Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 3111 ggr
Cochon
0

Hur ofta "måste" man ses?

Hej hej!

Jag skulle vilja fråga vad ni tycker är rimligt att sätta som krav på egentid och kompisar när man är i ett förhållande och är sambos. 

Har sedan 7 månader tillbaka varit tillsammans med en kille. Det senaste halvåret har jag blivit allt mer isolerad från mina vänner och min kille vill i stort sett att jag ska vara hemma hela tiden då han känner sig ensam. Jag har börjat må riktigt kasst och inser själv att jag måste ändra på detta, för detta funkar inte för mig i längden. Jag måste få komma ut och träffa folk och ägna mig åt mina egna intressen ibland för att må bra själv och med oss. 

Självklart ska jag ta upp detta med min kille, men undrar vad tycker ni vore rimligt att ha som "önskemål" kring hur många dagar i veckan som man borde få lov att ha "fri lek" med sina kompisar?
Själv tänker jag att jag skulle vilja ha 2 dagar i veckan (vardagar) som jag kan få lov att åka till skolan, åka hem till en kompis och sedan åka hem senare på kvällen vid kanske åtta/nio-tiden. Det känns inte orimligt. 

Så vad tycker ni i denna fråga?

/Cochon

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Stallmima
0

Bor ni ihop?

Sarah
5

Jag och min kille sågs när vi kände för det under många år. Nu bor vi ihop och vi bodde ihop en sväng tidigare, men under ca 7 år har vi varit särbos. Ibland sågs vi 1 gång i veckan, ibland fler. Vi sågs med vänner eller själva. Man kan inte begära att ens partner ska ge upp sitt egna liv, bara för att man är tillsammans. Du ska såklart inte behöva be om lov för att umgås med dina vänner, det blir jättekonstigt och kontrollerande.

Vanja
15

Du får väl göra vad du vill? 

På riktigt , om du känner för att åka hem till en kompis fyra dagar i veckan så ska du få göra det också. Du kommer känna dig instängd om du sitter där på onsdagen och redan har förbrukat dina två dagar så att du inte kommer få umgås med dina vänner på resten av veckan. 

Nej hn måste lära sig att acceptera att du har ett eget liv. :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Cochon
0

Ok, tack för svar allihopa! Har lätt för att dras in i lite negativa spiraler, så ibland behövs det några objektiva uttalande för att vakna upp. 🙂 Då kan jag med gott samvete stå på mig, hehe.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.

Cochon
0

#1 Ja, vi bor ihop.

Vanja
0

#4 Ja de kan du absolut göra :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Stallmima
0

#5  Tycker du bör få ha lite egentid och inte bara hänga med din sambo. Hur mycket är han med sina vänner?

Cochon
0

#7 Där vi bor känner han kanske 4 stycken (med minst 45 minuters bilfärd bort), så han har inte så många kompisar där. Men när vi är hemma i hans "gamla" lägenhet (typ varje helg är vi där) så kan han åka och träffa kompisar både till höger och vänster. Så vet i grund och botten att jag har mycket att komma med om han skulle säga något. Men jag funkar som så att jag måste få bekräftat från lite objektiva källor att jag har "rätt" innan jag kan stå på mig utan att mitt samvete ska äta upp mig inifrån, haha.

pyromanen
3

Det som är lagom ellerr rött för dig der är det du trivs med och mår bra av. Du måste alltså känna efter och vara ärlig mit dig själv, det finns ingen allmän sanning om si eller så ofta eller länge! Även om man är i en relation så är man också två individer och var o en har ansvar för sina känslor och behiv. Om din pojkvän känner sig ensam då behöver han ta tag i sitt sociala liv! Du är inte ansvarig för hans behov/ensamhet! I längden funkar bara att ses när båda vill ses.

oh-la
0

Det kommer vara fruktansvärt uttömmande för dig om du leva ditt liv på din sambo. Som sambos spenderar man ändå så otroligt mycket tid ihop att det är superviktigt att inte tappa sig själv. Man måste ha sina egna intressen och sitt eget liv och du kan inte vara boten på din sambos ensamhet. Den är upp till honom att ha ett liv som inte bara kretsar kring dig. Du känner såhär efter 7 månader… Tänk 7 år av detta… Nej, kväve det i sin linda och kräv egen tid. Det går inte att sätta tid på. Träffa vänner är självklart att du ska få göra. Jag och min man flyttade för 4 år sedan 50 mil ifrån alla vänner och släkt. Här har vi i princip inga utom varandra. Jag är så glad att vi redan innan vi hamnade i den här ganska avskärmade situationen hade våra egna intressen. Vi umgås självklart med varandra också, men jag drar och tränar hund själv när jag känner för det. Han har sina intressen som tar tid. Jag rider, lägger mig på soffan i ett annat rum och läser eller hittar på annat. Hade vi varit med varandra hela tiden hade vi aldrig löst dethär… Vi hade varit så trötta på varandra så vi hade troligtvis gått isär.

[Indii]
4

Det ringer lite varningsklockor när du skriver att du "måste be om lov" o.s.v. Din sambo borde väl vara mån om ditt välmående, och inte bara tänka på sig själv? Gör  det som får dig att må bra, så ofta du vill och kan.

Pytteliten
1

Jag tänkte exakt som #11. Det blinkar stora röda lampor av din formulering att du "ska få lov" att göra vad du vill. Om ni diskuterar det här och han stretar emot, ställer villkor o s v, så tänk noga igenom hur framtiden kommer att se ut med denne man.

Cochon
6

Tusen tack allihopa för era svar, än en gång. Viöl bara berätta att jag pratade med honom igår och berättade precis hur jag kände. Han blev först paff men sen skämdes han. Han har bett om ursäkt flera gånger och sagt att självklart ska jag få träffa mina kompisar och det är viktigt att jag mår bra. Han kände sig jätte dum och insåg att hans hjärnspöken hade skapat en ganska kass situation. Nu kan bara tiden visa om detta löser sig, men det verkar så och det ska bli jätte skönt.

Vyer
0

Jag och min partner - som jag bor i samma stad som - har som målsättningen att ses 3 gånger och sova över en gång i veckan, ungefär.

Vyer
0

Och när jag var sambo så planerade jag in aktiviteter med min sambo men aldrig att jag skulle gå med på att vara hemma hela dagar bara för att underhålla honom.

Vildsvin
0

Blev det bättre för dej TS?

Cochon
0

#16 Ja, det har blivit bättre! :) Tack som frågar. :) Nu är det bara plugget som gör att jag inte hinner med att träffa folk varje dag, haha. :)