Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 1417 ggr
[Silverräv69]
25

1-0 till frugan

Maken klagade i veckan på mitt shoppingbeteende. Det hör till att vi båda jobbar, har inga ekonomiska problem, har gemensamm ekonomi och mina vanor är inom ramarna för vad som anses hälsosamma och inte gått i överdrift (är fullt kapabel att hantera min ekonomi).

Jag anser maken vara obegripligt lat, oengagerad och omotiverad för det allra mesta, även för vårt hushåll. Det är så sjukt oattraktiva drag att bara skita i smutsen och oredan han kan acceptera att bo i..

Så en kväll när han återigen beklagade sig sa jag till honom att mina hushållsnära tjänster (städning, sopsortering, matlagning, tvättning, utfordring av husdjur och heminredning) kostar honom shopping för min del.

Om han hjälper till mer, lovar jag att shoppa mindre..
Om det fortsätter som nu, då får han finna sig i situationen och hålla tyst.

Vi må vara gifta, men jag är ingen andra morsa eller en gratis hushållerska. O nej, jag har inga fler bra idéer för att nå fram till honom att hjälpa till mer, min kommunikation är enkelriktad.

Fridaaaa
1

Tycker det låter smart! :) 
Klart att han med ska hjälpa till. Hoppas det fungerar ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Hayabusa]
9

Det händer rätt ofta att jag känner att det har sina fördelar att vara singel 😉

Niklas
3

#0: Bra! Hur blev det bemött?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

John G
2

Amen

För att förbättra dig, våga verka fördummad.

obstitant
5

Bara uttrycket "hjälper till" visar ju hur snett det är.

De perioder jag känner mig missnöjd med fördelningen av hushållsarbete brukar jag lägga fram en lista där vi båda skriver upp vad vi har gjort hemma, dag för dag.  Då brukar det bli väldigt tydligt om det är rättvist eller inte. Men det förutsätter förstås att båda bryr sig om det och anser att man SKA göra lika mycket.

Fridaaaa
2

#5 Sedan kan man ju definierar ordet "hjälpa till" olika också :) 
Jag & sambon hjälper till båda i huset, men du kanske tänker orden "hjälpa till" på att annat sätt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

obstitant
0

#6 I just TS fall verkar det väldigt mycket som att TS har huvudansvaret och att mannen just "hjälper till" - eller inte.

angest
12

När jag tänker en person som "hjälper till" tänker jag nån som inte har ett ansvar utan bara gör saker som den blir tillsagd att göra medan den andra är huvudansvarig.

Jag tycker inte man uttrycker sig så när det gäller två jämbördiga i ett förhållande. Då heter det mer att man hjälps åt med hemmet tycker jag.

cissi_1993
1

min sambo var jätte lat när han var arbetslös och vi hjälptes åt med allt och jag tog huvudansvaret han städa aldrig själv eller ens handlade mat och han gnällde på att det inte var rent hemma. tillslut så sa jag att nu får du ta ansvaret här hemma jag jobbar. så slutade jag helt enkelt göra saker och när maten slutar komma fram på bordet och det inte finns några rena kläder eller tallrikar för den delen  så tog han tag i det och då hjälpte jag till att städa upp allt sen dess skötte han de själv.

jag tycker att när en fult arbetsför man i en relation är arbetslös ska han kunna tahand om hushållet själv om sambon jobbar.