Konstig med sin mobil
Behöver jag oroa mig över detta? Min pojkvän har jämt sin telefon i fickan, han vänder den uppochner på nattduksbordet när han sover. Han tar med den precis överallt i hemmet och lägger den aldrig ifrån sig. Hemma har han på ljudlös men är han inte med mig har hAn alltid ljud på. ( han säger att det är för att han ska höra när jag ringer, men varför ljudlös hemma?) Somnar han i soffan så sover han med telefonen under sig. Jag får helst inte låna telefonen för att googla eller använda miniräknare osv om vi är någonstanns och min mobil kanske är död eller så. Jag vill ju lita på honom och inte tro att han döljer något men han vakar över sin telefon ständigt, det gjorde inte ens mitt ex och han var otrogen Borde jag prata med honom? Jag har tagit upp det nångång men han ignorerar mig bara då. eller är detta normalt? Gör era killar/tjejer också så?
I have no sympathy for people without empathy
Ett ännu större problem är att det spelar ingen roll om jag frågar eftersom att han aldrig vill ge oss tid att prata och inte heller vara ärlig i sina svar.
Vill han inte vara ärlig i sina svar så är det väl rätt uppenbart att han döljer något eller att han i alla fall inte är en bra partner.
Angående att ha mobilen nära jämt. Min sambo är rätt oskiljaktig med sin mobil med. Alltid i fickan eller i närheten. Går han på toa så har han den oftast med sig. Grejen med honom är dock att hans älskade pappa brukar kunna ringa honom i tid och otid. Så han är alltid redo att svara i den. Och att han tar med den in på toa är för att han spelar spel samtidigt som han skiter. ;) Ibland tar det väldigt lång tid, men då kan jag alltid skicka ett sms och skynda på honom där inne. XD Men ja, han har sällan ljudlöst. Han hade det dock igår när han kom hem, men det var för att han inte får hålla på med mobilen på jobbet. Idag var ljudet i alla fall på för jag hörde att hans pappa ringde. ;)
Den enda som kan veta säkert om din kille har något fuffens för sig är just din kille. Jag hade alltid ljudlöst på när jag fortfarande bodde hemma hos mina föräldrar, fast jag aldrig fick samtal och sällan sms. :P
Mitt ex hade gärna ljudlöst så han slapp bry sig när hans farsa ringde. XD För ringde mobilen en massa så mer eller mindre tvingade jag honom att svara för att jag inte stod ut med ljudet och att han dissade någon som försökte nå honom.
Det enda du kan göra är att prata om det med din kille. Ger han dig inte ens tid att prata om saker så förstår jag inte riktigt vad för förhållande ni har? Jag menar, har man tid att ses så har man ju tid att prata.
Jag har också min mobil nästan fastklistrad i handen, jag har med mig den typ överallt (ja inne på toa också :P) Så det behöver ju inte betyda något illa.
Men jag skulle aldrig säga nej om min sambo (eller någon annan för den delen) behöver låna den eller bara vill titta på den, så det tycker jag låter skumt. Och att han är så fruktansvärt rädd om den och gör allt för att du inte ska se något, och dessutom inte vill prata om det. Nä det tycker jag låter konstigt.
För mig är mobilen så pass privat, likaså min dator, att jag är väldigt obekväm med att andra än jag själv använder dem. Jag har väl inget att dölja, men inte vill jag ändå dela med mig av alla mail, sms, messengerkonversationer, bokmärken, internethistorik och filer på datorn som i en öppen bok heller. Som tur är frågar sambon aldrig om hon får låna någondera, och jag frågar inte henne heller om att låna hennes. Det känns som jag inkräktar på hennes privata sfär när jag på hennes initiativ använder hennes telefon eller dator.
Däremot är vi öppna med vad vi gör vid olika tillfällen på mobilen eller datorn när vi är tillsammans. Jag har dock förståelse för att man kanske inte vill visa upp allt eller redogöra för precis alla detaljer om saker som inte alls angår partnern. Inte gör jag det heller, och det ska inte heller behövas om tilliten är i skick anser jag. Min sambo skulle kunna slå på min dator hemma hur enkelt som helst om hon skulle vilja det då hon är hemmamamma för tillfället, men jag vet att hon inte gör det. Jag har inte gett henne nån orsak att nånsin misstänka att jag skulle syssla med nåt förbjudet, och vice versa.
