Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 2168 ggr
Winta
1

Ni som bor i Malmö

Hej!

Denna inlägget får tas bort om det inte har relationer med att göra. Det har också varit svårt o hitta en rätt grupp här i iFokus eller kanske man har missat det. Jag har funderat mycket på att flytta till Malmö. Men behöver veta mera hur det är där… Trivsel? trevlig folk? Vad finns i skåne som är bra? osv osv.

Jag bor själv i Göteborg men av olika anledningar trivdes jag inte och funderar på att bo i en mellanstor stad  och funderade starkt på Malmö.

Vilken område är bra och lugn, har själv en hund och vill gärna bo nära till naturen och även närmare till staden oxå. Kom gärna med fler tips!

Vore tacksam för svar!

NatasjaHemby
1

"Trevligt folk" beror ju såklart på var man bor, vilka kretsar man umgås i, var man hänger och vilka fritidsintressen man har. Jag tycker att folk oftast är trevliga, utifrån mina umgängesmönster 🙂 Malmö är ytmässigt en mer "tight" stad än Göteborg, det går att gå eller cykla överallt här. Så även om du bosätter dig i ytterområdena med nära till natur så har du alltid nära in till centrum. 

Jag bor själv i närheten av Nobeltorget, mellan Möllevången och Rosengård och stormtrivs. Här är lugn och skönt, men ändå supernära till mycket liv och rörelse. Har tidigare bott på Möllan (där jag också stormtrivdes, men det är mer "mitt i smeten"), på St Knuts torg (centralt men lugnt, trendigt område) och Limhamn (mycket lugnt villaområde, fint, men enligt mig något otrevlig stämning, stelt, homogent).

Andra lugna områden: Slottsstaden, Bellevue, Oxie(?), Bunkeflo, Klagshamn, Västra hamnen.

SE*Simbelmynes

[AnimeV4]
1

Jag bor med sambon i Burlöv/Arlöv (5 min från Malmö central med tåg) och vill flytta pga stök av folk både i samma hus och random folk utomhus. Vill helst bo högre upp i Skåneland. Inte nära Malmö iallafall.

norrlandskvinnan
0

Vill du ha lugn och ro så flytta till norrland istället

Elinmatsdotter
0

Hästhagen/ slotsstaden är super mysigt ligger mitt emellan två parker och supernära till ribban där det fins hundstrand och en agilitybana. Stortrivdes där, tyvärr funka inte hunden i stan så det blev till att flytta 😊

hankans91
6

#0 Om du inte trivdes i Göteborg varför skulle du då trivas bättre i Malmö? Jag har varit en hel del i Malmö och det är ingen trivsam stad mycket stress där tycker jag. Sen beror det ju på vilka intressen du har till vardags och då kanske Malmö passar bra för dig. Men allting är vad man gör det till och du kanske tycker att Malmö är trivsamt vem vet. Annars har du en mellan storstad utanför Malmö också Lund.

Karmatarerskanise
5

Tycker Helsingborg är en relativt lugn och trevlig stad om man inte är ute och ränner på nätterna. Precis vid havet, skogsnära områden och väldigt lätt att ta sig runt med kollektivtrafiken.  Dessutom 20 min med båt till DK, Helsingör som är en jättemysig stad.

[AnimeV4]
0

Blev mordhotad av 7-10 pers senast i förrgår, ett par meter ifrån porten. Trevligt? Nja..

Karmatarerskanise
1

#7 I Helsingborg? 

Idioter finns det var man än bor så länge man bor bland folk tyvärr.

[AnimeV4]
1

#8 Nej, i Arlöv. Jag står fast vid att det finns mer idioter här än i ex. Värmland.

[Hayabusa]
1

#6 Instämmer 👍

Karmatarerskanise
0

#9 Och hur många bor det i Värmland jämför med Skåne?

[ellenhellstrom]
1

Jag skulle inte påstå att Malmö är trevligt. Det är en fin stad, finns fina parker mitt i stan, fina stränder osv. Men jag tycker inte att "folket" och attityden i  Malmö är så trevlig. Det är därför jag flyttade där ifrån faktiskt. Jag är uppväxt där och känner att jag vill inte att mina barn ska växa upp där i alla fall. Men alla tycker olika. Jag känner mig inte trygg att gå där ensam varken på dagen eller natten.

Winta
0

Tack för era rader! Får fundera vidare om olika områden.. :)

[WickedAlly]
0

Bodde i bunkeflostrand förut, trevligt område bästa precis vid Öresundsbron. Lugnt och skönt :)