Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 1155 ggr
Rainee
1

Dåligt självförtroende..

Sätter detta i relationer då det är relativt hög aktivitet här och för att detta är en tråd om den viktigaste relationen som finns, alltså relationen till sig själv.

Jag har väldigt dåligt självförtroende, det varierar från dag till dag men hittar alltid saker att trycka ner på mig själv. Både utseendemässigt och personlighetsmässigt, mest utseende dock. Känner mig fixerad vid vissa ställen på min kropp och mår ständigt dåligt över dem och de blir även att jag hela tiden jämför mig själv mycket med andra, och det tar så himla mycket på psyket. Jag vill göra allt jag kan för att en dag kunna se mig själv i spegeln och känna mig stolt och att kunna älska min kropp även fast den inte är perfekt liksom. Jag ska börja hos en kurator men vill gärna höra vad ni tycker och tänker, tips på hur man kan göra för att stärka sitt självförtroende och hur man kan lära sig älska/acceptera sin kropp osv?

P3pz
2

Jag var lika dan förut, det gick till och med så långt att jag fick ätstörningar. 
Idag är jag frisk från mina ätstörningar och är lite mullig istället för jättesmal. Så mina tips är att du ska försöka ge dig själv komplimanger varje dag! Skriv upp något du är nöjd med, och när du känner att självförtroendet sviker så är det bara läsa texten. :) 
Jag väger som sagt mer än "medel" idag, och mitt självförtroende är inte det bästa alla dagar.. Men jag är nöjd med min kropp ändå! 
Jag är mullig och har hudbristningar över hela magen efter en graviditet, jag har ett ärr som är 20+ cm över magen efter ett akut ks, jag har 4 st andra operationsärr, min navel förstördes under senaste operationen osv.. 
Och ändå är jag nöjd. 

De dagar jag har dåligt självförtroende då tänker jag på de orden som fick mig att ta mig igenom mina ätstörningar "jag har fina blåa ögon, stora fasta bröst osv". 
Sen kommer den viktigaste tanken in! 
skönheten ligger i betraktarens ögon! Alla är vackra på sitt sätt, alla är vackra i andras ögon, man kanske inte är det i ALLAS, men i mångas. 
Inte ens den snyggaste människan du kan tänka dig är vacker i allas ögon, för det finns alltid folk som tycker annorlunda. 

Så glöm aldrig att du är vacker på ditt sätt i andras ögon.

"There is life after abuse. This is mine"

heno
0

Hej, Rainee, jag är en man o det pratas om utseende oftast, P3pz är en tjej och jag förstår att man vill vara snygg det är ju det första intrycket man sänder ut, men nu undrar jag? hur gammal är du? har du flyttat till ny ort? nya människor runt omkring dig ?, det betyder att nya förhållande skapas. För min del så betyder ditt inre mycket mer än hur du ser ut med stora bröst, små, hängande, platta, bred eller smala höfter o allt det där med ben, hårfärg osv. har ingenting med kärlek att göra det är en falsk varudeklaration. Jag vill umgås med en trevlig person. För min del gillar jag de som har lite mer och jag är absolut inte ensam om det, det skall du veta. Det finns alltid en som passar dig även om det tar lite tid, är du ung så har du tiden på dig, ha inte så bråttom man får alltid vänta på något gott. Jag tror att du är vacker som du är, alla människor tycker att det är något fel på sig själva, man hittar alltid något som inte är så bra så du är inte ensam om det men det är du som är stark o kunna medge detta på fokus, det är en stor…….nu tog det nästan slut…måste tänka……..jo….fantastisk egenskap som du har som inte många har o det ska du vara glad över. Jag tycker inte att du behöver söka en kurator för detta utan se dig i spegeln o tänk att jag är jättefin som jag är. Du har i alla fall en som fattat tycke för dig o det är jag men om du känner för att prata med någon skall du göra detta, det är du som bestämmer. Hör av dig.

Kram på dig.

