Annons:
Etikettförhållande
Läst 6824 ggr
Itchy
2015-02-24 04:03

onlineförhållande, hur får man det att funka ?

ja hur ska man börja *suck* för över ett halvår sedan nu så kom jag i kontakt med en helt underbar kille från england via ett spel vi båda spelar, och vi höll kontakten och började "umgås" mer och mer, och satt och pratade med varandra över teamspeak/skype hela dagarna, och efter ett par månader så valde vi att bli tillsammans, något som inte var några konstigheter för ngn av oss (förutom att ingen av oss har tidigare erfarenheter av onlineförhållanden) 

det är redan bestämt att vi ska ses i Juni på Dreamhack, något vi båda längtar efter, men det känns så långt kvar tills dess, och jag undrar nu om någon här kanske kan ha lite tips om hur man lättast får en sånt här förhållande att fungera

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
[rumelle]
2015-02-24 05:34
#1

Ärlighet och tillit är viktigt i alla förhållanden, men det blir ännu viktigare när man inte har möjlighet att träffas och umgås som ett normalt par.
Min man och jag träffades över internet och hade ett onlineförhållande i två år innan vi hade möjlighet att träffas "på riktigt". Vi hade sedan distansförhållande i 6 år där vi sågs några veckor vartannat år ungefär. Det var jobbigt ibland men det var aldrig svårt att få det att fungera. Om man verkligen älskar varandra så kommer det att fungera, hur jobbigt och frustrerande det än är. Man får liksom bara gilla läget och tänka på att det blir lättare i framtiden. Vi pratade i telefon varje morgon och kväll och chattade och mailade till varandra. Vi var 16/17 år när vi träffades så för oss var ju pengar den svåra biten eftersom bara en flygbiljett kostar 10 000 kr. 
Nu har vi bott tillsammans i snart 5 år och gifte oss i somras. Så visst kan man få det att fungera bara man är redo att jobba för det. 🙂

[Kattskrället]
2015-02-24 12:21
#2

#1
Fantastiskt!

Itchy
2015-02-24 14:17
#3

#1 det låter ju helt otroligt ^_^

och hoppas kan man ju att detta kan leda ngn vart som din historia :p men kanske lite tidigt att tänka på sånt ännu :P

You can't spell Bitchy without Itchy

Anna
2015-02-24 17:53
#4

Ja, kommunikation och ärlighet är jätteviktigt! #1 säger jättebra saker. 🙂 Jag träffade min pojkvän online för lite över 4 år sedan, det tog ca 6 månader innan han flög hit och vi träffades för första gången. Vi var 17 respektive 19 och det var svårt att träffas ofta eftersom flygbiljetterna var så dyra (han bor i Los Angeles, jag i Sverige). Med hjälp av en heeeel del Skype och en öppen och ärlig inställning tog vi oss igenom de perioder vi inte kunde vara tillsammans (det längsta vi varit utan varandra är 10 månader i sträck). Vi kör fortfarande på distans, såhär 4 år senare, men det blir lättare med tiden, tycker jag. Viktigt att komma ihåg är att distansen inte är konstant - den kan komma och gå, men målet är att den ska försvinna helt, såklart. Att planera för framtiden är jättebra! Och vi flyger fram och tillbaka så ofta vi kan. England är ju inte så långt bort om man ser till flygtimmar, och biljetterna är inte så dyra heller. 

Visst kan det vara jobbigt och frustrerande i perioder, men egentligen har det aldrig känts omöjligt alls. Det känns bara enkelt, och rätt. 🙂

Tiden till juni när ni ska ses kommer gå jättefort! Njut av planeringen och att längta efter varandra. Det finns nästan ingen bättre känsla än den när man träffas för allra första gången. 

Och förresten, det finns många som tycker att man inte kan bli kär över internet och som ser ner på online/distansförhållanden, men ta inte åt dig av dem. Jag personligen vet att jag var kär i min pojkvän långt innan vi träffades, och är lika kär än idag. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Rhodugune]
2015-02-24 18:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det kunde varit jag som skrivit det här för 2-3 år sen. :)
I den här stunden sitter han brevid mig och han har varit i Sverige i lite över två månader och hälsat på mig.

Det som gör att det fungerar för oss är att vi sen ca ett år sen har som mål att flytta ihop när det är möjligt efter som de få gånger per år vi kan träffas som det är nu inte känns som det räcker, att avståndet inte kommer att vara för alltid.

Det är jobbigt så klart att växla mellan att träffas och inte ens kunna ge varandra en kram, vilket känns i mig eftersom jag är en väldigt fysisk person med dem jag tycker om.

