Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 1662 ggr
Blanksteg
2016-03-25 14:58
0

Tvättar ej händerna efter toabesök

Min mamma är här och hälsar på nu under helgen. Och jag har ett litet problem. Jag är helt säker på att hon inte tvättar händerna med tvål efter att hon varit på toaletten. Jag tror inte ens att hon sköljer av händerna med vatten. Man hör ju oundvikligen liksom om kranen sätts på eller inte.

Jag tycker det är väldigt ohygieniskt, särskilt nu när hon håller på och rör en massa grejer i lägenheten. Jag lär väl torka rent allting i lägenheten när hon har åkt hem till sig igen. 

Hur gör jag? Överdriver jag och borde hålla tyst om det? Eller ska jag säga till henne att jag vill att hon tvättar händerna om hon ska bo här?

Vet att bakterier är nödvändiga och så, och att mobilen är värre än toaletten och så vidare. Men det är ändå mina egna bakterier. Störs verkligen av att veta att hon inte tvättar händerna efter toaletten och rör en massa grejer, speciellt i köket.

Zadeira
2016-03-25 15:07
2

Jag tvättar bara händerna när jag bajsat. Må vara äckligt enligt vissa men mina händer skulle aldrig klara att tvättas så ofta.

Scorpio97
2016-03-25 15:17
1

Jag tycker inte det är äckligt, men om du gör det så tycker jag att du ska prata om det med henne. Det är ditt hem och hon är gäst, då tycker jag att man har rätt att sätta regler (så länge dom inte är helt orimliga). Sen kan det ju vara så att hon inte tvättar händerna av en anledning, och då får ni ju diskutera utefter det.

//Jessie

Fridaaaa
2016-03-25 15:36
5

Jag hade med tyckt det vore äckligt. 
Jag tycker med man börtvätta händerna efter varje toabesök. Själv uppväxt med detta och tycker själv är så man bör göra. Något annat finns inte i min värld.
Men alla är vi olika.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2016-03-25 15:37
5

Jag tycker också givetvis att man ska tvätta händerna efter toabesök men jag skulle aldrig få för mig att lyssna hur andra gör.

/Maria

Blanksteg
2016-03-25 15:45
0

#4 Jag sitter inte lyssnar på hur hon gör bara för att kontrollera. Det är bara svårt att undvika att höra att kranen inte sätts igång, när det är ganska lyhört i lägenheten.

[thildaaaa]
2016-03-25 16:07
0

Haha jag känner igen mig! Har (minst)en kompis som bara sköljer med vatten, och det stör mig på något vis ^^ jag tycker du ska säga det till henne, annars kommer du sitta där och bita ihop varje gång hon rör något haha

jagga-ewe
2016-03-25 16:30
2

Du får väl väga sakerna mot varandra. Hur stor är risken att hon blir sur o det blir bråk av att du säger till henne? Om den risken är liten o du stör dig mycket, då ska du säga till. Om risken för bråk är stor, o du tror det kan leda till osämja för lång tid och den saken känns värre än äcklet, då ska du inget säga. Men ingen av oss känner både dig o din mor, så vi kan inte avgöra det åt dig.

För egen del hade jag inte tagit det med min mor. Men det för att jag VET att hon hade blivit jättesårad o kränkt över det och hon är långsint som f..n-vet-vad. Det bråket som hade följt hade, för mig, varit värre än om hon inte tvättar händerna. Och ärligt talat har jag inte koll på det, för det bekommer mig inte.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Sindri
2016-03-25 19:05
6

Jag skulle inte acceptera något sådant. Skulle kanske försöka  stå ut, men det skulle inte hålla.
Kan inte fatta att man ens kan gå ut från en toalett utan att tvätta händerna. Vem vet vad som finns på spolknappen, på toalocket….blääääh!
Den som inte tvättar händerna sprider ju dessutom detta vidare till dörrhandtag, lysknapp etc.
I mitt kök måste man också tvätta händerna innan man får greja med något, oavsett man nyss varit på toa och tvättat händerna där.

Jag har inte någon extrem bacillskräck, använder sparsamt med tvätt- disk- och rengöringsmedel, och inga starka sådana. Men var bakterie på sin plats så att säga.

De flesta matförgiftningarna sker i hemmen, och det har vi aldrig någonsin råkat ut för. När det sker på krogar är det inte sällan för att personal inte tvättat händer efter toabesök.

I vårt hem, med stor familj, har vi så gott som aldrig drabbats av magsjuka, har någon fått har de andra klarat sig. Men ALLA, även killar, har alltid tvättat händerna efter toabesök, som en helt naturlig grej.
Det första all vårdpersonal säger när influensor drabbar är "tvätta händerna", "tvätta händerna".

Så nej, lättsårad eller inte - jag skulle säga till. Och att be någon tvätta händerna i köket innan de gör nåt där är väl inget konstigt.

