Våld i relationen
Något jag vill dela med mig av då det är viktig information och jag hoppas andra lyckas lämna tidigare än vad jag gjorde i mitt senaste förhållande.
Själv var jag i en våldsam relation i 3 år. Det slutade med att han mötte upp mig efter jobbet eller på kvällen gick och väntade vid porten till mitt boende. Jag önskar nu i efterhand att jag hade lämnat honom tidigare och jag bearbetar fortfarande allt som har hänt.
Till alla som är osäkra på om allt i deras relation verkligen är okej: Prata med familj, vänner eller en psykolog. Det är lätt att intala sig att saker inte är så illa men att man i efterhand, efter att man lyckats lämna, inser hur mycket man varit med om som inte är okej.
Det kan även vara värt, om man är rädd för att ens partner kommer att reagera våldsamt, redan ha letat nytt boende samt planerat flytten för att på ett så säkert vis som möjligt kunna lämna.
Våld i en relation är mångfacetterat och kan omfatta fysiskt, sexuellt, ekonomiskt och psykiskt våld samt maktutövning och kontroll. Följande lista ska vara ett stöd för att visa hur våld och maktobalans kan se ut i ett förhållande.
min partner blir snabbt arg och reagerar impulsivt (t.ex. skriker).
min partner förolämpar mig och försöker trycka ner mig
min partner får mig ofta att tro att jag inte är värd någonting och att ingenting jag gör är rätt
min partner ljuger för mig och undanhåller viktig information
min partner ger mig intrycket att mina tankar, behov eller känslor
är falska, oviktiga eller galna
min partner sätter regler kring mitt beteende och kontrollerar mig, t.ex. vilka kläder får bära
min partner kontrollerar vem jag umgås med och mina kontakter (t.ex. vänskap) t.ex. genom att läsa mina chattmeddelanden
min partner hindrar mig från att träffa eller förbjuder mina sociala kontakter helt, t.ex. på grund av svartsjuka
min partner slår, spåttar, sparkar, stryper eller kastar föremål efter mig
min partner rör vid mig mot min vilja eller tvingar mig till sex
min partner skrämmer mig (t.ex. att ”bygga upp” sig framför mig), medvetet kasta föremål mot mig
min partner hotar med att skada mig eller andra, att lämna mig eller något om jag inte gör som han vill
min partner hotar med att förbjuda mig kontakten med (gemensamma) barn.
min partner smutskastar mig inför andra (t.ex. vänner) genom att sprida lögner
min partner gör det svårt för mig att utföra mitt arbete eller hindrar mig från att söka arbete, gå till skolan eller liknande
min partner gör det svårt eller förbjuder mig att gå en utbildning (t.ex. skolgång, studiebesök) eller utöva fritidsaktiviteter (t.ex. idrottskurser).
min partner gör det svårt eller omöjligt för mig att få insyn i vår ekonomiska situation
min partner fattar alla viktiga beslut som påverkar vårt sätt att leva
min partner har en negativ inverkan på (gemensamma) barn
min partner skyller våldet eller problem i förhållandet på mig
min partner förnekar eller bagatelliserar att det finns svårigheter och våld i relationerna (”Det var bara ett misstag”).
#0 Det du beskriver rör inte enbart partners det här psykiska våldet finns i så många olika relationer och varianter allt från vänner syskon föräldrar arbetskamrater chefer barn skola det finns överallt och är så viktigt att det talas högt om eftersom så många lider i tystnad och rädsla att dom gjort fel men det är den som misshandlar psykiskt som är den som gör fel.
Psykisk misshandel är på väg att få en egen lag den skulle ha införts för många år sedan eftersom den har funnits i alla tider i alla sammanhang men nu ser det ut att bli ändring under 2026.
Det här är ett stort ämne långt större än vad vi tror jag har sett det och många med mig utan att förstå allvaret och vad psykisk misshandel kan göra med människor.
Det här är något dolt det talas inte högt om eftersom det är skam bakom det men varför är det skam jo för att offren får bära skulden det ser förövaren till som för över sina handlingar och ord på den som utsätts för psykiskt våld.
Att det kommer en lag jag hoppas att offren vågar anmäla vågar synas och anmäla sina förövare att det här öppnas allt mer för det är mycket som pågår innanför folks fyra väggar som inte alls syns utåt det handlar om ren narcissism.
Blir ledsen när jag läser det här och jag tänker på alla de som är fast i något de inte borde gå igenom. Har en kompis som var med om något liknande. Jag är så glad för att jag har en så fin kille som visar mig så mycket kärlek och respekt och är omtänksam utan att vara kontrollerande. Jag litar på honom och han litar på mig. Han behandlar mig alltid så bra. Önskar att alla andra där ute fick uppleva det, men tyvärr är det inte så.