Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 3588 ggr
sosanna
2015-10-29 15:37
0

Varför inte gifta?

Ni som varit sambo länge, kanske 8-10 år eller mer varför har ni inte gift er?

fruktgumman
2015-10-29 15:42
3

Vi har inte sett någon anledning till det än efter snart 18 år. Men vem vet kanske han friar på 20års dagen. I så fall ska jag svara ja🙂

Vanja
2015-10-29 15:43
10

Äsch, vi behöver inte pappersbevis på att vi älskar varandra :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Gaara
2015-10-29 16:02
2

Själv så vill jag och sambon gifta oss men det blir inte riktigt än. :)

Men t.ex mina föräldrar har varit tillsammans sedan morsan var 16 och farsan 18 och morsan fyller 59 på lördag. Jag vet inte vad farsan tycker alls om bröllop. Antar att han inte tycker det är viktigt för honom men att om folk vill göra sånt så är det inget konstigt. Morsan däremot är heeelt anti. Hon tycker det är idiotiskt och ett stort jävla slöseri med pengar. ;) Så det kommer ju bli jättekul att berätta sedan när vi förlovat oss att vi faktiskt ska gifta oss några år efteråt. :P

Fridaaaa
2015-10-30 14:05
1

Varit tillsammans 8 år, sambos 6. 
Jag vill inte gifta mig, för mig finns det ingen mening med att gifta oss :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

myhairlady
2015-10-30 14:25
1

Det är för dyrt.

Och ja, jag vet att det inte måste kosta mycket alls. Man kan i princip skriva på ett papper bara sen är man gift. Men så  vill jag inte ha det. Ska jag väl gifta mig så vill jag ha en väldigt pampig brudklänning, jag vill ha en påkostad ring, jag vill kunna bjuda mina vänner (ganska många) och jag vill ha en stor fest.

Så det är för dyrt. Jag gifter mig hellre inte alls än att göra något halvdant som jag egentligen hade velat ha på ett annat sätt.

Anne.K
2015-10-30 15:08
2

Jag vill inte gifta mig. Det behövs inga papper för att bevisa våran kärlek för varandra. Vi har så mycket annat i våra liv som visar för oss själva hur mycket vi älskar varandra och betyder för varandra. Att våran kärlek ska vara godkänd i lagens ögon känns så sjukt oromantiskt. Giftermål tycker jag överhuvudtaget är så stelt och oromantiskt och inget som passar ihop med våran kärlek som vi har för varandra. Vi behöver inte bevisa för någon annan hur mycket vi älskar varandra. Det räcker att jag och min sambo vet hur mycket vi älskar varandra. :)

Jag vill dela resten av mitt liv med honom, men jag behöver inte gifta mig för att kunna göra det. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-10-30 17:13
4

Att leva med en partner fungerar jättebra i dagens samhälle utan att gifta sig,  Så jag utgår från dem som vill gifta sig kyrkligt antingen är religösa eller tror på någon form av tradition för att gifta sig ( anledningen till att jag skriver tror på någon form är för de flesta bröllop jag varit på har snarare följt amerikansk tradition än svensk)

För mig är inte saken hurvida man är gift eller ej, men att man ser till att man har de rätta papprena på plats… sambos eller gifta, med eller utan barn.

Allt oviktigt
2015-10-30 19:07
0

Jag känner inget behov av att gifta mig är den enkla anledningen.

[Devya]
2015-10-31 10:01
0

Jag var tillsammans med mitt ex i 10 år. Tack och lov att vi inte gifte oss! 

Jag ser ingen större mening med att gifta sig, det blir bara komplicerat sen då förhållandet tar slut och man måste ta itu med en massa pappersarbete. Det är lättare att gifta sig än att skilja sig.

Sarah
2015-10-31 17:16
0

Ser inte riktigt poängen :) någon gång kanske vi gör det, men det är inte viktigt.

Pytteliten
2015-10-31 20:49
1

#9, en massa pappersarbete? ETT papper som ska skrivas under av minst en av parterna!!!

[Devya]
2015-11-01 08:49
1

#11 För min bror tog det ett år innan de blev skiljda. Det tog en massa tid innan det gick igenom. Det är lätt att gifta sig, kan ta bara någon dag, men sen om man ska skilja sig så kan det tydligen ta mycket längre, speciellt om den ena partner vägrar att skriva på pappren.

Pytteliten
2015-11-01 08:53
0

#12, i så fall var det en konflikt mellan dem som gjorde att det drog ut på tiden. Och konflikter kan precis lika gärna att separationer drar ut på tiden.

Är man gifta och har minderåriga barn så har man "betänketid" på ett halvår innan skilsmässan går igenom. Men under den tiden lever man ju separata liv, så det är bara en pappersprodukt.

[Devya]
2015-11-01 08:59
4

#13 I min brors fall fanns det ingen konflikt utan det tog helt enkelt 1år. Vet inte varför pappersarbetet tog så länge.

Och ja, det är en "pappersprodukt" hela grejen och därför ser jag inte poängen med hela grejen. Är man tillsammans är man tillsammans och vice versa. Man vet bäst själv vad man känner för varandra, man behöver inget papper för det om det inte handlar om juridiska orsaker.

