Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 2268 ggr
[cilla 7]
2015-09-17 12:37
1

Jobbig situation

Hej!

Har hamnat i en något jobbig sits. tidigare skrev jag om hur man enklast  avslutar en relation med en kollega  och de råd jag fick var att vidare befordra mail till en annan kollegan  detta tyckte jag lät som en klok sak att göra sagt och gjort och så trodde jag det vart frid och fröjd igen  nej kanske inte riktigt men bra mycket enklare. Men vad händer då jo han skickar ett medelande och frågar rätt ut varför inte jag svarar på hans medelande. Känner mig skyldig att svara men ska jag vara ärlig eller ska jag svara undvikande eller kanske inte svara alls men känner mig lite skyldig då det faktiskt inte är hans fel att det blivit på detta viset.

Kan inte dessa evinnerliga motgångar någon sin ta slut som tur är i alla fall min älskade vän på bättrings vägen som det ser ut nu och vill inget hellre än att få åka hem från sjukhuset har insett att man kommer väldigt långt med envishet i vissa lägen.

Men tillbaka till det akuta problemet.

Hur i …. ska jag göra ? Känslorna ja de finns kvar hade inte väntat mig något anat heller då jag haft dessa i över ett år redan. Däremot är jag fort farande fullt och fast beslutad att inte falla för dessa. Då jag tänker kämpa  vidare i mitt nuvarande förhållande.

Så snälla ge mig råd hur jag ska göra detta!

AnneN
2015-09-17 12:39
3

Ärlighet är alltid det bästa

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Loris M
2015-09-17 12:59
2

#0 Jag tror att det skulle underlätta för folk som vill svara om du inte skapade nya trådar hela tiden när det uppstår en ny situation men kring samma problem. Det blir svårt att hänga med eller veta vad det handlar om man inte läst alla trådar, vilket du verkar utgå ifrån att alla gjort. Skriv istället i samma tråd som du skapade från början så är chansen större att du får många svar. 

Man i övrigt håller med #1. Ju fler halvsanningar och osanningar man tar upp desto fler nya osanningar måste man hitta på när det inte går som man tänkt sig.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

[cilla 7]
2015-09-17 13:02
0

#1 Ja det tycker jag med i de flesta fall men…. eller ja kanske det enda raka att svara precis som det är vet inte fy vad detta blev jobbigt hatar dessa jobbiga känslor vad ända in i skulle jag få dessa för… Men du har nog rätt ärlighet funkar nog bäst i detta läget men känner mig bara så förbannat feg just nu vill inte att det ska bli konstigt men men vad finns att göra behöver bara repa lite mod först hur nu detta ska gå till. Tack för rådet

AnneN
2015-09-17 13:16
1

#3 Visst det kanske blir lite konstigt mellan er ett tag om du är ärlig och säger precis hur det ligger till (har inte läst dina tidigare trådar så vet inte vad saken gäller), men hur konstigt blir det inte om du inte svarar alls eller ljuger och sanningen kommer fram senare (vilket den har en förmåga att göra).

Var ärlig, säg precis hur det ligger till det blir minst konstigt mellan er i längden då.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[cilla 7]
2015-09-17 14:23
0

#2 Förlåt men det tänkte jag faktiskt inte på att jag kunde göra men som jag skrev tidigare har jag nog fått det svar jag behöver då det redan tidigare lutade åt detta svaret (känner  att jag är skyldig honom det) Vad gäller osanningar / halvsanninger har jag faktiskt inte sagt något tidigare  utan bara skickat vidare hans  mail till en kollega. Tror att det har med detta att göra att frågan kom då han nog har funderat lite grann på detta kanske har han räknat ut vad det beror på eller ej men som sagt spelar det mindre roll utan det är dags för sanningen . Ska bara samla lite mod först.  Tack så mycket för råden

(ska bara tillägga att nervositeten beror på att jag bara gjort detta en gång förut när jag träffade min man för mer än 20år sedan har inte haft dessa känslor för någon annan sedan dess)

[cilla 7]
2015-09-17 14:40
0

#3 Har du nog helt rätt i . Tråden handlar om att jag fått mer än vänskaps känslor för en person jag jobbar ihop med. Trots att jag redan är gift har beslutat mig för att jag trots detta älskar min man och vill försöka rädda vår relation även om det är tufft emellanåt. Och kände att enda sättet va att jag sa upp kontakten med den andre. Så tack så igen för alla kloka råd.

