Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 3683 ggr
Maja92
2016-02-25 18:49
19

Incest

Hej, tror det flesta här har sett att LUF Stockholm har lagt fram som förslag att legalisera incest. Såg på FB att en av mina närmste kompisars make var helt för detta. Dom har själva barn, en son och en dotter. Tycker då att dom kanske kan relatera till det då men icke. 

Eftersom jag ser totalt rött för detta var det självklart för mig att avbryta kontakten. Står inte ut att vara i umgänge med folk som tycker att incest är ok. Sa det till henne efter mer än 11 år vänskap att jag nu säger upp den. Sa att jag tycker incest är fel och att personer som utövar det måste söka vård. Hon blev arg och tyckte jag var trångsynt att jag inte tycker det är ok att två byxmyndiga personer inte ska kunna få ha sex om bägge är med på det. Att jag borde acceptera det samt att jag borde acceptera deras åsikt och att syskon som har sex inte ska ses ner på av samhället. Hon försvarade incest på en mycket obehaglig nivå. Bråkade fram och tillbaka, det blev bara förmycket till sist och sa att hon borde acceptera att jag inte längre vill se dom mer. Sedan blev det tyst.

Men det gnager mig så mycket, var det fel av mig att avbryta vänskapen pga detta? Är det jag som är löjlig? Vad anser ni?

[HundochKatt]
2016-02-25 18:59
15

Absolut inte! Man har inte alla hemma om man tycker att det är ok och jag skulle gjort precis likadant som du. 

Den som har blivit utsatt för incest vet hur dåligt denne mår och får leva med det resten av sitt liv, om denne var tillräckligt gammal för att förstå. 

Incest kan ju också ske på små bebisar! Är det ok tycker LUF? Är det ok med våldtäkter också? 

Absolut inte och det är skrämmande att LUF pratar ens om det.

Tjeja
2016-02-25 19:01
23

Jag tycker att du överdriver! Vad gör det dig om två vuxna som är syskon har sex? Inte ett dugg mer än att två personer av samma kön har sex med varandra.

Är inte en av de två vuxna personerna du är det ju faktiskt inget som rör dig!

Varför ska du då bryta med personer som tycker det är ok? Det är ju inte som att de tycker det är ok att skada någon annan eller ok att förgripa sig på barn liksom.

Jag tycker även att det låter omoget att begära att ens vänskaper/bekanta skall ha samma värderingar och åsikter som sig själv för att vara vän med dem. Precis på samma sätt som att man skulle säga upp bekantskapen med alla köttätare för att man själv är vegetarian liksom. Det blir en väldigt ensam värld tillslut när man sållat bort alla som inte tycker som sig själv i allting.

Trist för dig. Men mår du bättre och är lyckligare av att vara ensam och inte öppen för att tolerera andra åsikter (m a o, du måste inte gilla dem eller hålla med dem bara acceptera att de tycker annorlunda och att ni inte är överens i sakfrågan.).

För mig är din reaktion dock ungefär lika intelligent och tolerant som svenska åsiktskorridoren.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Crystal93]
2016-02-25 19:03
20

Du är absolut inte löjlig och om någon här är trångsynt, så är det dem i så fall.
Det finns en förklaring till varför incest blev olagligt, eftersom det är farligt.

_Fisken
2016-02-25 19:03
13

Du är ju inte löjlig eftersom du tog mycket illa vid dig då ni hade diskussionen. I eftertankens kranka blekhet kanske det var överilat. Det ska jag inte säga nåt om. (Det händer ibland att jag också ångrar mig.) Om du tycker att du brusade upp för mycket sist och att du kan tänka dig fortsätta vänskapen med henne kan du ju SMS:a henne helt enkelt. Känn efter lite. Sen tar du ett nytt beslut.

Min åsikt om incest är att det är förkastligt o legalisera det då (yngre vuxna barn) står i beroendeställning till äldre släktingar och närstående och kan bli övertalade/tvingade att genomlida nåt de inte borde uppleva. Därför ska det vara förbud för incest så att det står fullständigt klart vad lagen och samhället anser. Vilket tokigt förslag LUF lade?!

[HundochKatt]
2016-02-25 19:09
21

#2 Ursäkta mig Tjeja men hur tänker du egentligen!?

Incest handlar inte bara om två vuxna som har sex, utan om så mycket mer! Vuxna som förgriper sig på barn! Tycker du att det är ok!?!?