Aleya
2015-11-01 09:37
0

#14 detta var det nog som skedde: http://www.skiljasig.net/betanketiden/

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Åsa S
2015-11-01 09:38
9

Att vara gifta ger annan trygghet automatiskt utan att man ska behöva skriva lagliga dokument och ev anlita jurist ifall det är nått speciellt man ska skriva avtal om, många tror sambo är i stort sett samma men det är det inte, de som förlorar vid separation då man är sambo är ofta Kvinnor för de har ofta flyttat in hos en man som redan har boende, han satsar sina pengar på bilar, tv etc. medans kvinnan köper mat och förbrukningsartiklar. Tar det slut har mannnen hus, bil, tv mm medans kvinnan har ingenting. Så är man sambo måste man se till att ha juridiskt lagliga dokument ifall man ska avtala om annat än lagen styr, och då kan det ju ändå ta lång tid innan man klippt banden ifall man skrivit i att nån ska ha rätt till hälften av huset och det blir konflikt.

[Devya]
2015-11-01 09:44
1

#15 Jag undrar om det kan ha att göra med det faktum att de var knappt gifta i ett år när de ansökte om skilsmässa. 

Oberoende så kan det ju tydligen ta länge eller kort tid innan man får skiljsmässan igenom.

#16 Om det är enda orsaken till att gifta sig så kan man nog fixa extra pappersarbete för att ta igenom de detaljer som sambolagen missar. Det är vad jag har fått höra åtminstone. Man behöver ju inte gifta sig för att få det där fixat men många vill slippa allt extra pappersarbete förstås.

Åsa S
2015-11-01 09:52
6

För mig var det för att vi är kristna båda 2 så det blev ett lagom enkelt kyrkobröllop för mig var det innebörden som var viktigast inte vilken klänning man har men vet att det är många som gifter sig för att livet blir enklare. Ex. en bekant gifte sig för det blev enklare åka med barnen till norrland för att hälsa på mormor och morfar var de inte gifta måste hennes sambo vara med och köpa biljetterna och skriva på godkännande och liknande varje gång. Är man inte gifta kan båda behöva vara med på en massa olika saker och jobbar nån väldigt mycket kan det vara lite krångligare ta ledigt från jobb och liknande bara för att fylla i papper för att båda då måste finnas med då man skriver dem.

Aleya
2015-11-01 09:58
0

Om jag någon gång skulle gifta mig är det dels av kärlek. men när jag går och dör så blir det inte så jävla tjorvigt. då får den jag är gift med sin del.
Annars måste man ju meckla och skriva papper innan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ria74
2015-11-01 12:06
0

Vi har varit ihop i 10 år, förlovade i 5 år och har en 2,5-årig dotter.

Vi har inga planer på att gifta oss, dels har min partner egen firma ihop med sin bror och då skulle vi få skriva äktenskapsförord och dels är det inte viktigt med äktenskap för någon av oss.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2015-11-01 16:33
0

Vi gifte oss enbart av tekniska skäl och hade nog kunnat vara sambos en längre tid utan problem. Men när vi fick barn kändes det viktigt ut laglig synpunkt att vara gifta.

Lojs
2015-11-02 17:14
8

Nu är jag lite tvärtom, men jag skriver ändå. ;) Jag och maken gifte oss efter att ha varit ihop i drygt 2 år, jag hade aldrig trott att jag skulle gifta mig, men sedan jag lärde känna min man så ändrade jag åsikt, inte så att han övertalade mig, det var mer än en känsla av att han är min andra halva och med att vara gifta så visar vi det för hela världen att det är vi två som hör ihop. Jag har haft längre förhållanden tidigare, men aldrig känt samma samhörighet som jag gör med maken. 

Vi insåg att vi kommer få spara pengar i många år för att ha råd med drömbröllopet, och kom fram till att för oss två är det inte just den perfekta dagen som är viktig, utan för oss var det viktiga att vara gifta, att höra ihop. 
Så vi gifte oss helt i smyg, två vittnen med oss bara, kläder som vi redan hade, kostade oss inte ett öre. Ångrar mig inte en sekund!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Zepp
2015-11-02 22:51
2

Man gifter sig främst för barnens och juridikens skull!

Vår lagstiftning utgår till stora delar från att föräldrar är gifta!

Det är mer pappersexersis att åstadkomma samma papper/juridik som sambos!

Att gifta sig har väldigt lite med fest och kyrka att göra det är främst en juridisk sak.

Grejen är väl att andra/man själv, förväntar sig kyrka och stor fest?

Jag har inget jättestort problem med detta.. och iomed att jag inte är medlem i någon kyrka så är kyrkobrölopp ingen stor sak över huvud taget!

Men.. jag inser att samhället/myndigheter har ett problem.

Dvs hur står de bägge i förhållande till varandra rent juridiskt/ekonomiskt?

Är man gift så har man i princip bildat en firma, med gemensam ekonomi.. har man på det gemensamma barn så är det ett företag!

