Girlcode?
vad skulle ni använda just gilrcode i ??
det stora problemet i det hela är att jag har känslor för en polares ex… är det okej att ge sig in i fajten eller är det fel…
man kan ju inte direkt styra sina känslor…
Mvh Susanne
Vad är Girlcode?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
typ att man följer en viss kod… att man inte ska röra varandras ex o så…eller något åt det hållet…
Mvh Susanne
#2 Aldrig hört talas om :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Beror helt på hur din vän känner för det. Älskar hon honom fortfarande? Tog det slut på ett hemskt sätt? Om svaret är ja på någon av frågorna så är ex big no no. Så fråga henne. Man kan inte styra känslor. Men sina handlingar kan man.
Man kan inte styra sina känslor men man kan styra sina handlingar.
Var rak och prata med din kompis först.
hon bor ihop med sin nya sambo o deras son samt exet…
Mvh Susanne
Som sagt, prata med henne.
Jag och vänner har alltid haft man rör inte kompisarnas killar eller ex, tycker du ska kolla vad din kompis säger om detta innan du börjar flörta med hennes ex
Nej, gör det inte. Det är absolut inte värt att riskera en vänskap! Jag hade i alla fall aldrig låtit något hända med en kompis ex, oavsett hur mycket känslor jag haft.
Jag hade uppskattat om en kompis kom och berättade att de var intresserade av mitt ex (sålänge de inte vet att jag har känslor kvar) jämfört med att de skulle lida med det i ensamhet. att hen bara berättar (såklart INNAN hen agerat på sina känslor) skulle aldrig förstöra någonting för mig, hade bara blivit glad att hen vågat prata om det med mig.
Johanna - Instagram
Så länge det inte är känslor kvar mellan dem så och man frågat lite försiktigt om det skulle vara ok så ser jag inget problem. Har aldrig intresserat mig för en polares ex där emot en bekant till mig men jag visste att hen fortfarande hade känslor kvar och gjorde därför ingenting annat än att gå vidare.. Till hans förtret dock för han verkade gilla mig.
Nu går jag och strömmen och jag vill fråga:
Varför är det sett som så okej att vad man känner får kontrollera ett förhållande som man själv inte har någon del i längre?
Visst jag förstår att det kan känns väldigt jobbigt, men det går över, det är bara känslor.
Har man gjort slut med någon eller de med en själv, så får man ta ansvar för sina egna känslor, jobba med dem så att det inte hindrar någon annans lycka.
För gör man inte det så är man bara kontrollerande.
Det är lika fel som om man i ett förhållande pga osäkerhet vill kontrollera vem ens partner umgås med, tror att det är okej att be om att de inte ska få umgås med någon av motsatt kön, eller ex som de är vänner med.
Både du och den man gjort slut med har all rätt i världen att göra vad de vill, om det känns rätt att bli tillsammans med någon annan så för man göra det, spelar ingen roll att det är en kompis till ens ex.
Visst kan man visa förståelse att det kanske är jobbigt för den som inte hunnit gått vidare än, men där slutar din ansvar för vad en annan person känner, vän eller inte.
Jag vet att det är någon slags heder emot vänskaper som gör att man känner att det känns fel och att det är så många som tror att det är så här man måste göra för att inte vara en dålig kompis, men det stämmer helt enkelt inte.
Bara för att det varit det allmänna tyckande att man måsta göra så här om man blir kär i någon som en vän varit tillsammans med, så gör det inte det mindre osund och ologiskt.
Och vad är du för en vän som känner att du har rätt att stå ivägen och kontrollera vem ditt ex och en vän till dig får bli tillsammans med?
I min ögon så är det mer illa om det ska absolut jämnföras.
I vägskålen ligger oarbetade känslor emot att någons frihet att få utforska sina känslor för någon annan.
Hur skulle det kännas om man kunde se in i fram tiden, där du själv är sen många år tillbaks i ett förhållande som bara känns rätt och du inte längre förstår vad du såg i ditt ex, för att du gått vidare och du får veta att precis så känner din kompis och ditt ex för varandra i deras relation?