Maja92
2016-02-25 19:16
17

Tycker det är någon mental störning om man vill ha sexuellt umgänge med sina egna helsyskon. Jag är öppen för extemt mycket med både kött eller inte, gaypar och äktenskap, BDSM osv. Har många vänner som verkligen inte är som mig men vi alla accepterar och tycker inget är konstigt. Men sex med sina egna syskon går min gräns. Min toleransnivä sträcker sig långt men inte över incest.

Mitchan
2016-02-25 19:16
12

#5 … Va? Det LUF vill legalisera är sex mellan två syskon som båda är över 15 år och som båda är med på det och vill ha sex med varandra. Allt annat är våldtäkt och det har aldrig varit på bordet att legalisera våldtäkt, det förstår du väl själv? 

Jag tycker tanken på att någon skulle vilja ligga med sitt syskon är rätt gross ärligt talat, eftersom att jag själv aldrig skulle vilja det, men att två vuxna personer som båda vill ha sex med varandra men enligt lag inte får ha det, känns också rätt onödigt. 
För mig gör det inget om det förblir olagligt, men inte heller om det skulle legaliseras.

_Fisken
2016-02-25 19:20
22

Ordet incest är vidare begrepp än att bara innefatta "sex mellan syskon som är över 15 år". Ialla fall i min värld.

[HundochKatt]
2016-02-25 19:22
17

#7 LUF vill legalisera INCEST och Nekrofili! 

Ska man ta bort lagen om incestförbud så ja, då inbegriper det att det är fritt fram att utnyttja små barn också! 

En "byxmyndig" är inte mogen nog att förstå följderna och allt vad det innebär att ha sex med sin bror/syster/mamma/pappa! En 15-åring kan övertalas till att göra något den inte vill! Är det ok då?

Handlar det verkligen om vuxna - 20 år eller mer ja, då förstår de mer och kan tänka på följderna etc. Men det är i alla fall att gå för långt att legalisera incest!

Mitchan
2016-02-25 19:26
6

#8 Ja, det kan det verkligen. Men det är inget mer än just två byxmyndiga, medgivande personer som vill ha sex med varandra (och är syskon), som det pratas om att vilja legalisera. Allt annat än just det ÄR, förutom incest, även våldtäkt. Ingen vill legalisera våldtäkt. 

#9 Nej, att legalisera medgivande sex mellan två byxmyndiga syskon innefattar INTE att det är fritt fram att utnyttja barn, och jag förstår inte hur du får det till det? 
Om åldern för byxmyndighet ska höjas eller inte är en helt annan fråga. :)

[HundochKatt]
2016-02-25 19:36
8

#10 Så lagen ska ändras till att det är ok att ha incest när man är fyllda 15 år? Då förlorar ju incestförbudet värdet. Varför ska det vara ok bara för att man är några år äldre än tex. 13-åringen?  

Trots att de inte är mogna att avgöra saken själva!? 

Vet du hur dåligt en person kan må trots att de har "åldern inne", efter en eller flera  sådana händelser!? Nej, skulle inte tro det men jag vet! Det kan skada en person för hela livet! Så nej, en 15 åring är inte alls mogen till att ta sådana beslut!

Är det så jäkla viktigt att ha sex, att man vill legalisera incest från det att man är 15 år!? Det är ju vansinnigt sjukt anser jag!

Tjeja
2016-02-25 19:36
17

#15 nu är du ute och cyklar!

Incest handlar om sexuell relation mellan närbesläktade och syftar i sig inte alls på ålder!

Ts bekanta talade om att acceptera sex mellan vuxna samtyckande individer som är syskon inte alls barn! Ingen, inte ens Luf har förespråkat att legalisera sex med någon som är minderårig oavsett relation.

Att sedan reagera och tycka att det är äckligt och tycka annorlunda än sina vänner är helt naturligt och ok och inte alls barnsligt!

Vad jag anser är omoget däremot är att överreagera så starkt som TS beskriver att hon gjorde och bryta kontakten med någon som tycker något annorlunda bara för att hon själv tycker det är äckligt.

I så fall vore det lika moget om jag som vegetarian skulle bryta kontakten helt och inte vilja se eller träffa köttätare något mer!

Åsikten att tycka det är äckligt och vilja förbjuda två vuxna människor att ha frivillig sex med varandra är vad DU står för och tillhör exakt samma klientel som vill förbjuda homosexualitet!

VAD har du och andra människor i andra vuxna människors sängar att göra med era åsikter? Så länge alla är vuxna människor som deltar med fri vilja av eget önskemål?

