Dålig stil eller??
Idag är det exakt 5 år sedan som jag och pojkvännen blev ett par. Mna borde ju vara lycklig och sväva på måln en dag som denna.
Det börjar med att min pojkvän frågar om jag ville följa med på och se på bandy. Jag sa nej. Hade ingen vidare lust och dessutom ville ja se på idol ikväll. Men han sa att han skulle gå ändå. Och ja sa inget.
Sedan undrar han varför jag är sur?kul att vara själv på 5 års dagen. Om så för ngra timmar. Tycker jag är dålig stil ialf.
Sedan säger han men vadå, hade vi planerat ngt eller?? Och vad ska man svara på det då?? Nej, det hade jag ju inte. Fast hade defenitvt inte planerat på att vara ensam halva kvällen :( För att sedan få se en full kille som kommer hem och ska sova!!!
vad tro ni om detta?? jag vet ej hur jag ska få honom att fatta att jag är ledsen över detta!!!
Jag tror att det är precis som vanligt - vi tjejer lägger alltid in så himla stor betydelse av det där med årsdagar. För en kille betyder sånt sällan särskilt mycket…
Jag uppmärksammade våra årsdagar tidigare, men det är trist att vara den enda som gör det. Numer har vi istället bröllopsdag, men det har inte gjort någon skillnad. Jag tror att det viktigaste i förhållandet inte handlar om årsdagar, utan om att man är mån om att göra något tillsammans lite då och då, utan att det måste vara en speciell siffra i almanackan.
Jag tycker du visst kan berätta att du blev besviken, men samtidigt borde du kanske också tänka att det är "no big deal" och börja slappna av. Hitta andra saker i ert liv tillsammans som du kan känna glädje över.
*kram*
*viskar* Var inte för hård mot honom, det blir bara ledsamt med bråk. Ett öppet sinne och mycket kärlek kan få er båda att närma er varandra om det blir en konflikt.
Jag kan ju inte svara för din kille, men för mej då, som du redan fått reda på av min kära fru, så betyder inte det här med årsdagar nått nämnvärt. Visst är det väl roligt att det har funkat i 5 år, eller i 10 år men för mej så blir det fel att fira det som varit. Jag ser frammåt, och ser ingen egentlig anledning att se tillbaka en massa år och sen göra nån hyllning av det. Fira eller mysa eller bara unna sej nått kan man göra när som, bara för att man vill.
Va nu snäll vid killen, han tänkte nog inte på att du vart sårad.

ja men om det verkligen betyder MYCKET för mig så är det klart en stor grej :(
och jag trode verkligen att jag skulle få slippa sitta ensam en dag som denna….:(
Jag trode kanske att jag skulle få slippa vara ensam denna dag ialf, fast det är helg och jag jobbar… men icke då.
Nä, va är romantik om man inte ens kan få fira 1 dag om året??
Men, man firar ju födesedag, julafton, nyårsafton, midsommarafton…… osv osv… det är mycket firande alltså. Men man kan väl vara romantisk nån annan dag än just på en 1 årsdag eller så? Man kan vara romantisk mitt i veckan fast det är ingenting? Om det är för romantiken menar jag… som lite suprise?
När det gäller firande av olika datum, då gäller det att prata om det innan. Många väntar sig så mycket, men glömmer att berätta om sina tankar/planer för sin partner.. Då är det svårt för denne att gissa sig till planerna ;)
Förstår att du blev lessen, men jag förstår honom också.
Tror faktiskt som SHarpmissy att vi tjejer lägger ner mer betydelse på sådnt.
Men jag ser inte att han gjorde mer fel än du.
Du ville vara hemma och se idol, han ville se bandy.

#4 Jo men romantiken är ju död :( Nä ush jag vet inte. Om han nu aldrig är speciellt romatisk så kan man väll anstänga sig ngn gång. Men som sagt människan lever på hoppet :(
#5 Kanske det. Men om man har varit tilllsammans med ng i 5 år så borde man vet hur den personen man lever med funkar och tycker om sånna hära dagar eller?? Vi har alltid haft mysigt förr och firat men inte dag :(
Jag är besviken, vad mer kan jag säga!? Och om han är romantisk ngn annan dag (om de nu skulle hända), så har ju det inget med denna dag att göra.

