Internetspärr för barn?
Kanske inte helt rätt forum, men i relationer gissar jag att det finns i alla fall några barn i några av relationerna.
Jag är själv barnfri, men har några vänner som har barn i 12-14 årsåldern, och vännerna är inte speciellt bra på datorer (men gissa om ungarna är det!
).
De söker nu något program som kan användas för att spärra åtkomst till internet under den tid de inte är hemma (dvs att man på något sätt i programmet bestämmer vilka tider en viss profil skall ha internettillgång).
Någon som har barn och känner igen problemet, och kan tipsa om program?
Skall även testa att lägga ut den här frågan på Dator.IFokus.se.
mvh /Martin
mvh Martin

Jag har lagt ut exakt den frågan på datorn.ifokus =)
Det går att ställa in själva datorn så att ett lösenord spärrar själva dataåtkomsten. Då kommer man inte in i datorn alls. Det ligger i Windows, tror jag.
Allra enklast är att blockera specifika sajter i webbläsaren. För IE gäller Verktyg->Internetalternativ->Säkerhet->Sidor (eller domäner kanske det står, jag har min på engelska där står Sites) Väl där inne kan man välja att tillåta alternativt blockera diverse sajter.
I övrigt kan jag säga att nästan de flesta företag som säljer antivirusprogram och brandväggar, tillhandahåller verktyg för föräldrakontroll. Telia, Norton, F-secure, Panda… you name it.
Ytterligare ett sätt är att spärra redan i den fysiska brandväggen, som finns inbyggd i routern, om man har en sådan.
Eller så kan man låta ungarna upptäcka internet och skylla sig själva om de ser nåt de inte klarar av…
#4 Problemet är kanske att ungarna vet hur man ändrar det också… Dom är ju så smarta!!

Ett alternativ skulle kunna vara att man sätter lösenord för windows och att endast föräldrarna känner till lösenordet… Då måste någon vara hemma för att de ska kunna använda dator. Kanske låter hårt, men jag tycker inte det är märkligt alls.

det råkade mamma fixa på våran dator en gång…gissa om jag blev fly förbannad när det kom upp en ruta om "föräldrakontrollen" när jag skulle gå ut på internet!?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#8 Men du är ju inte myndig, varför skulle det vara så hemskt att dina föräldrar hade koll på vad du gjorde på Internet?

Jaa, visst är vi smarta? ^__^

#9 för att det är störtlöjligt. liksom Varför?? för att jag inte ska porrsurfa eller vad? bestämma träff med främlingar?
jag blev ärligt talat besviken på att hon inte litade på mig, tills det kom fram att inte inte visste vad det var innan riktigt, så hon tog bort det efter 2 dagar. hon är inte så teknisk av sig
#11 Ja, till exempel det du nämner… Jag känner ju inte dig alls så jag vet inte hur ni har det i er familj.
Om jag vore barn eller tonårsförälder så skulle nog jag vara lite orolig för vad som händer ute på Internet…
Jag vet själv hur farligt det kan vara och hur mycket olämpligt som finns där.

Jag skulle inte bestämma att träffa någon från internet irl utan att mamma visste om det. Eller, det tror jag inte i alla fall…

haha vad skulle det göra om jag skulle porrsurfa lite? nu finner jag inget nöje i det, men vad skulle det göra för skada?
jag har pojkvän och behöver inte träffa någon annan via internet. de flesta ungdomar bestämmer inte träff med främlingar, speciellt inte om deras föräldrar uppfostrat dom till att inte hoppa in i andras bilar osv, så faller det sig naturligt att inte heller åka hem till en främling.
#14 Tja, du är inte mitt barn så det spelar väl ingen roll vad jag tycker? Eller hur? 
Jag tycker inte 16-åringar ska porrsurfa. Men det är du och dina föräldrar som uppfostrar dig, inte jag. Jag säger bara vad jag tycker. :)

#15 med tanke på att jag är över 15 år och får ha och har sex så, why not? men ni kan va lugna allihop, jag har ännu inte porrsurfat och känner inget behov av heller 
jag vill veta Varför det inte skulle vara bra om jag porrsurfade? jag förstår bara inte vad som skulle vara fel?