TVÅNG har ingen förespråkat någonstans på något vis och ännu mindre att utsätta någon minderårig för någon form av sex vare sig med eller utan samtycke!

Skärpning alla moralpredikanter! Ni har INGET i andra vuxna människors sängar att göra med era åsikter!

Att Luf sedan förespråkar nekrofili och tidelag är jag däremot helt emot. Av just samma anledning som att jag är för syskonsex hos vuxna. Det vill säga, det skall uppfylla två starka kriterium.

1. Det skall vara Vuxna människor. (där faller barn och djur utanför direkt)

2. Det skall vara i samtycke utan tvång med möjlighet att ändra sig och säga nej om så vore mitt i akten! (Där faller djur och döda utanför då varken djur eller döda personer har möjlighet att tydligt ge uttryck för om de ändrar sig!)

Det är min åsikt och den står jag för utan att skämmas ett minsta lilla dugg what so ever!

Em_
2016-02-25 19:38
17

Hur många samtyckande inscestpar döms per år? Kan inte tänka mig att det är särskilt många… Det är bra att lagen finns för de som blir offer för den typen av sexuellt utnyttjande.

[HundochKatt]
2016-02-25 19:47
17

#12 Jag antar att du menar mig men nej, jag är inte ute och cyklar ett dugg! Däremot tycker jag att du verkar vara ute och cykla och gjort en rejäl vurpa dessutom!

Åter igen, en 15 åring/byxmyndig är inte mogen nog att förstå följderna! 

Man kan övertalas mot sin vilja en och flera gånger, gång på gång… Man får bära på skammen, oftast hela livet! Man kan gå och bära på hemligheten i många, många år, kanske hela livet,  utan att knysta om vad man varit med om. Det kan vara så tungt att bära så att man blir drabbad av Postraumatisk stress och får kroppsliga symtom pga spänningarna. 

Men hallå! En 15 åring har ju givit sitt medgivande, det är helt ok? Näe, absolut inte!

Och ja, jag vet vad jag talar om, utan att dela med mig för mycket av vad jag varit med om!

Maja92
2016-02-25 19:50
13

# 12 Och jag anser att vuxna syskon som utför sexuellt umgänge behöver hjälp. Blir resultatet barn är det högre risker för missbildningar. Även den mentala delen för barn med syskon till föräldrar att kunna förstå och relatera. Legaliserar vi incest kommer det förmodligen resultera till fler barn med syskon som föräldrar.

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-02-25 19:58
8

TS ingen av oss kan sitta och säga du har gjort rätt eller fel, du ska må bra i vänskapsrelationen. Gör du inte det oavsett anledning, ja då är det väl läge att avsluta den.

Det finns ju fortfarande en problematik oavsett vad man tycker om incest, kommer alla närbesläktade som har sex om det skulle bli lagligt att ha incest se till att inte avla avkomma? För ingen kan väl vara omedveten om den förhöjda sjukdomsrisken för inscestavkommor eller?

_Fisken
2016-02-25 20:12
6

Jag kan tänka mig att varför incest är förbjudet beror på att samlag i grunden är följden av antingen vilja att avla och/eller kärlek. Avlande mellan släktingar bör ju inte förekomma pga risken för missbildningar. Påstående: Sann kärlek (som leder till samlag) kan bara finnas mellan icke-släktingar. Skulle det ändå finnas "sann" kärlek mellan släkt så faller det på risken för missbildade barn. En ytterligare anledning (som jag tog upp tidigare) är att det finns en starkare beroende mellan släkt än mellan icke-släkt. Detta beroende kan alltså utnyttjas av den starkare.
Därför tror jag att incest är sedan länge förbjudet och bör så vara.  Åsikter varmt välkomna. 🙂

Karmatarerskanise
2016-02-25 20:20
10

Jag tycker du överreagerade som bröt vänskapen.

Jag är mot incest. Men jag skulle inte bryta en riktig vänskap om någon var för det. Två byxmyndig som frivilligt har sex och är släkt är konstigt för mig. Men jag ser det inte på en nivå som övergrepp och våldtäkt. Det är skilda saker.

Tjeja
2016-02-25 20:47
11

Precis som #18 säger, för mig personligen känns incest främmande och rent ut av äckligt. Utanpå det så har jag faktiskt inga syskon alls själv så jag skulle inte kunna ha syskonsex i alla fall.