Och bara för att det var jobbigt i början efter ni gjort slut, så förbjöd du dem att bli tillsammans.
Man måste sätta det här och se det i rätt proportioner, att ja här och nu är det kanske jobbigt, men kommer inte röra dig i ryggen så småning om när du gått vidare.
Och ja, jag har själv varit där, så jag sätter inte mig skälv på några höga hästar.
För bara något år sen så gick jag och min partner isär efter ca 13 år tillsammans
Inte långt efter det, så blev han och en gemensam vän intresserad av varandra.
Hon var gullig nog att vilja att han kollade med mig, men jag bara skrattade när han tog upp det.
Inte behövde de min välsignelse.
Visst kändes det konstigt, väckte en massa jobbiga känslor i mig.
Men att vara tillsammans gjorde dem lyckliga och det är något jag aldrig skulle vilja stå ivägen för bara för att jag fortfarande råkade ha oarbetade känslor kvar.
#14 jag kan förstå hur du tänker (håller inte med allt, men mycket) MEN jag tycker att man som vän ska ha så mycket respekt att man går till sin kompis och säger att man är intresserad av hens ex innan man börjar något. För mig är det hyfs och bevis på att man värdesätter vänskapen. Jag hade inte förbjudit någon av mina vänner att bli tillsammans med något av mina ex, men jag hade blivit riktigt arg och ledsen om de inte berättat för mig först…
Johanna - Instagram
#15 Det håller jag med om att det är något man ska prata med varandra om som vänner, om man blir intresserad av någon som ens kompis varit tillsammans med.
Så man är öppen och ärlig och på så sätt visar medkänsla om det är något som är jobbigt för ens kompis.
Kanske låter väldigt självisk för vissa när jag säger detta men jag blev lämnad av en man jag ännu inte kommit över för att par år sedan och hade jag sett att någon av mina tjejkompisar hade ihop det med honom hade jag inte velat ha med henne att göra. Ingen av dem skulle göra något sådant mot mig heller eftersom att de vet vad jag gått igenom .. Hade det rört sig om vilken annan man som helst som jag haft en relation med hade jag precis tänkt som ni att jag varit glad för deras skull..
Jag tycker att man får känna efter själv lite om man tror att det hade fungerat eller inte. Om din kompis är superlycklig och inte alls saknar sitt ex så kanske hon bara blir glad att ni två istället hittar varann. Men man ska hålla sig borta om de verkar som hon fortfarande har lite känslor och så. Prata lite med henne för att höra dig för lite så du vet vart hon står i det hela.
Sedan kan det ju vara så här också.
För några år sedan gjorde jag slut med en tjej, som ärligt talat var ett monster. Inte på något våldsamt sätt men hon hade ett närmast sjukligt behov av att alltid få sin vilja igenom. Och att alltid få sista ordet i olika diskussioner.
Och när det sedan visade sig att en av mina vänner var intresserad av henne, ja, då uppstod ju ett dilemma för mig. Inte för att jag egentligen brydde mig om vad hon hade för sig. Men, om nu min vän blivit ihop med henne så hade jag verkligen inte velat umgås med dem två tillsammans.
Vilket ju faktiskt hade kunnat innebära slutet för min vänskap med kompisen.
För att förbättra dig, våga verka fördummad.
Prata med din kompis om saken, om du verkligen gillar killen och kompisen har gått vidare så tycker jag du ska prata med henne, istället för att "hala in" killen direkt utan att säga något.

Jag hade en vän en gång som blev tillsammans med mitt ex. Jag brydde mig inte ett jota om att de blev tillsammans, däremot så blev jag så fruktansvärt arg på henne att hon inte berättade något utan jag fick reda på det av en slump. Det sjukaste i det hela var att hon i månader hade gnällt på vår gemensamma kompis och sa hur dum i huvudet hon var för att hon höll på med hennes ex och såg det som ett jättesvek. Men att hon gjorde likadant själv brydde hon sig inte ett dugg om.. Hade denna "vän" bara sagt att hon träffade denna killen så hade jag garanterat bara skrattat och sagt lycka till, men när hon inte ens hade ryggrad till att säga något så sa jag upp vänskapen med henne.