TS: Absolut ska du prata om saken med honom. Hemlighetsmakeri är inte alls bra, inte heller att behöva gå omkring och oroa sig för vad den andra egentligen håller på med utan att få svar. I ett förhållande hör det väl till att man helt spontant emellanåt berättar åt varandra vad man håller på med eller haft för åtaganden under dagen, eller åtminstone svarar om den andra frågar.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Min sambo har alltid sin mobil med sig, men det är ifall någon på jobbet eller hans familj skulle ringa, aldrig ljudlös.. Han lägger den ifrån sig på bordet och får han sms kan jag utan att han reagerar ta upp den och ge den till honom (om jag är närmare), jag får till och med läsa smset/svara den som ringer osv (och vise versa). Vi använder samma datorer också för den delen, inget som heter att "min sambo har inte med det att göra", vi berättar allt för varandra och har inget att dölja.
Jag tycker absolut att du ska prata med honom, och vill han inte prata om det så är det troligtvis något han vill hålla hemligt. Har du frågat honom rakt ut "Pratar du med någon du inte vill att jag ska veta att du pratar med, eftersom du är så rädd för att jag ens ska se bildskärmen", eller dylikt? Låter jättemysko :/
Enligt mig låter dett mycket skumt. Men det är väl för att jag o min sambo är väldigt öppna med våra mobiler mellan varann. Vi lägger ifrån dom nånstans hemma när vi är inomhus och får någon av oss ett sms tex på sin mobil och den andre råkar vara närmast så ber vi partnern att kolla vem som messade.
Att sova med mobilen under sig låter ju riktigt extremt och som han verkligen är rädd att du ska se något.
Är det något som har ändrats eller har det alltid varit likadant?
Mitt ex började bete sig så och det som gjorde att jag ifrågasatte det var att han aldrig hade brytt sig innan och helt plötsligt låste han telefonen, hade med den jämt, jag fick inte ens byta musik när vi använde spotify på den.
Det visade sig att jag hade goda skäl att undra över det.
Men om det är ett beteende som alltid har funnits där hade jag nog inte ifrågasatt det.
Är jag runt folk som vill kolla min telefon släpper jag den aldrig ifrån mig, även om jag inte har något att dölja. Jag skulle bli väldigt lessen om min kille kände att han var tvungen att ha till gång till min telefon för att kunna lita på mig. Känns som det här har mer med tilliten i förhållandet än detaljerna kring hans telefonbeteende att göra.
#8 - det är väl lite beroende på vilket förhållande man har. Jag och min partner har stor tillit till varandra och känner inte att vi behöver kolla igenom varandras mobiler - däremot har ingen av oss något emot att den andra tar telefonen och kollar igenom musiken eller vad det nu kan vara - som sagt också läsa den andras meddelande och säga till den andre vad det står i det/svara i den andres telefon om det är en familjemedlem som ringer osv. Så man behöver inte ha bristande tillit för att man vill kolla igenom den andres telefon. Nu kanske det inte var så du menade heller, men så jag tolkade det :)
För mig är det otänkbart att någon skall ha rätt att ta för sig på min mobil, oavsett vilka skäl denna anser sig ha. Min mobil är inte fritt fram för alla att kika på, inte ens min pojkvän, och det trots att jag inte har nåt att dölja. Jag går rätt nog inte till sådana tilltak som TS sin pojkvän gör, jag sover inte PÅ mobilen, jag döljer inte när jag chattar/smsar eller surfar, det bryr mig mitt i arslet om min pojkvän skulle råka se över min axel medan jag chattar, surfar, textar eller annat på min mobil, och om han ber om att få se vem jag chattar med tvekar jag inte att vända telefonen till honom och visa honom chatten… men det är inte samma sak som att han fritt kan ta min telefon, klicka sig in och titta genom saker där.