Men vuxna som väljer att ha sex med varandra (och ja jag kan hålla med om att 15 åringar är inte vuxen för mig, jag skulle gärna se att byxmyndighetsåldern höjdes till 18.), så jag menar vuxna när jag säger det och inte tonåringar, har inte med övergrepp eller våldtäkt att göra.

Övergrepp, utnyttjande och våldtäkt är alltid fel, oavsett ålder eller släktskap/främlingskap.

Att Luf förespråkar sex från "byxmyndig" -15 års ålder är ju just för att det är 15 som är satt som laglig ålder för sex. Den lagliga åldern skulle jag som sagt gärna se höjd till 18 års gräns.

Ingen tonnåring far illa av att vänta med partnersex till de blir 18 men många ungdomar under 18 far illa av att utforska sex långt innan de faktiskt är mentalt redo för det. Dessutom är det inte hälsosamt för en 15-åring att bli gravid och föda barn, även om den är mogen nog att kunna göra det. Risken för förlossningsskador ökar när kroppen fortfarande är så ung.

Sarah
2016-02-25 23:05
10

Förslaget är ju uppåt väggarna, men jag håller ändå med Tjeja. Staten ska väl egentligen inte lägga sig i vem man ligger med, så länge det är vuxna människor som vill ha sex med varandra.

[LadyK]
2016-02-26 00:39
6

Tycker LUF är ute och cyklar med sitt förslag oavsett vad de avser med det, sex släktingar emellan är i min värld fel och jag hade nog också tagit bort en sådan vän. Rensar bort vänner ganska kraftigt beroende på politik i dagsläget så dessa hade jag inte gjort någon skillnad för.

viktoria91
2016-02-26 06:20
12

#3 Själva sexet är inte farligare än annat sex ju! Däremot om man skaffar barn. Enorm skillnad på att ha sex och skaffa barn.

Vanja
2016-02-26 06:50
5

Jag tycker att du överreagerade när du bröt kontakten men och andra sidan är det inte upp dig mig att bedöma om det du har varit utsatt för är värt att reagera så starkt eller inte. 

Däremot så anser jag att incest är fel, just för att avkomman kan bli missbildad och medföra sjuka gener till följande generationer. Och om man säger att det" inte spelar någon roll eftersom de inte ska skaffa barn, de ska bara ha sex". 
Jo det spelar roll, hur många femtonåringar har koll på sex och samlevnad? Hur många är ordentliga med att använda skydd? 
Det kan ske en olycka, ska vi då sätta aborttvång på incest då? Eller ska de ha lika rättigheter som alla andra? 
Nej incest är fel, genetiskt iallafall. 
Jag har aldrig tänkt på mina syskon sexuellt och ryser av bara tanken. Men jag är mestadels emot det för att det är farligt. 

Och hur man nu kan jämföra något som är farligt med homosexuella vetifan om jag kan hålla med om. Homosexuella skadar inte någon, deras barn kommer inte att bli missbildade just bara för att de är homosexuella.  Jag tycker att det låter aningen homofobiskt att säga så. Eftersom syskonens barn kommer att bli det, enbart för att de är syskon.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

angest
2016-02-26 08:28
8

Bara för att man är byxmyndig och 15 tycker jag inte man är "vuxen" som en del av er kallar barnen. Då ska isåfall lagen gälla att syskon över 18 ska få ha sex om båda vill (även om det också äcklar mig sjukt mycket) Men gränsen ska absolut inte dras vid 15 tycker jag. Jag tror risken är stor att 15åringen då blir utnyttjad, övertalad av den äldre parten. Om brodern är tex 18 och ska ha sex med syrran som är 15 eller om pappan 40 år ska ha rätt att få ha sex med sin 15åriga dotter.🤮

Nej jag hade också brutit kontakten och tycker INTE du är löjlig eller överreagerar TS!

Sk007
2016-02-26 08:57
11

Det förekommer sexuellt utnyttjande av både byxmyndiga och unga under 15 trots att det inte finns något släktskap. Som en del resonerar hör låter det som att en femtonåring är mogen nog för att fatta beslut om sex med någon den inte är släkt med men inte mogen nog att fatta samma beslut om ett syskon. Jag tror egentligen inte lagen gör någon skillnad. Är två syskon så attraherade av varandra att dom vill ha sex så kommer dom nog att ha det oavsett om det är ett lagbrott. Två personer under femton år får heller inte ha sex med varandra utan att begå lagbrott, men det händer också. Men jag tror att frivillig incest är väldigt ovanligt, så deras lagförslag känns mer som en formalitet. Att två syskons avkomma har högre risk för missbildning etc är förvisso sant. Men två utvecklingsstörda personer har rätt att skaffa barn. Staren gör iof så gott dom kan för att tvångssterilisera dom, men rent juridiskt är det fritt fram för alla att skaffa barn, oavsett om man är lämpad för det eller inte.