Loris M
2015-09-17 15:05
0

#5 Nu har jag skummat igenom dina andra trådar och vet lite mer. Jag förstår verkligen att du tycker att det är både otroligt jobbigt och nervöst. Har faktiskt varit i samma situation och har även jag varit gift med samma man i ca 20 år. Då vill man helst slippa dessa känslor samtidigt som man tycker att det är lite spännande. 

Jag tycker fortfarande att det bästa är att berätta, eftersom han nu vill ha (och förtjänar) ett svar. Annars hade det inte behövts kanske. Men det kan vara bra att vara så kortfattad som möjligt och så diplomatisk som möjligt. I o.m. att han frågar, kan det tyda på att han lagt märke till att du uppmärksammat honom eller också är känslor besvarade. Annars kanske hade han inte brytt sig om att fråga. Då är frågan, hur skulle du reagera om har skulle exempelvis svara att även han har känslor för dig? Kan du hantera det utan problem och utan att vara frestad så är det bra. Men om du är tveksam och om det skulle vara ännu jobbigare så är det ändå kanske bättre att inte säga något. Du kanske kan säga exempelvis att du tänkte att din kollega skulle kunna ge honom ett bättre svar, är mera insatt eller liknande. 

Vill inte förvirra dig nu, hoppas att fler svarar med fler tankar. Men tänker att det kanske skapar fler bekymmer för dig om dina känslor råkar vara besvarade. Även om ärligheten varar längst så kan det ändå finnas situationer när den inte gynnar någon. 

Edit. Sen tänker jag också att det beror även på hur mycket ni kommer träffas i jobbet i fortsättningen och hur pass starka dina känslor är. Träffas ni ofta och du har starka känslor som är svåra att dölja så kan det var bättre att berätta då han lär märka det i alla fall. Om du känner att känslorna någorlunda avtar och att du kan hantera det så kan du kanske låta bli att berätta. Svårt det är! 🤔

[cilla 7]
2015-09-17 15:22
2

#7 bla. därför jag tvekar då jag inte vågar svara på hur jag kommer att reagera eller för den delen han en del av mig önskar att jag kunde fortsätta vara vän med honom då vi onekligen har rätt skoj ihop men jag fattar ju att det inte kommer att funka då mina känslor blir starkare och starkare ju mer jag har med honom att göra. Hatar detta men tror som sagt att det enda raka är sanningen då jag inte vill ljuga varken för honom eller någon annan  för den delen. Blir det då konstigt får det väll bli det.

Orkar inte med detta mer  vill lägga all min energi på min familj och om jag säger som det är om än väldigt kortfattad och diplomatisk precis som du skrev. Och för hoppnings vis håller han sig borta efter detta. Så nu får det bära eller brista känner jag tack för alla kloka råd.

Och ska jag vara ärlig så hoppas jag att känslorna inte är besvarade då det nog ställer till minst bekymmer i längden. Kram till alla kloka människor.

