Fråga om jobb
Började nyss ett nytt arbete, och chefen frågar mig om jag kan jobba på torsdag. Med torsdag menades julafton, och fick känslan av att chefen inte ville säga rakt ut att det var julafton som det frågades om utan försökte smyga in jobb på den dagen genom att säg torsdag och hoppas på att jag skulle säga ja utan att fundera på vad det var för dag. Får chefen göra så? Typ testa sin Medarbetare.

Jag ser inget direkt fel med det, för det var ju en torsdag, sedan att det var en afton är en annan sak, men det får man väl hålla reda på själv kan jag tycka.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Egentligen behöver det ju inte vara något fel i det, chefen kanske inte själv firar jul eller är osäker på om du gör det. Det kan bara vara att chefen inte ville utesluta att du kanske, exempelvis, är muslim, om du förstår hur jag menar.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Ja, visst får man hålla reda på själv vilken dag det är, men just hur frågan var ställd. Ungefär som att testa hur villig man är att säga ja eller något. Det kändes märkligt.
Även första dagen jag var där så var det någon som sa skämtsamt "här kommer chefen", och jag tror det var om mig. Jag är den enda med utbildning på arbetsplatsen, och tror att jag har mer erfarenhet än de andra men vet inte det riktigt, och vill inte bli sedd som någon slags informell chef för stället är nytt och jag kan inte rutinerna mer än de som är där.
Julafton är trotsallt en vardag. Så ser inget konstigt att bli tillfrågad om att jobba då. Dock verkar det ganska vanligt att ny anställda eller icke ordinariepersonal är de som först blir tillfrågad. Vissa jobb måste ju vara tillgängligt året om.
Jag är själv ny på min arbetsplats (3 veckor) och min chef frågade också om jag ville jobba under helgerna. Jag uppfattade det mer som att de hade lite brist på folk än att han ville testa mig. Men det kan säkert vara olika från chef till chef.
Angående arbetskamraters kommentarer så tycker jag man får ta det med en klackspark i början. Det tar lite tid att komma in i en ny grupp och känna av hur de kommunicerar. Det kanske är deras sätt att skämta utan att de menar något med det.
Det bästa du kan göra nu i början är att inte ta så allvarligt på saker.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#0 Ser absolut inget fel i det. Din chef frågade om du kunde jobba en viss dag mest troligt för att hen verkligen behövde folk som kunde tänka sig arbeta då. Du valde att analysera och tolka det som att hen "testar" dig.
Jag skulle hålla en låg profil om jag var som du, ny på arbetsplatsen. Lägg ner tid på att lära känna din chef och dina arbetskamrater istället för att överanalysera, så kommer du inte behöva gissa dig till vad de menar.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Jag förstår inte varför du skapar ett problem åt dig själv? Varför leta lömska intentioner utan något befog? Inget fel i att fråga om att arbeta på en dag, även om den råkar vara julafton i detta fallet. Det kommer dessutom skapa oro för dig om du skall leta lömska intentioner överallt direkt någon chef ställer fråga om övertid eller att arbetsdagar.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
På vårat jobb jobbade flera nya på julafron, som ny måste man visa framfötterna lite anser jag personligen. När jag var ny jobba jag ofta dubbelpass när det var brist på personal. Jag tog en massa extra för jag ville visa att jag värdersätter att få jobba. 🙂
Nope kan inte se det något konstigt att din chef frågade dig om du kan jobba på torsdag. I år var julafton en torsdag…2016 är det en lördag. Vet inte vad du jobbar som men antar att julafton är en arbetsdag som vilken dag som helst inom den branch som du arbetar inom.
Är det en dag då man jobbar i sin bransch kan man inte förvänta sig vara ledig även om det är julafton. På det jobbet jag har nu är vi lediga julafton eftersom arbetsplatsen är stängd då men vi har öppet på nyårsafton för att få chans vara ledig då måste man lämna in ledighetsansökan tidigt typ 6mån innan och samma person får inte ledigt varje år. De vi anställde precis innan jul jobbade nyårsafton.
Visst finns det många branscher där man jobbar på helger och storhelger, men ofta brukar man väl inte sätta in en helt ny att jobba ensam en sådan helg. Man brukar väl få jobba in sig någon "vanlig" dag innan man får hoppa in på helger/storhelger. Chefen hade kanske ingen koll på att torsdagen var julafton? Så kan det också ha varit.
Hur gick det?
TS skriver att hon har mer utbildning än många andra på arbetsplatsen och jo då kan man få mycket ansvar redan från början. Med utbildning + ofta lite högre ingångslön än de med mindre utbildning så följer även mer krav från arbetsgivaren och kraven kan vara att man får ta mer ansvar ex. visa de andra hur man ska göra, får jobba mer självständigt. I många branscher har man just ingen smekmånad då folk ska visa hur rutinerna går till när man är nyanställd utan man får ta eget ansvar genom att fråga de som jobbat längre, ringa nån som kan mer ifall problem uppstår etc.