[Forest]
2016-02-26 09:13
10

Skönt att fler ser rött när det gäller detta. Jag skulle inte vara vän med någon som anser incest är okej då skulle jag verkligen fundera vad som föregås bakom stängda dörrar 😮

Sk007
2016-02-26 09:31
2

Även om incest skulle bli lagligt tror jag knappast någon basunerar ut att dom har sex med sitt syskon. Och sånna man löser om som blir dömda för våldtäkt, sexuellt utnyttjande av barn och liknande är sällan helt utstötta personer. Så den som tror sig veta vad som pågår bakom lyckta dörrar och dömmer folk därefter är nog lite ute och cyklar. Ska man sluta att umgås med sånna man misstänker är homosexuella också bara för att man anser att homosex är motbjudande?

amandain
2016-02-26 11:18
10

Sjukt äckligt med incest. Inget man kan jämföra med homosexualitet ju. Man kan jämföra det med pedofili djursex och annat sjukt som inte alls ska vara tillåtet.  Men homosexualitet är ju inget avvikande.

[rumelle]
2016-02-26 12:28
11

Om du känner att era åsikter går isär såpass mycket att du inte kan ha en bekväm relation med personen så tycker jag att du gjorde rätt i att bryta. Sen spelar det mindre roll vad åsikterna gäller.

Milkshake
2016-02-28 02:16
9

#28 Hur i hela friden kan du jämföra incest med pedofili och djursex? Så länge båda parter är samtyckande och i laglig ålder, hur kan du jämföra det med sexuella övergrepp på barn och djur?

amandain
2016-02-28 10:51
5

#30. Jag säger inte att det är samma sak men jag anser att det är ett lika sjukt beteende att ha sex med sitt eget barn eller sitt egna syskon, som det jag nämnde i #28.

OlgaMaria
2016-02-28 18:12
1

Om ni har varit goda vänner i 11 år tycker jag inte att detta borde förändra det, även om du verkligen inte håller med. Hon blir ju också liksom tvungen att försvara sin makes uttalande och frågan är vad hon tycker - egentligen. Enligt min erfarenhet kan politiska åsikter många gånger vara lösryckta, men ändå leda till kraftiga debatter. Om de (eller kanske framför allt han) verkligen sympatiserar med liberala tankar så blir det logiskt för dem att tycka detta förslag är rimligt, annars måste de komma fram till att liberalism kanske inte alltid är bra. Detta kan lika gärna vara en "politisk omognad" som en verklig åsikt om att incest borde vara ok. Men politik har skiljt vänner åt många gånger förr, tyvärr, för det är väl inte politiska åsikter som fört er samman?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sarah
2016-02-29 08:42
6

Jag är inte liberal. Men grundtanken om frihet, då det inte skadar någon annan, är en bra grund. Två vuxna som här frivilligt sex, skadar ingen annan, sålänge det inte blir barn i det här fallet. Ang att bryta kontakten med en vän, för en sådan sak… Tycket att ts är väldigt svartvit och att bryta kontakten är att gå till överdrift. Det är en sak att bryta med en vän som blir nazist och börjar hata människor för andra saker än deras personer. Men att bryta för det här… Det är inte så att vännen säger att det borde vara ok för föräldrar att våldta sina barn.

Paxxie
2016-02-29 09:05
6

Jag personligen tycker det är märkligt att bryta kontakten med folk för att de har åsikter som inte skadar någon. Det hade ju varit en sak om personen sagt att "alla svarta människor borde skjutas" eller liknande. Det hade ju varit något som, i praktiken, aktivt skadade människor. Att två samtyckande, vuxna syskon har sex skadar ju ingen (förutsatt att inte får barn.) Det är oerhört långsökt att dra en parallell från det till våldtäkt av barn och sexuellt utnyttjande.

Om jag hade brutit kontakten med alla människor jag anser har lite konstiga åsikter hade jag inte haft så många vänner kvar. Det hade ju dessutom varit sjukt tråkigt att bara känna folk som sitter och håller med en hela tiden.