#5 hade kunnat skippa idol om bara han var här!!!!
#7 Frågan är, hade du verkligen skippat Idol om han aldrig kommit med förslaget om att gå på bandy?
Och att gå tillsammans på en Bandymatch om det är viktigt för honom, så kan det vara jätteromantiskt. Ni käkar varmkorv ihop, håller handen, skrattar och kommenterar spelet.
I vilket fall som helst, inte mindre romantiskt än att häcka i varsin fåtölj framför Idol, med godsaker därtill.
Samtidigt ska jag säga att jag förstår att du är upprörd, jag raljerar på intet sätt över dina känslor. Han borde ju känna dig rätt så väl vid det här laget, och därutöver tror jag nog att du hintat om femårsdagen ganska lång tid innan den verkligen kom, eller hur? Ändå så missade han det.

Alltså, jag är kvinna. Men blir inte vi Kvinnor ibland irriterade över småsaker? (Jag också) Är en 5-årsdag så himla viktig att fira just den dagen?
Du vill se på Idol, inte han. Han vill gå på bandy, inte du. Han går på bandy och är nöjd, du ser på Idol och är missnöjd. Båda fick som ni ville. Vad är problemet?
Natten är lång, ni kan väl umgås när han kommer hem.
Med min första pojkvän så hade jag liknande upplevelse och jag lärde mig att säga vad jag tycker, helt ärligt. Om jag inte VILL att han ska gå ut och göra något när han frågar om det är OK, så säger jag det.
Nu ska jag generalisera om män och Kvinnor (väntar på jubel eller kritik): Min erfarenhet är att många Kvinnor förstår hintar mycket bättre än vad män gör. Jag säger inte att ALLA är såna men…ofta är det så.
Jag förstår verkligen hur upprörd du är. Jag tycker att killen borde fatta att 5 år är speciellt och i övrigt också så brukar man ju fira en årsdag, gör man inte?
MEN sen är det så, att du faktiskt sa inte till honom hur mycket det betydde och då har han inte fattat det.
Om det är viktigt, då måste du säga det till honom. FÖr han är ingen telepat och han kanske är en av dom människorna som inte fattar hintar? Jag vill fira sånt här, alltså måste jag vara väldigt tydlig och planera i förväg.
Så om du vill att han ska förstå att du är lessen nu så berättar du det för honom. Så han vet det nu. Och kanske ni kan fira imorrn istället?
Och nästa år så planerar ni tillsammans vad ni ska göra och du berättar att det är viktigt och att du skulle bli glad om ni gjorde det. :)

#8 grejen är väl att han inte hade tänkt att gå på bandy för ngt romatiskt syfte. det var kompisar som skulle dit. och han fick tillfälle att dricka öl. han sa att han ej druckigt så många men räknade, han drack minst 5 innan han drog och tog 4:a med sig. så han lär ju vara måttligt gullig när han kommer hem. Och tro mig om syftet var att de skulle vara en gullig grej så hade ja köpt det !!
#9 haha, försök att umgås med min pojkvän full. lycka till. ni får säkert givande disskutioner :) inge elakt.

vore skönt om han kunde ha lite förståelse för hur ja känner än att bara vilja att ja ska vara glad för jämnan!!
#10 Alltså, jag bara måste, men jag får nog lov att säga att tjejer INTE fattar hintar bättre, däremot så har tjejer/kvinnor en märklig förmåga att smyga in en massa dolda budskap och tolkningar i allt, och då menar jag ALLT killar/män säger. Detta resulterar VÄLDIGT ofta i att det blir missförstånd mellan kvinna/man.

#13 hahah…ni måste helt enkelt bli bättre på att tolka..=)
#13 Ja men det är ju inte så konstigt! Det är ju inte så ofta som män öppnar truten, utan istället går omkring och moltiger, så man måste försöka gissa sig fram till vad de egentligen tänker…
Och när man frågar, så får man inte alltid svar. Så då börjar man älta och vända och vrida på saker igen. Menade han si eller menade han så? Och i vilket fall som helst, var det nog med största sannolikhet något negativt.
Ju mindre männen öppnar sig, desto större orsak till att Kvinnor gissar fel. För be oss inte sluta söka efter svar, för det gör vi inte!!
#13 Ja, där ser du hur det går när jag generaliserar. Jag skulle inte ha gjort det. 
#17 hahahahaa… *asg* Jo jag blev såå glad när just DU av alla människor ville ge dig in på en generalisering. Som du vet är jag vän av ovan nämnda företeelse. Jag tycker du ska generalisera mera. =)

Jag har slutat tolka min gubbe. Mitt huvud är fullt av andra intressanta saker. Jag tror faktiskt vi har glädje av det båda två ;)
#19 Jag har då alltid tyckt du är en förnuftig kvinna du Annette.

