Kär i min bästa vän..
Jag har varit kär i min bästa vän i 7 års tid.. Jag har inte vågat berätta ifall hon inte känner samma Eller vår vänskap tar slut. Jag trivs i hennes sällskap. Älskar hennes humor, skratt, leende. Allt.. Vad ska man göra? :(
Ja du. Jag blev kär i en kille. Och han i mig. Vi var ihop i en vecka och sen gjorde han slut. Det dumma var att båda hade känslor för varandra hela denna tiden. Men vi var vänner iaf. Men 10 år senare sa han öppet att han ville gå på dejt. Och just då funkade inte för mig. Men jag nappade snabbt sedan, och vi är bra vänner och ihop. :)

Memento mori

Medarbetare för Julen
#0 Har du märkt tendenser på att hon också skulle vara homo- eller bisexuell? Vet hon ens om att du gillar tjejer? Vet hon inte om din läggning kan det ju vara bra att öppna dig gällande den först och se lite hur hon reagerar och vad hon tycker om detta. Sedan kan du ju försöka luska i om hon verkar dras till tjejer hon med.
Skulle hon vara intresserad av tjejer så har du ju fortfarande kvar dilemmat gällande att man faktiskt riskerar vänskapen genom att berätta om sin kärlek. I och för sig är det väl kanske inte just berättandet som är problemet utan känslorna i sig när sådana saker förstör vänskapen. Alltså skulle jag nog berättat om jag varit kär i en vän en längre period och sett att det inte bara var tillfälliga känslor. Är det en riktig vän kan man ju få stöd att ta sig igenom och hantera känslorna och har man tur kanske det leder till något mer.
Tyvärr finns det väl också en risk att vänskapen tar slut om förhållandet avslutas på ett dåligt sätt. Fast där gäller det nog mest att avsluta i ett tidigt skede om det dyker upp problem man inte kan åtgärda eller reda ut i förhållandet. Är väl mest när man gått länge med problem som hunnit infektera relationen ordentligt som det även förstör möjligheten till fortsatt vänskap?
fråga man inte för man inte vetta eller som skalman säger de flesta tankar virvlat i mitt huvd
Som du skrev i en annan tråd så tycker ju hon inte om tjejer på det viset. Mitt råd - berätta inte för det kommer ju inte att ändra på någonting. Om du ändå vill berätta så måste du vara förberedd på att du kan förlora henne som vän. Man kan aldrig på förhand veta hur det kommer att gå, men det tycks ju vara klart som korvspad att hon inte känner likadan då hon är varken bi eller lesbisk, tyvärr.
I din situation så skulle jag personligen inte sagt något men sen är det upp till dig hur du själv vill göra. Jag hoppas att det går bra oberoende!