[LoveUnite]1
2016-02-29 14:04
2

Tänk då att mannen/pappan i familjen kan i år sukta efter sin dotter och vem vet vad för tankar som finns i denna mannen, och när väl dottern är i ålder så genom åratals av hjärntvättning har mannen fått dottern att tro hon vill ha sex med honom, och dem har sex.

Hur normalt är detta?

En pedofil kan ha extremt tålamod, bara han får det han vill ha i slutändan.

Att en bror och en syster har sex med varandra är fel, har sett flera dokumentärer om hur syskon har sex och när de blir äldre insett hur fel det har varit och mår hemskt dåligt pga det.

Om de legaliserar incest blir nästa steg pedofil acceptabelt. De själva anser de har en sexuel läggning precis som homosexuella, men mot barn.

Jamen, hallå!

Ska det bli acceptabelt att ha sex med djur också, tänk på att det var inte alls länge sedan det blev förbjudet i sverige.

[Crystal93]
2016-02-29 14:10
3

Känns som om denna diskussion är som en buske, där grenarna växer åt alla håll…😎

Personligen så vill jag att incest fortfarande ska va olagligt, eftersom det ger en känsla utav säkerhet, lag och ordning. Men för att va ärlig.. om människor har viljan till att "älska" med sina syskon, så kommer dem nonchalera reglerna.
Precis som ungdomarna nonchalerar byxmyndighets regeln, då jag personligen känner flera som haft sex under 15års åldern.

Förstår ni inte? om en enda regel försvinner, så kommer flera regler försvinna..
Sen får vi väl gifta oss med våra husdjur.. (sarkasm)

Incest är och kommer att förbli incest,
vilket betyder att människor eller djur "älskar" med sina blodrelativa.
Det har ingen som helst betydelse om hur ni vill forma om svaret,
genom att skriva bara sex, eftersom incest inte (bara) är sex i mellan syskon,
utan alla inom släkten, oavsett ålder.

Och som alla borde förstå nu.. så leder sex till graviditeter,
särskilt nu när människor skyddar sig mindre emot sex.

Människor som stödjer incest, är dem som blivit manipulerade eller sexuellt frustrerade och även maktgalna.

Personligen så anser jag om en människa vill "älska" med sina blodrelativa,
så är den människan sinnessjuk och vore i behov av stöd.

(Det här är min åsikt och behöver inte va eran)😉
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Studier visar att djur "älskar" med varandra,
om dem inte har ett annat alternativ.

Medan en annan studie visar att det största hotet mot människan, ska va incest.

Sen en tredje studie visar att människor inte kan bli kära i sina blodrelativa,
utan dras till människor som har motsatta immunförsvar.

(Tror ni mig inte? Studera i så fall själva om incest)👍
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Maja 92: Det finns ingen som kan avgöra vilken du vill umgås med eller inte. 🙂Båda är vuxna människor och kan säkerligen talas vid som enskilda individer,
om hur ni vill gå till väga.

🌺Lycka till!

Paxxie
2016-02-29 15:26
4

#35: Jag tror att om man känner sexuell attraktion för sitt barn så gör man det oavsett vad lagen säger. Det lär ju liksom inte bli så att massvis av föräldrar runt om i Sverige plötsligt inser att de vill ha sex med sina barn om incest blir tillåtet.

Det är inte jämförbart med pedofili eftersom förslaget att legalisera incest förutsätter att det finns samtycke, dvs. det är en gärning som saknar offer. Det kan aldrig finnas samtycke för pedofili eftersom barn inte har förmågan att ge samtycke, vilket innebär att det alltid kommer finnas ett offer.

cissi_1993
2016-03-01 16:42
3

att två vuxna syskon som båda samtycker till att ha sex med varandra har de ser jag inget problem med (förutom att det är förbannat äckligt) men det som blir ett problem är att yngre syskon och säkert även äldre kan bli väldigt utnyttjade och då står ord mot ord och det är inte bra. incest däremot är helt år fanders där kan ju en förälder utnyttja sitt barn utan att det är självklar att det blir ett straff då det är nog svårt att få en våldtäcksman dömd. och dehär kan hålla på i flera år även om föräldern bara utnyttjar barnet när de fyllt 15.   

summa summarum tycket jag inte det bör bli lagligt och även om jag inte skulle bryta kontakten med en vän som tyckte de ( antar att hen bara inte förstått riskerna med att ta bort den lagen) så skulle jag inte höra av mej så ofta….