Har TS sin pojkvän varit så hela tiden är det nog så han är. Det behöver inte alls betyda att han har något att dölja. Oavsett är det inget vi här inne kan svara på, utan detta får du nog ta upp med honom själv, att det gör dig misstänksam trots att du litar på honom när han beter sig så, och fråga om han har tänkt på vilket signal det ger dig när han går så till tilltak för att ¨dolja sin mobil för dig. Prata med honom om det. Inte oss. Vill han inte prata måste du själv bestämma dig för att leva med det och gilla läget och hålla käft om hur du mår om det.. eller ge honom beskedet att du inte vill leva så och att du kommer lämna honom för detta, och låta honom ta valet om han då vill ändra sig eller om han offrar dig för sin mobil. Du kan inte bestämma att han skall ändra sig, du kan inte kräva det heller. Men du kan ge besked att du inte vill ha en sådan pojkvän så kan ju han ändå välja att ändra sig för att behålla dig.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag har min mobil ofta med mig och ljudlöst hemma. Döljer inget för min partner.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 Nej det kanske blev lite otydligt :) Jag har det bra med min kille och vi är helt avslappnade med våra telefoner. Vi litar på varandra och jag skulle bli lessen om han slutade göra det och typ började låna min mobil för att gå igenom sms.
Jag har råkat utför personer som passat på att kolla mina sms medan jag t.ex. var på toa med ursäkter som "jag skulle bara kolla att du inte ljög" och "jag skulle bara kolla att du har slutat prata med din kompis (som jag vill tvinga dig att göra)". Inte för att jag vill ha sånna människor i mitt liv, men råkar jag vara på samma fest släpper jag inte telefonen.
Han har inte alltid varit såhär, senaste året tycker jag att det har blivit såhär extremt. Jag måste prata med honom om detta, och därefter känna efter i mig själv om jag fortfarande känner obehag. Annars får jag bestämma mig för att släppa det, tiden lär ändå utvisa om något ligger bakom hans beteende eller Inte.
Jag har i allmänhet svårt att förstå de som tycker att sin telefon är så otroligt privat fast de ändå inte har något att dölja. Det är något jag har svårt att förstå. Är det en dagbok? Döljer ni en massa hemliga tankar? Varför är den så pass privat?
Om man har så pass många privata saker i en telefon så borde man också kanske tänka om. Vet ni att fast ni raderar allt från er telefon så kan man ändå få tillbaka all den info? Så om ni säljer er telefon eller gör er av den på ett eller annat sätt så kan all information som ni har i telefonen (speciellt bilder) skaffas tillbaka trots att ni har gjort allt för att radera sådant ni inte vill att ska komma i andras händer.
Jag har av praktiska skäl inte fäst mig vid min telefon. Jag tycker att alltför många sätter alltför stor värde på sina telefoner att det går över till det extrema. Jag föredrar att använda den endast som en telefon och därmed har jag inget i-net på den heller.
Så till er som är så djupt fästa vid era telefoner, var väldigt försiktiga med dem för om de är så privata för er som ni säger att de är, tänk er att all den info kan lätt hamna i andras händer.
Bara en tanke. :)
#14 För mig handlar det inte om att det är så privat. Utan vill ha den med mig helt enkelt :) Sedan har ju ens partner inte 100% allt med att göra vad man gör och inte gör heller anser jag. Så länge det inte är t.ex otrohet osv.
Så bara för att man som sagt har mobilen med sig stort sätt överallt betyder det inte att man har det för att det är väldigt privat eller liknande. Så det har du tagit ur luften känns det som.
#15 Jag syftade dock på de som har skrivit det i tråden och inte själva ts ursprungliga inlägg. Så nej, jag har inte tagit det ur luften precis. :)
#16 Se "de" säger du. Vilka är "de"?
#17 Jazzbass och Rita-S som exempel men varför frågar du mig istället för att läsa inläggen?
Det här är också inget nytt fenomen. Väldigt många ser telefonen som väldigt privat och att om den kommer i andras händer så är det i princip katastrofalt eftersom det är ju så personligt. ^^ Inget fel med det, men i vissa fall känns det som om det har gått till överdrift.
Visst är telefonen privat. Inte så att jag vill att mina kollegor osv kollar i den. Men min partner är ju annat. Inför honom är inget för privat för att visa.