#20.
.
#18 Ja, varför tror du jag skrev som jag gjorde? *fniss* 

Kommunikation..
Prata med honom.. berätta hur du känner
/RL
Smeagol Det är sant att man (iaf jag) väntar sig att killen efter 5 år känner en, vet vad man tycker och känner och väntar sig.
Men tyvärr är det för höga tankar ;)
Så klart inte hos alla, men vi tjejer måste nog blir bättre på att prata om det vi TÄNKEr på och det vi känner om vissa saker :P
Jag känner mer igen mig som killen här. Jag har ingen koll på datum, årsdagar osv, medan maken har stenkoll! För någon dag sen tyckte han att vi kunde köpa något gott att äta till kvällen eftersom det var 14 månader sedan vi förlovade oss.. *S* jag har ingen koll vilket datum det var. Sen kan jag säga att om vi skall göra någon "grej" av x-årsdagen av dagen vi blev ihop så planerar vi tillsammans ihop något kul, antagligen bara en picknick men ändå.. Jag tycker inte att man kan begära att killen skall vara hem den dagen om man inte bestämt det innan.
Fast det klart om du hade tänkt överraska honom med något
kan jag fatta att det känns surt.

Men hur vet man vilken dag man blev ihop? Okej att kunna ha koll på förlovnings- och bröllopsdag, men dagen man blev ihop. I vuxen ålder frågar man ju inte direkt chans på varann ;)
#0 Jag kan nog på ett sätt förstå hur du känner dig, nu vet jag ju inte hur erat förhållande i övrigt ser ut. Men för MIG betydde en ÅRSDAG väldigt mycket då det är den enda dag om året som vi kunnat vara verkligen ENSAMNA och göra ngt ihop.. Annars har det varit vänner eller familj och släkt hela tiden. Så för mig är sådan dagar viktiga..
Kanske är barnsligt och patetiskt, men det första året vi var tillsammans så gjorde vi ngt gulligt den 25e varje månad (25e var den dag vi blev tillsammans).. Allstå fick blommor eller kort eller bara något urgulligt.. Sen kom vi fram till att eftersom vi under den tiden hunnit förlova oss, så besultade vi oss att hålla oss till årsdagarna (alltså 25e januari och 14e juni). Det förhållandet höll i 4½ år..
Tyvärr tog det slut för att se om gräset är grönare på andra sidan.. :(

#26 Njae, nej inte direkt kanske… Men det är väl enkelt att bestämma ett datum man firar tillsammans. Det skulle jag ha gjort iallafall. Enkelt, då bestämmer man båda två och planerar tillsammans. :)
en sak vi Kvinnor måste lära oss är att vara tydliga med vad vi vill. vi får inte gå omkring att tro att "han" förstår eller att han tar för givet att det ska firas på 5 årsdagen. Vi har en fenomenal förmåga att tro att mannen ska läsa våra tankar. Jag vet av mitt egna beteende . Har ändrat mej men fortfarande kan jag falla in i detta beteende. Jag har kunnat se fram emot helgerna så mycket att jag slår i backen totalt om det inte blir som jag tänkt mej. Hur ska han veta det? Hur ska vi kunna kräva att dom vet? Inte förren den dagen vi öppnar munnen och säger rakt ut..-du, jag vill ha en extra mysig helg och skulle vilja att vi gör det eller det!
Det fungerar toppen nu när jag lärt mej det. Sambon har bett mej många gånger att inte tro han "ska kunna veta"

Det får räcka med att fira bröllopsdagen för vår del. Förra året var det 10 år, då var vi ute och åt och jag fick ett par jättefina örhängen. Det kan vi göra om när vi firar 15 år. Däremellan räcker det gott med något enkelt, för min del.