[ellenhellstrom]
2016-03-02 14:14
8

Dom sjuka människorna som vill ha sex med sin familj, gör de bakom stängda dörrar då, hur olagligt det än är så finns de många lagar som bryts. Men att ta bort lagen och riskera att massor av barn förmodligen kommer att övertalas till att ha sex med sina föräldrar tex, det är riktigt hemskt. För så mycket skada det kan göra för så många barn är det inte värt, att dom som vill ha sex syskon emellan, ska få ha det.

Jag förstår faktiskt varför du bröt kontakten. Även om man kanske inte ska göra det pga "politiska åsikter" så kan jag verkligen förstå dig, och hade nog gjort det samma själv.

hankans91
2016-03-02 14:46
1

Lagen ska vara kvar risken för inavel ökar ju betydligt om det skulle vara lagligt. Sen tror jag att många syskonrelationer riskeras att slitas isär om man gör övertramp på detta.

Gunlog
2016-03-03 10:22
8

Kort och gott: om man är sexuellt intresserad av sitt syskon så borde man skaffa hjälp. Det är inte okej på något plan.

Om en person misshandlar och dödar djur för att stilla ett begär så är det bara en tidsfråga innan de går på människor.

Samma sak med incest mellan "byxmyndiga". Det är väldigt lätt att det utvecklas i att någon tänder på 13/14-åriga syskon som är välutvecklade. Det kommer att gå längre och längre ner i åldrarna till slut. Sedan är det så utbrett så det inte går att stoppa. Då ligger man kanske på en gräns med småbarn.

Nekrofili är är att skända de döda. Då skulle jag kunna gräva upp mina avlidna släktingar och ha med dom på födelsekalas mm. Exakt samma sak…

Tack för mej.

Hej!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Calcifer
2016-03-03 10:37
9

Men vad är det här för dumheter? Så om incest blir lagligt förvandlas helt plötsligt alla i Sverige som stöttar det till potentiella pedofiler bara så där? Eller folk som står och klappar händerna och busvisslar av förtjusning vid tanken på pedofili? Det måste vara det löjligaste jag hört. Var emot incest det är väl helt okej, men snacka om att göra en höna av en fjäder och blåsa upp till storm helt orimligt. 

Personligen skiter jag fullständigt i vad vuxna människor gör med varandra bakom stängda dörrar så länge de båda har angett klart samtycke som inte är påtvingat eller manipulerat på något sätt. Och det anser jag om alla sexuella relationer. Folk får göra vad fasen de vill, ha vaniljsex eller slå varandra med piskor om de går igång på det. Så länge jag slipper tvingas kolla på så påverkar det inte mitt liv.

För övrigt finns det syskon som inte har växt upp med varandra som är romantiskt involverade. De har alltså aldrig någonsin sett varandra som syskon, umgåtts som syskon, eller haft en syskonrelation. Ok, de råkar vara genetiskt släkt - än sen? 

Men det är ju så viktigt för folk att bli kränkta av allt möjligt som inte ens påverkar dem egentligen.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Karmatarerskanise
2016-03-03 14:30
7

#41 Inte många rätt i det inlägget.

[ellenhellstrom]
2016-03-03 14:53
4

#41 Jag håller med dig. Det ena kommer leda till de andra och de kommer bli kaos om detta skulle gå igenom. Det skulle göra så mycket mer skada än nytta.

Zyperior
2016-03-05 13:41
5

#12 Tycker du sammanfattar det jävligt bra i en mening;
"Skärpning alla moralpredikanter! Ni har INGET i andra vuxna människors sängar att göra med era åsikter!"

Ni här som tycker att ni har rätt att bestämma över folks sexliv, är det ok att folk tycker homosexualitet borde vara straffbart också?
För inte så väldigt längesen va det inte stor skillnad på synen på homosexuella relationer och incestuösa relationer. Det va tabu på samma nivå.

Sen är incest inte synonymt med övergrepp för er som försöker förvränga verkligheten. Ett övergrepp kan vara incestuöst, men det kommer fortfarande vara lika straffbart som vilket annat övergrepp som helst även om man legaliserar incest mellan två byxmyndiga personer.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

91Marran
2016-03-05 15:18
0

Jag har ingen anledning att vara rädd för att mitt syskon ska ge sig på mig. Jag tycker att lagen att man inte får är bra för de som inte vågar säga emot sitt/sina syskon, men ge dem en kurs i självförtroende och låt folket få leva. Incest är inte fel mellan syskon, det är fel mellan föräldrar och barn. Föräldrar som blir sambos med sina vuxna barn och öppet utåt har ett förhållande med dem blir fel och sjukt. De föräldrar som tillåter sina barn att ligga från tio års ålder är sjuka där emot. 13åringar som tillåts bli gravida är inte ok!