Som tur finns nätet, härligt att kunna hitta på saker tillsammans som att följa serier ihop, spela spel, prata och webcamma.
Jag brukar tänka på hur det skulle vara om vi bara kunde prata på telefon/brevväxla….
Vi ser till att ha åtminstone en liten stund tillsammans varje dag, pratar om dagen som varit, om vad vi ska hitta på nästa gång vi träffas, men oftast blir det att vi pratar en par timmar på kvällen.
Ibland sitter vi tillsammans i tystnad, har webcammen igång, men mickarna mutade och bara pysslar på vart håll och gör fula miner till varandra emellanåt.

Viktigt är att försöka fokusera på positiva saker, vad man faktiskt har som är bra och inte bli neddragen i det jobbiga när man är isär.
Att försöka läsa av varandra när det är läge att ta upp saker och när det faktiskt kan vänta tills det finns tid och ork att prata om det.
Se till att man fortsätter ägna sig åt andra saker som gör att man mår bra och inte fastna i att alltid prata med varandra, talar av egen erfarenhet för det lilla man får ut av att bara kunna prata känns aldrig nog.

Vi håller kontakt under dagen via whatsapp, en app på våra mobiler som gör att vi kan chatta och skicka bilder gratis och som inte drar lika mycket batteri som tex skype, för att uppdatera varandra i text och bild vad som händer och sker så vi känner oss mer delaktiga i varandras liv. 

Båda är öppen med att flytta på oss, får se var vi hamnar, just nu är det inte möjligt för någon av oss att flytta, men vi jobbar på det och under tiden träffas vi så ofta vi har tid och råd.
Han åker tillbax om en vecka, eller som han säger det, Im just going on a holliday, my home is with you. :)
Hoppas att vi kan träffas snart igen, men har ingen aning när, blir förmodligen igen om ca ett halvår precis som vanligt.
Det är tufft så klart, men så länge valet att vara tillsammans är lätt kommer vi fortsätta att få saker att fungera.

Vi pratar inte om framtiden särskillt mycket utan fokuserarpå det fina vi har här och nu och både för att inte ha för overkliga förhoppningar om framtiden och för att inte leva bara för framtiden och missa varför vi är tillsammans i nuet, för att vi faktiskt har det otroligt fint ihop även om vi inte kan ha det precis som vi vill.

Lycka till, som sagt det är annorlunda,  en annan problematik än vad man har om man träffar och blir tillsammans med någon som lever på samma ställe som en själv, men som du ser så är det inte omöjligt.

På plussidan är jag väldigt övertygad av att personligen så har vi blivit stärkta av att börja vårt förhållande så här, vi har verkligen lärt oss att prata om allt och att känna förtroende för varandra och för att vi fått gått egenom så mycket redan från början har verkligen lärt oss att inte ta varandra förgivna och den tid vi har tillsammans. <3

Itchy
2015-03-19 17:23
#6

ush vad påfrestande detta med onlineförhållanden kan vara ibland *suck*

speciellt i och med att vi båda spelar samma spel, och är i samma guild där det finns vissa medlemmar som verkar göra sitt absolut bästa för att splitta på oss, i stället för att vara stöttande & glada att deras vänner/guildkamrater funnit kärleken in game…inte alltid lätt att se ljuset i änden av tunneln när sån skit händer :(

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
[Rhodugune]
2015-03-19 18:19
#7

#6 Det låter helt horribelt, varför gör de så?
Jag känner med er, fy så trist att de väljer att reagera så.
I mitt guild gjorde de inget stor sak alls att jag blev tillsammans med min kille, vi fick en vad kul av några och resten hade inget att säga.
De lade helt enkelt ingen vikt vid det och varför skulle de  det, vi är ju där för att spela och ha roligt ihop så varför alls fokusera på en sådan sak?

Kanske dags att byta guild?

Aleya
2015-03-19 19:04
#8

Får jag undra varför dom i er guild ska bry sig? Det är väl inte deras liv? Nu har jag aldrig haft ett förhållande via internet. Det enda är väl att jag och min kille spelar samma saker. Så kan tyvärr inte ge råd.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Itchy
2015-03-19 22:28
#9

#7  vissa av guildofficerarna anser att jag stulit "M" (killen)

och förhindrat honom från att raida med dom, vilket är fullkomligt löjligt och helt osannt :(

#8 bra fråga, i stället för att försöka splitta på oss kunde de iaf försöka vara glada för våran skull, men det är tydligen för mycket att begära

(trots att vårat andra "guildpar" får ständiga lyckönskningar & likn)