[Indii]
2016-03-25 23:21
4

Instämmer helt med #8. Man tvättar händerna, punkt slut. Om du inte direkt vill konfrontera henne, så kanske du kan säga något som: "Jag hörde / läste att man ska tvätta händerna i hela tio sekunder efter toabesök och innan matlagning för att de ska bli ordentligt rena". Det kanske kan ge henne en tankeställare? (Detta stämmer, så du hittar inte på om du berättar detta för henne).

Blanksteg
2016-03-26 08:02
0

Tack för svaren! 

Jag sa åtminstone igår att jag ville att hon tvättar händerna innan hon använder min dator. Hon blev lite skamsen, och tvättade händerna. Hoppades att hon skulle förstå och börja tvätta händerna efter toan också, men nej….

Om jag säger "jag har hört att man ska…" så kommer hon ändå förstå vad jag syftar på, så då kan jag lika gärna säga det rakt ut. Jag får bara ta mod till mig och strunta i min konflikträdsla.

alicetrött
2016-03-26 09:58
5

Alltså hade det varit min mamma (som jag kan prata om allt med) så hade jag bara sagt förvånat när hon kom ut från badrummet "tvättar du inte händerna när du varit på toa?"

Det är väl inget att bli arg för tycker jag? Det är väl bara en helt naturlig sak att tvätta händerna efter toabesök. Och råkar man höra att inte vattenkranen varit på så är det ju uppenbart att det inte varit nån handtvätt. Det behöver ju inte innebära att man tjuvlyssnat med örat mot dörren om det är lyhört och tyst runt omkring. Eller så kan man råka passera toadörren precis när personen bara spolar i toan och sedan direkt öppnar dörren.

Jag har blivit tillsagd att tvätta händerna hos folk när jag går in i deras kök även om jag inte alls varit på toa innan och även om jag inte ska laga mat där utan bara äta deras mat som de lagat. Inte blir jag sur för det. Alla har olika regler i sina hem.

[Devya]
2016-03-26 10:37
0

Jag brukar se till att ha väldigt lite vatten rinnande då jag sätter på kranen, så det hörs inte alls. Kan hon inte ha gjort så?

alicetrött
2016-03-26 10:57
0

#12 Då måste du stå och skölja händerna ganska länge då om du har så lite vatten på att det inte hörs. För att skölja bort tvålen menar jag. Eller du använder inte tvål? Själv så har jag "fobi" för att tvålrester ska finnas kvar på händerna om inte vattnet flödat ordentligt i några sekunder på händerna.

[Devya]
2016-03-26 15:16
0

#13 Jag har inga sådana fobier alls och ibland använder jag inte ens tvål eftersom det brukar skada mina händer väldigt mycket.

[LadyK]
2016-03-26 23:49
1

Köp en ny tvål och ställ in där, fråga lite försynt vad hon tycker om doften av den nya tvålen när hon kommer ut från toan?

[xMondSy]
2016-03-27 11:43
0

Usch för att inte tvätta händerna alls! Visst, gör jag nummer 1 kanske jag bara tvättar av med vatten, men gör jag nummer 2 då använder jag självklart tvål.
Jag som många andra blir väldigt torr av att använda för mycket tvål då det torkar ut huden så mycket.

Men som sagt, använder tvål ALLTID efter att jag har gjort nummer 2 bara för att det är så mycket mer ohygieniskt och mer bakterier.

Kiss kan man ju dricka i nödsituationer, så det är inte lika bakteriehärdat.

Karmatarerskanise
2016-03-28 01:33
3

Jag har en kompis som inte tvättar händerna efter toabesök. Märkte det en gång när vi kom hit och min vask var torr eftersom jag inte varit hemma på hela dagen. Hade dessutom fått lite puder i vasken på morgonen. 

När han hade varit där och jag sedan gick in låg pudret kvar och vasken var snus torr. 

Kan säga att jag är noga med att tvätta spolknappen och dörrhandtaget här hemma ;) Dom man minst anar kan vara dom som saknar handhygien. 

Själv är jag väldigt noga med det. Både hemma och borta. Borta spolar jag och öppnar dörrar med papper 😃 Är lite tvång inblandat.

Blanksteg
2016-03-28 17:19
0

Ja, nu har jag lägenheten för mig själv igen och slipper nu detta problem. Vågade inte säga något…

P3pz
2016-03-30 19:45
0

Ställ in handsprit och säg att du vill att hon spritar händerna efter varje tvätt. :) 
Det är bara skylla på att du har fobi för baciller eller något sådant :P

"There is life after abuse. This is mine"

[LarssonA]
2016-04-04 10:59
0

Jag hade sagt till henne som jag säger till barnen om jag märker att de inte tvättat sig. "Du glömde något".. men än så behövs inte….