Mvh
Mig

Vanja
2016-03-05 17:52
3

#45 Ett felsteg i incest kan vara missbildade barn. Det är inte värt risken. 
Och jämför inte med homosexuella, de kan inte orsaka missbildningar.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Calcifer
2016-03-05 17:58
7

#47 Vilket är bra mycket mindre troligt än folk gärna vill tro och det tar tid innan också. En generation av incest föder inte direkt fram ungar med femton fötter även om det är informationen som alla sprider vilt omkring sig.

Zyperior
2016-03-05 20:13
3

#47 Så för att deras avkomma har en höjd risk för diverse men så ska folk inte få vara förälskade, då ska vi spärra in folk som blir det? Om mannen eller kvinnan är steril, är incest ok då?

Jag jämför inte med homosexuella, jag jämför synen på incest med dåtidens syn på homosexualitet.
Nej, homosexuella kan inte orsaka missbildningar, kan inte få barn alls.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

cissi_1993
2016-03-06 15:30
0

Det är större chans att ett barn blir missbildat om pappan är väldigt gammal så det är inte därför jag tycker att det ska vara olagligt utan för att alla ungdomar  ska ha rätt till en trygg plats och om det skulle hända något ska det inte finnas någon tvivel om samhället ska få gåin eller inte och detta är en nog svår fråga nu. sen är det klart att inte fler syskon kommer börja ha sex med varandra bara för att dom får men om en inte vill ska det vara lätt att konstatera att samhället måste gå in.

Tjeja
2016-03-06 15:48
6

#50 det var en dålig anledning! Samhället måste ju alltid gå in om någon blir tvingad till sex mot sin vilja. Det heter våldtäkt då, och det är oavsett släktskap eller ej!

cissi_1993
2016-03-06 15:51
1

ja men våldtäckt är nog svårt att bevisa så därför tycker jag att det ska vara olagligt så alla ska kunna känna sig trygga med att gå till polisen om det skulle hända i hemmet.

Tjeja
2016-03-06 15:53
2

#52 det är inte lättare att bevisa för det heller. det blir fortfarande ord mot ord eller fysiska läkarundersökningar som behöver göras. Såvida inte vittnen finns som sett att det hänt mot ena personens vilja.

cissi_1993
2016-03-06 15:55
0

ja självklart men det blir endå mer självklart att en ordäntlig utredning måste göras tänker jag

[LadyK]
2016-03-07 00:35
1

"Min mamma är också min faster" Nej det kommer aldrig att vara okej i mina ögon. I sin familj bör man ha en trygg plats där sex mellan andra än föräldrarna ej förekommer. Vad händer med familjen om "förhållandet" tar slut ska jag som mamma (har en son på 19 och en dotter på 18) välja sida? Vem av dem ska jag trösta?

Karmatarerskanise
2016-03-07 12:03
6

#55 Märkligt att du ens tänker tanken på att välja sida.

Hur gör du idag om dom skulle säga upp kontakten med varandra?  Väljer du sida då också och tröstar bara en av dom? Det skulle min mor aldrig få för sig.

Eller det gäller bara incest?

Calcifer
2016-03-07 12:09
6

#55 Men det är enklare för barn att välja menar du när mamma och pappa gör slut?

[LadyK]
2016-03-07 13:27
0

Nej det är inte enklare för barnen att välja sida. Men behovet av stöd när ett förhållande tar slut är annorlunda än om man säger upp kontakten med varandra. Min mamma har alltid valt mina syskon, som jag inte vill ha kontakt med över mig. Så visst händer det. Jag kommer aldrig tycka förhållande mellan syskon är ok.

Calcifer
2016-03-07 13:40
2

#58 Fast det vet du inte, för du har inte varit i den situationen.

[LadyK]
2016-03-07 16:22
3

#59 Vilken situation pratar vi om. Har varit utsatt för incest. Mina föräldrar separerade när jag var liten, jag och mina barns far har separerat. Självklart har jag varit med om tonårsrelationer som rasat och utan mamma hade inte jag klarat det. Incest är ALDRIG okej. Det är min åsikt.