Gaara
2015-09-17 15:26
1

#8 Lycka till och berätta sedan hur det gick. :) Tycker det är jättestarkt jobbat av dig. :)

Loris M
2015-09-17 15:50
1

#8 Det blir säkert befriande att berätta. Det värsta är ändå alla grubblerier. När du fått det ur världen kan du som du säger lägga energi på din familj istället. Lycka till! 🌺

[cilla 7]
2015-09-17 18:45
1

Hej tack allihopa för så många kloka ord #7 känns som att det är enda sättet då mina känslor bara blir starkare och starkare ju mer jag träffar och pratar med honom så jag har bestämt mig för att berätta så hoppas jag att jag kan glömma sedan

[cilla 7]
2015-09-19 09:03
0

Hej har inte vågat mig på att svara på hans mail ännu men har funderat över hur jag ska göra o vad man kan och bör eller inte bör skriva. Även om jag fortfarande inte riktigt ser någon annan utväg än att berätta vad jag känner tycker jag inte om att exponera mina känslor. Vill inte att han ska upp fatta det som att jag tror eller vill veta om känslorna är besvarade. Tror det bästa är att jag inte vet vad han känner. Så kanske är det bäst att inte säga något. Nu är jag ännu mer förvirrad och varför vill inte dessa känslor försvinna?

OlgaMaria
2015-09-19 16:58
0

Det är ju lite svårt att veta vilken typ av relation ni har till varandra… men jag kan ju tänka att "ärlighet" i detta läge skulle vara ganska oprofessionellt. Men frågan är om det finns något annat alternativ… Väldigt klurigt. Kan du rådfråga någon på din arbetsplats?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[cilla 7]
2015-09-20 12:07
0

#13 Som jag tidigare skrivit är vi vänner och har rätt skoj ihop. Men jag tror att han kanske har eller kommer  märka att jag har känslor för honom och då vill jag nog berätta redan nu för jag tror det blir ännu konstigare i sådana fall. Ialla fall så har jag beslutat att inte ha så mycket eller helst inget alls med honom att göra då jag känner att jag inte kan hantera dessa känslor jag har. Då han frågat varför det är en kollega som svarar på mailen beslutade jag mig för att berätta som det är men har du något bättre förslag så är jag idel öra men jag vill helst inte ljuga.

Loris M
2015-09-20 12:18
0

#14 Berätta! Det känns som det enda vettiga tycker jag med tanke på det du skriver. Om ni varit bara kollegor utan att ni också är vänner, hade du kunnat undvika honom tills känslorna svalnat. Men om du skulle hålla dig undan, eller strunta att svara på mejlet, så skulle han troligen undra varför och förr eller senare vilja ha ett svar. Om du fortsätter som vanligt och träffar honom så kan jag tänka mig att han märker att du har känslor. Det är oftast svårt att dölja. 

Genom att berätta och samtidigt påpeka att du inte vill ha dessa känslor och att du älskar din man, har du samtidigt markerat för honom att du inte är intresserad. Om han ev. skulle vara det.

[cilla 7]
2015-09-20 15:40
0

#14 Tack ja jag ska berätta men jag försöker att reda ut hur jag ska säga det då jag precis som du skriver vill att han ska veta att jag fortfarande älskar min man trots dessa känslor men det känns svårt då jag kommer att sakna hans vänskap hade önskat att jag inte fått sådan här känslor för honom.

[cilla 7]
2015-09-21 17:57
1

Hej då var det gjort och det gick bättre än jag trodde att det skulle göra så tack allihopa som stöttat mig😃

Loris M
2015-09-21 19:01
0

#17 Roligt att höra. Men vad hände? Har du fått svar från honom än?

[cilla 7]
2015-09-22 07:17
2

#18 Ja jag fick svar med en gång nästan! Han lovade att han inte skulle pressa mig även om känslorna är besvarade så det känns faktiskt mycket bättre nu när jag berättade som det är. Men det tråkiga är ju att man även mist en vän men det var det värt. Kram på er alla

Loris M
2015-09-22 08:05
0

#19 Så bra! Det verkar ändå som att det blev bäst så. Tråkigt däremot att du förlorat honom som vän, men det kanske är tillfälligt. Det är inte omöjligt att återuppta vänskapen när (och om) känslorna svalnar för er båda. 

Kram

[cilla 7]
2015-09-22 09:57
0

#20 Ja kanske det  men det får tiden utvisa! Tack för allt stöd Kram