#26 ja men villken dag man blev tillsammans vet man väl helt enkelt. Ialf om man bryr sig om det!
Även om ni inte tycker att årsdagar är viktiga så kan de ju faktiskt vara det för min del!!

#32. Det är väl inte alls säkert man vet vilken dag man blev ihop. Ofta utvecklas ju förhållandet under en tid och att säga ett exakt datum det blev stadigt kan inte jag göra.
Klart att det kan vara viktigt för dig. Men skall du älta detta ang er 5-årsdag med din pojkvän tror jag inte det är till fördel för ert förhållande. Glöm och gå vidare, allt annat gör mer skada än nytta.

Instämmer till fullo med inlägg:
#10, 13, 16
Förklarade du för honom att du ville fira er 5-års dag, bara ni två och inget annat? Eller tog du för givet att han visste exakt vad du ville göra?
Män är inte tankeläsare helt enkelt - det har jag bittert fått erfara i vårt förhållande. Ofta säger vi Kvinnor en sak men menar en annan och kräver att dem ska förstå vad vi säger - vilket har för mig/oss resulterat i ett kraschat äktenskap för tillfället - det finns flera orsaker än detta, men nästa gång det är nåt speciellt du vill, säg det rakt ut & tydligt, så vet han vad du vill, kommunikation är livsviktigt i ett förhållande och funkar inte den, då funkar inte mycket.
Vi tog tag i saken och bestämde vilket datum vi räknade som datum. Det är inte så svårt. Den dagen man verkligen hittade rätt kan man ju räkna :)

#34 hmm..ja jag VET att de ej är tanke läsare. Men hade ju varit kul om killen kunde ta insiativ ngn gång utan att man svart på vitt exakt ska uttrycka det!!
Ska inte hänga upp mig på denna sugiogit dåliga 5 års dag. Men de är ju så mkt mera :(
Tycker att det är OTROLIGT tråkigt att säga älskling, du de skulel va kul om ja fick blommor ngn gång. Och så dagen efter får ja blommor. inte kul enligt mig. Man vill ju bli överaskad ngn gång utan att behöva tala om det för honom!
Nä, vad vet jag. Man har sett för mycket löjliga sagor när man var liten helt enkelt!?

Hur hade du själv tänkt att ni skulle fira? För att titta på Idol, som dessutom går i repris känns inte roligt ens för mig själv som ibland tittar på det. Du skulle ha följt med om ni inte planerat något. Det kunde ha varit kul och annorlunda. Och han hade inte druckit så mycket då.
Följer med min man på saker som inte intresserar mig. Men lyssnar, lär, och börjat gilla det till viss gräns. Han gör samma sak för mig.
Angående årsdagar så var jag väldigt ledsen på honom för att han var borta och jobbade helgen vi hade vår årshelg. Ringde runt till mina vänner och beklagade mig. Två dagar senare kom han hem, la sig i sängen bredvid sur tjej. Och friade.
Han hade alltså jobbat extra för att vi skulle få råd med förlovningsringarna :-). Dagen efter fick jag ringa runt till alla och ta tillbaka mina beklaganden…
I år firade vi 10 årsdagen som gifta. Och då var han återigen bortrest med sitt jobb. Var lite bitter, bryr mig inte om de andra årsdagarna, men denna. Brukar faktist bli påmind av honom :-). Men när han kom hem så firade vi.
Titta framåt, njut av varandra och häng inte upp kärleksbevis på vissa dagar i livet. För det är varje dag som ska värderas.
Själv älskar jag när min man kommer hem och överraskar mig i vardagen. Kanske med en present (vilket han väljer så bra att jag tappar hakan), middagsbjudning med mera. Det är viktigare än specifika dagar. Så hädan efter, prova att planera tillsammans med honom. Och sedan njut av livet med honom i vardagen. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Varför inte vara helt otroligt oromatiskt och en månad innan säga: "På vår årsdag vill jag att vi hittar på något kul ihop! det är viktigt för mig!!!" Sen kan ni antingen planera det ihop, eller så ber du honom, eller så fixar du det…… Har man tjorviga killar så får man hjälpa dem lite! har man vissa förväntningar så måste man många ggr berätta det för dem, och påminna dem om det varje år…hahaha.