#12 Det är ju väldigt sällan man jobbar helt ensam. Ofta är man ju i alla fall 2-3 stycken som jobbar även storhelger. Så var det i mitt fall. Om jag hade tackat ja att jobba julafton hade jag jobbat där i 7 dagar och då skulle jag jobba tillsammans med två kollegor. Jag hade ställt upp om det inte hade varit för att jag redan hade planer som inte gick att avboka. Ofta är det väldigt lugnt att jobba en sådan dag så det är faktiskt en väldigt bra dag att kunna jobba sig in på det nya arbetet. Dessutom är de flesta inställda på att det tar lite längre tid på julafton om man jobbar i tex ett serviceyrke så alla brukar ha mer tålamod med en nybörjare.
Man ska inte glömma heller att många väldigt gärna jobbar på julafton. Det är ju oftast väldigt bra betalt. Svårt för chefen att veta om man vill eller inte vill jobba då, så ser inget konstigt med frågan.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Ser inget fel i att en chef frågar det. Oavsett om han säger torsdag eller julafton.
Nej. Förmodligen så var det ingenting, bara verkade för mig som att personen ifråga inte ville ha ett nej. Därför lindade in frågan. Svårt att förklara detta på nätet. Mer hur frågan var ställd. Fick idag klagomål på två grejer, men kan uppleva att attityden på jobbet i allmänhet inte har höga krav. Vilket är skönt. Några har jag hört sitter och surfar på arbetstelefonerna, en "lånade" tjänstebilen för att komma iväg på ett privat ärende, en del röker och snusar på jobbet, (snusning är ju inte ett problem för det påverkar inte så mycket att man går ifrån), en satt vid tv:n en bra stund och har uttryckligen sagt att personen inte gillar att "de tigger" (jobbar på ett flyktingboende) (jag tycker att de frågar som vilken normal människa som helst), osv. Kan man klaga på mig för detta när attityden på arbetet inte egentligen är så? Blir förvirrad. Jag har själv tänkt att disken kan vara viktig, men försökt se till att fråga för att se om den som då ställt sig där (snabbare än mig som vanligt) tycker att den vill det eller om vi ska jobba båda ihop. Då har den sagt att det är okej och även uttryckt att denne inte har samma intresse av att göra andra uppgifter,och då har jag tagit det som att det är "okej". Jag har mer utbildning, eller kanske inte mer, utan en som passar in på vissa grejer, och vi har olika grejer vi kan göra på arbetsplatsen och det är väl bra då? Och tänker sedan att jag skulle gärna göra det jag har utbildning för, men passar inte helt in av olika anledningar därför att "verktygen" och förutsättningarna i övrigt är inte riktigt sådana. Jag vill inte bära skulden för att det är en särskild attityd överlag. Även en kollega som började med att öppet fundera över om den kommande kollegan var bra att arbeta med, men kanske han inte menade något särskilt med det? Och kan också tycka att det är väl ingen som har "rätt" egentligen i att klaga på sina Medarbetare, med det inte menat att man inte ska kritisera, utan menat att man ändå ska utgå ifrån att det inte är en speciell Medarbetare vars mall ska gälla riktigt. Och alla är ju inte "samma", alla kan inte göra allt på samma sätt. Tvungen att skriva av mig lite. Men chefen sa att hon ville säga detta "innan det blev en stor grej av det". Skulle helst då vilja vem detta var, så att jag kan förstå situationen i så fall.
Du är på jobbet för att sköta ditt arbete. Att surfa på mobilen eller undvika att ta initiativ är inte det. För mig är det självklart att man håller sig aktiv och driven på sitt jobb oavsett om det finns en del andra latmaskar. Det är viktigt att man skapar god stämning och ett arbetsamt klimat.
# 18 vem svarar du? För TS pratar inte om att surfa privat.
Menar inte att någon på arbetet är "lat", verkligen inte, bara undrar om den allmänna andan på jobbet är att man "får" ta det lugnt, att man gör det man klarar av under dagen, det som tillhör ens pass eller så gott man kan, då blir det ju lite konstigt för mig, eller vem som, att jobba "mer" eller göra mer än allmän anda. Finns vissa uppgifter vi ska göra, och de behöver ju göras, men i övrigt har det varit oklart för mig, men också kanske för de andra,vad arbetet skulle innebära då detta arbete kom till snabbt och alla var nya. Jag undviker inte alls att ta initiativ, har många idéer, men anser att inte bara är jag, utan fler på arbetsplatsen och de har idéer också. Jobbar också kommunalt, så vill inte agera utan att veta att man "får" göra det, för det är ju kommunen man jobbar för, inte sig själv. Bara blev lite ledsen över detta att få kritik, även om jag förstår den, men den allmänna andan på jobbet är inte precis att överarbeta, och då tänkte jag att jag kanske inte behöver ta så hårt åt mig den här kritiken. Jag frågade min chef också efter om jag behövde vara orolig över det här och det sa hon att jag inte behövde.