Devya - Du får gärna tycka vad du vill om mobilen (som i #14), men respektera gärna att andra inte tycker lika. Det handlar som sagt inte om att man skulle panta på en massa hemligheter, utan om att det är en privat ägodel med en himla massa privat information som bara angår en själv, och som man är obekväm med att nån annan ska ha tillgång till. Privat är privat, och det får utomstående respektera. Har man orsak att misstänka att nån verkligen döljer nånting (som jag nog tycker TS har) är det en lite annan sak, men då är det bättre att kräva att den andra visar vad som är på gång än att t.ex. försöka få tag på telefonen och leta själv.
Minns en tråd här i forumet där folk tog extremt illa upp av att nån tittat in i deras badrumsskåp. Det har jag verkligt svårt att förstå, men det var nyttigt att få veta att inte alla är bekväma med det. Återigen, det handlar inte om att man skulle ha nånting att dölja, utan att man vill hålla nånting privat.
#20. haha det var ju jag som skrev det om badrumsskåpet och blev upprörd då en kompis rotade i mitt badrumsskåp för att hitta en deo. Men jag är faktiskt inte lika privat då det gäller mobilen. I badrumsskåpet förvarar jag mycket privata saker i mobilen finns inget spännande alls. Så olika det kan va.
#20 Men var har jag varit respektlös? Jag förstår mycket väl att ni har era åsikter om saken och jag har mina egna åsikter. Var har jag sagt att era åsikter är inte ok? Det jag ville komma fram till var att ni borde vara försiktiga ni som har en massa privata saker på era telefoner.
Jag fick nyligen en telefon från min kompis. Hon hade raderat alla bilder innan hon gav mig telefonen men tydligen kom de tillbaka mittiallt. Jag fick radera bilderna igen men det är ju aldrig tryggt eller säkert på något sätt så man ska också tänka sig för på vad för foton man tar. Hon har tidigare haft problem med att få ett specifikt foto. Hon gick t.om. till telefonbutiken för att få hjälp med sitt problem. De fick bort bilden men mittiallt, någon vecka efteråt, så kom den tillbaka! Så man ska nog vara väldigt försiktig med telefoner, de är inte så pålitliga.
Privat är privat, men tyvärr så är det inte alltid så med telefoner och det var min poäng. :)
#22 - Ursäkta mitt dåliga ordval, inte meningen att utpeka dig som respektlös. Jag önskar bara att min och andras syn på mobilen som en högst privat ägodel respekteras, och att det inte alls behöver handla om nåt man vill dölja. Man ska inte ta för givet att folk är bekväma med att låna ut sina grejer, speciellt inte om de innehåller mycket privat information.
#23 Jag sa ju inte heller att det alltjämt handlade om att man behövde dölja något, bara att jag blir fundersam över vad som är så privat egentligen. Vad är det som känns så pass privat att man inte ens vill att ens sambo skulle råka se vad som fanns på den? Vart har jag skrivit att man döljer något om man finner att ens telefon är privat?
Poängen med mitt inlägg tycks gå helt förlorad för det jag ville komma fram till att inget är särskilt säkert att ha på en telefon och att människor bör fundera lite extra om de har alltför privata saker på sin telefon.
jag har ingen särskillt privata saker på min mobil. Det jag fotar med kameran åker ut på fejjan, instagram, blogg eller pinterest ändå. Det ändrar inte min synpunkt. Sen bekymrar det faktisk mig rätt lite om andra förstår varför det är så eller inte, men jag begär att mitt beslut om mina ägodelar respekteras, det är allt. Man behöver inte alls förstå. Jag har beslutat att det är så med min mobil, min dator och min tablet helt enkelt.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#18 Har redan läst alla inlägg i tråden.

Hela situationen låter märklig. Jag skulle bli galen om någon läste mina mess, min whatsapp, min facebook osv. Men jag känner inget behov att vakta mobilen för det. Min kille lånar den ibland, installerar saker ibland osv. Men aldrig att han skulle gå in på det som är privat. Ibland frågar han om han får kolla Facebook, han har inte fb själv, och visst får han det, men han kollar ju inte chatten för det. Samma gäller för mig på hans telefon.
Din sambo behöver ju inte ha nån annan om det är det du tror.. Han kan vara spelmissbrukare eller något annat som han är beroende och besatt av , där han får info hela tiden som gör att han inte vill att du ska råka se hans mobil. Just saying…. 😉
Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!
Jag skulle faktiskt ha börjat blivit misstänksam i ditt fall TS
Va lycklig och gör andra lyckliga<3