#16 det fattar inte jag heller om jag ska va ärlig!? Men men lite skoj i livet måste man ju ha. men kan ju vara dumt att gå in på betal -sidor bara. haha :)
Sen är ju frågan, vad är porrsurfa? Läsa noveller? Titta på hårdporrfilmer/bilder? Titta på "fine-art-nude"?
Jag har porrsurfat, enligt alla ovanstående beskrivningar. Säkert även enligt andra beskrivningar 
Förvisso sedan jag blivit över 18… mest beroende på att internet inte var speciellt tillgängligt när jag var under 18 :o)
mvh Martin
#18 Ja, jag kan bara svara för mig. Jag har och kan surfa efter porr. Jag är 34 år och kan ta ansvar för mig själv.
OM jag sen tycker att min eventuella 16-åriga dotter inte ska göra det… Det är väl lite skillnad på det, eller tycker du inte det? :)

#19 nej jag tycker inte det är nån skillnad faktiskt. varför få ha sex men inte kolla på det? om nu nåt skulle vara förbjudet av det så borde det väl vara att utöva det, inte kolla på det.
#20 Det är inte olagligt att se på porr när man är 16, tror jag iallafall. Men det betyder inte att jag som förälder kommer att gilla det eller tillåta det.
Sen tycker jag det är tidigt att ha sex när man är 15-16. Återigen bara min åsikt. Jag vet att det är lagligt men det betyder inte att jag kommer att gilla det.
Och mycket porr är våldsam och innehåller sånt som jag inte tycker ungdomar ska se. Det är inte bara SEX.
Det finns smakfull porr, det fins finporr det finns erotisk film. Allt är olika.
Men nej, jag tycker inte man ska set det när man är så ung…
#21 Varför tycker du inte att ungdomar ska se det? För att de inte kan handskas med det…? Det är inget ifrågsättande, är nyfiken på hur någon som tycker tvärtemot mig resonerar.
Sen tänkte jag bara att mycket av alla barnprogram innehåller (skrämmande) mycket orealistiskt våld.. Så våld matas vi ju med från att vi är små..
Jag tycker inte att föräldrarna skall spärra internet för sina barn alls. Ser ingen poäng i det. Kan ni som är föräldrar förklara varför ni inte vill att era barn ska se det som finns på internet?
#22 Jag anser att mycket material skadar och påverkar människor. Så även våld.
Förstår inte varför du använder det som ett bra argument? Våld är ännu sämre än porr (eller ja, den porr jag anser är riktigt dålig innehåller ju våld så…)
Det finns mycket skit på Internet och i livet. Varför skulle vi inte påverkas av alla dessa bilder av våld och förnedring?
Psykologer och experter hävdar att vi påverkas av alla bilder vi ser. ALLA bilder. ALLT vi ser omkring oss, allt vi upplever påverkar oss.
#23 Nej, alltså, det var inget argument, varken för eller emot. Tänkte på det när du skrev att mycket porr är våldsam. Barnprogram är ju också våldsamma. Jag tycker våld i barnprogram är fruktansvärt mycket värre än att ungen ser en taskig porrfilm (utan våld) på internet..

