Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 1808 ggr
[Hästarimittliv]
2

Hon ringer mig hela tiden!

Hej, jag har en vän som jag ibland bara hatar! När man umgås så pratar hon bara om sig själv och om sina problem, även om hon inte har några speciella problem, hon är redan bortskämd, får allt hon pekar på och får månadspeng på 500 kr. Dessutom härmar hon mig hela tiden! Jag började på ridskola för 8 år sedan, då skulle hon också göra det, hon hade gått på tennis och pratade hela tiden om hur duktig hon var, och sedan när jag väl kom igång med ridningen från att ha ridit lite tjohejridning så skulle hon också haka på, och ridskola för några tusen i månaden var ju inga problem. När jag köpt nya ridkläder som är effektiva i stallet så är hon genast på mig om vart jag köpte de, säger jag det inte så googlar hon upp det och köper det ändå. När jag berättar för henne att det är jobbigt att hon måste köpa samma grejer som mig hela tiden så blir hon bara sur och säger att hon får väl köpa vad hon vill. Då får jag lust att knäppa till henne. Men nu till saken. Hon verkar ha problem hela tiden, men det är inte problem så som en deprission, någon sjukdom eller liknande. Det är att hon inte får det hon vill. Hon kan ringa mig när som helst på dygnet. Som igår när hon var tvungen att ringa mig klockan nio på kvällen för att säga sina inköp på ullared. Då hade hon bland annat köpt en chokladfontän och flera nya ridkläder av fina märken osv. Och vad mer? Jo, en precis likadan fleece som jag har. Jag blev så trött på henne att jag var tvungen att avbryta henne i att jag skulle duscha. Sedan somnade jag med en ångestklump i magen, jag vill ju också ha allt. Jag blir så trött på folk som får allt. Jag kan inte prata med en annan kompis, för att jag är den som känt henne längst, varit med henne mest, så ingen vet vilken bitch hon egentligen är när man lärt känna henne på riktigt.

Aleya
14

Vad är problemet? Att du är avundsjuk? Att du inte vill ha med henne att göra? Om det är det sista så är det väl att bara inte umgås med henne.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Tuulikki]
8

Det låter som avundsjuka och irritation från din sida. Varför umgås du med henne om det inte känns bra? Vänner ska ju inte göra så man somnar med en ångestklump i magen.

[Hästarimittliv]
0

#1 Ja, jag är avundsjuk. Men problemet är att vi går i samma klass och henne är det svårt att bli av med.

Aleya
6

#3 men vad spelar detta för roll? Du umgås väl inte med alla i din klass bara för att dom går i din klass? Och problemet ligger hos dig som är avundsjuk. Orkar man inte umgås med någon p g a avundsjuka så får man väl antingen skita i dom eller lära sig hantera sina känslor.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sarah
13

Förstår inte varför det är ett problem att hon köper likadana saker… Ta det som en komplimang istället, att hon gillar din stil. Hur menar du att hon får allt? Du rider, hon rider, hon fick kläder som du har redan osv. Vad är det att vara avundsjuk på? Sen ska man komma ihåg att många som har mycket dyra saker, med hög "status" har det för att dölja osäkerhet i livet.

Ebolaa
23

Avundsjuka ? Det låter inte alls som det, ursäkta. Låter som att den där personen har ett "mindervärdeskomplex" och inte kan tåla när någon annan ser fin ut eller har gjort något trevligt. Man måste kunna glädas andras framgångar och inte försöka roffa åt sig allt man kan. Förstår att du blir väldigt trött på din "kompis", för det är inte så en äkta vän beter sig..

Du skulle nog må bättre av att ha lite mindre kontakt med henne och först kanske säga till på skarpen att hon får ta och skärpa sig och sluta hålla på apa och härma efter allt du gör eller har.. Det är inte ett okej beteende…

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

linn15år
11

Fast jag kan faktiskt förstå att det är störande med en som hela iden härmar ens stil och ska göra likadant/ha samma saker hela tiden.

Det var en på min förra skola som alltid skulle göra lika som jag. Det var liksom: "vilken cool frisyr"…  2 dagar senare hade hon klippt o färgat likadant…"vilken tuff tröja, var har du köpt den" … veckan efter hade hon en likadan…. "vilket snyggt halsband"… sen hade hon ett exakt likadant osv osv, med allt möjligt, fin-skor, sättet att sminka sig, osv osv

Ja jag tyckte de var störande, men inte var jag avundsjuk heller, har väl inte med avundsjuka att göra heller. I så fall måste det väl vara hon som var avundsjuk på mig som bara måste härma efter hela tiden.

Alla kallade oss för "Bill å Bull" efter ett tag. "Ni är ju så himla lika jämt i kläder och allt"

IceTee
3

När jag och min kompis var unga tyckte hon att jag härmade henne (köpte samma bratz och sånt) och blev rätt arg. Idag är hon 19 och jag 20 och vi skrattar åt det! Det finns ingen anledning att bli sur över sånt. Ringer hon för sent så tycker jag att du säger det till henne och ber henne sluta? 
Har du sagt till henne vad du skriver här?

Medarbetare på Skor iFokus