You can't spell Bitchy without Itchy

Itchy
2015-05-21 08:07
#10

nu är det mindre än en månad kvar tills vi ska träffas Irl, och båda är sjukt nerväsa och spända inför 5 dagar tillsammans på Dreamhack

You can't spell Bitchy without Itchy

Gaara
2015-05-21 10:42
#11

#10 Vad spännande! :D Jag håller tummarna för att det kommer gå bra och att ni kommer ha en fantastisk tid tillsammans. :)

[Rhodugune]
2015-05-21 11:59
#12

#10 Vad roligt att höra, hoppas ni får det så kul där och jag förstår att ni är nervösa, det är en stor grej att äntligen få träffas.
Kommer ni bara spela ihop eller har ni nåt annat planerat också så ni kan på lite tid tillsammans på tumanhand? 

Själv åker jag till min kille om en vecka efter inte ha sett honom på 3 månader och varje gång vi ses kan jag inte hälpa att bli nervös, behöva lite tid vänja mig vid att ha honom där i person, för mig blir det en stor omställning. 
Men bara jag får lite tid att krama om honom och prata en stund så känns allt som vanligt igen.

Itchy
2015-05-21 20:48
#13

#12, vi kommer spendera en dag innan, och en dag efter Dreamhack ensamma, och så har vi hotellrum såklart

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
IceTee
2015-05-21 22:17
#14

#13 vad mysigt det låter! Hoppas att ni har det trevligt ihop

Medarbetare på Skor iFokus

Itchy
2015-05-26 07:42
#15

jag är livrädd och otroligt nervös inför detta, för i mitt huvud finns 3 scenarion efter Dreamhack

  1.  vi lämnar dreamhack som vänner
  2.  vi lämnar dreamhack som ovänner
  3. vi lämnar dreamhack som ett starkare par

visst kommer det bli kul, men fy fan vad nervöst det är, ochjag kan inte förstå hur nervöst det måste vara för honom heller, som kommer åka till sverige, ett land han aldrig varit i, för att gå på Dreamhack, och träffa mej (och ett par andra spelkamrater)

You can't spell Bitchy without Itchy

IceTee
2015-05-26 09:48
#16

#15 lugna dig, det kommer att gå bra!

Medarbetare på Skor iFokus

Katti
2015-05-28 00:46
#17

#15, tänk positivt och byt plats på de där alternativen! 

1. Vi lämnar dreamhack som ett starkare par

 2. Vi lämnar dreamhack som vänner

 3. Vi lämnar dreamhack som ovänner (varför skulle ni göra det, med allt ni har redan nu?

Det kommer gå bra!!!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Itchy
2015-05-30 07:34
#18

har suttit och pratat med honom nu på morgonkvisten, om just min rädsla över mötet, och känner mej lite säkrare nu när han försäkrat mej om att han absolut inte tänker låta oss bli ovänner eller sluta prata, då det enligt honom vore rent av smärtsamt att ens tänka på ❤️

lite kul är det, pratade med en nära vän från samma spel idag, och han ska åka & träffa sin flickvän (som han oxo hittade i spelet)
på samma dag som jag ska träffa min Paul

You can't spell Bitchy without Itchy

[Rhodugune]
2015-05-30 12:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Det är lätt att hjärnspökerna tar över, så vad bra att ni kunde prata om din rädsla och vad skönt att han verkligen poängterade att det inte finns i hans värld att det skulle bli så. :)
 Själv så känner jag igen det där och nojjar jag varje gång innan vi ses eftersom det går så långt mellan gångerna, ca 3-6månader och då hinner det bli vardag att vi är isär och jag blir superblyg trots att vi har varit tillsammans i över 2 år nu och oroar mig att han inte ska känna likadant för mig när vi träffas igen.
Kan tillägga att jag är 36 år, är man kär så kan man vara lika sårbar oavsätt ålder. :P

Det är klart det är lätt att oroa sig när någon betyder så mycket för en och det är så nytt att mötas, det blir läskigt och då är det lätt att man tror lite väl mycket på den där inre rösten som pratar på om allt som kan gå fel. 

