middagsbjudningar
Om man bjudit hem ett par på middag en viss tid, säg kl 18.00. Är det inte fel av dem då att dyka upp 2 timmar innan kl. 16.00 och sitta och surra med mig och se på medan jag lagar maten. Jag blir väldigt distraherad och stressad av detta. Det händer alltså gång på gång. När vi blir bjudna dyker vi alltid upp nära den tid som blir sagt och inte långt innan.
Vi har provat att byta tid till 16.00 vilket innebär att de dyker upp kl 14 och ser på hela tiden när vi grejar i köket.
Är det bara jag och min sambo som reagerar på detta? Är vi löjliga som inte vill att gästerna ska stå och se på medan vi förbereder?
Förstår er fullständigt!
Kan ni inte lite skämtsamt framföra att ni inte vill ha några "smygkikare" hos er före utsatt tid?
Så fruktansvärt otrevligt gjort av dem! Fråga varför de kommer så tidigt? Att komma 15 min tidigare tycker jag kan vara ok men helst inte mer!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Det låter märkligt. Säger man en tid är det den tiden som gäller, tycker inte man ska komma varken för tidigt eller för sent. Typ tio-tjugo minuter tidigt är väl okej, men två timmar?!
Har du/ni försökt prata om det med dom? Dom kanske inte har tänkt på/uppfattat att du upplever det som stressande.
//Jessie
Vad otrevligt, jag hade nog slutat ha bjudning med dem ärligt talat. Av ren princip liksom, men så kan jag vara rätt tjurskallig också.
Annars, om ni inte vill säga något, så säg klockan 18.00 men var klara till 16.00.
Usch, riktigt dåligt! Men du kanske ska testa att bjuda dem två timmar senare än vad du menar om de inte tar dig på allvar, då kommer de ju precis när du vill! 😉
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Enligt etiketten är det hemskt oartigt att komma för tidigt, just för att värdfolket då håller på att göra i ordning maten etc. Är man bjuden till klockan 18 är det ok att komma mellan 18.00 (prick!) och 18.15. Skulle man råka bli senare än så bör man meddela sig och be om ursäkt. Men för tidigt är ett absolut no-no. (Om det inte t.ex. är nära familj eller nära vänner där man är bekväm med att stöka runt med dem närvarande.) Ni får nästan prata med dem inför nästa bjudning och säga att ni skulle uppskatta om de kom just den bestämda tiden och inte tidigare, eftersom ni känner att ni inte kan vara några bra värdar medan ni håller på och fixarmed maten. Eller om ni är lite fräckare så öppnar ni inte när de ringer på, sen om de frågar kan ni spela förvånade och säga att det måste ha varit när ni stod i duschen för ni har inte hört nån ringklocka. 😈
Vi har ju sagt saker som "oj vad tidiga ni är" osv men inte tagit upp det till en diskussion. Men tror det syns att vi och i synnerhet jag blir ganska besvärad.
Åh herregud! Jag hade strypt dom(skämt) och sen inte bjudit dom igen. Håller med wickedally här
De kanske inte är så bra på att tolka andra människor och förstå om man inte är väldigt tydlig mot dem och förklarar att ni helt enkelt vill att de kommer den tid som är sagt och även tydliggöra att du blir väldigt stressad och distraherad av att någon är där när du behöver pyssla och laga mat i fred.
Låter som att du måste vara tydlig med detta, skulle de sedan inte ens respektera detta när du har försvarat tydligt, ja då skulle jag inte bjuda dem mer….
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Har man sagt en tid så är det den tiden det gäller anser jag: OK lite innan man inte 2 timmar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Haha, jag skulle få panik om mina middagsgäster dök upp en kvart i förväg, för jag är alltid ute i sista sekunden och alltid stressad när jag ska ha gäster! Hade de kommit två timmar innan så hade jag förmodligen inte ens varit hemma eller åtminstone inte klädd och fixad.
Testa att laga någon mat som går att förbereda, gör allt klart under förmiddagen och ge er sedan ut en runda på stan, så att ni är lagom hemma för att hinna duka fram maten innan utsatt klockslag. Så kan de stå där och plinga på 😇 Annars, bäst av allt är väl att prata med dem och förklara att ni tycker att det är jobbigt? Alla har ju inte samma middagskultur och de kanske helt enkelt gör annorlunda i sina familjer?
SE*Simbelmynes
Tycker inte man ska komma före utsatt tid! Jag skulle bli irriterad på det, man kanske inte är hemma ens, eller kanske i duschen eller så. Men att umgås medan man lagar mat är rätt självklart, i alla fall i vårt hushåll.
/Christina
Man kommer absolut inte så långt innan. Jag hade inte öppnat dörren. Och jag hade sagt till dom att det inte är ok!
Håller med övriga. Två timmar innan är på tok för tidigt.
Är det något man anser fel tycker jag man tar upp det till diskussion så att de får en chans att förklara sig och så att ni kan förklara varför ni inte vill ha dem där 2 timmar före utsatt tid. Då kan ni förstå varandra och gå från det framöver.
Jag hatar att vara sen och är därför alltid minst 10 minuter för tidig, men det vet min omgivning och det tycker att tio minuter är en okej tid att dyka upp både innan och efter utsatt tid. Annars hör man av sig och frågar/förklarar varför man dyker upp en annan tid.