Relationer iFokus

Relationer

Etikettfamilj
Läst 2711 ggr
[Mia-45]
2

Bråk i lägenhet

Nu har det vart extremt jobbigt denna helgen med mina grannar ovanför. Familjen består av mamma, två pojkar ca 16 och 10 år gamla och en sambo. 
Jag har känt till mamman i många år och hon har gått på droger hela sin tonårstid och till vuxen ålder…även när hon vart gravid. 
Den stora pojken har både autism och ADHD och den mindre har säker någon diagnos han med. 
Sambon är nervös och ryckig när jag pratat med han. Lyssnar inte på vad man säger utan pratar och pratar och pratar. Verkar speedad på nåt sätt. 

I fredagsnatt så fick jag iallafall ringa polis då det uppstod bråk och smällar där uppe i denna familjen. 
Polisen prioriterade inte detta utan jag skulle höra av mej om det eskalerade under den natten. Vilket det inte gjorde men det var en massa annat konstigt som skedde då. 
Natten till igår så var det inte lika illa men det vart höga röster, nån som grät och hög musik. 
Nu ikväll så är det höga röster och dunsar igen. 
Bråk med andra ord. Inte lika illa som i fredags med likväl ändå bråk och en massa obehag. 
Känner att det inte är nån ide att ringa polisen. 
Hyresvärden skulle ta tag i detta sa han igår. Jag vet inte hur han gjort om han ens HAR gjort det. 
De andra grannarna mår heller inte bra av detta alls. Känner oro och en otrygghet om vad som kan hända om det får fortsätta.
Jag tycker grymt synd om barnen för det verkar vara sambon som går igång på nåt och sen gormar och skäller och kör den stora pojken på porten. 

Jag ska ringa socialen imorrn för den stora pojken flyttade hem till denna familjen igen i somrars efter en annan placering. Den 10-åriga pojken är bara här vissa dagar i veckan och är hos en annan familj annars. 
Frågan är om detta är så bra för de att vara här då sambon får sånna här utbrott.

Jag vill INTE flytta. Jag har tillgång till trädgård, en mysig lägenhet på bottenplan och ganska billig hyra. 

Hur hade ni gjort i detta fallet? För prata med familjen är inte ens lönt tror jag. De har större problem som de måste få riktig hjälp med.

Maria
7

Jag hade ringt polisen upprepade gånger.

/Maria

[Mia-45]
10

Ja jag har ringt de nu…bråket eskalerade och den lilla pojken bart ledsen…så polisen är på väg.

Lejonhund
2

Prova socialen också. Känns ju som att någon borde ta en titt på hur barnen har det egentligen…

(edit, såg nu att det redan var påtänkt)

[LadyK]
3

Brukar finnas en social jour i de flesta kommuner som tar emot samtal både kväll, helg och natt. Kanske värt att kolla det.

[Mia-45]
4

Har ringt socialen och anmält detta nu. De såg allvarligt på det och hon var väldigt vettig hon som jag pratade med. 
De kommer ringa upp mamman och sambon och prata om detta. 
Och det kommer inte hända något på en dag utan de måste kolla upp så det blir bra på lång sikt för barnen. 
Känns skönt nu att iallafall försökt att ge de hjälp med att komma därifrån. 
Och att mamman och sambon får veta att även vi har ögonen på de.

Thotis90
11

Jag hade, förutom att ringa polisen, störningsjouren, hyresvärden och socialen, börjat föra anteckningar över vilka datum detta sker och ge en detaljerad beskrivning.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

[Mia-45]
5

#6 Jag gör det. 👍

Thotis90
1

#7 Bra. Det kan komma till användning längre fram.👋

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

IceTee
0

Om du behöver ringa polisen igen, glöm inte att nämna att det finns barn där. Speciellt om 10-åringen är där! Annars håller jag med om störningsjour, socialen, och att föra anteckningar

Medarbetare på Skor iFokus

[Mia-45]
2

Har redan sagt till de att det finns barn där och kommer så klart göra det igen om jag behöver ringa polisen fler gånger. 
Vi har ingen störningsjour kopplat till detta hus. 
Men jag tänker även ringa socialen igen om detta händer fler ggr. 
Nu är det nästan konstigt tyst där uppe. Som om det är lite lugnet före stormen.

[silkesnosen]
0

Det är bra om polisen kommer ut, då de rimligen gör en anmälan när de ser barn i en troligen dysfunktionell familj. Det verkar ju som barn som inte ska behöva bo där och droger tycks ju vara med i bilden.