#22 Kan ni som är föräldrar förklara varför ni inte vill att era barn ska se det som finns på internet?
Jag är visserligen inte förälder, men jag skulle vilja svara på frågan iallafall.
Det är inte så att jag inte tycker att barn ska se det som finns på internet, för jag kan inte komma på något som vore "farligt" att. Däremot är jag lite rädd för respektlösheten som finns på internet. Jag har sett mycket mobbing och diskussioner/smutskastningar på nätet som inte skulle existera om inte internet fanns.
Barn glömmer ofta att det sitter en människa på andra sidan skärmen. De skriver gärna elaka saker till varandra (inte bara på internet utan även via sms) och slutar aldrig tjafsa för de ser inte när den andra är knäckt och sitter och gråter. Alldeles nyss upptäckte jag en väldigt otrevlig och onödig tråd på en ifokus-sida där min lillasyster bråkade med sin närmsta vän. Ett problem de borde löst privat men som nu låg ute för hela världen. Det är DÄR jag tycker Internet behövs kontrolleras. Och när jag får barn kommer jag vilja ha fri tillgång till alla deras diskussioner med kompisar. Synd att hemligheter kanske måste granskas av föräldrarna, men jag tycker det är värt det för att slippa alla otrevliga diskussion där man bara är elak och missförstår varandra..
Sen säger jag inte att man måste kontrollera sina barn tills de är 18 och kanske inte heller om man märker att de klarar av att använda internet. Men det tycker jag inte att alla barn kan idag…
#22 Det är mitt ansvar som förälder och vuxen att skydda mitt barn, ett barn är varken mogen för mycket av det som finns på nätet och ett barn kan heller inte skilja på rätt och fel på samma sätt som en vuxen. Vidare är det ju så att jag som förälder ska se till att mitt barn får sunda och hälsosamma värderingar, detta görs bäst igenom att man INTE tillåter en massa negativ påverkan från vissa sidor på nätet.
Om man tar en sida som exxet där man kan se människor som blir avrättade, trafikoffer som har tappat huvudet eller en liten film där sadam blir hängd så är det absolut inget som mitt barn ska se av den enkla anledningen att ett barn klarar inte av sånna saker utan att skadas rent fysiskt.
Ditt ifrågasättande om varför man ska hindra barn från vissa saker på nätet tar jag som en okunskap vad det gäller barn och dess psykologi.
#25 Ja, det är ju helt klart en poäng. Tyvärr är det många vuxna som skulle behöva spärrat internet även de eftersom de inte inser att det faktiskt finns en människa bakom orden..
Sen håller jag absolut med i det sista du skriver.. det är väldigt väldigt olika från barn till barn vad de förstår och klarar av..
#26 Det är inte ett ifrågasättande, det är en enkel fråga eftersom jag verkligen inte förstår. Jag vet ju att jag "klarade" mig utan förbud och då vill jag veta hur ni föräldrar som anser att förbud är nödvändiga resonerar.
Nu tar jag mig själv som ett exempel och detta är då bara mig och min barndom.
Skulle mina föräldrar förbjudit eller spärrat internet för mig när jag var liten skulle jag bara sökt upp en dator där det inte var spärrat ifall jag verkligen ville se det som fanns. Men, jag har tydliga minnen (tack vare uppfostran??) av att ha undvikit att se porr och styckade människor när kompisar erbjöd mig möjligheten. Jag var nio och förstod att det var något jag inte skulle klara av..
Det är inte som att jag skulle uppmuntra mina barn att titta på all skit som finns, jag tycker bara att spärrar och förbud är en fruktansvärd nedvärdering av barnet. Visst, man ska ha regler, man behöver regler som barn, men regler är inget förbud..
Det är svårt det där som du skriver om LinLin.
För det är faktiskt så att förbud kan trigga barnet till att vilja göra det förbjudna ännu mer. Beror nog lite på hur gammla de är också.
Jag har inga barn, men om jag får kommer jag definitivt inte låta barnen sitta på datorn utan en vuxens uppsikt.

Jag har koll på vad ungarna är ute på för sidor på nätet när dom sitter där… Det är inte så svårt att förstå eftersom att 80% är ren och skär s*it och inget som barn eller vuxna bör se över huvudtaget… Nu snackar jag inte att 16 åringar porrsurfar utan om 12 åringar som ser en människa bli skjuten i huvudet från nära håll… En vuxen inser förhoppningsvis att det är nåt sjukt och klickar bort därifrån medans det är lättare för barn att trigga varann att gå längre… Min son får inte surfa hur han vill, köra bil, dricka sprit eller gå på systemet heller…..

Vänta lite nu… Varför egentligen, skulle inte barn få se på porr?
#30 Barn ska absolut inte kolla på porr, dom har ingen som helst utvinning av det, ungdommar däremot tycker jag visst ska få kolla på porr. MEN. Det ska inte vara fritt, och det ska HELST inte va av den grövre sorten, jag skulle nog tro att det finns knappt en enda kille som inte kollat in porrtidningar i tonåren. Men barn som sagt vad ska vara barn och inget annat.