Heno

Michiis
0

Vet du vad, TS jag känner inte dig men jag vet att du är underbar och grym som du är och det finns bara en som är du och det är därför du är så unik för det är bara du som ser ut som du gör och du har säkert jätte många i din närhet som älskar dig för att du är du! Så ta nu vara på det, glöm inte det och lär dig älska dig själv, varför skulle du inte ? 🙂 ha en bra kväll

// Michis

Rainee
0

#1 Jag beklagar dina ätstörningar :( Har själv haft det när jag mådde som värst över min kropp, tappade vikt jättesnabbt för att jag knappt kunde få i mig en enda måltid utan att det kom upp igen.. Det var en riktigt läskig period i mitt liv för det kändes som att jag inte ens kunde styra över hur min egna kropp reagerade.. Jag är så glad att jag klarade mig ur den svackan.. Jag är fortfarande inte så nöjd men jag vet att jag hellre mår bra psykiskt än ser bra ut fysiskt.. Starkt jobbat av dig som lyckats komma så långt! Förhoppningsvis så kommer jag också kunna känna mig nöjd en dag, tack för dina tips också, de ska jag ta till mig! 

#2 Åh det där kändes bra att läsa.. Jag är 20 år, har varken flyttat eller fått nya människor omkring mig, men har behövt gå igenom ganska mycket jobbiga grejer på sistone, och allt det började med att jag mådde dåligt över mig själv, lite annat också.. Ja jag tycker det är bra att söka ut hjälp hos andra om man behöver det, också därför jag går till kurator, inte bara för att jag mår dåligt över mitt utseende utan att jag också väldigt lätt får ångest och övertänker saker.. Behöver hjälpa att hinna gå igenom alla intryck jag tar mig an, är en väldigt känslofylld person och ofta blir för många intryck på en gång för mycket för mig.. Tack i alla fall för dina ord, de uppskattas!

#3 Det är så sant, jag ska försöka att uppskatta mig själv mer även fast det kommer att ta tid! Detsamma till dig :)

P3pz
0

Jag inser att mitt inlägg kanske var lite klumpigt skrivet och att jag kanske framstod som väldigt  utseendefixerad.. Men så är det inte. :P 
Jag menade inte att utseendet spelade någon roll, det jag menade var att man kan komma över/minska sina dåliga tankar om sig själv och en "genväg" är genom att uppskatta de delar av en själv som man kanske är mer nöjd med. 
Självklart sitter skönheten på insidan och det var lite det jag menade med "Skönheten ligger i betraktarens ögon".  :) 

Det var precis så det började för mig innan det blev värre. Men nu står jag här starkare än innan, så det gick ingen nöd på mig :) 
Och tro mig, du kommer att känna dig så nöjd en dag. Och du är alldeles för ung för att tro något annat! Uppskatta dig själv och den du är, för då kommer du att må bra.  Man måste nå botten innan man kan trampa ifrån och nå toppen :)

Rainee
0

#5 Tycker inte att ditt inlägg var klumpigt formulerat, förstod ju att du inte menade att utseende är allt haha, bara det att det var det jag mådde som sämst över så det blev ju naturligt huvudämnet :) Ja, det känns som att när jag insåg att jag började utveckla en ätstörning det var då jag på riktigt förstod att jag behövde göra något, jag vill aldrig sitta fast i en ätstörning, aldrig någonsin. Jag vill ta hand om min kropp så jag ska försöka göra det på bästa sätt genom att också försöka vara snäll mot mig själv. Jag är glad för din skull att du blivit starkare istället för att hamna i den situation där man blivit totalt likgiltig.. Bra jobbat, du är en förebild för alla som haft kroppsproblem och ätstörningar som följd!

P3pz
0

Det är riktigt bra gjort! :) 
Det är inte alla som ser vad som händer med kroppen förs det är för sent. Och du har verkligen helt rätt inställning för att ta dig igenom ditt dåliga självförtroende. 
Att vara självständig ger också bra självförtroende. :) 

Tack det värmer verkligen :)

Rainee
0

#7 Ja jag är glad att jag själv märkte det och kunde stoppa det innan det gått för långt, det är ju viktigt att ta hand om sig själv :)