Och allt det gäller oavsett man har gift sig i kyrkan och/eller haft stor fest!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zadeira
2015-11-03 15:19
0

Nu är jag inte sambo eller gift, men jag och min partner har varit ihop som särbos i 4 år. Vi kommer inte att gifta oss enbart pga att han har skulder hos kronofogden osv som i så fall kommer påverka även mig om vi gifter oss. Vi väljer därför att leva som särbos. Om vi flyttar ihop kommer vi inte flytta ihop som sambos utan han kommer att få flytta in hos mig som inneboende.

oh-la
2015-11-03 23:06
5

#23, ursäkta OT nu, men det är väl lite att ta i att skriva "man" som om det var en generell regel att man gifter sig enbart för juridiken? Jag och man man gifte oss efter 9 år ihop. För oss var det något vi ville göra, trots att vi saknade barn och ägde all gemensamt och skrivit papper. Vi ville vara man och hustru eftersom vi ville visa varandra kärlek på det viset. Vänner till oss har gjort på samma sätt. Vårt bröllop bestod av mig, mannen och våra två bästa vänner 80 mil från släkt, vänner och fest på en udde vid en sjö. Vi ser ingen skillnad eftersom vi haft vårt ordnat som sambos, vi ville bara kunna titulera oss man och hustru…

Zepp
2015-11-04 21:26
0

Mm.. förstår mycket väl vad du menar.. men äktenskap är i förstone en juridisk sak reglerat i giftobalken!

Vet inte om det heter giftobalken längre?

Hur som helst så innebär det att man lovar samhället att ta hand om varandra även ekonomiskt.. och att alla barn som föds automatiskt är mannens barn!

Nuförtiden är det lite extra komplicerat iomed att det finns samkönade äktenskap.. men man är fortfarande samma hushåll.. samma ekonomiska och juridiska ansvar för varandra och barnen inom hushållet!

Man talar om för samhället att man är en enhet.. och skall bli bemött som en sådan!

Fridaaaa
2015-11-04 21:41
0

#26 Nja det stämmer inte att alla barn som föds automatiskt är mannens.  Pappan är den som måste skriva på papper att han är pappan till barnet. 
(nej det är inte osanning, vet de som fått barn och som är gifta där det varit så)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2015-11-04 21:45
3

#26 Äktenskapsbalken heter det. Det blir väl inte mer komplicerat för att det finns samkönade äktenskap?

Varför man gifter sig kan ju variera från par till par. Alltifrån juridiska aspekter till att man faktiskt vill ingå ett äktenskapsförbund med den man älskar.

/Maria

Zepp
2015-11-04 22:07
2

Mmm många papper blir det.. däremot om moder och barn är gita och sammanboende räknas mannen som fader.. om inget annat anges av modern!

"Dessa regler är ännu väldigt gammeldags och pappan räknas automatiskt som pappa endast om paret är gifta. Om ni inte är gifta så måste du som pappa besöka socialnämnden i din hemkommun för att fastställa att det är du som är far till barnet. Detta görs skriftligen med två stycken vittnen som intygar att det är du som skrivit på papperet. Vittnena ordnas av socialnämnden så dessa behöver inte du tänka på. I samband med bekräftandet av faderskapet kan ni som föräldrar även anmäla gemensam vårdnad om barnet."

http://www.babyhjalp.se/03manaderskatteverket

Olika myndigheter vill ha reda på lite olika saker.. pappan kan säkert få lov att skriva på något papper hos någon myndighet.. men så länge de är gifta och sammanboende så räknas mannen som pappa om modern/mannen inte har avvikande åsikt!

[LadyK]
2015-11-05 23:40
2

Paragraf 1 i föräldrabalken…

1 kap. Om faderskapet och moderskapet till barn

1 § Är vid barns födelse modern gift med en man, ska denne anses som barnets far, om inte annat följer av 2 §. Detsamma gäller, om modern är änka och barnet föds inom sådan tid efter mannens död att barnet kan vara avlat dessförinnan. Lag (2009:254).

2 § Rätten skall förklara att mannen i äktenskapet ej är fader till barnet, om

• 1. det är utrett att modern har haft samlag med annan än mannen under tid då barnet kan vara avlat och det med hänsyn till samtliga omständigheter är sannolikt att barnet har avlats av den andre,

• 2. det på grund av barnets arvsanlag eller annan särskild omständighet kan hållas för visst att mannen ej är barnets fader, eller

• 3. barnet har avlats före äktenskapet eller under det att makarna levde åtskilda och det ej är sannolikt att makarna ha haft samlag med varandra under tid då barnet kan vara avlat.

Godkänner mannen i äktenskapet skriftligen annan mans bekräftelse av faderskapet och har i fråga om bekräftelsen iakttagits bestämmelserna i 

4 §

, skall därigenom anses fastställt att mannen i äktenskapet ej är barnets fader. Bekräftelsen skall dock i detta fall alltid vara skriftligen godkänd av modern. Lag (1990:1526)

Alla ändringar fram till de senaste 2014 är med i texten så jo barn födda inom äktenskapet anses vara mannens barn.