[Mia-45]
4

#11 Ja polisen kom igår. 
Och det är deras skyldighet att göra en anmälan till socialtjänsten om det är barn inblandat. Jag hoppas verkligen att de gjorde det. 
Och ja jag har starka misstankar om att sambon går på nåt.

Zepp
0

Bästa du gjort är att kontakta socialen.. barnens bästa går först.. de vuxna verkar hur som helst redan vara förlorade?

Om det är som du misstänker en dysfunktionell/missbrukarfamilj så är det bra om barnen kommer därifrån eller allra bäst om modern får någon hjälp att se till sina barns bästa om hon är mottaglig för sådant.

En sak är att de stör, en annan sak är att veta att där finns barn som kanske inte får den omsorg som de behöver.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Mia-45]
1

Zepp…jag har anmält till socialtjänsten. Gjorde jag redan i måndags. De blev tacksamma. 
Familjen är redan känd där så nu måste de säkerligen ta tag i familjen igen så barnen får det bättre. 
Mamman verkar vara bortom Räddning då hon tillåter sin sambo att hålla på så här.

[Mia-45]
9

Ännu mer bråk igår….men det varade bara i ett par minuter där sambon höjde rösten och klampade iväg i lägenheten som en ilsken elefant. 
Har de inte lärt sej?
Tror de hade besök av socialen i måndags eftermiddag. 
Och att de då igår fick ett, enligt de, dåligt beslut. 
Den andra grannen och jag har meddelat hyresvärden nu ett antal ggr om problemet, så sent som i går morse. Men jag får inget svar ifrån honom. 
Vi vill veta om de får flytta. Annars flyttar vi andra snart. 
Jag mår jättedåligt av detta då jag med blir störd om nätterna. 
Det är psykiskt påfrestande att aldrig veta vad som kommer hända från dag till dag. Vi känner oss ganska otrygga här för tillfället. 
Har fått hem papper från Hyresgästföreningen som jag ska fylla i med detta som är och skicka till hyresvärden. 
Händer det inget på två veckor så går det vidare dit och då får de ta tag i detta. 

Men..huvudsaken är att barnen där uppe får hjälp. 
Och att de på socialen nu fått veta med att hon är med barn och ändå dricker. 

Ville bara skriva av mej.

Zepp
1

Glöm hyresvärden för de kan inget göra så länge det finns barn i familjen!

Hen bevakar nog ärendet hur som helst och om hen fick välja den enklaste lösningen så skulle nog vräkning vara den enklaste!

Det kan hen dock inte göra hur som helst, speciellt om det handlar om barn.

Det viktiga är hur som helst att barnen får en fungerande familj, vuxna som kan leva upp till hur vuxna skall vara?

Det kan ofta vara bättre med en stödfamilj/någon annan där barnen kan leva och utvecklas till hela individer.

Den dagen då barnen inte längre finns i den familjen är det stor risk att de övriga blir vräkta.

[Mia-45]
0

Jo han kan vräka även om det finns barn i familjen.

Vi hade ett sånt ärende här för ca 3 år sedan där det förekom misshandel i en familj med ännu mindre barn än dessa. De kunde han vräka. Socialen går in och hjälper de med lägenhet i sånna fall. 
Den stora pojken är 16 och den minsta 10. Och denna bor i en annan familj redan och är bara här vissa dagar.

I annat fall så har de bara kontrakt skrivet till Maj..så då kan hyresvärden välja att inte förnya.

Zepp
0

Det är som du säger.. men hyresvärden gör sällan något så länge soc inte har någon form av åtgärd!

Dels handlar det om hens egna bekymmer med hyresgästen dels dennes bekymmer om övriga hyresgästers väl och ve.

Så länge soc inte gör något åt barnens situation under tiden så kommer antagligen något att hända i Maj?

Vi får bara hoppas att något görs åt barnens situation?

[Mia-45]
0

Jodå…denna hyresvärden gjorde detta med den familjen innan. Han bara sade upp de.
Och jag har kollat runt lite nu och det finns ingen lag om att hyresvärdar MÅSTE blanda in socialtjänsten vid vräkning. Men OFTA så är de redan inblandade då dessa familjer ofta är kända med sin problematik. 
Vi andra hyresgäster mår inte bra av bråken och livet som är. Jag tex får ingen riktig sömn så jag med min värk mår mycket sämre av detta. 
Barnen är inne i soss-svängen så de kommer få den hjälp de behöver, hoppas jag.
Mer kan inte vi göra här.