mycket emot. Om det bestämt måste gå till alkohol så låna pengar från någon annan som inte har några krav då. Försök börja respektera varandra lite bättre, annars kommer den där vänskapen bli förstörd.
#18 Om du vet med dig att det smset inte var öppet på mobilen så finns det ju inga tvivel.
#18 Hon gjorde dock ett val då hon läste meddelandet. Fast något ligger "öppet" betyder inte att man måste gå dit och läsa.
Jag tror också att hon ljuger om jag ska vara ärlig. Om hon inte kan erkänna att hon har snokat så skulle det nog inte heller vara en vän som jag skulle vilja ha.
Det är många gånger som min väns telefon har plingat till medans den har legat på bordet framför mig, men jag har ju aldrig ens tittat närmare för jag anser det är definitivt att snoka.
#19 Jag håller med, skrev så för att TS verkar så bestämd med att han inte har något alkoholproblem, i så fall är det ju konstigt. Men visst tror jag att hans vän har fog för sin oro på ett eller annat sätt.
Tack för alla svar.
Kan någon ta bort tråden?
Jag pratade nytt med henne och konfronterade henne. Hon har ljugit hela tiden och erkände nu. därför behöver jag inte tråden längre. Tack för alla svar.
Och sensmoralen av denna tråden: Om du förväntar dig att någon ska vara ärlig mot dig, var då först ärlig mot personen ifråga.
Jag ser ingen anledning till att ta bort tråden.
#24 Bra att hon erkände. Inte bra att ljuga för ens vänner. =/
Varför lånar du pengar av din kompis om din fru har pengar?
Har du skärmlås? Det är inte så att du har glömt skärmen på och att meddelandet kom upp på skärmen? Hur öppen relation har ni - brukar ni svara i telefon och på meddelanden åt varandra?
Jag anser precis som de andra att du också har gjort fel, men för att fokusera på det Du frågar om - prata med henne. Få utlopp av din (eventuella) besvikelse mot rätt person. Det tycker jag. Slappna av och ta upp det med henne.
Sedan tycker jag att ni ska prata om alkohol på ett djupare plan, så att hon förstår varför en person som är hennes vän måste få dricka även om hon inte gör det eller trivs med det. Hon har ingen anledning att rasera sin dag för att du dricker alkohol. Det hade varit skillnad om du drack i hennes sällskap, men så verkar fallet inte vara.
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
Vad säger din magkänsla? Behöver du verkligen få det bekräftat om du ändå innerst inne vet?
Om du inte vill förstöra en vänskap för en sådan småsak, så föreslår jag att du helt enkelt byter lösenkod på din mobil, alt alltid raderar dina sms-flöden och inte berättar för henne.
Om hon snokar i din mobil igen, så kommer hon förstås inte in i telefonen och kan inte se dina privata saker.
Det är inte rätt, ens inom en nära vänskap att rota runt i någon annans telefon. Jag går endast in i min mans telefon om han ber mig att kolla upp något.
Sedan är det heller inte hennes ensak vad du gör med pengarna. Vi har också lånat ut pengar till polare, men har inget att göra med vad de använder det till, så länge vi håller en vänslaplig konversation och problemfritt får tillbaka pengarna.
En annan sak jag lärt mig om att låna ut pengar till vänner, är att aldrig förvänta sig om att få tillbaka dem, då skapar du heller inga konflikter, jag värderar vänskapen högre, men om lånet inte betalas tillbaka ges inget nytt i framtiden. =)
Hoppas du får ro i kroppen och släpper saken =)
#29 Ett meddelande man själv skrivit dyker inte plötsligt upp på skärmen.
#32 Hon erkände att hon hade snokat så det behöver inte diskuteras mera huruvida om hon såg det av misstag eller ej. =/
Hade jag en kompis som blev helt förstörd och började gråta eller sura så snart hen fick höra att jag druckit ett ynka glas vin🤔🤔… så skulle jag faktiskt hellre dra en vit lögn. Eller allra helst försöka göra klart att vad jag gör när hen inte är med måste få vara min ensak. (Likadant om hen ställde andra orimliga "krav" på mitt privatliv utifrån sina egna fixa idéer. Antagligen skulle vi inte fortsätta umgås i längden.)
Men jag skulle inte låna pengar till en utekväll av just den personen.
#35 Varför dra en vit lögn ens? Finns ingen orsak att berätta om man har druckit ett vin glas, det är ju inte så pass stora nyheter. =P
Jag har en vän som är helt emot alkohol. Jag pratar aldrig om alkohol med honom eftersom jag vet att vi har olika åsikter om ämnet. Med andra ord behöver jag inte ens ljuga då jag väljer att inte ens börja prata om saken.
Det var inte schysst att använda pengarna till något du visste att hon verkligen inte ville att du skulle göra. Men jag tycker faktiskt att du gjorde rätt som ljög för henne. Det var inte okej att hon snoka i din mobil. Själv hade jag blivit helt rasande. Det verkar som om ni har fått löst det iaf, bra!
#36 Håller med dig, jag skulle absolut inte ta upp ämnet själv om det var så känsligt. Jag tänkte närmast om min hypotetiska kompis frågade rent ut.