Vad härligt att höra att det inte bara är du som haft turen att träffa någon speciell genom spelet ni spelar, hoppas de får det lika härligt tillsammmans som du och din Paul. <3

Nu visar min nedräkning på minus en dag tills min Joe och jag kommer att ses. 
Heja oss som vågar och orkar med att ha en älskling på så långt avstånd, det är verkligen köra relationen på svårighetsnivån hardcore och vinna ändå! :D

Itchy
2015-06-05 15:57
#20

herregud, nu är det bara en vecka kvar, och jag är fortfarande så sjukt nervös, men inte lika rädd efter att vi pratat ut mer om det

jag längtar så mkt efter att få träffa min Engelsman och visa honom vackra sverige

#19 jag hoppas att ni har haft det underbart tillsammans och att ni kan träffas snart igen

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
Gaara
2015-06-05 16:16
#21

#20 Du måste berätta sedan hur det var! :D

Itchy
2015-06-05 16:21
#22

självklart

You can't spell Bitchy without Itchy

[Rhodugune]
2015-06-05 17:06
#23

#20 Tack, vad gullig du ar, hoppas ni kommer att ha det lika bra som vi som just nu sitter och myser och spelar The Witcher ihop. ✨
Ursakta mitt engelska tangentbord och glom inte att andas, fortsatt att prata om hur nervost det kanns, sa det inte vaxer sig for stort.
For mig sa slappte nervositeten sa fort vi traffades, sen var det mest pirrigt och nervost pa ett mysigt satt. :)

Itchy
2015-06-11 16:50
#24

åh herregud vad nervös jag är, imorrn så kommer jag äntligen få träffa min paul

så nu ä'r det bara en sjukt massa packning & sånt som gäller innan dess, så jag får med mej datorn och alla tillhörande prylar

You can't spell Bitchy without Itchy

[Sabina]
2015-06-11 17:38
#25

Förstår du är nervös men det kommer gå jättebra, det är jag övertygad om 🙂.
Tänk på att ni känner varandra bättre än många andra par som träffas i början, då ni lärt känna varandra på ett helt annan sätt innan.
Jag tyckte det var en trygghet och något som tog bort en del av nervositeten då jag träffade min kärlek IRL.
Lycka till och ha det så mysigt, båda två ❤️

Itchy
2015-06-20 17:03
#26

nu är jag hemma efter att ha spenderat 5 otroliga dagar tillsammans med min engelsman, och jag inser nu att det var korkade hjärnspöken som trodde att ngt skulle få oss att åka hem som ngt annat än vänner, för inte blev det en gigantisk katastrof, nej vi kom varann ännu närmare.

vi hade kul både på Dreamhack och utanför, och han verkar sugen på att komma tillbaka hit fler ggr :)

fast planen just nu är att jag åker och hälsar på i england om ca en månad (till hans födelsedag)

men det gäller att snabbt spara lite pengar till det först :P

You can't spell Bitchy without Itchy

[Hadraniel]
2015-06-20 17:12
#27

#26 Härligt att det gick så bra för er! 🙂

Annons:
[Sabina]
2015-06-20 18:05
#28

#26 Så härligt att det gick bra, men det trodde jag ju att det skulle, med tanke på min erfarenhet. 🙂
Så trevligt att du också får en kombinerad kärleksresa och semester om ca en månad.  
Jag önskar er en härlig tid med varandra ❤️

Itchy
2015-06-25 04:58
#29

nu har vi suttit och pratat lite om hur vi ska gå vidare med allt, och som planen ser ut nu så kommer jag åka och hälsa på i england i ett par dagar - en vecka (beror på djurvakt)

men Paul har även nämnt att han vill komma och stanna i sverige en månad eller så, för att spendera mer tid tilsammans, och se mer av sverige och kulturen

vilket jag tycker låter som en väldigt bra idé ^_^ liksom testa vara sambos ett tag

You can't spell Bitchy without Itchy

[Rhodugune]
2015-06-25 13:30
#30

#29 Det låter väldigt sunt, att testa på hur det är att bo med varandra så ni vet vad nästa steg blir som känns rätt.
Det känns som ni har mycket spännade saker att se fram emot, få hälsa på varandra, känna på hur det är att dlea en vardag och visa runt hur ni har det och träffa varandras vänner och familj. 😃

För mig så låter det som ni resonerar väldigt bra runt det här och som tur är så är våra båda länder med i EU så har ni bara en sysselsättning som ger en inkomst i respektive länder så är det inte så komplicerat att flytta eller om ni kan försörja varandra tills den andra får en inkomst.
Ni kan bo hos varandra i upp till 3 månader, om ni inte redan har koll på det, innan ni måste fixa med uppehållstillstånd för att kunna stanna längre. 
Här kan du läsa mer om du vill hur det är om han skulle vilja flytta hit.
http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/Du-som-redan-ar-i-Sverige.html

Det är där med en inkomstkälla i respektive land som jag och min kille har fastnat, för jag håller på just att komma ur en långtidssjukskrivning och ska precis börja arbetsträna så jag kan börja plugga igen så jag kan få ett yrke som inte får mig att gå in i väggen igen och min kille jobbar som speltestare och det är inget som är särskillt lätt att få jobb som särskillt eftersom han inte kan någon svenska.

Så än så länge får vi nöja oss med att träffas så ofta vi kan och har råd, vilket inte känns tillräckligt alls, så jag hoppas verkligen att det löser sig lätt för er två på den punkten om det känns rätt för er att flytta ihop framöver.

Itchy
2015-06-25 17:02
#31

jo det är en bra idé att liksom testa på hur allt funkar

men planen som den ser ut nu är att jag flyttar till england hellre än att han flyttar till sverige, dels för att det  varit en dröm för mej i många år att flytta till england, och dels för att jag inte vill ta honom från hans familj som är väldigt viktig för honom

You can't spell Bitchy without Itchy

Itchy
2015-08-19 06:51
#32

hade nästan glömt bort denna tråd :P

men tänkte att jag kan ju ge en liten uppdatering om hur det har gått

jag & paul firade den 8/8 att det var ett år sedan vi "träffade" varann för första ggn, och just nu så håller jag på att skicka iväg ett lite "care package" till honom med en mjukis-älg, och lite marabou choklad som han verkade tycka mycket om under sina 5 dagar här

och sen är det ju planer på att han ska komma hit & stanna en längre period nu i höst/vinter, för att se lite mer av sverige, och för att kolla hurvidare vi skulle fungera att bo tillsammans eller inte (ska bli intressant att se hur det går)          planen var egentligen att han skulle ha kommit hit nu i Augusti, men shit happens tyvärr :/

samtidigt är 50% av mina vänner övertygade om att denna Paul, han är ju bara påhittad, vem skaffar en pojkvän/flickvän som bor så långt bort liksom -.-'

och resterande är superspända på att få träffa honom när han kommer hit nästa gång ^_^

You can't spell Bitchy without Itchy

[LadyK]
2015-08-20 17:49
#33

Låter så mysigt med care package och all längtan, tror man uppskattar varandra mycket mer när man väl har tid med varandra. Önskar er all lycka!

Itchy
2015-08-21 13:16
#34

#33 jo det är lagom mysigt, och började mer som en spontan grej då jag hittade en söt grävlingsmjukis när jag var i stan en dag, och skickade den till honom för att muntra upp när hans slutstudier var som värst, och hans "Buddy" är numera en av hans käraste ägodelar

till mej har han skickat ett carepackage med en mjukisskunk (jag älskar skunkar)

och så en Guar (med ett online husdjur i spelet vi spelar tilsammans)

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
Tjeja
2015-08-22 21:46
#35

Lycka till! hoppas ni lyckas få det att fungera! Det är absolut inte omöjligt även om det är påfrestande med långa avstånd!  👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Itchy
2015-11-07 02:39
#36

tyvärr måste jag erkänna att jag tagit mej vatten över huvudet, och min "drömprins" inte alls visade sej vara det, utan en extremt osäker & svartsjuk person som verkar älska att få mej att må dåligt psykiskt genom att förlöjliga mej och spela "mindgames" så fort jag faktiskt är nära på att bryta upp vårt förhållande.

och vad som gör saken värre är att mitt i detta så har jag fått rips & råd av en guildkamrat (som Paul dessutom alltid har sett som ett hot och hans ersättare)  som gjort samma misstag som Paul gör just nu, vilket tyvärr har gjort att vi kommit närmare varann och gjort mej osäker på om jag faktiskt har utvecklat känslor för denna nya kille :(

så vad kan man säga…my life is a mess

You can't spell Bitchy without Itchy

Tjeja
2015-11-07 11:29
#37

Släpp båda! Även han som är medveten om att han gjort så tidigare löper stor risk att vara lika dan fortfarande. För känslor är svåra att styra oavsett hur medveten man är om hur skeva de är. (Tänk som fobi tex)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Devya]
2015-11-07 18:36
#38

#36 Släpp taget om båda två. Det verkar finnas alltför mycket drama där. Det borde ju vara lite lättare för dig att ditcha honom helt och hållet då han bor så långt borta.

Ta tillfället i akt och avsluta det hela nu. Om du mår dåligt av det hela, varför stanna?

Itchy
2015-11-09 05:16
#39

#37 tror inte att det är ngn risk att han gör samma sak igen då han förslorade sin första stora kärlek på det viset och fick ett "rude awakening" till hur man inte ska vara i ett förhållande

men jag försöker definitivt ha lite avstånd till honom, även om vi tycks dras emot varann rätt så ofta :/

You can't spell Bitchy without Itchy

[Devya]
2015-11-09 05:22
#40

#39 Då får du bara skylla dig själv om det går galet mellan er två. Det är svårt att bryta dåliga vanor.

Upp till toppen
Annons: